Bordspelreview: Brazil: Imperial

Hoewel Brazil: Imperial intussen alweer dateert van 2021, kreeg het spel pas eind vorig jaar een Nederlandstalige editie. Deze uitgave hebben we te danken aan Geronimo Games, een Waalse uitgever die zich richt op de Benelux en zichzelf steeds sterker aan het profileren is. Zij hebben de afgelopen paar jaar dan ook heel wat interessante titels aan hun catalogus toegevoegd, waaronder The Hunger, Iki, Maracaibo, Virtù en Earth, een van de grote toppers van 2023. Om te ontdekken of Brazil: Imperial ook in dit rijtje thuishoort, stuurde Geronimo Games ons alvast een exemplaar op waarmee ik aan de slag mocht gaan.

Brazil: Imperial werd ontworpen door Zé Mendes en werd oorspronkelijk uitgegeven door MeepleBR en Mundus Jogos. Het is met andere woorden niet enkel een spel over Brazilië, maar ook afkomstig uit dit land zelf. De designer zelf was voordien eerder een nobele onbekende, maar deze titel, samen met zijn nieuwste spel World Wonders, heeft hem alvast op de kaart gezet. Wat Brazil: Imperial zo interessant maakt, is dat het, zoals hij het zelf omschrijft een Euro 4X is. Wat dit precies inhoudt, lees je hieronder.

IMG_20240119_151018.jpg

Je rijk opbouwen​

4X staat voor eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate en is een subgenre van strategiespellen in de computer- en bordspellenwereld, met als een van de bekendste voorbeelden uiteraard Civilization. Brazil: Imperial laat het exterminate-gedeelte grotendeels achterwege en en voegt enkele eurgame-elementen toe aan het genre. De focus in het spel ligt met andere woorden niet zozeer op het vechten en territorium veroveren, maar wel op het behalen van overwinningspunten, het kiezen van acties, het verzamelen van grondstoffen en het uitbouwen van je productiecapaciteiten. Het is met andere woorden goed mogelijk dat er tijdens het spel slechts een tweetal gevechten uitbreken tussen de spelers, als er überhaupt al gevochten wordt. Vaak krijg je immers een Koude Oorlogssituatie waarbij de dreiging tot conflict groter is dan de kans dat er reëel een gevecht uitbreekt.

Brazil: Imperial is uiteraard niet het eerste bordspel dat met dit soort van concept op de markt komt. Virtù deed bijvoorbeeld ook iets gelijkaardigs en een spel waar het nog dichter bij aanleunt is Scythe. Wie deze klassieker uit 2016 heeft gespeeld, zal al snel enkele gelijkenissen opmerken tussen de twee spellen. Zo krijgen in Brazil: Imperial de spelers ook asymmetrische spelersborden en kiezen ze een leider die elk zijn eigen unieke kracht heeft. Vanuit je startpositie probeer je ook je eigen territorium uit te bouwen en bepaalde elementen vanop je spelersbord op de map plaatsen maakt bepaalde acties sterker of geeft je nieuwe mogelijkheden. De exploratietegels doen dan weer denken aan de encounters uit Scythe, hetzij in een lichter uitgewerkte vorm. En zoals aangegeven, is er geen garantie op gevechten in beide spellen.

IMG_20240119_151108.jpg
Op zijn Europees​

Wie het regelboekje bekijkt, zal al snel merken dat er heel wat verschillende facetten aan te pas komen. Maar als snel zal je ontdekken dat er zeer veel uitleg is over de verschillende spelcomponenten en dat de regels van Brazil: Imperial toch wat eenvoudiger zijn dan die van gelijkaardige titels. Eens de opzet gedaan is, speel je gewoon om de beurt totdat de eindconditie is vervuld. Tijdens je beurt voer je één actie uit en mag je een verplaatsing doen. De acties die je kan doen zijn rekruteren, waarbij je een nieuwe eenheid in een van je steden zet en een strijdkaart trekt, een schilderij kopen, een gebouw neerplanten, een gebouw opnieuw laten produceren of van functie veranderen, een basisgoed produceren, één grondstof importeren of grondstoffen ruilen. Vervolgens krijg je één vrije beweging en één beweging die afhankelijk is van je gekozen actie. That's it!

Er komt uiteraard iets meer bij kijken, anders zou het maar een saaie bedoeling zijn. Om het spel te beëindigen moet een speler bijvoorbeeld zijn drie opdrachtkaarten voltooien, waarna de ronde nog wordt afgespeeld. Hierdoor krijgt het spel ook een race-element, want als je niet tijdig je opdrachten voltooit riskeer je enkele belangrijke punten te mislopen. Daarnaast levert zowat alles wat je doet punten op, waardoor je eigenlijk een soort van typische eurogame point salad krijgt. Verder blijven de geproduceerde grondstoffen op het spelbord staan, net zoals in Scythe. Verlies je de controle over een gebouw door de aanval van een tegenstander, dan ben je deze grondstoffen op dat moment ook kwijt. De uitzondering hierop zijn de goederen die je importeert of ruilt, deze leg je in je persoonlijke voorraad. De gevechten worden dan weer beslecht door de kracht van je troepen en maximaal drie strijdkaarten die je kan inzetten. Er komt dus geen dobbelsteen aan te pas, maar dankzij de strijdkaarten is er toch enige vorm van onvoorspelbaarheid aanwezig tijdens deze gevechten.


Knappe, maar niet feilloze productie​

Er zijn dus heel wat elementen die samenkomen in Brazil: Imperial en je kan op verschillende manieren de overwinning binnenhalen. Je hoeft je zeker niet op elk aspect toe te leggen, een spel kan zeker en vast worden gewonnen zonder bijvoorbeeld ook maar één schilderij te kopen. Wat wel zo is, en dat is ook een puntje van kritiek dat ik had bij Scythe, is dat je vrij gelimiteerd bent helemaal in het begin van het spel. Hierdoor zal het begin van het spel steeds hetzelfde aanvoelen en lijkt het alsof iedereen elkaar ook gewoon zit na te apen. Na enkele rondes komt hier gelukkig verandering en breekt het spel echt open. Een ander klein puntje van kritiek, is dat niet alle elementen even gebalanceerd aanvoelen en het geluk je soms parten kan spelen. Zo lijken enkele leiders toch wat sterker dan andere en is het ook vreemd dat de groene speler mag kiezen uit vier leiders in plaats van twee. Een voorbeeld van hoe je (on)geluk kan hebben, is bij de ontdekkingstegels. Zo was er een spelletje waarbij ik drie maal op een rij een Bandeiras-tegel trok, waartegen je ook nog eens moet vechten. Ondertussen ontdekte mijn tegenstander drie onbekende diersoorten die je direct punten geven op het einde van het spel. Bovendien pikte ze ook nog een van de Bandeiras-tegels in omdat ik op dat moment niet genoeg strijdkracht had. Dit soort dingen kan natuurlijk enigszins frustrerend aanvoelen.

Er zijn heel wat elementen die samenkomen in Brazil: Imperial en je kan op verschillende manieren de overwinning binnenhalen.


Verder was ik best wel tevreden van het ontwerp en de productie van dit spel. Naast een fijne spelervaring, krijg je bovendien een zeer kleurrijk en prachtig ogend bordspel met knappe speelstukken en prachtig geïllustreerde kaarten en tegels. Nog een klein minpuntje hier, is dat de tegels waarmee je de map maakt niet altijd goed in elkaar passen. Maar dit wordt meer dan goedgemaakt door het feit dat je verschillende configuraties in het regelboekje vind om de map op te bouwen. Bovendien vind je ook nog online verschillende mappen om op te spelen, wat de herspeelbaarheid alleen maar vergroot natuurlijk. Dit is zeker en vast nodig voor de solomodus, want standaard komt deze met slechts één scenario in de doos, waardoor ze wat aan de magere kant aanvoelt. Verder heeft het spel ook nog een handig opbergdoosje voor de grondstoffen en de gebouwen, dat ook nuttig is tijdens het spelen. Het is enkel spijtig dat ze niet verder zijn gegaan wat betreft de insert, nu krijg je verder enkel een stuk karton met een tussenscheiding, wat toch wel afsteekt tegen het plastic opbergdoosje. Tot slot wil ik nog even aanhalen dat het spel een ietwat problematisch onderwerp behandelt, namelijk kolonisatie, maar de makers hebben dit slim aangepakt door een extra boekje te voorzien waarin heel wat historische context wordt gegeven.

IMG_20240119_145039.jpg

Conclusie

In Brazil: Imperial bouw je jouw rijk op door steden te ontwikkelen, nieuw terrein te veroveren, basisgoederen te produceren en het land te verkennen. Het spel combineert klassieke 4X-elementen met spel- en scoremechanismes die je kent uit eurogames tot een bevredigend geheel. Liefhebbers van conflict zullen waarschijnlijk iets minder aan hun trekken komen, maar voor andere spelers staat er een interessante ervaring te wachten waarbij het spel ook kan uitpakken met een knappe en kleurrijke visuele presentatie.

Pro

  • Knappe en kleurrijke productie
  • Niet te moeilijk, maar toch voldoende diepgang
  • Heel wat manieren om punten te scoren
  • Speelt goed met verschillende spelersaantallen
  • Heel wat herspeelbaarheid, mede dankzij de mapvariaties

Con

  • Geluksfactor en balans van sommige spelonderdelen
  • Spel start traag
  • Magere solomodus
  • Maptegels passen niet altijd mooi in elkaar
7.5

Over

Uitgever

  1. Geronimo Games

Designer

Zé Mendes

Aantal spelers

1-4

Tijdsduur

100 minuten
 
Terug
Bovenaan