Bordspelreview: Maracaibo: The Uprising

Wie zin heeft in een zwaar bordspel, is bij spellen van designer Alexander Pfister aan het goede adres. De beste man staat erom gekend hersenkrakers te ontwerpen. Spellen als Great Western Trail, Blackout: Hong Kong en Maracaibo staan in menig kast bij fanaten die een zwaarder bordspel weten te smaken. Van Great Western Trail ben ik een grote fan, en ook Maracaibo kan op mijn enthousiasme rekenen. Dat die laatste nu een uitbreiding te pakken heeft, kan ik enkel maar toejuichen.

Geronimo Games is de Belgische distributeur die Maracaibo uitbrengt en dus ook de uitbreiding The Uprising naar het grote publiek brengt. Geronimo Games heeft ons The Uprising opgestuurd om aan de tand te voelen en ik kan nu al verklappen dat ik er een erg fijne ervaring mee heb. De laatste weken heb ik regelmatig bordspellen gespeeld waarin piraten of schepen de hoofdrol spelen, waaronder Libertalia: De Winden van Galecrest en de onlangs toegekomen Kickstarter-game Dead Reckoning. Ook in Maracaibo kies je het ruime sop en hoop je genoeg invloed te hebben in drie verschillende naties, te handelen en voor wie het wil zelfs een verhaalmodus te volgen.

IMG_20220507_144855.jpg


Schip ahoy!

Wie niet genoeg heeft aan wat Maracaibo allemaal te bieden heeft, zal ongetwijfeld zijn gading vinden in de nieuwe uitbreiding. Aan de andere kant telt het ook omgekeerd. Wist Maracaibo je niet te bekoren, dan zal ook The Uprising je zieltje niet winnen. Uiteraard gaan we met Maracaibo: The Uprising verder op hetzelfde elan. Je vaart nog altijd in de Caraïben, je zult er nog altijd handel drijven met verschillende steden en je hoopt dat je je invloed verder kunt uitoefenen. The Uprising biedt meer dan alleen maar een uitbreiding op het basisspel, want met nieuwe modules, scenario's, legacy-onderdelen en meer valt er heel wat te ontdekken.

Maracaibo: The Uprising biedt diverse modules, scenario's en meer lekkers aan.


Het spelersaantal verandert niet. Het wordt dus niet mogelijk om extra spelers mee te nemen op je reis in de Caraïben. Je kunt dus nog steeds solo aan de slag en kunt maximaal drie anderen meenemen op avontuur. Wel zijn de spelersborden aangepast. Deze hebben nu nieuwe artwork gekregen en zijn voorzien van uitsparingen waardoor de schijfjes die je erop plaatst niet meer kunnen verschuiven. Daarnaast zijn er een aantal acties op het bordje verdwenen, al krijg je daar nu enkele modules voor in de plaats, waardoor de spelersborden aanpasbaar zijn. De grootste nieuwigheid hierbij zijn de vijftien unieke havens, waaronder Antwerpen en Oranjestad in Aruba. Door een haven toe te voegen, wordt elk spelersbord asymmetrisch. Hierdoor wordt een nieuwe twist aan Maracaibo toegevoegd. Een nadeel aan de spelersborden, is het esthetische. De artwork van de nieuwe tegels die je op het spelersbord legt, zijn niet uitgelijnd met het spelersbord zelf. Toch wel een gemiste kans.

IMG_20220507_144548.jpg
het nieuwe spelersbord


Jacques verkent de boel

Voor wie de verhaalmodus van het basisspel wist te smaken, heb ik goed nieuws. Tien legacy-tegels zorgen voor een aantal nieuwe elementen (die ik hier niet ga verklappen). Daarnaast wordt er ook aangeraden om gebruik te maken van de thuishavens. Uiteraard worden de scenario's vergezeld van een aantal nieuwe kaarten en nieuwe regels. Dat is ook het geval bij het competitieve scenario genaamd Onrust. Hier wil je geen invloed op de naties krijgen, maar wil je hen net bevrijden. Dat betekent dat je hier geen blokjes plaatst waarmee je invloed wordt weergegeven, maar blokjes verwijdert. Niet zo'n groot verschil, maar door de verzetstegel komt daar verandering in. Je mag namelijk je blokjes op die tegel leggen voor bonussen.

Wie graag een fictieve speler aan het spel toevoegt, kan Jacques in het leven roepen. Deze automa, bestaande uit een deck kaarten die een extra speler voorstelt en 'automatisch' speelt, zorgt voor extra uitdaging. Zijn deck bestaat uit een aantal kaarten die je naar wens kunt instellen qua moeilijkheidsgraad. Je hebt hierbij vier keuzes, waarbij voor elke keuze een aantal kaarten worden verwijderd. Tijdens het spel zelf komt Jacques aan de beurt nadat elke speler een beurt heeft gehad en wordt er een kaart getrokken van zijn stapel. Afhankelijk van de hoeveelste kaart het in de ronde is, wordt een bepaalde actie uitgevoerd. Dit systeem werkt erg goed en het is altijd in spanning afwachten wat de automa nu precies in z'n mars heeft. Weet jij hem te verslaan?

IMG_20220507_145204.jpg
een deel van de nieuwe spelonderdelen

Conclusie

Maracaibo: The Uprising is een volwaardige uitbreiding die waar voor z'n geld biedt. De verschillende modules kun je naar wens toevoegen of weglaten, bij het spelen met automa Jacques kies je zelf de moeilijkheidsgraad en wie z'n ding wil doen in een scenario, kan daar ook z'n ei in kwijt. Het breidt het al zeer uitgebreide Maracaibo nog verder uit, waardoor veelspelers zeker aan hun trekken zullen komen met The Uprising. Wist het basisspel je destijds niet te bekoren, dan zullen Jacques en de modules je ook niet kunnen overtuigen.

Pro

  • Heel diverse modules
  • Nieuwe scenario's
  • Dubbel gelaagde spelersborden

Con

  • Speelduur blijft lang
  • Spelersborden en fiches komen niet overeen
8

Over

Uitgever

  1. Geronimo Games

Designer

Alexander Pfister

Aantal spelers

1-4

Tijdsduur

40-160 minuten
 
Terug
Bovenaan