Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Ik wil van job veranderen en ik kan dit misschien doen bij een ex werkgever van mijn. Er zijn daar wat dingen veranderd dus ik overweeg het. Nu, ik heb daar vroeger 5 jaar gewerkt. Kan ik vragen om mijn ancienniteit verder te zetten of begin ik terug vanop 0?
Jij kunt die laten zetten op alles wat je daar mee overeen komt.

Als zij zeggen de x jaar dat jij ergens anders hebt gewerkt komt overeen met 2j bij ons, uw 5j van ervoor telt ook mee dus uw anciënniteit is 7j dan is dat zo hé.
 
Mijn vriendin werkt in de zorgsector en na veel gedoe wordt ze een barema hoger gezet. Nu zij haar werkgever wel dat dit voor een half jaar is en dat ze dan waarschijnlijk terug een barema zakt. Mag dit zomaar?
Niet als haar positie niet verandert!
Als ze nu door afwezigheid van iemand een andere taak erbij doet en over een half jaar is die persoon terug en wordt haar takenpakket terug als voorheen, kan dat wel. Maar niet als de jobinhoud/jobtitel zélf ongewijzigd blijft.
 
  • Leuk
Waarderingen: furi
Een kennis van mij wil graag bij het basiskader van de brandweer gaan en dient daarvoor een federaal geschiktheidsattest (FGA) behalen. Een onderdeel hiervan is de competentietest dit bestaat uit volgende onderdelen:
  • Logica en rekenen: Dit zijn 25 vragen om het analytisch – en logisch redeneervermogen te testen.
  • Taal, algemene kennis en ruimtelijk inzicht: Dit zijn 25 vragen, o.a. over de wegcode. Er wordt eveneens een persartikel gegeven om het begrijpend lezen te beoordelen.
  • Wetenschappen: Dit zijn 10 vragen over basischemie en basisfysica, over o.a. volumes, scheikundige symbolen & vergelijkingen, veranderingen van toestand, mechanica en elektriciteit.

Graag wil ik hem hier op helpen voorbereiden. Heeft iemand wat meer informatie over wat er exact dient gekend te zijn (Welk soort wiskunde bekijk ik best me hem, ...)? Eventuele voorbeeldvragen zouden ook heel welkom zijn.

Ik vermoed dat het gaat om de kennis die aangeleerd wordt in het 6e jaar BSO. Wat wordt er daar gezien op die vlakken?
 
Jij kunt die laten zetten op alles wat je daar mee overeen komt.

Als zij zeggen de x jaar dat jij ergens anders hebt gewerkt komt overeen met 2j bij ons, uw 5j van ervoor telt ook mee dus uw anciënniteit is 7j dan is dat zo hé.

Ah dat wist ik niet, dus 10 jaar relevante jobs geeft mij 10 jaar anciënniteit...
Maar dat is dan de keuze van de werkgever? Of is dat een deel van de onderhandelingen?

Want ik heb effectief 10 jaar gewerkt in die sector en dat zou interessant zijn natuurlijk. Meer werkzekerheid.
 
Ah dat wist ik niet, dus 10 jaar relevante jobs geeft mij 10 jaar anciënniteit...
Maar dat is dan de keuze van de werkgever? Of is dat een deel van de onderhandelingen?

Want ik heb effectief 10 jaar gewerkt in die sector en dat zou interessant zijn natuurlijk. Meer werkzekerheid.
Onderhandeling.

Als zij zeggen uw loon is 2000e dan is het aan u om te justifiëren waarom je meer waard bent als dat loon. Als zij zeggen van ik bied u 3000 euro. Als je dan uw huiswerk gemaakt hebt en je weet dat bij de barema's van daar en met 10 jaar ervaring je terecht komt in barema Z, wat 3500€ geeft kun je dat gebruiken om te zeggen waarom niet barema Z met 10 jaar ervaring. Maar natuurlijk als zij niet bereid zijn om dat te doen, dan moet je zien of ze bereid zijn om iets toe te geven, of dat het gewoon dit loon is en basta.

Bij mijn weten is er geen verplichting. @JPV had vermeld dat dit ook uitzonderlijk is dat er een verplichting is maar dat het wel kan. Enkel had hij niet verduidelijkt waar het verplicht is :p.
 
In sommige sectoren is dat in een cao overeengekomen, bvb bewaking en kappers dacht ik.
 
Onderhandeling.

Als zij zeggen uw loon is 2000e dan is het aan u om te justifiëren waarom je meer waard bent als dat loon. Als zij zeggen van ik bied u 3000 euro. Als je dan uw huiswerk gemaakt hebt en je weet dat bij de barema's van daar en met 10 jaar ervaring je terecht komt in barema Z, wat 3500€ geeft kun je dat gebruiken om te zeggen waarom niet barema Z met 10 jaar ervaring. Maar natuurlijk als zij niet bereid zijn om dat te doen, dan moet je zien of ze bereid zijn om iets toe te geven, of dat het gewoon dit loon is en basta.
Kan je dat online opzoeken? Het is nogal iets erg specifiek waar ik in zit (Aluminium extractie) en niet vanzelfspreken om op te zoeken.
 
Kan je dat online opzoeken? Het is nogal iets erg specifiek waar ik in zit (Aluminium extractie) en niet vanzelfspreken om op te zoeken.
Als je er al eens gewerkt hebt, kun je dan niet zien op uw vorig contract onder welk paritair comité je viel ?

Anders misschien dat @JPV u wat verder kan helpen als je hem een pm stuurt met het bedrijf en de functie ? Natuurlijk als hij daarmee akkoord is hé om dat te doen. (daarom dat ik hem tag dan kan hij er desnoods hier antwoorden gn probleem ofwel u een pm sturen :p)

PS : hier is een lijst, of ze dat allemaal zijn geen idee. Of uw bedrijf en functie daaronder valt, geen idee... https://www.socialsecurity.be/porta...ab1b6c1257011003cbea4/$FILE/AN2005-2-Nl26.pdf
 
Geen idee of het hier thuishoort.

Iemand ervaring met Sportoase als werkgever en dit voor de job als centrummanager.
Welk loon, voordelen, werksfeer kan ik verwachten enz.
 
Om de hoeveel jaar krijg je zo ongeveer opslag op je werk?

Ik weet dat dat van bedrijf tot bedrijf afhangt maar ik zou graag een idee hebben :)
 
Om de hoeveel jaar krijg je zo ongeveer opslag op je werk?

Ik weet dat dat van bedrijf tot bedrijf afhangt maar ik zou graag een idee hebben :)
Da hangt van bedrijf tot bedrijf af, en daar bestaat geen ander antwoord op :p Vaak gelinkt aan de frequentie van evaluatiegesprekken e.d.
 
Ben je eigenlijk verplicht om samen te zitten met je baas bij een vb. conflict situatie?
of kan je dit gewoon weigeren?
 
Zeker van? Dus als ik een nieuwe job heb, kan ik zogezegd morgen beginnen zonder opzegperiode te moeten doen (en dus ook niet betaald te worden)?
Opzegperiode is 'atuurlijk voor beide kanten he. Dus als je baas wilt ga je normaal gezien die opzegperiode moeten doen, weiger je, dan kan die was Zo een rechtzaak opstarten ofzo. Maar jpv weet hier was meer van
 
Terug
Bovenaan