Herfst 2021 & winter 2021/2022

Het weerstation op 7-8 km hier vandaan heeft om 23:18 een windstoot gemeten van 96.6 km/h. 't Was hier effe echt wel stevig aan't waaien
 
De piek was inderdaad snel voorbij.
Maar hier was het wind, regen, hagel, zelfs wat sneeuw gezien. Maar geen onweer, niet zien bliksemen en donder hoorde je volgens mij toch niet met die wind.

Heel het gebeuren had veel gelijkenissen met een valwind (zoals pukkelpop) die we hier jaren terug ook gehad hebben.
 
Idd, blijft ma int noorden met die zever.

Wel altijd grappig, iedereen met "hier nu dit en dat", terwijl ik maar van een paar mensen weet vanwaar ze zijn 🙂
Houthalen, Lommel, Heusden-Zolder, Pelt en Opglabbeek zonder stroom.
Ergste was precies voor het Noorden 😅
 
De piek was inderdaad snel voorbij.
Maar hier was het wind, regen, hagel, zelfs wat sneeuw gezien. Maar geen onweer, niet zien bliksemen en donder hoorde je volgens mij toch niet met die wind.

Heel het gebeuren had veel gelijkenissen met een valwind (zoals pukkelpop) die we hier jaren terug ook gehad hebben.
Pukkelpop had eigenlijk een zelfde soort situatie, dat was een bow echo en dat ontstaat binnen zo een squall line, zoals we ze gehad hebben. Het risico op valwinden was aanwezig, maar toen was dat nog lokaler dan vandaag en op die lokale plaats nog een stuk heviger, icm met dat het op Pukkelpop gebeurde, waar heel veel mensen buiten in de open stonden met constructies die daar gebouwd zijn voor een weekendje te amuseren. Natuurlijk zijn er wel wat verschillen: dit valt in het winters seizoen, Pukkelpop was een zomerse situatie, maar op zich zijn de fenomenen wel hetzelfde, maar binnen een andere context.

Valwinden zijn soms vergelijkbaar met het effect dat je hebt als er wat wind staat en je staat onder een brug, dat is een soort van trechterwind, waarbij koude lucht in een snel tempo onder warme lucht raast. De koude lucht komt van boven en valt, om onder de warme lucht te bewegen, en pakt snelheid ook terwijl het valt.

In de zomer is dat dan onder heel hete lucht vaak. In de winter heel koude lucht die onder warme lucht raast, met sterke verschillen op korte tijd (qua temperatuur). Dat hebben we ook gezien in Nederland (en ook hier) waarbij de temperaturen op enkele minuten tijd met enkele tot zelfs 5 graden zakt.

Houthalen, Lommel, Heusden-Zolder, Pelt en Opglabbeek zonder stroom.
Ergste was precies voor het Noorden 😅
Klopt, denk dat het noordelijkere deel v. Vlaanderen meer last van zal gehad hebben dan de zuidelijkere delen.
 
Gisterenavond in de stromende regen bij de buren hun trampoline van het dak van hun carport (grenzend aan mijn tuin) mogen halen voor ze helemaal ging vliegen met alle gevolgen van dien. Nog een geluk dat ik het had gezien toen ik boven de rolluiken wou dichtdoen, want zelf hadden ze nog niets gemerkt. Er lagen nochtans gewichten op én ze was vastgemaakt, Eunice heeft ze doorstaan maar gisteren was 1 hevige rukwind voldoende...
 
Houthalen, Lommel, Heusden-Zolder, Pelt en Opglabbeek zonder stroom.
Ergste was precies voor het Noorden 😅
Door een blikseminslag

Bij Petegem a/d leie nabij Deinze wellicht een tornado


Elders rond 8u30 in Meerhout in de provincie Antwerpen is een gevel beginnen scheuren, dit zou wel voor de squall line geweest zijn (als 20u30 klopt).

 
Wij wonen drie km van de Krekelstraat in Deinze. Ik heb net mijn tour rond ons huis gedaan en op het eerste zicht is er geen nieuwe schade. Als bij wonder zijn er geen nieuwe dakpannen afgewaaid. De dakwerker was nog niet tot hier geraakt na de passage van Eunice. Mag er niet aan denken als dit bij ons zou gebeurd zijn, wij wonen hier een dikke maand. Lig je dan eindelijk in je bed en dan plos, vlam, je dak eraf.
 
Wij wonen drie km van de Krekelstraat in Deinze. Ik heb net mijn tour rond ons huis gedaan en op het eerste zicht is er geen nieuwe schade. Als bij wonder zijn er geen nieuwe dakpannen afgewaaid. De dakwerker was nog niet tot hier geraakt na de passage van Eunice. Mag er niet aan denken als dit bij ons zou gebeurd zijn, wij wonen hier een dikke maand. Lig je dan eindelijk in je bed en dan plos, vlam, je dak eraf.
Zijn het enkel die drie huizen of is er meer schade?

De schade aan het station van Deinze lijkt eerder op de avond gebeurd te zijn (was een traject aan het bekijken van een evt. windhoos), maar als dat niet gelijktijdig is opgetreden, heeft dat geen zin. Ik was verbaasd waar het gebeurde. Ik ken de streek eigenlijk nog redelijk goed.

DQ06CbQ.png


Dit is radarbeeld van de buienradar op dat moment. Natuurlijk geen enkele meteoroloog heeft het over een windhoos, het is de burgemeester die dat woord in zijn mond neemt en de media neemt het over. Gebeurt wel duidelijk bij passage van de squall line.

EDIT: Het is gewoon de burgemeester die met een hyperbool de schade beschrijft [en pas op, gelijk heeft hij, dit ziet er enorm uit]. In feite initieel 1 woning met schade maar het optillen van dat dak en het neerkomen elders zorgt voor 3 andere woning schade. De schade aan het dak van het station in Deinze is op een ander moment gebeurd. Moet wel serieuze rukwind geweest zijn om een dak over een andere woning (die geen schade heeft) te tillen en dan te laten vallen op 2 andere woningen. Maar als alle andere woningen geen schade hebben in eigenlijk wel de bebouwde kom, moeilijk om te weten wat het is. Maar zoals ik gezegd heb bij zo een squall line treden downbursts op, dus wellicht zal dat de oorzaak zijn. Maar waarom enkel dat dak en niets anders weet ik niet goed.

Maar zolang geen meteoroloog of zelfs weeramateur dat woord in zijn mond neemt, doe ik het voorlopig ook nog niet. Ik ken het schadebeeld niet genoeg daarvoor. Je moet echt naar de locatie zelf gaan om te weten wat het is, en het volledig beeld kennen, en dat ken ik niet.

 
Laatst bewerkt:
Op het eerste zicht zou je zeggen dat slechts 1 huis directe schade heeft van de storm, en de andere huizen hebben schade door stukken dak van dat ene huis dat er op beland is.
 
Was ook een vreemd zicht gisteren. De grote faar aan gestoken buiten toen het koud front door kwam. Waar je daarvoor de regen altijd mooi uit het zuid westen kwam, Kwam toen plots de wind van alle kanten. Plots zie je ineens een minuut lang de vlagen vanuit het noorden komen, dan het oosten.

Kracht van de natuur kan toch iets moois zijn, zolang je geen schade oploopt.
 
Na vrijdag hier (Sint-Katelijne-Waver) niets van schade, gisterenavond 10 min fel gewaaid en 7 dakpannen weg. Mogelijks waren die dus al los komen te liggen na Eunice. Ons huis ligt wel echt in een 'tochtgat', dus ik ben al blij dat het daarbij gebleven is.
 
RIP grote acacia. Gedeeltelijk ontworteld en leunt nu op een spar. Hopelijk komen ze hem snel verder neerhalen want ben bang dat hij alsnog verkeerd valt.
 
De franchise in onze brandverzekering bedraagt 286.30 euro. Wat bedoelen ze hier dan exact mee? Stel dat ik een dakwerker laat komen en die maakt een factuur op voor €300, wordt dit volledige bedrag terugbetaald door de verzekering? Stel dat zijn factuur slechts €260 bedraagt, moet ik alle kosten dragen? Dus zolang de factuur hoger is dan het bedrag op de franchise, zit ik goed ?
 
De franchise in onze brandverzekering bedraagt 286.30 euro. Wat bedoelen ze hier dan exact mee? Stel dat ik een dakwerker laat komen en die maakt een factuur op voor €300, wordt dit volledige bedrag terugbetaald door de verzekering? Stel dat zijn factuur slechts €260 bedraagt, moet ik alle kosten dragen? Dus zolang de factuur hoger is dan het bedrag op de franchise, zit ik goed ?

Als zijn factuur 300€ is, zal de verzekering 13,70€ betalen. Franchise is voor eigen rekening.
Als uw factuur dus lager is dan de franchise zou ik het zeker en vast niet aangeven.
 
Terug
Bovenaan