Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Opzeg of verbrenking van contract? Heb je in het verleden nog elders gewerkt? Daar zelf ontslag genomen of gegeven om bij dit werk te gaan werken?
 
Opzeg of verbrenking van contract? Heb je in het verleden nog elders gewerkt? Daar zelf ontslag genomen of gegeven om bij dit werk te gaan werken?
Opzeg van 1 week volgens hen. Ik heb in het verleden idd nog elders gewerkt. Daar ook niet zelf ontslag genomen.
 
Wat is de invloed van ouderschapsverlof 4/5 op het aantal verlofdagen volgend jaar en adv dagen in het lopend jaar?
Als de dag ouderschapsverlof in een collectief verlof valt heb je dan nog recht op die gewone verlofdag? ( vb: 15 dagen verlof, maar 3 zijn ouderschapsverlof, dus maar 12 gebruikt).

Moet die dag dat je thuis blijft een vaste dag zijn, op de aanvraagformulieren staat geen dag vermeld?

Blijkbaar moet je 1 jaar in bijberoep werken om ouderschapsverlof te kunnen combineren met een uitkering en bijberoep. Ik vind niks over starten gedurende je ouderschapsverlof. Ik neem aan dat je een melding moet maken naar de RVA.

Ter info: Ik werk in pc124, alle verloven liggen vast. Adv dagen (inhaalrustdagen genoemd in de bouw) vallen rond kerstdag (kerstvakantie).
 
1. Wat is de invloed van ouderschapsverlof 4/5 op het aantal verlofdagen volgend jaar en adv dagen in het lopend jaar?
Als de dag ouderschapsverlof in een collectief verlof valt heb je dan nog recht op die gewone verlofdag? ( vb: 15 dagen verlof, maar 3 zijn ouderschapsverlof, dus maar 12 gebruikt).

2. Moet die dag dat je thuis blijft een vaste dag zijn, op de aanvraagformulieren staat geen dag vermeld?

3. Blijkbaar moet je 1 jaar in bijberoep werken om ouderschapsverlof te kunnen combineren met een uitkering en bijberoep. Ik vind niks over starten gedurende je ouderschapsverlof. Ik neem aan dat je een melding moet maken naar de RVA.

Ter info: Ik werk in pc124, alle verloven liggen vast. Adv dagen (inhaalrustdagen genoemd in de bouw) vallen rond kerstdag (kerstvakantie).
1. je kan géén verlof hebben op een dag dat je ouderschapsverlof neemt, dus kan je die later nog nemen.
2. Hoeft niet per se, maar je werkgever zelf kan dat wel eisen.
3. je krijgt in dat geval wél je ouderschapsverlof, maar geen uitkering. Tenzij je voltijds ouderschapsverlof zou nemen, voor alle duidelijkheid.
 
1. je kan géén verlof hebben op een dag dat je ouderschapsverlof neemt, dus kan je die later nog nemen.
2. Hoeft niet per se, maar je werkgever zelf kan dat wel eisen.
3. je krijgt in dat geval wél je ouderschapsverlof, maar geen uitkering. Tenzij je voltijds ouderschapsverlof zou nemen, voor alle duidelijkheid.
Hartelijk dank voor het snelle antwoord. Dus als ik in de loop van mijn 4/5 start is het ok om een melding te maken aan de RVA om de uitkering te schorsen.


Heeft 4/5 invloed op mijn adv dagen in het huidig jaar en verlofdagen in 2022?
 
Hartelijk dank voor het snelle antwoord. Dus als ik in de loop van mijn 4/5 start is het ok om een melding te maken aan de RVA om de uitkering te schorsen.


Heeft 4/5 invloed op mijn adv dagen in het huidig jaar en verlofdagen in 2022?
Je 'adv'dagen zijn in de realiteit een gans andere soort dagen dan gewone adv-dagzn wegens andere wetgeving. Je zal voor de periode van de rustdagen geen andere verlofdagen krijgen en je document rustdagen zal voor die dagen maar 4/5e waard zijn per dag.

En idd, gewoon melden aan de RVA, Kieft wel vooraf.
 
Je 'adv'dagen zijn in de realiteit een gans andere soort dagen dan gewone adv-dagzn wegens andere wetgeving. Je zal voor de periode van de rustdagen geen andere verlofdagen krijgen en je document rustdagen zal voor die dagen maar 4/5e waard zijn per dag.

En idd, gewoon melden aan de RVA, Kieft wel vooraf.
Ok, en het aantal verlofdagen in het jaar nadien blijft dit 20 of wordt dit ook verminderd?
 
Ok, en het aantal verlofdagen in het jaar nadien blijft dit 20 of wordt dit ook verminderd?
Als je een vol jaar 4/5e werkt, zal je het jaar erna 16 dagen wettelijk verlof hebben ipv 20. Als dat te weinig is voor het aantal collectieve dagen, zal je voor de andere dagen collectief verlof gewoon werkloosheid krijgen.
 
@JPV
Soms een idee waarom bij veel mensen die in de bouw werken de BV zo laag is? Voornamelijk op hun vakantiegeld heb ik de indruk?
Die mensen hebben heel vaak gigantische sommen te betalen via hun belastingbrief.

Historisch zo gegroeid en scheef gegroeid? Zou dat niet beter rechtgetrokken worden?

Als ik zulke cliënten bij mij krijg, zijn ze vaak heel tevreden over hun loon dat elke maand gestort wordt.
Maar ze krijgen vaak 300€ - 400€ per maand teveel gestort die ze achteraf mogen terug betalen...
 
@JPV
Soms een idee waarom bij veel mensen die in de bouw werken de BV zo laag is? Voornamelijk op hun vakantiegeld heb ik de indruk?
Die mensen hebben heel vaak gigantische sommen te betalen via hun belastingbrief.

Historisch zo gegroeid en scheef gegroeid? Zou dat niet beter rechtgetrokken worden?

Als ik zulke cliënten bij mij krijg, zijn ze vaak heel tevreden over hun loon dat elke maand gestort wordt.
Maar ze krijgen vaak 300€ - 400€ per maand teveel gestort die ze achteraf mogen terug betalen...
- vakantiegeld wordt idd beperkt afgehouden (maar da's voor alle arbeiders). Zeker bij hoge lonen kan dat een invloed hebben.
- bouw heeft 3 specifieke premies, die zonder bedrijfsvoorheffing uitbetaald worden. Dat gaat over duizenden euro's waar niks op afgehouden wordt, maar waar wel afhoudingen voor moeten gebeuren. Een premie van 2000 euro waar 800 euro te weinig aan bedrijfsvoorheffing afgehouden wordt, telt wel goed door...
 
Ja, vaak bij zulke aangiftes 3.000€+ te betalen met uitschieters naar 6.000€ of 7.000€.
En die mensen verschieten daar niet van, want dat is jaarlijks zo.

Ik begrijp niet dat zulk een idioot systeem blijft bestaan en niemand daar iets aan doet...
Dit brengt vele mensen in de problemen, zeker ook met de afschaffing van de woonbonus die vroeger nog voor een temperend effect zorgde.
 
Ja, vaak bij zulke aangiftes 3.000€+ te betalen met uitschieters naar 6.000€ of 7.000€.
En die mensen verschieten daar niet van, want dat is jaarlijks zo.

Ik begrijp niet dat zulk een idioot systeem blijft bestaan en niemand daar iets aan doet...
Dit brengt vele mensen in de problemen, zeker ook met de afschaffing van de woonbonus die vroeger nog voor een temperend effect zorgde.
Bouw heeft vroeger ivm de getrouwheidspremie en weerverlet een uitzondering gekregen en werkgevers willen niet dat het bedrag dat werknemers krijgen lager zou zijn.

Wat mij betreft (PERSOONLIJK) is dit idd een quick win en zouden ze op 5 jaar tijd de bedrijfsvoorheffing op die bedragen naar normale proporties moeten kunnen brengen, wat voor de overheid een mooie en gemakkelijk tijdelijk extra inkomen kan zorgen (extra: omdat er een verschuiving is van 1 jaar eerder inkomen)
 
Het zogenaamde eenheidsstatuut is nog ver af...
klopt maar dit heeft, behalve de slechte berekening van de bedrijfsvoorheffing bij arbeiders, weinig te maken met het eenheidsstatuut hoor :). Uiteindelijk betaalt een arbeider en bediende evenveel belastingen in België, allez, als de werkgever dezelfde extralegale voordelen toepast :)
 
Ik neem in augustus een maand ouderschapsverlof. 15 augustus valt op een zondag. Deze mogen we vrij nemen tot 6 weken na datum. Heb ik daar ook nog recht op?
 
Als je een vol jaar 4/5e werkt, zal je het jaar erna 16 dagen wettelijk verlof hebben ipv 20. Als dat te weinig is voor het aantal collectieve dagen, zal je voor de andere dagen collectief verlof gewoon werkloosheid krijgen.
Nog 1 vraagje @JPV :

We werken met 9e uren omdat het bijna onmogelijk is om stipt 8u te werken en de boel te laten vallen. Mag ik tijdens het stelsel van 4/5 nog een 9e uur presteren (kb213, overuren met vermindering bv). Mijn collega zegt dat het jaarsaldo verminderd wordt door het 4/5 werken.
 
Je mag overuren presteren, maar je moet die recupereren (niet uitbetaald worden) tijdens de periode dat je tijdskrediet neemt.
 
Terug
Bovenaan