Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

wat zijn de extra's die erbij zouden komen als ik 1-3 maand ouderschapsverlof zou opnemen dit jaar. Uiteraard is er het loonsverlies in deze maanden (+ mss de leasewagen die teruggevraagd wordt ofzo), maar naar het volgende jaar toe qua belastingen en verlof enzo, is er daar iets waar ik me over moet inlezen?
 
Ik heb een vraag over mijn loon ?

Wij hebben een Anciënniteit toeslag gekregen van €0,2037 , maar als ik mijn loonbrief bekijk is mijn uurloon niet omhoog gegaan dat bedrag 0.2037 staat onder mijn uurloon , dit heb ik nog nooit gezien .Ik ben dit op mijn werk gaan vragen (maatwerkbedrijf) en ze weten het niet op de bureau , maar ze gingen het opzoeken voor mij , daar ze mij niets laten weten hebben en ik dit niet al te katholiek vind , heb ik dit nogmaals gevraagd en ze wist het nog altijd niet op de bureau .








 
Zijn hier 20 - 30 - 40 ers die 4/5e werken ; wat zijn jullie ervaringen, hoe werd er gereageerd door de werkgever en in mindere mate door collega's of zelfs vrienden, ...

Er zijn bij mij nog geen concrete plannen maar als het financieel kan zie ik me niet tot mijn 40e full-time werken.
 
Grootste deel van mijn collega's werken 9/10 of 4/5. Velen pakken ook 2w of 4w ouderschapsverlof in dezomer.

Allemaal dure sjarels die mensen hebben die aan ze rapporteren en zo. Kwestie van je wat te organiseren.

Ik werk in een organisatie met collega's in usa en azie. Ik ben zeker dat een helft van die buitenlanders zelfs niet weten dat er bepaalde niet full time werken. Ik ben al lang het punt voorbij dat ik er van wakker lig...

als ik een mail stuur en her komt "out of office" terug, dan wacht ik wel. Don't care wat de reden is.
 
Zijn hier 20 - 30 - 40 ers die 4/5e werken ; wat zijn jullie ervaringen, hoe werd er gereageerd door de werkgever en in mindere mate door collega's of zelfs vrienden, ...

Er zijn bij mij nog geen concrete plannen maar als het financieel kan zie ik me niet tot mijn 40e full-time werken.
Ik werk nu 4/5 ouderschapsverlof. Bij aanvraag:

Ik: wil graag 5 maand 4/5 werken
Hij: ja maja ik aanvaard net zoveel werk zodat je niet zou zonder vallen.
Ik: blijven pushen en doordrijven, gewoon papieren afgeprint en zelf ingevuld zodat hij enkel moest tekenen.
Hij: ja ik kan dat blijkbaar niet weigeren, maar liever niet.
Ik: elke zondag berichtje gestuurd om te vragen of hij m'n papieren al klaar had.
Uiteindelijk dus m'n 4/5 voor 5 maand.

In w-vl, de gedreven provincie, toch een groot taboe op 4/5 werken als man. Je wordt direct als een luirik bekeken als je minder gaat werken. Ik werk graag, maar haat het soms gewoon om te gaan werken en het gevoel te hebben afhankelijk te zijn van een werkgever voor een loon. Het werken op zich is oké , maar de dagelijkse sleur en de centen die dat maar oplevert werkt demotiverend voor mij. Ik zie werken nog altijd als tijd inleveren voor geld. Liefst lever ik zo weinig mogelijk tijd in voor zoveel mogelijk geld. Of anders uitgedrukt: wil ik zoveel mogelijk verdienen per gewerkt uur om minder te kunnen werken.

Door die 4/5 door te drijven heb ik een werkweek die gebroken is en zie ik het mijzelf langer volhouden. Die tijd nemen ze mij niet meer af.

Ik pak mijn vrije dag op woensdag, de kleinste blijft dan bij mij thuis, wat dan weer 20 euro crèche scheelt. We doen eerst de oudste samen naar school en dan doe ik wat huishoudtaken, tot mijn vrouw in de namiddag thuis is (leerkracht). In de vakantiemaanden zouden we dan op woe uitstapjes doen.
 
Wat gebeurt er als je weigert te werken tijdens je opzegperiode?
dan loop je het risico dat je werkgever je een contractbreuk aansmeert. Kan je tot 13 weken BRUTOloon kosten (afhankelijk van je opzegtermijn), da's dus ettelijke duizenden euro's.
 
wat zijn de extra's die erbij zouden komen als ik 1-3 maand ouderschapsverlof zou opnemen dit jaar. Uiteraard is er het loonsverlies in deze maanden (+ mss de leasewagen die teruggevraagd wordt ofzo), maar naar het volgende jaar toe qua belastingen en verlof enzo, is er daar iets waar ik me over moet inlezen?
belastingen zal ene klein beetje nadelier uitkomen en dingen zoals eindjaarspremie, vakantiegeld etc verlies je natuurlijk ook deels.
 
Ik heb een vraag over mijn loon ?

Wij hebben een Anciënniteit toeslag gekregen van €0,2037 , maar als ik mijn loonbrief bekijk is mijn uurloon niet omhoog gegaan dat bedrag 0.2037 staat onder mijn uurloon , dit heb ik nog nooit gezien .Ik ben dit op mijn werk gaan vragen (maatwerkbedrijf) en ze weten het niet op de bureau , maar ze gingen het opzoeken voor mij , daar ze mij niets laten weten hebben en ik dit niet al te katholiek vind , heb ik dit nogmaals gevraagd en ze wist het nog altijd niet op de bureau .
en wat is je vraag? Op zich is daar niks speciaals aan dat ze dat apart betalen.
 
Grootste deel van mijn collega's werken 9/10 of 4/5. Velen pakken ook 2w of 4w ouderschapsverlof in dezomer.

Allemaal dure sjarels die mensen hebben die aan ze rapporteren en zo. Kwestie van je wat te organiseren.

Ik werk in een organisatie met collega's in usa en azie. Ik ben zeker dat een helft van die buitenlanders zelfs niet weten dat er bepaalde niet full time werken. Ik ben al lang het punt voorbij dat ik er van wakker lig...

als ik een mail stuur en her komt "out of office" terug, dan wacht ik wel. Don't care wat de reden is.
4/5 aan brutoloon van +5000 merk je nauwlijks op je loonbrief. Wist niet dat dit hogerop gedaan werd, meestal zijn dat lagere profielen die ouderschapsverlof nemen.
 
4/5 aan brutoloon van +5000 merk je nauwlijks op je loonbrief. Wist niet dat dit hogerop gedaan werd, meestal zijn dat lagere profielen die ouderschapsverlof nemen.
@5000€ bruto -> 2816€ netto (alleenstaande)
@4000€ bruto -> 2404,28 netto (alleenstaande)
En dit is zonder de reductie in eindejaarspremie, vakantiegeld, maaltijdcheques, extralegale voordelen gerekend

Ik noem 400€/mnd nu niet nauwelijks merkbaar om eerlijk te zijn.
 
JPV had dit nog nooit gezien dat ze dit zo deden , normaal ging uurloon altijd omhoog , maar weet nu van de vakbond hoe het komt.

Heel erg bedankt.
 
@5000€ bruto -> 2816€ netto (alleenstaande)
@4000€ bruto -> 2404,28 netto (alleenstaande)
En dit is zonder de reductie in eindejaarspremie, vakantiegeld, maaltijdcheques, extralegale voordelen gerekend

Ik noem 400€/mnd nu niet nauwelijks merkbaar om eerlijk te zijn.
Als je 4 dagen per maand minder creche moet betalen, je krijgt nog wat ouderschapspremie. Dan valt het wel mee...
 
Als je 4 dagen per maand minder creche moet betalen, je krijgt nog wat ouderschapspremie. Dan valt het wel mee...
Mja, hij had vermeld dat dat 20€ was *4 = 80€.
En die aanmoedigingspremie is maar maximaal 12 maanden (of 1 jaar) -

Of mis ik iets ?
Ik zeg niet dat dit niet nuttig kan zijn, of het waard kan zijn. Maar om 300-400€ als nauwelijks merkbaar te maken, dat lijkt mij dan toch niet te kloppen.
 
Zijn hier 20 - 30 - 40 ers die 4/5e werken ; wat zijn jullie ervaringen, hoe werd er gereageerd door de werkgever en in mindere mate door collega's of zelfs vrienden, ...

Er zijn bij mij nog geen concrete plannen maar als het financieel kan zie ik me niet tot mijn 40e full-time werken.
Hier (overheid) wordt daar geen fluit om gegeven.
Recent een heel capabele collega met hoge rang halftijds gaan werken. Huis afbetaald, kinderen buiten, komt toe met zn loon. Wat werk herverdeeld en dat macheert.
Verdere carriere zal hij niet maken maar dat wil die ook niet.
Ik ga mijn ouderschapsverlof ook zo opnemen. 40 maanden 4/5 met premie.
 
Ik ben al lang het punt voorbij dat ik er van wakker lig...
Waarom zou gij van het werkregime van uw collega's wakker liggen? :thinking:


Hier totaal geen probleem van gemaakt. Ik werk 4/5de tijdens het schooljaar + 1 maand ouderschapsverlof in de zomer. Maar overheid + ik ben een vrouw.


Mja, hij had vermeld dat dat 20€ was *4 = 80€.
En die aanmoedigingspremie is maar maximaal 12 maanden (of 1 jaar) -

Of mis ik iets ?
Ik zeg niet dat dit niet nuttig kan zijn, of het waard kan zijn. Maar om 300-400€ als nauwelijks merkbaar te maken, dat lijkt mij dan toch niet te kloppen.

Hij sprak van 4/5de met ouderschapsverlof, dat is iets anders dan die Vlaamse aanmoedigingspremies (waar ik geen recht op heb :( ). Naast de uitkering van RVA van ouderschapsverlof kan dat er wel nog bovenop komen. Maar uiteraard komt ge financieel beter uit met full-time werken. Alleen is dat niet alles in het leven natuurlijk :p. Ik apprecieer zo'n gebroken week ook wel. Alleen lastig soms indien deadlines/dringende grote taken want soms is 4/5de werken niet per se 4/5de takenpakket :p
 
Laatst bewerkt:
Hij sprak van 4/5de met ouderschapsverlof, dat is iets anders dan die Vlaamse aanmoedigingspremies (waar ik geen recht op heb :( ). Naast de uitkering van RVA van ouderschapsverlof kan dat er wel nog bovenop komen. Maar uiteraard komt ge financieel beter uit met full-time werken. Alleen is dat niet alles in het leven natuurlijk :p. Ik apprecieer zo'n gebroken week ook wel. Alleen lastig soms indien deadlines/dringende grote taken want soms is 4/5de werken niet per se 4/5de takenpakket :p
Maar dat is een ander statement hé. Ik zou dat ook kunnen appreciëren. Maar je kunt niet zeggen dat het verschil in loon verwaarloosbaar is als je 5k verdient. Dan is dat verschil nog altijd substantieel.

Maar dat wilt niet zeggen dat je dat verschil er niet voor over hebt.

Ik persoonlijk gewoon niet, want meestal wilt 4/5de zeggen dat je hetzelfde werk krijgt als wat je doet op 5 dagen, maar nu spreid je dat maar over 4 dagen. Al is dat bij de overheid natuurlijk minder het geval.
 
Ik werk nu 4/5 ouderschapsverlof. Bij aanvraag:

Ik: wil graag 5 maand 4/5 werken
Hij: ja maja ik aanvaard net zoveel werk zodat je niet zou zonder vallen.
Ik: blijven pushen en doordrijven, gewoon papieren afgeprint en zelf ingevuld zodat hij enkel moest tekenen.
Hij: ja ik kan dat blijkbaar niet weigeren, maar liever niet.
Ik: elke zondag berichtje gestuurd om te vragen of hij m'n papieren al klaar had.
Uiteindelijk dus m'n 4/5 voor 5 maand.

In w-vl, de gedreven provincie, toch een groot taboe op 4/5 werken als man. Je wordt direct als een luirik bekeken als je minder gaat werken. Ik werk graag, maar haat het soms gewoon om te gaan werken en het gevoel te hebben afhankelijk te zijn van een werkgever voor een loon. Het werken op zich is oké , maar de dagelijkse sleur en de centen die dat maar oplevert werkt demotiverend voor mij. Ik zie werken nog altijd als tijd inleveren voor geld. Liefst lever ik zo weinig mogelijk tijd in voor zoveel mogelijk geld. Of anders uitgedrukt: wil ik zoveel mogelijk verdienen per gewerkt uur om minder te kunnen werken.

Door die 4/5 door te drijven heb ik een werkweek die gebroken is en zie ik het mijzelf langer volhouden. Die tijd nemen ze mij niet meer af.

Ik pak mijn vrije dag op woensdag, de kleinste blijft dan bij mij thuis, wat dan weer 20 euro crèche scheelt. We doen eerst de oudste samen naar school en dan doe ik wat huishoudtaken, tot mijn vrouw in de namiddag thuis is (leerkracht). In de vakantiemaanden zouden we dan op woe uitstapjes doen.
Ik heb nog altijd niet begrepen waarom een ingenieur heeft gekozen om als chauffagist te gaan werken bij de lokale zelfstandige. En volgens uw straffe verhalen is het niet iemand die bijzonder veel respect heeft voor zijn personeel. Met bureauwerk ga je evenveel verdienen en betere uren hebben... ,
 
Ik snap heel die fuzz ivm 4/5 werken niet. Je wordt maar 4/5 betaald, dus je moet maar duidelijk je 4/5 grens trekken.

Ik heb daar als manager nooit een probleem van gemaakt. Als er 3 of 4 4/5 werken, kun je gewoon een extra mannetje aanwerven. Komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Is uiteindelijk maar een minor planning exercise...

Dat je geen 10 man die 2/5 of halftijds werken kunt combineren, akkoord. Maar 4/5 9/10, valt wel te managen.
 
Waarom zou gij van het werkregime van uw collega's wakker liggen?

Er zijn er genoeg die altijd zitten te zagen dat er 4/5 werken en "dat je geen meetings kunt regelen". Of dat ze "er nooit zijn als je ze nodig hebt" of "het oneerlijk is dat ze extra verlof krijgen omdat ze kinderen hebbrn".
 
Waarom zou gij van het werkregime van uw collega's wakker liggen? :thinking:
Zoals hierboven aangegeven kan je voor 5x 4/5 een extra man verantwoorden. FTE impact = 0. Stel dat je in een team van 2 zit en eentje 4/5 werkt, dan zal er vermoedelijk op die 4/5e dag niet minder werk zijn en geen vervanging; daarbij komt dat diegene ook 20% meer aanwezig is en dus ook makkelijker het gros van het werk van het werk in zijn richting ziet komen.

tot slot, wanneer je het je niet aantrekt en bovenstaande redenering gewoon interpreteert als er zal uiteindelijk -10% minder werk worden uitgevoerd, leg je de totale verantwoordelijkheid bij de werkgever voor een tijdelijke situatie die hij niet in de hand heeft, wegens verplichting van de overheid.
 
Terug
Bovenaan