Lente & zomer 2021

Ja de zure appel gaan we nog twee weekjes moeten doorbijten, maar denk wel dat vanaf eind volgende week of het weekend daarna er toch langzaam maar zeker beterschap moet komen. Qua temperatuur nog niet wat het moet zijn, maar de nattigheid zou er moeten uitgaan en de zon zouden we dan meer te zien moeten krijgen, maar qua temperatuur blijft het voorlopig virtueel heel moeilijk gaan.
 
Ik ben dit onvoorspelbare weer al even beu als gans het corona gedoe ondertussen.
Ik probeer al enkele dagen eens outdoor te tennissen, vertrek naar de club in de volle zon en na 15min word ik weggespoeld.
Zelfs buienradar heeft mij telkens liggen
 
ik ga mijn vitamine D kuur weer opstarten, heb precies weer een winterdip
 
Zien waar dat de GFS mee komt, maar lijkt me dat de run van gisterenavond toch niet echt herhaald wordt. Het is precies weer: "van uitstel komt afstel". Er komt wel een stabieler weertype op komst volgens GFS eind volgende week, maar de koude lucht blijft wel hangen boven ons (althans in de bovenluchten). Misschien dat de zon er wat meer doorkomt, maar het is wel een Bartletthoog (typisch geassocieerd met grijze meuk). Nuja, we zijn eind mei. Normaal gezien zou de zon genoeg zonkracht moeten hebben om er toch door te geraken.

Opvallend veel Greenland blocking laatste tijd. Doet me wat meer denken aan de overgangsjaren rond de jaren '10 dan aan de laatste jaren.

Much of Europe, the United States of America, north-west Russia and parts of Japan had a much colder than average spring (1 March to 1 June), which ended with heavy rain in some European countries. By contrast, the Arctic region was considerably warmer than normal, as was a large area covering most of central and northern Africa (except Morocco and western Algeria), the Eastern Mediterranean, southern Russia and much of China.

This climate pattern started already in February, with cold Arctic air moving far to the south over Europe and the USA, and also wetter conditions over the eastern USA and western and southern Europe due to inclusion of the cold air in low pressure circulation. Corresponding sea level pressure anomalies showed higher pressure than usual over the Arctic and lower pressure than usual over mid-latitudes. This is a typical pattern of a negative phase of the so-called Arctic Oscillation (AO). The Arctic Oscillation had several phases of outstandingly negative values during the first half of spring.

In the second half of the spring, the Arctic Oscillation changed to a positive and then to a neutral phase. However, during the cold spell in late May there was still a similar pressure pattern with high pressure over Greenland and low pressure systems to the south, which caused Arctic air masses to flow to western and central Europe.

Dit was in 2013 het geval.

Ik ben een beetje benieuwd wat de conclusie van dit jaar zal zijn, maar als het orkaanseizoen van dit jaar zeer zwak zal zijn, zal ik wellicht een "beter idee" hebben. Ik kan niet meer informatie er vinden over, maar als het orkaanseizoen zwak is, heb ik een vermoeden van wat mede de oorzaak kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
35033D57-DA34-42D2-9DCB-6034DF347730.png.1be618732b2f572470fb17c27c39f600.png


Na enkele mindere runs nu toch weer een wat optimistischere run, met een eerste keer 30°C in de modellen. In het ensemble, wel de warmste uitbijter. Andere modellen lijken minder optimistisch (al komt de huidige van EC nog binnen). Maar de trend kan wel gezet zijn, maar het kan ook een fluke zijn. Nouja, vroeg of laat moet het wel keren en wordt het automatisch wel warmer.

Trouwens ook nog niet echt voor direct, de verbetering komt er in rond 28 mei hier. De temperatuur is nog voer voor debat, maar dat het droger gaat worden vanaf dan lijkt me wel al te gaan kloppen, want hoge druk begint dan te domineren. Alleen is nog niet duidelijk in welke zin en van waar de wind / stroming zal komen.
 
Het ziet er minder uit. De neerslag lijkt te gaan afnemen na eind volgende week. Maar het blijft koel voor de tijd van het jaar met veel bewolking die via noordenwinden tot hier komt.
 
Er is deze maand tot nu toe 51mm neerslag gevallen, t.o.v. 66mm in een gemiddelde maand mei. We zitten dus iets voor op schema, maar 't is nu niet dat er deze maand belachelijk veel neerslag gevallen is t.o.v. normaal. Het grondwater zal dus zeker niet gedaald zijn t.o.v. een maand geleden, maar echt fameus gestegen zal het ook wel niet.
 
Geert Naessens heeft blijkbaar deze "experimentele berekeningen" ook al gezien en vermeld in zijn weerpraatje. Tja

60a75f370e824.png


60a75f3a03c7f.png


60a75f3d38873.png


60a75ae7ac95d.jpg


Behoorlijk koud ook voor volgend weekend. Zelfs in IJsland gewoon een pak beter weer dan hier, met zo een kaart

60a75984a778d.png


Hier de kansberekeningen

60a6cd7c5a22b.jpg


Voor donderdag (wel in de randstad van NL) is de kans groter op een temperatuur tussen 8 en 10 graden dan één boven 16 graden (nu gezien het hokje tussen 14 en 16 nog behoorlijk groot is, denk ik dat je het wel anders moet interpreteren, en eerder moet zeggen dat de kans op >20 graden heel klein is.
 
Die koudeputjes die boven of rond onze buurt hangen, houden moedig de druk van een toch wel opwarmend continent / noordelijke hemisfeer af. Hoewel ik ook wel wat beter weer wil (en dat onvermijdelijk er toch wel zal komen vroeg of laat), begin ik het toch wel een huzarenstukje te vinden, maar... ik denk ook dat de betrouwbaarheid van een lange termijn verwachting wat lager ligt, en ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat dit niet kan blijven duren.

Het aantal warmere oplossingen neemt toe, al is de grote hitte nog nergens te bespeuren in het ensemble.

60a8de7d3544a.png


Dit toont eigenlijk al aan dat er niet eens een grote verandering moet komen voor wat zomerser weer. Zelfs in Parijs al aangenaam weer met zo een kaart en in het zuiden van Frankrijk ga je al de hitte hebben, maar het valt gewoon niet goed voor hier.

Maar een kleine verandering kan al genoeg zijn om het over iets heel anders te hebben. Was dat koudeputje er niet (op zowel EC/GFS), dan hadden we een juni a la 2017/2018 style bij wijze van spreken met zo een kaart.

Gezien juni 2016 de 13e warmste juni ooit was, juni 2017 de tweede warmste juni ooit, juni 2018 de 7e warmste ooit maar ook de droogste, juni 2019 DE warmste ooit en juni 2020 de 9e warmste ooit, is het statistisch gezien wel tijd voor een juni die zich niet bij die reeks juni's nestelt. Juni lijkt me een erg snel opwarmende maand, misschien omdat het effect van de schaapscheerderskou kleiner wordt. 2012 is eigenlijk de enige in de 21ste eeuw die beduidend koeler dan normaal was, en in het oude klimaat zelfs niet eens zoveel onder normaal. (75ste van de 121 juni's). Wil je een koudere juni dan die van 2012 moet je al teruggaan naar 1995 (82ste), en een echt heel koude juni was 1991 (3e koudste, 3e natste en 2e somberste)

Die juni 1991 werd dan wel gevolgd door twee mooie zomermaanden, dus dat is niet eens een garantie daarvoor. En dat geldt ook voor veel jaartallen met een koele april en/of mei en/of lente in het algemeen.
 
Laatst bewerkt:
@makila


Ik wou hier een uiteenzetting geven over deze begrippen, maar kan het zo goed niet uitleggen als de artikels :D

TLDR

Noordpool warmt sneller op als de rest van de wereld, de polar vortex wordt minder krachtig en de straalstroom gaat harder meanderen omdat de luchtsnelheid zakt.
Bovendien zorgt een zwakke straalstroom ervoor dat weersystemen trager voortbewegen en als we er dus vanuit gaan dat alles hetzelfde blijft, zal een zwakkere straalstroom voor meer persistente/aanhoudende weersituaties zorgen. Omgezet naar blokkades betekent dit dus: blokkades met meer lange, droge periodes maar anderzijds ook met meer lange, natte periodes.
 
Nu ziet het er plots véél beter uit.

Plots droger, zonniger en ook een stuk warmer met temperaturen rond of net boven 20 graden. Kleine veranderingen maken grote verschillen en het ziet er toch heel anders uit dan zelfs eigenlijk een dag geleden, en zeker twee dagen geleden.

Vanaf donderdag / vrijdag al een stuk beter toch hoor.

GFS gaat al echt voor stabiel zomers weer hoor. EC iets meer noordelijke compenent met wat meer hoogtelaagjes die de temperatuur drukken, en misschien meer kans voor potentiele onweersbuien, maar ook dat is eigenlijk absoluut niet slecht.

60aa7ecdbb24b.png


Kwestie van tijd nog.

60aa9398ccb73.png


Gemiddelde op boventemperatuur gaat ook naar normaal of zelfs licht boven normaal.

60aaa62f4f4eb.png


Wat dit is weet ik ook niet. Lijkt me een soort van tropische storm te zijn eventueel? maar toch redelijk noordoostelijk. Maar veel te ver nog, en zou met weinig stroming zijn.
 
Terug
Bovenaan