Herfst en winter 2022-2023

GFS blijft met sneeuw afkomen op 8 maart, of dinsdag op woensdag.

6400cbda395d5.png


6400cbde8da2e.png



PrHxuwr.png


Absoluut geen lenteweer in de vooruitzichten. Op hoogte lijken de temperaturen onder het langjarige gemiddelde uitvallen voor een hele tijd, toenemende onzekerheid vanaf 10 maart, al blijven de zwaarste runs de kou op hoogte langer aanhouden. Ook nemen de neerslagkansen toe en neemt de wind toe, dus het ziet er naar uit dat het wel eens vuil en guur zal worden.
 
Laatst bewerkt:
6400c500b5929.png


ICON gaat dinsdag ook voor regen overgaand in sneeuw, maar mogelijk wel nipt of natte sneeuw of een mengelmoes van van alles en nog wat. Donderdagnacht opnieuw sneeuw volgens hetzelfde model. Maar voor details is het vroeg, deze lijkt ook niet te blijven liggen.
 
Sneeuwkansen lijken me wel weer afgenomen te zijn. Niet helemaal verdwenen, maar ik zou er toch niet te veel van verwachten. Natte sneeuw of sneeuw die niet blijft liggen behoort ook tot de mogelijkheden uiteraard.
 
Dat die sneeuw maar wegblijft, ik ga volgende week waarschijnlijk (als er niks tussen komt) terug werken na 2 weken thuis geweest te zijn.
 
6402d98884bad.png


Voor Brussel, eigenlijk kun je echt niets meer van conclusies trekken, want we liggen pal op de grens tussen zacht en koud. Alleen dat het nat zal worden, en dat er wel van alles en nog wel wat tussen zal zitten. Maar mij lijkt het vooral regen, soms (smeltende) sneeuw te zijn. Uiteindelijk zien we wel, vanonder zie je ook de "sneeuwkansen voor Brussel".

Dinsdag op woensdag (en woensdag vroeg en dinsdag laat) lijken me de kansen op sneeuw het best, maar dat zal als het al blijft liggen wellicht gevolgd worden door regen later op woensdag of donderdag, en vrijdag ook regen.

Voor de liefhebbers van koers, Parijs-Nice lijkt mij een zeer natte editie te worden, vooral dan toch het midden- en eindstuk. De eerste dagen houden we het wellicht wel nog droog. Niet dat men verder zal klagen, want de neerslag is broodnodig daar (wegens neerslagtekort in februari).
 
Laatst bewerkt:
Allez, ik heb juist iemand toeristische tips gegeven wat te doen in België, die komt volgende week op bezoek. Ik zal wel zeggen dat ze een paraplu kan kopen.
 
Marbella al naar 26-27 graden volgende week. Cote d'azur ook al in de 20. Nog even wachten om te beslissen voor de paasvakantie.
 
Zoals altijd zal het weer allemaal van details afhangen, ik heb de indruk dat de modellen het zelf niet meer weten, want ze komen met andere scenarios per 6 uur. Ook omdat alles op zeer korte afstand van elkaar ligt, dat verklaart ook allemaal de nattigheid en wellicht ook ontstuimigheid.

Ik ga geen uitspraken doen over sneeuw, maar er zijn wel kansen. De kaarten van deze ochtend waren slecht voor sneeuw, de kaarten van deze avond zijn dan weer een stuk beter, en het is moeilijk om het overzicht te houden.

Na donderdag lijken de meeste modellen voor forse verzachting te gaan, maar niet alle gaan daarin mee. Er zijn er die het koud laten blijven, maar de overgrote meerderheid gaat voor nat en zacht weer. Mogelijk krijgen we een ontstuimig weekend en begin van volgende week. Daarbij zou de temperatuur niet alleen overdag maar mogelijk op meerdere nacht in de dubbele cijfers uitkomen (door het slechte weer s'nachts dan).

De grootste verliezer lijkt de zon te zijn, die gaan we niet vaak zien de komende periode op deze manier. Jammer dat er niet echt koers is in Vlaanderen, want dat had wel interessant kunnen zijn op deze manier.

___
Op basis van de MJO + SSW enforcing is een slechte maart eigenlijk wel te verwachten. MJO fase gaat van fase 7 naar fase 8 wat westwaartse migratie van het Groenlandhoog inhoudt (wat we ook zien in de weerkaarten) en koud weer in de VS. En dus door het SSW effect zou dat dan vooral tot een nattere omslag zorgen hier in Europa.
 
Laatst bewerkt:
64050a526ec53.png


Een knotsgekke pluim eigenlijk wel.

Zoals ik inderdaad zag, gaan de twee zwaarste runs (lijntjes: rood en blauw) nu plots wel voor een koude vrijdag en evt. koude zaterdag. Daarna wel de verzachtig met maandag naar de 15 graden en de opbouw naar een zachte piek.

Maar aan de spreiding te zien is dat er ook leden in het ensemble zitten die het vrijdag en zaterdag ook al laten verzachten. -5°C s'nachts en 15°C overdag is voor zaterdag allebei een optie.

Laatste GFS gaat wel voor zachter weer op vrijdag, dus veel onzekerheid. Ik denk dat een zachter scenario realistischer is vanaf vrijdag, maar het zit allemaal dicht op elkaar. De strijd tussen kou en zacht wordt boven onze regio uitgevochten, en dat brengt nattigheid met zich mee.

1Aoi5Ez.png


Het grappige is eigenlijk dat maandag 13 maart eigenlijk voorspelbaarder is dan bvb. 8 tot 11 maart. Voor 13 maart gaat wat er ook gebeurt de komende dagen alles naar die piek (in de dauwpuntpluim) dus dat er zachte lucht dan hier zal zijn. Maar tot dan zitten de zachte en koude luchtmassa's op een peulschil van elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, als het dan toch druilerig is dan liefst met genoeg regen. Van dat koud miezerig weer is voor niets goed.
Het mag van mij gerust regenen, maar dan liefst niet tijdens mijn werkuren als ik erin moet zitten.
Koude vind ik niet zo erg, daar kan ik me tegen kleden. Maar regen is dikke miserie.

Normaal gezien moest ik morgen gaan werken, maar ze hebben al gebeld dat er weerverlet is, dat ze dan ineens voor woensdag ook weerverlet hadden ingezet, want dan geven ze minstens even erg als morgen.
 
Het mag van mij gerust regenen, maar dan liefst niet tijdens mijn werkuren als ik erin moet zitten.
Koude vind ik niet zo erg, daar kan ik me tegen kleden. Maar regen is dikke miserie.

Normaal gezien moest ik morgen gaan werken, maar ze hebben al gebeld dat er weerverlet is, dat ze dan ineens voor woensdag ook weerverlet hadden ingezet, want dan geven ze minstens even erg als morgen.
Dat kunnen ze morgen toch ook nog geven?
 
Dat kunnen ze morgen toch ook nog geven?
Uiteraard, maar ik moet wel iedere keer mijn agenda aanpassen.
Ik moest eerst dinsdag en woensdag werken, nu zou dat woensdag en donderdag zijn, als ze morgen voor woensdag ook weerverlet inzetten, dan zou dat naar donderdag en vrijdag kunnen verschuiven.
Zo is het wel heel moeilijk om ook nog andere dingen in te plannen he.

Ik zit ook nog met een vader die in het ziekenhuis ligt en waar ik geregeld langs wil / moet gaan samen met mijn moeder. (Ik heb geen broers of zussen, dus alles komt bij mij terecht)
 
Uiteraard, maar ik moet wel iedere keer mijn agenda aanpassen.
Ik moest eerst dinsdag en woensdag werken, nu zou dat woensdag en donderdag zijn, als ze morgen voor woensdag ook weerverlet inzetten, dan zou dat naar donderdag en vrijdag kunnen verschuiven.
Zo is het wel heel moeilijk om ook nog andere dingen in te plannen he.

Ik zit ook nog met een vader die in het ziekenhuis ligt en waar ik geregeld langs wil / moet gaan samen met mijn moeder. (Ik heb geen broers of zussen, dus alles komt bij mij terecht)
Ik snap uw frustratie hoor maar ik snap ook dat het als werkgever niet zo makkelijk is om zo'n zaken op voorhand juist in te schatten. Ik vraag mij zelfs af of men lang op voorhand mag weerverlet inschrijven. Misschien dat @JPV dit kan verduidelijken.
 
Terug
Bovenaan