Ministers op ziekteverlof

Democratie met 70% terugschroeven is absoluut geen idee, want dan elimineer je te veel lagen waardoor kritiek op een beleid moeilijker nog valt te uiten. Ik vind "70% van hoeveelheid politici terugschroeven" een beetje goedkoop populisme. Enige waar ik nog kan inkomen is terugschroeven qua provincies en het land anders regeren.

Maar de reden waarom er zoveel politici zijn, is ook ons complex confederaal systeem waar vlaams nationalisten voorstander van waren, niet ik. Het had simpeler kunnen zijn. Maar het is met dank aan N-VA en dat soort partijen dat er nu "zes regeringen" zijn hé. Een parlement hoort groot te zijn, is ook nodig voor een meer accurate en goede representatie van voldoende lagen.

En neen, zo een lonen zijn nooit verantwoord. Dat ze meer verdienen oké, maar geen 10.000 netto per maand.
Dat is geen populisme. Gemeentes kan je fusioneren. Gewestregeringen, de senaat etc zijn volstrekt onnuttig. Je moet gewoon durven hervormen en erkennen dat het idiote federalistische model verspilzucht in het kwadraat is. Dit trek ik ook door daar de ambtenarij, daar hebben we er veel te veel van. Belgie is maar een postzegel groot, je hebt gewoon niet zoveel lagen nodig.

Wil jij onder het oog van de camera's leven en onmenselijke uren kloppen voor 10k? Ik pas hoor, zelfs niet voor 20k.
Het lijkt mij ook een heel gekke situatie als de leiders van een land moeten gaan onderhandelen met representanten van doel/lobbygroepen en veel minder verdienen dan die mensen. Verder zijn ministers op een bepaalde manier verbrand na hun mandaat doordat ze gelieerd zijn aan een partij, hun keuzemogelijkheden zijn daardoor veel beperkter. Not to mention dat 1 geurtje van een schandaal die mensen ook levenslang kan tekenen zonder dat er misschien iets aan de hand was.
 
Dat is geen populisme. Gemeentes kan je fusioneren. Gewestregeringen, de senaat etc zijn volstrekt onnuttig. Je moet gewoon durven hervormen en erkennen dat het idiote federalistische model verspilzucht in het kwadraat is. Dit trek ik ook door daar de ambtenarij, daar hebben we er veel te veel van. Belgie is maar een postzegel groot, je hebt gewoon niet zoveel lagen nodig.

Wil jij onder het oog van de camera's leven en onmenselijke uren kloppen voor 10k? Ik pas hoor, zelfs niet voor 20k.
Het lijkt mij ook een heel gekke situatie als de leiders van een land moeten gaan onderhandelen met representanten van doel/lobbygroepen en veel minder verdienen dan die mensen. Verder zijn ministers op een bepaalde manier verbrand na hun mandaat doordat ze gelieerd zijn aan een partij, hun keuzemogelijkheden zijn daardoor veel beperkter. Not to mention dat 1 geurtje van een schandaal die mensen ook levenslang kan tekenen zonder dat er misschien iets aan de hand was.
Ik ben nog deels akkoord, want gewestregeringen, senaat en bijvoorbeeld provincies in hun huidige vorm en met het huidige systeem vind ik ook effectief niet nuttig. Daar geef ik je gelijk in.

Maar bijvoorbeeld, ik denk dat wij 150 parlementsleden hebben, aan dat aantal zou ik niet komen want verklein je dat, dan verzwak je effectief de democratie.

Wil jij onder het oog van de camera's leven en onmenselijke uren kloppen voor 10k?

Absoluut, ik wil het zelfs voor 2k netto doen, de parlementaire wedde waar PVDA zich aan houdt (de rest naar de partijkas). Ik zou mocht ik verkozen worden hetzelfde doen. Hier twijfel ik niet over, want het zou een job zijn dat ik graag zou doen.
 
Ik ben nog deels akkoord, want gewestregeringen, senaat en bijvoorbeeld provincies in hun huidige vorm en met het huidige systeem vind ik ook effectief niet nuttig. Daar geef ik je gelijk in.

Maar bijvoorbeeld, ik denk dat wij 150 parlementsleden hebben, aan dat aantal zou ik niet komen want verklein je dat, dan verzwak je effectief de democratie.



Absoluut, ik wil het zelfs voor 2k netto doen, de parlementaire wedde waar PVDA zich aan houdt (de rest naar de partijkas). Ik zou mocht ik verkozen worden hetzelfde doen. Hier twijfel ik niet over, want het zou een job zijn dat ik graag zou doen.
Ik denk niet dat we het federale parlement moeten verkleinen. 150ish leden is idd best ok. We hebben echter 6 parlementen, das 5 teveel.

Los van de ideologie van Raoul Hedebouw, ik zou nooit op hem stemmen. Ik heb geen vertrouwen in iemand die een kutjob doet voor een zielig loon. Dat is gewoon vragen om corruptie. Voor mij is dat even extreem als DVL zijn ideeën.
 
Los van de ideologie van Raoul Hedebouw, ik zou nooit op hem stemmen. Ik heb geen vertrouwen in iemand die een kutjob doet voor een zielig loon. Dat is gewoon vragen om corruptie. Voor mij is dat even extreem als DVL zijn ideeën.

Ik vind dat ook overdreven. Maar geloof jij eigenlijk ook gewoon in de goedheid van een mens. En denk jij niet dat politici vandaag al corrupt zijn, ondanks het parlementaire loon van vandaag. Het is niet dat een hoger loon (van 10k) ervoor zorgt dat een mens minder corrupt wordt. Integendeel, men wilt hun inkomen of hetgeen men al verdiend meer beschermen en zoekt dan naar een manier om belastingen te ontwijken, enzovoort.

Mocht ik in de politiek zitten, dan is het laatste dat ik dat waarom ik dat zou doen, het geld. De grootste reden zou mijn wil zijn voor een betere wereld dus ik zou wel een ideoloog zijn, al weet ik ook wel dat je op veel vlakken pragmatisch moet zijn en de democratie zijn werk moet kunnen doen en alle velden van die democratie dan. Maar het is wel een job die ik graag zou alleen doen, alleen zou ik uiteraard nooit verkozen geraken, weet ik even goed als geen ander, ik ben daar niet sociaal genoeg voor en heb te weinig de juiste contacten, en zelfs al was dat wel het geval, dan zit ik bij de verkeerde partij.
 
  • Leuk
Waarderingen: C11
Ik vind dat ook overdreven. Maar geloof jij eigenlijk ook gewoon in de goedheid van een mens. En denk jij niet dat politici vandaag al corrupt zijn, ondanks het parlementaire loon van vandaag. Het is niet dat een hoger loon (van 10k) ervoor zorgt dat een mens minder corrupt wordt. Integendeel, men wilt hun inkomen of hetgeen men al verdiend meer beschermen en zoekt dan naar een manier om belastingen te ontwijken, enzovoort.
Ik geloof niet in de goedheid van de mens. Ik geloof in de pragmatica van de mens. Waardoor ik het ook niet meer als normaal vind dat als hetgeen men verliest zodanig veel is ten opzichte van wat men verliest, dat men vanuit pragmatische kant dit niet gaan doen.
Al zal er altijd iemand zijn die dat dan toch nog doet.

Echter als hetgeen je krijgt bij wijze van spreken het minimumloon is, dan acht ik de kans een pak groter dat die mensen gaan scheefslaan om hun loon op het niveau te zetten dat ze denken dat ze zouden verdienen dan als dat loon al aan de hoge kant is.

Het draait dan ook niet om minder of meer corruptie. Het draait om de risicoinschatting dat het sop de kolen waard is. En des te hoger de lonen zijn, des te hoger die drempel wordt. Lijkt mij toch wel begrijpbaar.

Daarnaast zoekt iedereen naar manieren om belastingen te beperken. Of je nu veel of weinig verdient. De impact als je veel verdient is gewoon groter...

Mocht ik in de politiek zitten, dan is het laatste dat ik dat waarom ik dat zou doen, het geld. De grootste reden zou mijn wil zijn voor een betere wereld dus ik zou wel een ideoloog zijn, al weet ik ook wel dat je op veel vlakken pragmatisch moet zijn en de democratie zijn werk moet kunnen doen en alle velden van die democratie dan. Maar het is wel een job die ik graag zou alleen doen, alleen zou ik uiteraard nooit verkozen geraken, weet ik even goed als geen ander, ik ben daar niet sociaal genoeg voor en heb te weinig de juiste contacten, en zelfs al was dat wel het geval, dan zit ik bij de verkeerde partij.

Ik weet eerlijk niet of dat correct is. Dat is zoals ik zou zeggen van ik zou F16 of F35 piloot willen worden niet voor het geld. Maar ik heb er gewoon de ogen niet voor of de contacten of... je kan dat pas weten als je het geprobeerd hebt en ervaren hebt. Daarvoor blijft dat allemaal een inschatting van de roze bril.

Er is bij politiek te veel een geschipper tussen de verschillende meningen van iedereen dat ideologie of een betere wereld en politiek in mijn ogen niet meegaan.
Je kan zeggen van ik sta hier om een betere wereld te maken, maar uiteindelijk in de realiteit draait het om geld geven aan x, y of z of een mengeling ervan omdat er gewoon geen geld kan gegeven worden aan alles. En je dus altijd wel iemand zal moeten teleurstellen.
 
Efkes aanvullen met ervaring vanuit het onderwijs waar we ook een twintigtal ziektedagen per jaar opspaarden:
2x langer dan 2 dagen ziek geweest, 2x controle-arts gehad. De eerste keer ziek geworden op vrijdag, de woensdag erop controle. Mijn ziektebriefje liep tot en met...woensdag. 2de keer 7 dagen later al, ik had een briefje voor 2 weken.

Het is dus niet omdat je ziektedagen kan opsparen, dat je die "zomaar" op kan nemen. Ook bij ziektedagen wordt er wel degelijk opgetreden tegen mogelijks misbruik.
Ma lol, ik ken al minstens 4 leerkrachten einde carrière die anderhalf jaar vroeger 'op pensioen' gaan wegens hun opgespaarde ziektedagen - valt nogal mee dan dat optreden tegen misbruik precies. Walgelijke regeling is dat.
 
Terug
Bovenaan