Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Zoals hierboven aangegeven kan je voor 5x 4/5 een extra man verantwoorden. FTE impact = 0. Stel dat je in een team van 2 zit en eentje 4/5 werkt, dan zal er vermoedelijk op die 4/5e dag niet minder werk zijn en geen vervanging; daarbij komt dat diegene ook 20% meer aanwezig is en dus ook makkelijker het gros van het werk van het werk in zijn richting ziet komen.

tot slot, wanneer je het je niet aantrekt en bovenstaande redenering gewoon interpreteert als er zal uiteindelijk -10% minder werk worden uitgevoerd, leg je de totale verantwoordelijkheid bij de werkgever voor een tijdelijke situatie die hij niet in de hand heeft, wegens verplichting van de overheid.

Niet iedereen werkt 4/5de met ouderschapsverlof dus die verplichting vanuit de overheid is alleen maar in bepaalde situaties 'een probleem'. Daarnaast hebben al meer mensen aangehaald dat ge bij 4/5de niet per se ook 4/5de van de werklast hebt (al is dit een probleem imo, maar -beetje naast de kwestie gaan hier- werklast hangt ook af van hoe snel/efficiënt ge werkt natuurlijk dus zo zwart-wit is dat allemaal sowieso niet).

Nu uiteindelijk is dit alles dus een probleem voor de leidinggevende imo, niet voor de collega's.
 
Niet iedereen werkt 4/5de met ouderschapsverlof dus die verplichting vanuit de overheid is alleen maar in bepaalde situaties 'een probleem'. Daarnaast hebben al meer mensen aangehaald dat ge bij 4/5de niet per se ook 4/5de van de werklast hebt (al is dit een probleem imo, maar -beetje naast de kwestie gaan hier- werklast hangt ook af van hoe snel/efficiënt ge werkt natuurlijk dus zo zwart-wit is dat allemaal sowieso niet).

Nu uiteindelijk is dit alles dus een probleem voor de leidinggevende imo, niet voor de collega's.
Maar de leidinggevende zal dat probleem deviëren naar de collega's.
 
Dus ik ben ontslagen wegens Corona (geen perspectief voor de sector). Ik heb meer dan een jaar op technische werkloosheid wegens Corona gestaan en heb zo dus ook verlof opgespaard, rond de 20 dagen. Nu ben ik van plan een opleiding via de vdab te starten binnekort. Wat doe ik best met deze verlofdagen?
 
Dus ik ben ontslagen wegens Corona (geen perspectief voor de sector). Ik heb meer dan een jaar op technische werkloosheid wegens Corona gestaan en heb zo dus ook verlof opgespaard, rond de 20 dagen. Nu ben ik van plan een opleiding via de vdab te starten binnekort. Wat doe ik best met deze verlofdagen?
Best opnemen ervoor, je zou nu ongeveer je vakantiegeld moeten krijgen en dan dient dat er voor.
 
Maar deze verlofdagen verlengen dan mijn opzegtermijn? Wat als ik deze dagen niet opneem?

Heb mijn vakantiegeld al gekregen.
Het was me niet duidelijk dat je nog in je opzeg zat. Als je de dagen niet opneemt, zal je geen uitkering krijgen in december. Die uitkering zal mogelijks hoger zijn dan de uitkering die je nu krijgt (wegens index).
 
Na lang wikken en wegen start ik op 1 september in een school. Nu wil ik vanaf 15 augustus mij zo goed mogelijk voorbereiden, thuis en op school: de praktijklokalen in orde zetten, de lessen voorbereiden, zorgen dat ik al het materiaal heb etc. Uiteraard zou ik dan zorgen dat mijn opzeg al afgelopen is. Het bouwverlof loopt dit jaar tot 15 augustus. Dit wil natuurlijk zeggen dat ik een halve maand geen inkomen meer heb en een gat in mijn loopbaan heb. Sowieso zal het inkomen al niet vet zijn deze zomer omdat het gewoon uit vakantiegeld bestaat (arbeider). Met bijberoep zou ik dit ook niet mogen opvullen, want dat zou dan hoofdberoep zijn voor die periode? Is er een manier om toch een inkomen te krijgen voor die periode of om legaal een bijberoep te mogen doen zonder op hoofdberoep te vallen.

Ter info:

Ik moet niet op gunsten rekenen van mijn WG, mijn collega heeft vorige week gezegd dat hij weg gaat en ik ga het deze week zeggen. Hij loopt nu al super agressief en is elke ochtend doorzopen, ik vermoed dat hij mij gewoon gaat aanvallen met een briefopener en m'n bazin wat nagels op m'n oprit gaat strooien, net voor ik op vakantie vertrek.
 
- heb je kinderen
- heb je nu iets dat je als bijberoep doet?
- hoe lang werk je daar?

(Antwoord zal voor vanavond zijn)
 
Ik ben op het einde van mijn opzeggingsperiode (moest deze niet presteren) en deze week loopt de periode af waarvoor ik een verbrekingsvergoeding heb gekregen. Moet ik dan pas volgende week mijn C4 en tewerkstellingsattest in de bus doen bij de vakbond en ook gaan inschrijven bij de VDAB? Of kan ik dit al deze week doen?
 
Iemand ooit al taaltest Engels afgelegd voor premie?

Bij Selor precies niet te vinden?
 
Iemand ooit al taaltest Engels afgelegd voor premie?

Bij Selor precies niet te vinden?
Volgens mij worden er geen testen voor Engels georganiseerd omdat dit geen officiële voertaal is van de overheid. Je kan hier dus ook geen taaltoelage voor krijgen. Als ik met niet vergis kan je ook enkel een taaltoelage krijgen als je ook te maken krijgt met dossiers in een van de andere landstalen of op een centrale dienst werkt.

Mijn ambtsgebied is beperkt tot een stukje Vlaanderen, dus hiervoor zou ik geen taaltoelage kunnen krijgen. (Of dat is toch wat mij verteld is geweest) In principe mag ik de mensen ook niet verder helpen in een andere taal dan Nederlands. Maar om een beetje klantvriendelijk te zijn doen we dit wel (enkel mondeling) in het mate van het mogelijke. Mijn Frans is bijvoorbeeld veel te slecht om mensen te helpen en ik ken zeker ook al vaktermen niet in het Frans.
 
Heeft niets met werk / studie te maken, maar wel een vraag over dit forum...

Als je op het forum overzicht zit, waar moet je dan klikken om naar het laatst gelezen bericht te worden gestuurd?
Ofwel zit ik op de 1ste pagina (gewoon topic naam klikken), ofwel zit ik op laatste bericht (tijdstip laatste post klikken). Maar ik zie dus niet hoe ik gewoon naar het laatst gelezen bericht kan gaan.
 
Mogen mensen in den bouw om 5u beginnen met werken om aan de hitte te ontsnappen en vervolgens voor geluidsoverlast zorgen? Is het verboden om lawaai te maken op da uur of is da uitzonderlijk door geldig excuus van het weer?
 
Heeft niets met werk / studie te maken, maar wel een vraag over dit forum...

Als je op het forum overzicht zit, waar moet je dan klikken om naar het laatst gelezen bericht te worden gestuurd?
Ofwel zit ik op de 1ste pagina (gewoon topic naam klikken), ofwel zit ik op laatste bericht (tijdstip laatste post klikken). Maar ik zie dus niet hoe ik gewoon naar het laatst gelezen bericht kan gaan.
normaal gezien als ge da topic al hebt bezocht, dan gaat ge naar laatst gelezen bericht
 
Mogen mensen in den bouw om 5u beginnen met werken om aan de hitte te ontsnappen en vervolgens voor geluidsoverlast zorgen? Is het verboden om lawaai te maken op da uur of is da uitzonderlijk door geldig excuus van het weer?

Ik ben niet 100% zeker maar van wat ik heb gevonden in verband met geluidsoverlast kon ik toch geen uitzonderingen vinden. Dus, in de meeste gemeenten is dit dus tussen 7-22.
Wel kan er een uitzondering zijn als het opmnutsvoorzieningen zijn.

Misschien eens de lokale politie contacteren aangezien de wetgeving gemeente per gemeente wel een beetje kan verschillen.
 
Ik ga een gat hebben in mijn loopbaan vanaf 19 juli t.e.m. 31 augustus, is dit nadelig voor mijn pensioen of verwaarloosbaar? Te impulsief mijn ontslag gegeven, waardoor ik een periode ga thuis zijn tussen 2 jobs. Ik las dat vrijwillig werkloos niet meetelt voor de pensioenloopbaan, is dat op te lossen op 1 of andere manier? Zal ik hierdoor langer moeten werken?
 
Terug
Bovenaan