Bordspelreview: Earth

Ongeveer 4,6 miljard jaar geleden begon het verhaal van onze thuisplaneet, de aarde. Meteorietinslagen, vulkanische activiteit en tectonische verschuivingen hebben onze wereld veranderd. Wanneer er ongeveer een drieënhalf tot vier miljard jaar geleden de eerste organische moleculen zich ontwikkelden tot eencellige organismen ontstond het leven, maar heeft zich ook een ongelooflijke diversiteit aan leven ontvouwd. De evolutie heeft het ontstaan van de aarde en leven in de kosmische oersoep tot de huidige complexe ecosystemen omgevormd. Een uniek, maar fragiel evenwicht met een immense rijke verscheidenheid aan fauna en flora. In Earth zal je zelf het best passende ecosysteem moeten opbouwen om te kunnen winnen!

Na de recente review Brazil: Imperial en de al wat oudere reviews Maracaibo en Virtù, is het ditmaal de beurt aan Geronimo Games laatste en meest verrassende uitgifte: Earth . Weken, zoniet maanden lang stond deze titel in de top vijftig hotness page van BoardGameGeek, maar doet het wel wat het belooft? Even voetjes op de grond houden ... Het is deze grond die de basis is van de prachtige planeet en de bakermat van Earth. De rijke habitats en veelvuldige fauna en flora zal je aan het werk moeten zetten tijdens het spelen van Earth en misschien in een latere fase terug composteren. Vergeet je kiemen geen water te geven en bij te planten of ruimte te geven om de planten tot boven het bladerdak te laten groeien ... Het is duidelijk, Earth heeft veel te bieden.

20240203_145243.jpg

Maak de juiste keuze om je eiland mee op te bouwen​

Earth is een open wereld engine builder die je alleen of tot en met vijf spelers kan spelen. Het doel van het spel is om overwinningspunten te verzamelen door kaarten te planten en een raster van vier op vier te bouwen. Het spel eindigt als de eerste speler zijn zestiende kaart en dus zijn speelveld afmaakt. Punten scoor je door verschillende end-game mechanismen door gebeurtenis- en florakaarten, groei en loten op de flora, gecomposteerde kaarten en bonuspunten. Ik ben gelukkig geen botanist, maar ik heb toch een aantal keren gevloekt op de Nederlandse vertaling naar "loot". Dit blijkt een uitloper van een plant te zijn, maar kon dus evengoed als kiempjes of scheuten vertaald worden. Voor de rest krijgen we zeer duidelijke spelregels, die extensief uitgeschreven staan met voldoende voorbeelden en tips voor beginnende spelers.

Starten doen we echter bij het begin en dat is de verdeling van de spelersspecifieke kaarten zoals de eilandkaarten, klimaatkaarten en een ecosysteem. Elke speler krijgt een kaart en legt deze volgens zijn gewenste kant op zijn spelersbord. De eiland- klimaat- en ecosysteemkaarten bieden de spelers verschillende startgrondstoffen, vaardigheden en punten. Een goede keuze zorgt ervoor dat je je speelveld zo kan opbouwen om tegemoet te komen aan de faunakaarten. Je wil namelijk die Carolina-eend of de Noordelijke giraffe een goede thuis geven. Met de hoeveelheid kaarten in de doos zou een statisticus je laten weten dat er 25.600 startopstellingen zijn.

20240203_145701.jpg

Laat de natuur zijn werk doen​

Als speler heb je vier mogelijkheden om te spelen: planten, composteren, water geven of groeien. Of hoe eenvoudig de natuur kan zijn. De actieve speler krijgt de mogelijkheid om te spelen, maar ook alle andere spelers zullen eenzelfde actie uitvoeren. Een gelijkaardig mechanisme dat we ook in Terraforming Mars: Ares Expedition positief ervaren hebben. Zo krijg je als speler zeer weinig downtime en ben je constant bezig met je puzzel aan het uitwerken. De keerzijde van deze medaille is dat je uiteraard ook zeer erg je eigen spel aan het spelen bent en in extremis is Earth dan ook een multiplayer solo spel. Hier is op zich zeker niets mis mee, en Earth levert dan ook een uitstekende solo ervaring op. Maar goed, terug naar de verschillende acties.

Na een aantal keer spelen, komt de schoonheid van moeder Natuur boven.


Bij de actie "planten" zal je als speler de mogelijkheid hebben om handkaarten op je speelveld te plaatsen en de bijhorende grondkost te betalen, nadien worden er vier kaarten getrokken waarvan je er één mag houden. De passieve spelers mogen één kaart spelen en één kaart trekken en houden. Nadien worden alle groene vaardigheden op de kaarten geactiveerd. Op de activatie van de vaardigheden komen we straks op terug, maar het mag duidelijk zijn dat de volgorde van plaatsen en de opbouw van je eiland belangrijk zal worden. Algemeen genomen zullen de passieve spelers steeds minder kunnen uitvoeren en wordt de actieve speler als het ware beloond voor de keuze. Bij de actie "composteren" krijg je vijf grondfiches die nodig zijn om te kunnen planten en worden kaarten van de trekstapel gecomposteerd. Bij "water geven" worden de befaamde loten of kiemen uit de voorraad genomen en op je beschikbare kaarten gelegd. Bij de actie "groeien" neem je vier kaarten op hand en laat je de flora groeien met de bijhorende boomfiches. Bij het composteren, water geven en het groeien worden ook de respectievelijke rode, blauwe en gele kaarten geactiveerd. Het spelersbord en de symboliek maken de verschillende acties alvast duidelijk genoeg, waardoor je na een aantal rondes al goed vertrokken bent.

20240203_150009.jpg

De natuur heeft geen diesel nodig in zijn motor​

Bij Earth draait het allemaal om je motor goed te laten draaien. Het is dan ook die engine building die Earth zo lang op de Hotness page houdt. Waar de kaarten liggen op je eiland is belangrijk om die motor ook goed te laten draaien. De vaardigheden die geactiveerd worden, zullen steeds van links naar rechts en van boven naar beneden doorlopen worden. Daarom kan je bijvoorbeeld eerst wat grondstoffen bijkrijgen om ze later in je motor terug af te geven. Het plaatsen van de kaart moet steeds grenzen aan een eerder geplante kaart en het veld mag niet groter zijn dan vier kolommen en vier rijen. Laat je in het begin alvast niet aftroeven en kies voor de eenvoud van het spel. Die motor krijg je bij latere spellen wel beter gestroomlijnd. Ook bij de activatie van de vaardigheden kan je steeds parallel met alle spelers te werk gaan, waardoor de downtime beperkt blijft.

Bij Earth ben je voornamelijk bezig om je Engine te laten draaien, waardoor je niet altijd ten volle het artwork op de kaart zal bekijken. Bij Wingspan heb ik eerder eenzelfde gevoel, waardoor je Earth zeer abstract kan spelen, maar ook perfect met vrienden die minder ervaring hebben en die een mooi spel wel kunnen apprecieren. Dat het natuurthema hot is, merken we de laatste tijd aan het aantal spellen die uitkomen met linken naar de natuur. We zitten met Earth dan ook aan het summum van dit "natuur"-thema. Het plaatsen van de boompjes en bijhorend bladerdak is dan ook de kers op de taart, al passen die stammen niet altijd even goed bij de grotere bomen zoals de Sequoia.

20240203_150037.jpg

De scheve blauweregen​

Er lopen veel verschillende wegen naar Rome, maar ook bij Earth zijn er veel mogelijkheden om punten te scoren. Probeer die Analysis Paralysis aan de kant te schuiven en laat de motor maar rustig opwarmen. Echt wachten op kaarten die perfect matchen moet je ook niet doen, want voor je het weet zit iemand aan zijn vier op vier raster. Er zijn zeker voldoende kaarten in het spel, waardoor er zeer veel herspeelbaarheid is. Het zeer goed ontworpen spelersbord bevat een goede player-aid met alle symbolen, maar toch waren er een paar kaarten die nog voor interpretatie vatbaar waren. Een uitgebreide syllabus met alle mogelijke kaarten verwacht ik uiteraard niet, maar de regels zouden moeten duidelijk zijn. Toch zijn de wegen van de natuur ondoorgrondelijk. Earth is een goede engine builder die in ieders collectie een plaatsje kan krijgen. Na een aantal keren spelen, komt pas de ware schoonheid van moeder Natuur naar boven.

Conclusie

In Earth ga je aan de slag met het bouwen van je eigen ecosysteem. Naarmate je je ecosysteem ontwikkelt, gaat de groene long ademen en zal je ecosysteem uitgroeien tot een zeer efficiënte motor. Iedere speler speelt parallel in deze multiplayer solovariant waar de downtime maximaal gereduceerd is. Met slechts vier soorten acties is Earth zeer eenvoudig te leren en het thema is zeer grondig uitgewerkt. Ik snap de fuzz alvast.

Pro

  • Weinig downtime
  • Mooi artwork
  • Veel, heel veel kaarten
  • Snel uit te leggen en basic gameplay

Con

  • Vertaling naar loot stoort me
  • Het artwork gaat verloren als abstract legspel
  • Meerdere keren spelen is echt een must om tot zijn recht te laten komen
8

Over

Uitgever

  1. Geronimo Games

Designer

Maxime Tardiff

Aantal spelers

1-5

Tijdsduur

60-90 minuten
 
Terug
Bovenaan