Ministers op ziekteverlof

op zich sluiten beide elkaar niet uit hoor. Mensen kunnen bekwaam zijn op vele vlakken, maar een bedrijf (kabinet) niet deftig kunnen leiden. Dat resulteert dan soms in verkramping (micromanagement, ...) waardoor het personeel vlucht. Eindresultaat: ook de baas zelf crasht.

Al enkele keren gezien bij bedrijven en vreemd genoeg meestal bij bedrijven met sociale instelling. Ik vermoed dat daar bekwame mensen (toch op hun toenmalige functie) aan de leiding van een bedrijf gezet worden zonder deftige screening of ze het ook echt aankunnen en dan hun functie totaal verkeerd invullen en bij het misgaan van hun beleid denken dat ze gewoon strenger moeten zijn, waardoor de problemen nog groter worden.
Dit lijkt me een beetje typisch voor sectoren waar je doorgroeit van meer uitvoerende posities naar management, en waar men er maar gewoon van uitgaat dat iedereen dit kan.

Ander voorbeeld: de academische wereld, waar een goed onderzoeker met mooi palmares op dat vlak plots allerhande managementtaken op zich moet nemen als beginnend prof. zonder daar noodzakelijk ervaring of vaardigheden voor te hebben. En dan heb je ook soms verhalen zoals nu op het kabinet van Kitir, gaande van micromanagement tot psychologische problemen en mensen die vluchten.
 
Ik vind het eerder neigen naar plat populisme.
Zoals bv. de PVDA het altijd wil hebben over een loonsverlaging voor ministers. Het maakt voor het budget echt zo goed als geen verschil, en naar mijn mening is een job als minister zo belastend (werkuren, publieke aandacht, verwachtingen...) dat het loon ook navenant moet zijn.

Voorbeeld. Mijn echtgenote en ikzelf hebben het geluk dat we bovengemiddeld goed onze boterham verdienen. De verwijten van humblebrag nemen ik er al op voorhand even bij. Maar het is in die mate dat, en nu sleur ik haar er even bij in, ik bijvoorbeeld door de verhalen van @Mulan een veel beter inzicht heb gekregen in hoe ernstig de uitdagingen zijn voor mensen met een lager inkomen. En zelfs dan weet ik waarschijnlijk nog niet eens de helft van hoe moeilijk het is.

Daarover gaat dat voorstel van de PVDA. Het heeft weinig met het budget te maken. Het gaat erover dat een grote groep mensen die in dit land de beslissingen nemen je niet op de man af gaan kunnen zeggen wat de prijs voor een bruin brood of een liter melk is. Cru gezegd.

In dat opzicht is Kitir overigens de uitzondering. Dus eigenlijk zonde dat ze nu op de achtergrond verdwijnt.
 
Het is niet omdat haar gevraagd werd een stap terug te zetten, dat ze niet legitiem op doktersadvies thuis kan zitten.

Stel dat hier iemand in het ergernissen op het werk-topic zou schrijven: "ik heb met veel enthousiasme een managementfunctie aangenomen, maar alles lijkt fout te lopen. Ik voel me nauwelijks ondersteund in mijn nieuwe rol, mensen in het team rondom mij nemen ontslag of zitten thuis met een burn-out en alles lijkt tegen te zitten. Ik voel me waardeloos, krijg van hogerhand de boodschap dat ik me "meer moet profileren" maar niemand die me echt coacht in mijn rol. Ik ga dagelijks met een verkrampte maag gaan werken, slaap is zwaar verstoord en ik voel me steeds depressiever worden."
Het meest gelezen advies zou zijn: ga naar de huisarts, take a break, focus efkes op jezelf en zoek ander werk.

Maar omdat het een minister is, zal het wel gelogen zijn, dat ze thuis zit met mentale problemen? :unsure:
Ik denk dat een veel gedacht advies, maar misschien minder gelezen, nog altijd eerder zou zijn : bijt op uw tanden en stel u niet aan. Je verdient er genoeg voor.

En de kritiek die je dan ook hoort lijkt mij eerder vanuit dat oogpunt te komen.
Ik laat in het midden of hier een grond van waarheid in zit. Maar soms rol ik toch eens even met mijn ogen als je de zoveelste persoon hoort lamenteren over hoe zwaar het wel niet is, dat men er onderdoor gaat terwijl 1000km verder mensen gebombardeerd worden en niet weten van welk hout pijlen maken terwijl ze tegelijkertijd verkracht, verminkt... worden. Soms vraag ik mij af of onze gezondheidszorg, opleiding, opvoeding of... ook niet voor een stuk zou gededieerd moeten worden aan mentale weerbaarheid... hoe men dat het beste zou doen laat ik in het midden. Maar lijkt mij toch dat daar toch nog wel wat werk is.
 
Maar het is in die mate dat, en nu sleur ik haar er even bij in, ik bijvoorbeeld door de verhalen van @Mulan een veel beter inzicht heb gekregen in hoe ernstig de uitdagingen zijn voor mensen met een lager inkomen. En zelfs dan weet ik waarschijnlijk nog niet eens de helft van hoe moeilijk het is.
En zelfs IK weet dan nog niet eens de helft hoe moeilijk het is, want ik kom wel rond met mijn budget, heb een financiële opvoeding gehad en heb mijn ouders om op terug te vallen indien het echt zou moeten.
Ik denk dat een veel gedacht advies, maar misschien minder gelezen, nog altijd eerder zou zijn : bijt op uw tanden en stel u niet aan. Je verdient er genoeg voor.
Dit vind ik nu ZO fout om te lezen... Ik interpreteer het als: "als je genoeg geld vangt, verlies je het recht om ECHT ziek te zijn". Want een minister kan geen depressie, burn-out,... Hebben? :unsure: Of dat zijn geen "echte" aandoeningen?
Maar soms rol ik toch eens even met mijn ogen als je de zoveelste persoon hoort lamenteren over hoe zwaar het wel niet is, dat men er onderdoor gaat terwijl 1000km verder mensen gebombardeerd worden en niet weten van welk hout pijlen maken terwijl ze tegelijkertijd verkracht, verminkt... worden. Soms vraag ik mij af of onze gezondheidszorg, opleiding, opvoeding of... ook niet voor een stuk zou gededieerd moeten worden aan mentale weerbaarheid... hoe men dat het beste zou doen laat ik in het midden. Maar lijkt mij toch dat daar toch nog wel wat werk is.
Ik ben enorm dankbaar dat ik in deze maatschappij leef, want had ik minder het vangnet op financieel vlak en gezondheidsvlak gehad dat we hier hebben, acht ik de kans enorm hoog dat ik er nu niet meer zou zijn. Ofwel door zelfmoord (nu telkens gepaste hulp kunnen inroepen vooraleer ik zo diep zakte) ofwel me dood gereden in een verkeersongeval aangezien blackouts achter het stuur me niet vreemd zijn, maar ik wel de auto aan de kant heb kunnen laten staan omdat ik niet MOEST gaan werken.
Lijkt me dat onze maatschappij an sich al een grote trigger is voor mentale problemen, waar zelfmoord dan ook nog eens boomt.
We leggen onszelf individueel zware druk op, maar er zijn ook heel veel verwachtingen en regels op maatschappelijk vlak waaraan we "moeten" (zo voelt het toch) voldoen.
Dus neen: "Bijt op uw tanden, zet ne keer wat door" vind ik geen gepaste uitspraak. Want ja, er zijn er zeker met veel grotere draagkracht. Maar ik denk dat de groep die mentaal uitcheckt (ofwel als een passieve pop door familie in huis genomen, ofwel op het kerkhof gelegen) ook niet te onderschatten is.
 
Als iemand een hoge functie bekleedt en veel meer verdient dan de gemiddelde Belg, dan zou die persoon wel de job moeten aankunnen. Dus ik begrijp het standpunt wel dat men zegt "je verdient genoeg". Dus die minister neemt misschien te veel hooi op zijn vork of is niet geschikt voor de functie. Ik weet niet juist hoe het zit bij een minister, maar als die maandenlang ziek is met een burnout en nog altijd 10x meer verdient dan de doorsnee Belg dan vind ik dat ook niet correct.
 
Als iemand een hoge functie bekleedt en veel meer verdient dan de gemiddelde Belg, dan zou die persoon wel de job moeten aankunnen. Dus ik begrijp het standpunt wel dat men zegt "je verdient genoeg". Dus die minister neemt misschien te veel hooi op zijn vork of is niet geschikt voor de functie.
Veel verdienen zou in theorie corruptie moeten verminderen. In theorie wel te verstaan. Genoeg ministers die niet vies zijn van een extra zakcentje.

En wat betreft behoud van loon. Tis een zure als werkmens maar laat ons eerlijk zijn het behoud van loon is ook niet de reden waarom onze begroting volledig ontspoort. Dat mag je op het conto schrijven van iedereen die het systeem misbruikt.
 
Geen idee hoe het zit met haar loon, maar als het mentaal niet meer gaat dan gaat het niet meer he.
In een ideale wereld kan iedereen dan hulp zoeken en ff pauzeren. (en nee, we leven niet in een ideale wereld)

Of wat willen jullie dan? Dat ze verder doet en een inzinking krijgt ofzo? Of nog erger?
Krijgt een bediende niet gewoon 60% van zijn bruto loon? Waarom die regel niet gewoon doortrekken voor ambtenaren denk ik dan.
 
Ik denk dat een veel gedacht advies, maar misschien minder gelezen, nog altijd eerder zou zijn : bijt op uw tanden en stel u niet aan. Je verdient er genoeg voor.

En de kritiek die je dan ook hoort lijkt mij eerder vanuit dat oogpunt te komen.
Ik laat in het midden of hier een grond van waarheid in zit. Maar soms rol ik toch eens even met mijn ogen als je de zoveelste persoon hoort lamenteren over hoe zwaar het wel niet is, dat men er onderdoor gaat terwijl 1000km verder mensen gebombardeerd worden en niet weten van welk hout pijlen maken terwijl ze tegelijkertijd verkracht, verminkt... worden. Soms vraag ik mij af of onze gezondheidszorg, opleiding, opvoeding of... ook niet voor een stuk zou gededieerd moeten worden aan mentale weerbaarheid... hoe men dat het beste zou doen laat ik in het midden. Maar lijkt mij toch dat daar toch nog wel wat werk is.
Maar wie mag dan uiteindelijk nog klagen? Misschien worden de mensen in Oekraïne wat minder gebombardeerd dan die in Syrië, en uiteindelijk in Somalië heeft iemand misschien al 30 jaar ondervoed in een dysfunctionele staat geleefd. En dan is er nog eenbenige Rudy zonder vrienden of familie, die bijna blind is, geheel doof, en kanker heeft ...

Allez, je mag mentaal weerbaar zijn, maar er is ook nog dingen kapotrelativeren hé.
 
Laatst bewerkt:
Krijgt een bediende niet gewoon 60% van zijn bruto loon? Waarom die regel niet gewoon doortrekken voor ambtenaren denk ik dan.
Het systeem van bedienden, arbeiders en ambtenaren was vroeger héél verschillend. Bedienden en arbeiders zijn naar elkaar toe gegroeid (in de richting van bedienden), dat van ambtenaren is nog altijd anders. Dat heeft zijn voordelen (het systeem van 30 dagen ziekte/jaar), maar ook nadelen (2 keer langdurig ziek in eenzelfde jaar kan bvb al voor een nadeel zorgen, maar ook de medische pensionering is soms rampzalig).
 
Wordt het niet eens tijd dat ze die dokters van die politiekers gaan controleren? Er gebeurt iets (nu onbekwaamheid en verplichte pauze van de Connor, bij Kouakibi was het fraude) en plots zijn ze langdurig ziek met dokterpapiertje... Dit stinkt tot en met.
 
Wordt het niet eens tijd dat ze die dokters van die politiekers gaan controleren? Er gebeurt iets (nu onbekwaamheid en verplichte pauze van de Connor, bij Kouakibi was het fraude) en plots zijn ze langdurig ziek met dokterpapiertje... Dit stinkt tot en met.
Het is niet omdat je het zelf gezocht hebt, dat je symptomen automatisch fake zijn he.
Als je publiek aan een schandpaal wordt genageld is het toch niet ZO onrealistisch dat je zware stress hebt, een angststoornis kan ontwikkelen, een depressie,... Symptomen geen niet eerst eens analyseren of de persoon ze "zelf gezocht heeft of niet".
En die dokters worden ook gecontroleerd. Al ooit gehoord van controle-artsen? Of zitten die gelijk ook mee in het complot? :unsure:
 
Wordt het niet eens tijd dat ze die dokters van die politiekers gaan controleren? Er gebeurt iets (nu onbekwaamheid en verplichte pauze van de Connor, bij Kouakibi was het fraude) en plots zijn ze langdurig ziek met dokterpapiertje... Dit stinkt tot en met.
Met alle respect, maar ik ken veel dokters die zeer snel briefjes schrijven. Dat is gewoon een algemeen probleem. Je kan ook zonder enig probleem jaaaaren op de ziekenkas staan wegens depressie, rugpijn, … gewoon omdat dit moeilijk te bewijzen valt
 
Het is niet omdat je het zelf gezocht hebt, dat je symptomen automatisch fake zijn he.
Als je publiek aan een schandpaal wordt genageld is het toch niet ZO onrealistisch dat je zware stress hebt, een angststoornis kan ontwikkelen, een depressie,... Symptomen geen niet eerst eens analyseren of de persoon ze "zelf gezocht heeft of niet".
En die dokters worden ook gecontroleerd. Al ooit gehoord van controle-artsen? Of zitten die gelijk ook mee in het complot? :unsure:

Omgekeerd is de behandelende arts misschien ook gevoeliger voor de situatie wanneer het om een bekend persoon gaat. Overigens, tenzij ik mij vergis, kan er in het geval van Sihame geen controle-arts gestuurd worden omdat het niet over een werkgever-werknemer-relatie ging.
 
Met alle respect, maar ik ken veel dokters die zeer snel briefjes schrijven. Dat is gewoon een algemeen probleem. Je kan ook zonder enig probleem jaaaaren op de ziekenkas staan wegens depressie, rugpijn, … gewoon omdat dit moeilijk te bewijzen valt
Als het zo makkelijk is: probeer het gerust zelf! Good luck! :thumb:

Als je je niet laat opvolgen, niet actief aan je herstel werkt, niet meewerkt aan reïntegratie, vlieg je ook gewoon van de ziekenkas af hoor.
 
Wat ik eigenlijk niet begrijp - dit is eerder een algemene vraag - is de logica achter volgende: je wordt ziek, je ziekteuitkering ligt lager dan je loon. Ok. Maar als je langdurig ziek bent, invaliditeit, wordt je uitkering nog een betrekkelijk stuk lager. Wat is de redenering achter ‘invaliden kunnen met een pak minder voort’? (Oprechte vraag).
 
Als het zo makkelijk is: probeer het gerust zelf! Good luck! :thumb:

Als je je niet laat opvolgen, niet actief aan je herstel werkt, niet meewerkt aan reïntegratie, vlieg je ook gewoon van de ziekenkas af hoor.
mmmmmeehhhhhhhhhh........... elke ... 3 maand of zo is een opvolging ?
 
Terug
Bovenaan