Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Ik ben vacatures aan het overlopen in de supermarktsector (Colruyt, AH, Aldi,...) . Meer bepaald als bediende op de hoofdzetel.
Waar vind ik de CAO terug die in deze sector van toepassing is?
 
Ik ben vacatures aan het overlopen in de supermarktsector (Colruyt, AH, Aldi,...) . Meer bepaald als bediende op de hoofdzetel.
Waar vind ik de CAO terug die in deze sector van toepassing is?

Maar je vraag gaat over verschillende paritaire comités:
201 (zelden, niet echt hier van toepassing), 202, 311 en 312

Zal dus afhangen van wélke supermarkt en soms zelfs welke locatie.
 
De IT-dienst op het werk wilt mij verplichten een laptop te gebruiken.

Tot nu toe werkte ik op een vaste computer op het werk en heb ik (onder andere owv het thuiswerken tegenwoordig) ook thuis een nieuwe vaste pc gekocht.

Voor mij prima, maar ik wil daar geen kosten aan verbonden hebben.
Ik heb thuis een prima laptop waarmee ik privé m'n ding kan doen, dus de nieuwe laptop zou enkel en alleen voor het werk zijn.

De kost (voordeel alle aard?) zal waarschijnlijk niet zo hoog liggen, maar het is het principe.

Enig idee of dat een logische gedachtengang is van mij, of ben ik moeilijk aan het doen? ;-)
 
Hangt ervan af hoe 'dichtgetimmerd' deze laptop is. Hier ook iedereen een laptop van het werk, maar voor elk mogelijk programma dat ge wilt installeren (simpel voorbeeld: iTunes) of wat meer diepgaandere wijziging die ge wilt doen, komt er administrator pop-up en moet ge toestemming gaan vragen via ticketje. Deze laptops worden dus niet beschouwd als mogelijk te gebruiken voor privé en zit dus ook gaan VAA op.

Voor een laptop van werkgever die voor privégebruik mag dienen dacht ik dat dit van grootte-orde €6 was VAA.
 
De IT-dienst op het werk wilt mij verplichten een laptop te gebruiken.

Tot nu toe werkte ik op een vaste computer op het werk en heb ik (onder andere owv het thuiswerken tegenwoordig) ook thuis een nieuwe vaste pc gekocht.

Voor mij prima, maar ik wil daar geen kosten aan verbonden hebben.
Ik heb thuis een prima laptop waarmee ik privé m'n ding kan doen, dus de nieuwe laptop zou enkel en alleen voor het werk zijn.

De kost (voordeel alle aard?) zal waarschijnlijk niet zo hoog liggen, maar het is het principe.

Enig idee of dat een logische gedachtengang is van mij, of ben ik moeilijk aan het doen? ;-)
Hangt wat af van hoe streng je sociale controle is. Als je die laptop mee naar huis kan nemen en je er thuis mee op het internet kan is dat vaak al voldoende om de werkgever te verplichten een VAA aan te rekenen. Het is natuurlijk niet omdat je werkgever dat op je fiche zet dat je dat daarom verplicht op je aangifte moet zetten, je kan het er weer aftrekken al gebeurt dat slechts zelden. Je gaat dan ook wel vrij zeker vragen krijgen van de fiscus want een loonbedrag in de aangifte dat afwijkt van de fiche zien ze automatisch.
 
Maar is het niet absurd dat je eigenlijk moet betalen (al is het maar een kleinigheid) om je werk te kunnen doen?

Voor zover ik het begrepen heb wordt er 6 euro bijgeteld bij je brutoloon, gaat daarna de RSZ en dergelijke er vanaf en op het eind (bij je netto) ook nog een -6 euro voor dat VAA.

Dan verlies je toch om en bij de 2 euro maandelijks voor een laptop die je niet voor jezelf nodig hebt?
 
Hier mensen ervaring om binnen het jaar (7 maanden momenteel) en binnen eenzelfde organisatie voor een nieuwe functie te solliciteren?

Ik twijfel momenteel, in de eerste plaats omdat het snel lijkt en ook omdat de dienst waar ik nu zit reeds onderbemand is en er eigenlijk drie directe collega's te weinig zijn... .
 
Hier mensen ervaring om binnen het jaar (7 maanden momenteel) en binnen eenzelfde organisatie voor een nieuwe functie te solliciteren?

Ik twijfel momenteel, in de eerste plaats omdat het snel lijkt en ook omdat de dienst waar ik nu zit reeds onderbemand is en er eigenlijk drie directe collega's te weinig zijn... .
Geen ervaring mee.
Langs de ene kant zou ik zeggen, als die andere functie iets is wat je echt wil doen, ga er voor. Langs de andere kant is de kans groot dat ze je zeggen dat het niet kan omdat er volk te weinig is...
 
Hier mensen ervaring om binnen het jaar (7 maanden momenteel) en binnen eenzelfde organisatie voor een nieuwe functie te solliciteren?

Ik twijfel momenteel, in de eerste plaats omdat het snel lijkt en ook omdat de dienst waar ik nu zit reeds onderbemand is en er eigenlijk drie directe collega's te weinig zijn... .
oktober 2006: indiensttreding
maart 2007: verandering naar andere dienst (licht andere functie). Gevraagd geweest door personeelsdienst.
augustus 2007: verandering naar andere dienst (zwaar andere functie). Zelf gesolliciteerd.

Dat is imho geen probleem als mensen weten dat je voor die functie geschikt bent.
 
Maar is het niet absurd dat je eigenlijk moet betalen (al is het maar een kleinigheid) om je werk te kunnen doen?

Voor zover ik het begrepen heb wordt er 6 euro bijgeteld bij je brutoloon, gaat daarna de RSZ en dergelijke er vanaf en op het eind (bij je netto) ook nog een -6 euro voor dat VAA.

Dan verlies je toch om en bij de 2 euro maandelijks voor een laptop die je niet voor jezelf nodig hebt?
Wij hebben laptop van het werk, gaat mee naar huis omdat we opgeroepen kunnen worden, staat volledig open voor gebruik.

We konden kiezen voor privé gebruik en vaa of niet.
Ik gebruik hem niet privé dus betaal ook geen vaa. Collega's die hem wel privé gebruiken betalen 6 euro vaa.
 
Ik ben in oktober van job veranderd, is er een manier om uit te rekenen hoeveel mijn nieuwe werkgever gaat afhouden van mijn loon/vakantiegeld in mei? Ik vind er wel theoretische info over, maar dat maakt het niet echt duidelijk.

Mijn nieuwe werkgever heeft wel al "enkelvoudig vakantiegeld vorige WG" afgehouden in november.
 
Mijn werkgever betaalt systematisch het loon zeer laat, dat gaat altijd rond 12e tot soms 15e van de volgende maand. Als ik een opmerking maak zijn het altijd excuses dat hij het vergeten is of het sociaal bureau dit en dat, of geen tijd. In weze gelden de regels voor iedereen,buiten voor hem. Hij heeft altijd commentaar op anderen, maar zelf lapt hij alle regels aan zijn laars.

Ik las dat een vordering het sop de kool niet waard is.Is er iets wat ik kan doen zodat hij voor altijd op zijn plek gezet wordt?
 
Hier mensen ervaring om binnen het jaar (7 maanden momenteel) en binnen eenzelfde organisatie voor een nieuwe functie te solliciteren?

Ik twijfel momenteel, in de eerste plaats omdat het snel lijkt en ook omdat de dienst waar ik nu zit reeds onderbemand is en er eigenlijk drie directe collega's te weinig zijn... .
Op mijn eerste job. Ik startte in een startersfunctie en gaf eigenlijk al gelijk aan dat ik binnen een bepaalde termijn een andere functie in het bedrijf ambieerde. Ik vind dat je daar beter eerlijk over kan zijn dan achteraf gefrustreerd te zijn omdat het niet mag/kan. Noot: in de vacature lag de nadruk op de doorgroeimogelijkheden.

Na 7 maanden werd mij dan door interne verschuivingen effectief al gevraagd of ik de switch naar een andere functie zag zitten. Daar moest ik geen twee keer over nadenken.

Een andere collega heeft ook na zes maanden intern gesolliciteerd en die job te pakken gekregen.

Als er één ding is wat ik hieruit geleerd heb, is het dat ik in mijn verdere carrière ook altijd mijn mond zal opentrekken over zulke zaken. Doe het gewoon. Je besteedt te veel tijd in je leven aan werken om een job te doen die je niet graag (genoeg) doet.

sidenote: Ik moet wel zeggen dat ik ook een diploma heb waarop ik altijd kan terugvallen in een sector waar altijd werk is. Dat idee helpt mij dus wel om gewoon te vragen wat ik wil. Willen ze mij niet meer, dan is het zo. Ik raad deze attitude dus niet aan als je het niet kan veroorloven je job te verliezen. Los daarvan zijn mijn jaarbeoordelingen heel goed en ben ik ook bewust heel dankbaar geweest voor het vertrouwen om na zo'n korte tijd al de stap hogerop te mogen zetten.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben in oktober van job veranderd, is er een manier om uit te rekenen hoeveel mijn nieuwe werkgever gaat afhouden van mijn loon/vakantiegeld in mei? Ik vind er wel theoretische info over, maar dat maakt het niet echt duidelijk.

Mijn nieuwe werkgever heeft wel al "enkelvoudig vakantiegeld vorige WG" afgehouden in november.
Stuur je loonfiches van oktober (eindafrekening), november (aftrek) en laatste loonfiche eens door.
 
Mijn werkgever betaalt systematisch het loon zeer laat, dat gaat altijd rond 12e tot soms 15e van de volgende maand. Als ik een opmerking maak zijn het altijd excuses dat hij het vergeten is of het sociaal bureau dit en dat, of geen tijd. In weze gelden de regels voor iedereen,buiten voor hem. Hij heeft altijd commentaar op anderen, maar zelf lapt hij alle regels aan zijn laars.

Ik las dat een vordering het sop de kool niet waard is.Is er iets wat ik kan doen zodat hij voor altijd op zijn plek gezet wordt?
Sociale inspectie
 
Ik heb zonet de fiche van mijn bonus gezien van 2020.
Maar ik zie daar enkel RSZ op afgetrokken en geen bedrijfsvoorheffing of bijzondere bijdrage sociale zekerheid zoals voorgaande jaren.
Ik verschoot dan ook van het netto bedrag tov het brutobedrag, aangezien de bonus dit jaar enorm laag ligt door slechte prestaties vorig jaar.
Iets fout gegaan bij het sociaal secretariaat (in dit geval partena) en zal er een rechtzetting komen of wat klopt er niet?
 
welke bonus is het? Zeker dat het niet over een CAO90-bonus gaat?
Nog nooit een cao90 gehad, staat er ook niet expliciet bij.
Is ook een persoonlijke bonus, is verschillend onder collega's omdat het percentage is op prestaties+op basis van brutoloon.
Dus vrij zeker van niet.
 
Terug
Bovenaan