Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Hoe zit het met opzeg als je met interim contracten werkt van 1 tot max 5 dagen per keer maar wel steeds opnieuw (elke week opnieuw tekenen voor de weekdagen en de weekenddagen)
 
Ik ga een gat hebben in mijn loopbaan vanaf 19 juli t.e.m. 31 augustus, is dit nadelig voor mijn pensioen of verwaarloosbaar? Te impulsief mijn ontslag gegeven, waardoor ik een periode ga thuis zijn tussen 2 jobs. Ik las dat vrijwillig werkloos niet meetelt voor de pensioenloopbaan, is dat op te lossen op 1 of andere manier? Zal ik hierdoor langer moeten werken?
Verwaarloosbaar
 
Hoe zit het met opzeg als je met interim contracten werkt van 1 tot max 5 dagen per keer maar wel steeds opnieuw (elke week opnieuw tekenen voor de weekdagen en de weekenddagen)
Geen opzeg buiten het uitdoen van je contract
 
Ik ga toch werkloosheid aanvragen voor die korte periode, volgens de vakbond zal de Rva mij willen "horen" . Ik ga argumenteren dat de betrekking niet langer passend was. Heb je toevallig ervaring met dergelijke verhoren?
Een niet-passen de dienstbetrekking is iets totaal anders dan jij vertelt ;). Gewoon geen zin meer hebben in die job is geen reden. Niet passend gaat over medische redenen, verhuis van de firma (VER van je woonplaats), ...
 
Iemand die weet hoe het zit met een uitkering als je zelf ontslag neemt van uw huidige job en dan een erkende opleiding gaat volgen aan de VDAB? Met of zonder aanwervingsbelofte maakt dat een verschil? Ik weet bijvoorbeeld niet zeker of je dan valt onder 'werkzoekend', want ik zou direct ergens kunnen beginnen (indien ik slaag voor mijn opleiding uiteraard). Momenteel heb ik dus nog mijn huidige job voor alle duidelijkheid. En ben een beetje aan 't kijken om de overstap te laten verlopen zonder al te veel verlies van inkomsten.
 
Ik wil op 1 september bij een nieuwe werkgever beginnen. Mijn huidige werkgever heeft mij een jaar onbetaald verlof aangeboden voor het geval ik van gedacht zou veranderen.

Hoe zit het met de opzegtermijn? Kan ik bvb. binnen een half jaar mijn opzeg geven en de opzegtermijn doen aflopen tijdens het jaar onbetaald verlof?
 
Ik wil op 1 september bij een nieuwe werkgever beginnen. Mijn huidige werkgever heeft mij een jaar onbetaald verlof aangeboden voor het geval ik van gedacht zou veranderen.

Hoe zit het met de opzegtermijn? Kan ik bvb. binnen een half jaar mijn opzeg geven en de opzegtermijn doen aflopen tijdens het jaar onbetaald verlof?
ja
 
Iemand die weet hoe het zit met een uitkering als je zelf ontslag neemt van uw huidige job en dan een erkende opleiding gaat volgen aan de VDAB? Met of zonder aanwervingsbelofte maakt dat een verschil? Ik weet bijvoorbeeld niet zeker of je dan valt onder 'werkzoekend', want ik zou direct ergens kunnen beginnen (indien ik slaag voor mijn opleiding uiteraard). Momenteel heb ik dus nog mijn huidige job voor alle duidelijkheid. En ben een beetje aan 't kijken om de overstap te laten verlopen zonder al te veel verlies van inkomsten.
Geen recht op een uitkering, gezien je zélf je ontslag neemt bij een job waar je geschikt voor bent.
 
Als ik de voorwaarden van een flexijob nakijk staat het volgende:

Concreet moeten ze in het derde kwartaal dat aan het werk in de flexi-job voorafgaat, minstens 4/5 voor die werkgever(s) hebben gewerkt.

Ik ben een groot deel van vorig jaar werkloos geweest dankzij corona en enkele mentale tegenslagen. Als ik het goed begrijp zou ik pas vanaf januari volgend jaar een flexi mogen uitvoeren (Dit jaar terug aan het werk sinds mei). Maar is dat een voorwaarde waar ook uitzonderingen op gemaakt worden of heb ik nu gewoon pech tot januari?

Indien dat zo is, zijn er dan nog andere (voordelige) opties om tijdens de weekends een centje bij te verdienen zonder dat die belastingsgewijs amper iets zal opbrengen?
 
Tegen mij zei de vakbond dat ik zal moeten uitleggen waarom ik een job verlaten heb.
Ja en je zal een sanctie krijgen (= geen recht op uitkering) van minstens 4 weken en waarschijnlijk 13 weken omdat je geen wettelijke reden hebt om je job te verlaten en daarna uitkeringen te willen
 
Ja en je zal een sanctie krijgen (= geen recht op uitkering) van minstens 4 weken en waarschijnlijk 13 weken omdat je geen wettelijke reden hebt om je job te verlaten en daarna uitkeringen te willen
Het gaat uiteindelijk over 2 weken geen inkomen, dus op zich geen probleem hoor.
 
Het gaat uiteindelijk over 2 weken geen inkomen, dus op zich geen probleem hoor.
Zal idd nu niet veel uitmaken, zeker omdat je les gaat geven. Mocht je echter nu in de privé gaan werken en bvb na 6 weken je ontslag krijgen dan zou je wss zeker nog 7 weken geen uitkering krijgen (=samen die 13 weken) omdat je sanctie nog loopt.
 
Ik ben mijn CV aan het updaten voor interne sollicitatie.

Maar in twijfel hoe ik een bepaald iets zou neerschrijven.


Ik ben in 2009 aangeworven als Onderstationchef.
In 2018 geslaagd voor Verkeersleider niveau 2 en die graad gekregen.

Maar sinds 2012 werk ik als Verkeersleider niveau 1.

Ik heb van 2012 tot 2018 dus 2 niveau's boven lijn graad gewerkt, en sinds 2018 dus 1 niveau erboven.
De interne job waarvoor ik wil solliciteren is Verkeersleider niveau 1. De job die ik dus al sinds 2012 uitoefen, maar de nuiste graad nog niet voor heb.

Is onderstaande duidelijk genoeg:
Y13eogp_d.webp


Of wissel ik de bovenste 2 regels best om?



Ook moet ik een motivatiebrief bijvoegen. Maar ik heb dat al 12 jaar niet meer loeten doen en heb geen flauw idee hoe daar aan te beginnen. Zeker voor een interne sollicitatie.

Ik kom niet verder dan: "ik wil eindelijk de graad doe hoort bij de functie die ik al 9 jaar uitoefen".

Iemand tips daarvoor? Of deftige voorbeelden waaraan ik mij kan spiegelen?
 
In je motivatiebrief moet je eigenlijk in de verf zetten waarom jij geschikt bent voor de job. Dan kan je bijvoorbeeld aanhalen dat je sinds 2012 deze job al eigenlijk uitoefent en hebt laten blijken dat je competent bent.
Verder moet je eigenlijk elke eigenschap die vereist is voor die job aanhalen en aantonen dat je die eigenschap of vaardigheid bezit.
Als er bijvoorbeeld gevraagd wordt leiding te kunnen geven, moet jij met een concreet voorbeeld aanhalen dat je dat kan. Of als je technische kennis moet bezitten, laat ook zien dat je die kennis hebt, ook al heb je bijvoorbeeld het juiste graad of diploma niet.
Daar komt het eigenlijk op neer.
 
Ik zou het als volgt weergeven:
  • 2018 - 2021 Infrabel Dienstdoende verkeersleider niveau 1 (graad Verkeersleider niveau 2)
  • 2012 - 2018 Infrabel Dienstdoende verkeersleider niveau 1 (graad Onderstationschef)
  • 2009 - 2012 Infrabel Onderstationschef

Voor motivatiebrief: wat @PLCman zegt. Post hem gerust hier, dan kijk ik graag na.
 
Heeft het aansluiten bij een vakbond nut in de IT-sector? Bestaat er uberhaupt iets als een IT-vakbond?
Het nut is veel kleiner, maar aansluiten bij de vakbond heeft altijd nut voor individuele dossiers bij ontslag. In bedrijven is het aantal vakbondsafgevaardigden echter klein.
En er bestaat zelfs geen paritair comité van de IT ;).
 
Terug
Bovenaan