Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Zeer duidelijke uitleg. Met mijn bachelor autotechnologie mag ik zogezegd geen elektriciteit geven, maar met mijn master EM wel. Ik zie het niet echt zitten om een educatieve master te volgen, maar wel een educatieve bachelor, maar autotechnologie +bpb geeft enkel VE voor mechanische vakken, niet voor elektriciteit. Het mag dus niet niet om eek master em te hebben en een educatieve bachelor?
Jawel, eender welk bewijs pedagogische bekwaamheid telt als BPB. Het is wel veel makkelijker om een educatieve master te halen dan een educatieve bachelor dus ik denk dat je je best goed informeert over het dikgedrukte.
Educatieve master = 60 stp'n, waarvan een deel stage (kan je eventueel met het LIO-statuut aan de slag). Geen vakinhoudelijke vakken, enkel didactieken.
Educatieve bachelor bestaat an sich niet maar wat je bedoeld is echt een lerarenopleiding, 3 jaar, volledig, 180 studiepunten.
 
Jawel, eender welk bewijs pedagogische bekwaamheid telt als BPB. Het is wel veel makkelijker om een educatieve master te halen dan een educatieve bachelor dus ik denk dat je je best goed informeert over het dikgedrukte.
Educatieve master = 60 stp'n, waarvan een deel stage (kan je eventueel met het LIO-statuut aan de slag). Geen vakinhoudelijke vakken, enkel didactieken.
Educatieve bachelor bestaat an sich niet maar wat je bedoeld is echt een lerarenopleiding, 3 jaar, volledig, 180 studiepunten.
Ondertussen bestaat er ook al een educatieve bachelor in lio traject, eveneens 60SP, met mogelijkheid tot 30Sp praktijk tijdens je lesopdracht te doen. Ben jij toevallig leerkracht?
 
Maar moet je geen educatieve master hebben om aan de hoogste jaren van het middelbaar te mogen lesgeven?

Met mijn diploma sociaal werk zou ik met een educatieve bachelor maar 1 vak ofzo mogen geven (pav denk ik) als voor een educatieve master ga (wat meer is dan 60sp aangezien ik nog een master moet halen) kom ik in aanmerking voor veel meer vakken.
 
Nee een master is voldoende. Om benoemd te worden is een BPB wel nodig, je verdient er ook meer mee en hebt voorrang op iemand die geen BPB heeft.

Een master ("ten minste master") valt voor heel veel (alle? ) vakken onder een "Ander" bekwaamheidsbewijs, een master met BPB ("ten minste master + BPB") is meestal (altijd?) een voldoende geacht bekwaamheidsbewijs.

Jij hebt het over de vereiste bekwaamheidbewijzen.
 
Heeft er iemand ervaring met de graduaatsopleiding Internet of Things? Ik ben aan het overwegen om deze te volgen in de AP hogeschool maar zocht eens iemand die het al heeft gedaan of iemand kent met ervaring hiermee. Algemene info mag en anders PB. Bedankt!
 
Vraag om enkele collega's te helpen.

Ze werken als bediende, 38 uur week met om het weekend een zondag van wacht.
De wacht uren zijn aan 200% betaald en 100% recup, dus hele mooie bijverdienste.
Dit krijgen ze echter enkel als ze de week erop voorgaand de volledige 38 uur gepresteerd hebben.

Nu hebben we volgende opgemerkt.

Als collega's maandag 7 uur werken ipv 8, maar dinsdag 9 uur ipv 8 en dus zaterdag aan hun 38 uur komen telt dit niet volgens de zaakvoerder.
Want de overuren gaan in een aparte pot en worden niet bij de uren van uw werkweek geteld, hierdoor hebben ze dus ook geen 'recht' op het zondagwerk aan 300%, maar maar aan 100%.

Zelfde met vakantie of recup als ze dit in de week nemen, recup kan ik nog enigszins begrijpen omdat je dit niet werkt, maar verlof is toch gelijkgesteld en telt toch bij uw 38 uur?

Ook hebben zij een vaste 2 wekelijkse uurrooster met vooropgestelde recup ingepland, is dit wettelijk in orde?

Aan onze HR hebben we niets want deze is letterlijk het schoothondje van de zaakvoerder.
 
Heeft er iemand ervaring met de graduaatsopleiding Internet of Things? Ik ben aan het overwegen om deze te volgen in de AP hogeschool maar zocht eens iemand die het al heeft gedaan of iemand kent met ervaring hiermee. Algemene info mag en anders PB. Bedankt!
Amai, is dat een opleiding? 🤔
 
Amai, is dat een opleiding? 🤔
Het is misschien ook niet meteen wat jij afleidt uit de naam.

"slimme toestellen correct configureren, installeren en optimaliseren, verbinden met het correcte netwerk en integreren in slimme gebouwen (domotica), bedrijven en industrieën."
 
Voor school moet ik een boekhoudkundige oefening maken, maar geraak er niet meteen aan uit. Er worden 1.000 nieuwe aandelen aangekocht aan €50 per stuk. Daarvan wordt 25% volstort. Echter 75% van die 25% wordt volstort via dividenden. Hoe moet dit geboek worden? Vooral bij die volstorting via dividenden zit ik wat vast.
 
Bedoel je met "aangekocht", "uitgegeven"? Want ik vermoed dat het vanuit het perspectief van de uitgevende vennootschap zal zijn, niet vanuit dat van een vennootschap die de aandelen aankoopt.

Je gaat met een vordering zitten dus de debet op de rekening "opgevraagd niet volstort kapitaal (of inbreng)" van 75% van 25%. (of 100% van die 25 zolang de rest nog niet betaalt is). Anderzijds is er een dividenduitkering geweest en gaat de vennootschap een schuld aan aandeelhouders hebben, dus credit, op de rekening "dividenden boekjaar". De volstorting via dividenden is een afboeking van die twee rekeningen. Dividenden boekjaar wordt gedebiteerd en "opgevraagd niet gestort kapitaal" wordt gecrediteerd. De aandeelhouders hadden enerzijds een schuld tegenover de vennootschap (de aandelen die nog volstort moesten worden), als een vordering (de dividenden die ze moesten ontvangen). In plaats van beide betalingen uit te voeren worden die schuld en vordering tegen elkaar afgezet.

Het is eigenlijk heel dezelfde boeking als bij een klassieke volstorting van de aandelen alleen wordt de rekening "bank" vervangen door de schuldenrekening "dividenden boekjaar"..


edit: rekeningnamen gaan niet de juiste zijn maar dat had je al door waarschijnlijk.
 
Bedoel je met "aangekocht", "uitgegeven"? Want ik vermoed dat het vanuit het perspectief van de uitgevende vennootschap zal zijn, niet vanuit dat van een vennootschap die de aandelen aankoopt.

Je gaat met een vordering zitten dus de debet op de rekening "opgevraagd niet volstort kapitaal (of inbreng)" van 75% van 25%. (of 100% van die 25 zolang de rest nog niet betaalt is). Anderzijds is er een dividenduitkering geweest en gaat de vennootschap een schuld aan aandeelhouders hebben, dus credit, op de rekening "dividenden boekjaar". De volstorting via dividenden is een afboeking van die twee rekeningen. Dividenden boekjaar wordt gedebiteerd en "opgevraagd niet gestort kapitaal" wordt gecrediteerd. De aandeelhouders hadden enerzijds een schuld tegenover de vennootschap (de aandelen die nog volstort moesten worden), als een vordering (de dividenden die ze moesten ontvangen). In plaats van beide betalingen uit te voeren worden die schuld en vordering tegen elkaar afgezet.

Het is eigenlijk heel dezelfde boeking als bij een klassieke volstorting van de aandelen alleen wordt de rekening "bank" vervangen door de schuldenrekening "dividenden boekjaar"..


edit: rekeningnamen gaan niet de juiste zijn maar dat had je al door waarschijnlijk.
Dank je wel voor de hulp, helpt me al een heel pak op weg. Het is echter wel vanuit het perspectief van de vennootschap die de aandelen aankoopt. Wat verandert er dan?
 
Ik werk als credit controller, maar wil meer kunnen. Avondschool kan ik wel doen, maar hoe bekijkt men Syntra op finance-vlak ? Of Is het beter om voor een bachelor te gaan, waar ik toegegeven de motivatie niet direct voor heb omdat dit toch weer 3 jaar is.

Andere optie is dit: https://www.ucll.be/studeren/graduaat/accounting-administration-diepenbeek-graduaat
 
Laatst bewerkt:
Laten jullie studentenjobs staan op Linkedin? Ik werk ondertussen al 4 jaar, twijfel of ik ze niet moet verwijderen.
 
Ik zou geen lijn per studentenjob of periode meer vermelden maar wel globaal dat ge in die periode gewerkt hebt met enkele voorbeelden. Toont toch aan dat ge in die periode ook actief geweest zijt.
 
Mijn vriendin werkt in de zorgsector en na veel gedoe wordt ze een barema hoger gezet. Nu zij haar werkgever wel dat dit voor een half jaar is en dat ze dan waarschijnlijk terug een barema zakt. Mag dit zomaar?
 
Ik wil van job veranderen en ik kan dit misschien doen bij een ex werkgever van mijn. Er zijn daar wat dingen veranderd dus ik overweeg het. Nu, ik heb daar vroeger 5 jaar gewerkt. Kan ik vragen om mijn ancienniteit verder te zetten of begin ik terug vanop 0?
 
Terug
Bovenaan