Lente en zomer 2023

Lakigigar

Well-known member
Tijd voor een nieuwe thread. Het is midden maart, het kan nog wel eens koud zijn in de lente, maar de thread mag er komen. Het heeft lang genoeg geduurd.

Ik zie GFS verder experimenteren voor zachter weer midden volgende week en evt. het weekend erna, maar het is nog iets te ver buiten betrouwbare termijn.

6412f0ce6469e.png



FrVhpLDXwAEuqdG


Met als gevolg ook veel te warm weer voor de tijd van het jaar, zeker dieper in Europa. Groot gebied met over 12°C warmer dan normaal.
 
Jong verweerd is oud gedaan.
Toegegeven ik denk wel dat je het op een aantal maanden het grootste deel makkelijk zou begrijpen. Ik vind het persoonlijk niet moeilijk. En een weervrouw of -man moet meer kunnen dan enkel het weer begrijpen, het is het weer presenteren etc. Het zorgt er wel voor dat mijn respect voor personen zoals David Dehenauw en Jill Peeters toch enorm stijgt, dat zijn mensen die er echt veel van kennen, en die die passie delen en dat hoor en voel je. VRT kiest blijkbaar niet voor die aanpak bij het aanstellen van een weervrouw of -man.

Ik weet dat het een droomjob van velen is. Misschien is de charisma niet iedereen gegeven, maar ik ken een vrouw (als we toch een vrouw zoeken) die het perfect zou kunnen en die passie wel deelt (en ook het uiterlijk voor TV heeft als dat van belang is...). En het is niet dat er plaatjes in overschot zijn. Ik vind het een beetje jammer dat we dan voor zo een keuze gaan, want de pool is volgens mij echt niet klein dat we voor iemand moeten gaan die nog een cursus weerkunde ter voorbereiding moet volgen en zich moet omscholen? De nuances en de achtergrond, die krijg je niet zomaar mee.

Ik denk als het kon dat den Frank zou voortdoen. Ik zal het toch missen. Maar goed, ik ben blij dat ik zelf geen weerpraatje nodig heb en het zelf kan of als ik lui ben de KMI site kan bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar toch een master diploma chemie, daarmee heb je toch al een stevige wetenschapskennis lijkt me
 
Tijd voor een nieuwe thread. Het is midden maart, het kan nog wel eens koud zijn in de lente, maar de thread mag er komen. Het heeft lang genoeg geduurd.

Ik zie GFS verder experimenteren voor zachter weer midden volgende week en evt. het weekend erna, maar het is nog iets te ver buiten betrouwbare termijn.

6412f0ce6469e.png



FrVhpLDXwAEuqdG


Met als gevolg ook veel te warm weer voor de tijd van het jaar, zeker dieper in Europa. Groot gebied met over 12°C warmer dan normaal.
En nu tovert GFS zo'n kaart uit de hoge hoed:

1n6bWzi.png


Geen 20°C maar flink te koud voor de tijd van het jaar. Kans is klein dat het uitkomt natuurlijk.
 
Volgens meteo.be 100% kans op regen. Elke dag. Kutweerweek. :D

Volgende week heb ik wat verlof staan, ik hoop dan toch wel eens wat in de tuin te werken en wat in de natuur te gaan wandelen.
 
Vorige week gaven ze ook enorm slecht weer en viel het eigenlijk nog mee op de wind na. Dus ik hoop dat de kaarten nog wat bijdraaien voor dit weekend.
 
Geduld hebben. De SSW zal wellicht wel voor een vertraging van de lente gezorgd hebben denk ik. Te laat om echt diep winters weer te veroorzaken, maar ook een vertraging van vroege lente denk ik.

Qua globaal patroon zal 2018 een goede vergelijking moeten vormen (in theorie).

Toen een SSW in dezelfde periode: laat winterweer in februari/maart en gekwakkel in maart
Overgang van La Nina in de winter naar El Nino in de zomer. Ook dat is nu wederom het geval.
 
Is het nu maar een gedacht of regent het weer zo moeilijk de laatste dagen? Of toch minder dan er voorspeld werd? Voor gisteren dacht ik dat er meer voorspeld was. En voor vandaag schuift het precies ook alweer op.
 
Ben benieuwd, zondag ne marathong lopen in Gent. Ziet er voorlopig naar uit dat dat allemaal in de regen zal zijn precies.
 
Er wordt wel regen voorspeld, maar het regent toch geen ganse dag. En voor een marathon lijkt mij dat juist goed als het (een beetje) regent, meer afkoeling tijdens zo'n inspanning.

Vandaag was er ook regen voorspeld, maar deze morgen was het hier gewoon droog hoor om 7u dus ik kon met de fiets naar het werk. En met wat geluk is het om 17u ook droog om terug te keren. Het grootste probleem zal de wind zijn, ik rijd niet elektrisch dus het is afzien dan :)
 
6423f8a514119.png


6423fab85cf75.png


Het is een moeizame start, ook vrij nat komende tijd, koele kant, veel bewolking dus. Voorlopig draait het nog niet echt, maar dat was na de SSW (+ MJO fase 7 naar 8) ook wel te verwachten.
 
Laatst bewerkt:
Ukkel is vandaag boven de 100mm gegaan, er is daar zonet een fixe bui gepasseerd tussen 12u en 13u. Een record wordt het wellicht niet, want in 2008 viel er 140mm, maar het is wel een groot verschil met 2022, toen viel er in maart 2,2mm op een volledige maand. Vrijdag en zaterdag zou het ook veel gaan regenen. Dus maart zou wel rond de 120mm kunnen uitkomen uiteindelijk (en zaterdag telt het al niet meer mee voor maart want dan begint april)
 
Terug
Bovenaan