Chrome (soms) trager op nieuwe laptop

Ruigen Das

Well-known member
Heb een vraagje over het traag lopen, of soms niet willen laden van chrome opzoekingen op mijne nonkel zijne laptop van een 2 tal maanden oud.

Ik was gisteren bij hem, geconstateerd dat chrome effectief sommige pagina's niet wou laden, iets met connection (ik heb de juiste foutmelding nog eens nagevraagd en zal deze later hier zetten).

Ik dacht dat de gratis versie van avast er voor iets tussen zat, hij heeft daarna gevraagd achter een betalende antivirus, en dus avast eraf en ESET erop gezet. Maar zoals dat vaak gaat, de opzoekingen die moeilijk gaan kwamen terug in veelvoud wanneer ik al weg was.

Ik had eens ctrl alt del gedaan, en het viel mij op dat er veel verkeer was op die chrome app die eigenlijk niks aan het doen was (ik zag in de 600mb aan het oplopen). Nu is mijn vraag, is dit normaal voor een browser die in idle is? Een tijdje terug had ik op aanraden van een youtuber al eens de dns cache geledigd (toen blokkeerde er ook menige pagina's via chrome, ik weet niet of dit verband houdt met elkaar)

De ESET blokkeerde wel het adres 192.168.0.1 ofzo, maar naar mijn kennis is dit de Telenet modem of tv box binnen het netwerk. Hij blokkeerde die IP, of gaf er ten minste melding van via de nieuwe antivirus, bij opzoekingen van combinatie van eset en die foutmelding kwam ik ook op Telenet uit. Dit alles om het wat te kaderen, en heb dus die meldingen stopgezet.

Maar het oorspronkelijke probleem, Google Chrome weet ik niet aan wat dit kan liggen, is een reinstall van de app op zijn plaats? Het gaat om een asus vivobook. Iemand enig idee wat er hier aan de basis kan liggen van probleem??

Bv eBay wordt geblokkeerd en catawiki, sites die hij wel veel bezigt... Dus mijn eerste idee was antivirus, maar dat bleek het (denk ik) niet te zijn... ESET is volgens mij toch nog deftige antivirus, en heeft niks gevonden van virussen of dergelijke...
 
Doet het probleem zich ook voor bij Edge?

Chrome durft vrij veel geheugen te gebruiken, ik zat hier net aan 1.2GB met 3 tabs open.

Welke plugins staan er allemaal actief in Chrome?
 
Ik vraag het na, maar zal eerder voor laat deze avond zijn, of morgen eer ik antwoord zal krijgen, thx alvast, ik update hier met een bericht later...
 
Windowslaptop? Dan zou ik die ESET er al af gooien. Windows heeft standaard een antivirus tegenwoordig en die is in principe meer dan voldoende.
Mogelijk één of andere extensie in Chrome die wat kuren heeft, als hij inlogt met een Google account worden de extensies die hij op een vorig toestel had weer opnieuw geïnstalleerd. Chrome die "uit zichzelf" een 600 MB binnentrekt kan ook een update zijn maar dat zou zeker niet constant mogen zijn.
 
Nu zegt mijne nonkel dat Chrome ook bizar doet op zijne gsm. De precieze foutmelding op laptop gaat hij mij straks doorsturen, maar is er een kans dat deze problemen aan het Telenet netwerk liggen? Of eerder aan google apps zelf?

Op gsm klikt hij meldingen open, bijvoorbeeld van sporza in zijn meldingen feed, de link opent zich en hij begint te lezen, en daarna sluit chrome op gsm zich na een aantal seconden af, met een foutmelding in de trend van er is iets fout gegaan... Kan nu toch bijna niet zijn dat het op gsm niet tegoei werkt, en op de laptop ook? Toch Telenet??

Edit, hierbij de foutmelding :

Screenshot_20240418_094959_WhatsApp.jpg



Edit, chrome op gsm werd geüpdatet (even afwachten voor dat dus)

Maar zou chrome op laptop eventueel moeten worden geherinstalleerd?

Inzake extensies zijn er geen overgenomen van een ouder toestel...

Soms ook deze foutmelding :

Screenshot_20240418_104447_WhatsApp.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kan goed mogelijk zijn dat hij problemen heeft met z'n modem/router. kan vanalles zijn. DNS, Heeft hij niet toevallig nergens een extra 'wifi' punt bijgezet?
 
Kan goed mogelijk zijn dat hij problemen heeft met z'n modem/router. kan vanalles zijn. DNS, Heeft hij niet toevallig nergens een extra 'wifi' punt bijgezet?
Hij heeft de nieuwste Telenet modem, met maar 1 AP volgens wat ik weet de Wi-Fi 6 van die modem. Hij heeft denk ik ook een powerline lopen naar die tv, dus dat kan het niet zijn volgens mij. Het rare is dus dat het de ene keer goed werkt en de andere keer not so much.

Wat kan ik doen om uit te sluiten dat het zijn netwerk zelf niet is?
 
de eenvoudigste manier, een ping openzetten.
'command prompt' openen en daar dan 'ping 192.168.0.1 -t' waar het 192.168.0.1 de gateway is. (te zien via ipconfig)
dat zou altijd =<1ms moeten zijn. met mss heel uitzonderlijk hoger, maar het zou zeker niet mogen wegvallen.
 
de eenvoudigste manier, een ping openzetten.
'command prompt' openen en daar dan 'ping 192.168.0.1 -t' waar het 192.168.0.1 de gateway is. (te zien via ipconfig)
dat zou altijd =<1ms moeten zijn. met mss heel uitzonderlijk hoger, maar het zou zeker niet mogen wegvallen.
Ok, ik ga dat volgende week proberen, zal niet voor direct zijn
 
Ik ga morgen langs, hij krijgt nog meldingen van die mcaffee, dat is nu toch eens brol van den hoogste graad eh. Ik dacht dat we dat al hadden verwijderd.

Welke zaken kan ik nog doen? Gewoon effe knal chrome verwijderen, als het probleem blijft duren?

Ik ga ook de methode van @RealFlub uittesten, om te zien of het niet daaraan ligt, ga daar dus mee beginnen, maar chrome herinstalleren kan geen kwaad denk ik dan??

Eens kijken ook of ESET ook tegoei draait, want dus die meldingen van eset moest ik nog eens nakijken (ivm router en tv box)
 
Zou eerst de rest checken voor je Chrome verwijdert, al zou ik eerder een reset doen dan. (3 puntjes -> instellingen -> Instellingen resetten)

je hebt mcaffee & ESET draaien tegelijk? dat zal ook wel de boel ferm vertragen. Moest je nog problemen hebben morgen, kan je anders ook via discord even raad vragen.
 
Zou eerst de rest checken voor je Chrome verwijdert, al zou ik eerder een reset doen dan. (3 puntjes -> instellingen -> Instellingen resetten)

je hebt mcaffee & ESET draaien tegelijk? dat zal ook wel de boel ferm vertragen. Moest je nog problemen hebben morgen, kan je anders ook via discord even raad vragen.
Okay thx, maar dat is via een app??

Ik heb dat staan, maar nog niet veel gebruikt
 
Terug
Bovenaan