Herfst 2021 & winter 2021/2022

Idd, blijft ma int noorden met die zever.

Wel altijd grappig, iedereen met "hier nu dit en dat", terwijl ik maar van een paar mensen weet vanwaar ze zijn 🙂
Same. Ik denk heel de tijd, zou het nu eindelijk close zijn? Of is er dat weer ene van W. Vlaanderen?
 
Idd, blijft ma int noorden met die zever.

Wel altijd grappig, iedereen met "hier nu dit en dat", terwijl ik maar van een paar mensen weet vanwaar ze zijn 🙂

Ik wist niet dat er een verschil was tussen noord- en zuid limburg, dus dat zal iemand me moeten uitleggen, maar ik wou gewoon benadrukken dat het noorden eerst aan de beurt komt, en het zuiden later.

Ik heb mijn locatie vermeld, maar bij @Sneeuwstorm; ben ik inderdaad in de war toen hij over Veurne begon, terwijl ik dacht dat hij "in ZO-Oost-Vlaanderen woonde". Dat zal wat verwarring geschept hebben misschien.

Mijn locatie (bij Kortrijk) was op hetzelfde moment aan de beurt als delen in de provincie Antwerpen al, dus vandaar de verwarring eventueel.
 
Hier is het al een hele tijd (sinds 22h40 ongeveer) goed aan het regenen en veel wind, met af en toe serieuze rukwinden.
Volgens buienradar.be zou er hier bijna niks van regen zijn, die klopt dus niet.

Hier is het uiterste zuid-westen van Limburg, grens met Vlaams-Brabant en Wallonië.
 
Ik wist niet dat er een verschil was tussen noord- en zuid limburg, dus dat zal iemand me moeten uitleggen, maar ik wou gewoon benadrukken dat het noorden eerst aan de beurt komt, en het zuiden later.

Ik heb mijn locatie vermeld, maar bij @Sneeuwstorm; ben ik inderdaad in de war toen hij over Veurne begon, terwijl ik dacht dat hij "in ZO-Oost-Vlaanderen woonde". Dat zal wat verwarring geschept hebben misschien.

Mijn locatie (bij Kortrijk) was op hetzelfde moment aan de beurt als delen in de provincie Antwerpen al, dus vandaar de verwarring eventueel.
Nee ik woon niet in Veurne, ik volgde het daar gewoon op, omdat het goed te volgen is op die BMCB website. Is in de omgeving van Ninove dat ik woon, Zuid-Oost Vlaanderen. Overigens is er ook een station in Outer op die website, wat niet van mij is, maar die geven geen wind-data door.
 
Hier is het al een hele tijd (sinds 22h40 ongeveer) goed aan het regenen en veel wind, met af en toe serieuze rukwinden.
Volgens buienradar.be zou er hier bijna niks van regen zijn, die klopt dus niet.

Hier is het uiterste zuid-westen van Limburg, grens met Vlaams-Brabant en Wallonië.
buienradar.be vind ik niet super betrouwbaar, en vaak moet je op de radar zelf kijken (niet naar wat ze voor uw locatie voorspellen). Ook als bvb. binnen x aantal uur regen wordt voorspeld word, het gebied met regen kan evolueren voor het naar jou komt, maar dat is meer van belang bij lokalere/plaatselijke weerfenomenen zoals onweer.


Dit is de buienradar van KMI. Maar ik heb ook al fouten gemerkt. Het beste is om de twee te combineren als je zeker wilt zijn.
 
Hier ook het gevoel dat de buienradar mij dik int zak is aan het zetten.

Zoals @Lakigigar zegt, nu opeens rond 23:45 geeft hem hier wel heel veel regen.
Veel verschil is er trouwens nie tussen Noord en Zuid Limburg hoor (overal aangename mensen) maar die wind mag hier gewoon wegblijven 😂
 
Ik wist niet dat er een verschil was tussen noord- en zuid limburg, dus dat zal iemand me moeten uitleggen, maar ik wou gewoon benadrukken dat het noorden eerst aan de beurt komt, en het zuiden later.
Ik bedoel, blijft ma int noorden met dat vies weer. Dat kunnen we missen in het zuiden en dan kan ik rustig gaan slapen want het nog altijd een immens lawaai hier met harde regen. 🙂
 
Buienradar houdt rekening met de laatste situatie en laat dat doortrekken volgens de trekrichting dat buienradar inschat, probleem is alleen dat bijvoorbeeld de trekrichting die buienradar voor ogen had, gewoon niet klopte. Buienradar zag de hele squall line richting O-NO trekken, dus geleidelijk aan richting Nederland, maar als ik de buienradar van KMI bekeek leek de trekrichting OZO te zijn. Verder houdt buienradar geen rekening met hoe de situatie kan evolueren tot ze bij jou aankomt.

Per update van de laatste situatie is de verwachting ook anders bij buienradar.be.

Ik bedoel het kan wel een indicatie of tendens geven, maar het beste is de actuele radar bekijken, en dan zelf proberen in te schatten naar waar "de regen" lijkt te gaan.
 
buienradar.be vind ik niet super betrouwbaar, en vaak moet je op de radar zelf kijken (niet naar wat ze voor uw locatie voorspellen). Ook als bvb. binnen x aantal uur regen wordt voorspeld word, het gebied met regen kan evolueren voor het naar jou komt, maar dat is meer van belang bij lokalere/plaatselijke weerfenomenen zoals onweer.


Dit is de buienradar van KMI. Maar ik heb ook al fouten gemerkt. Het beste is om de twee te combineren als je zeker wilt zijn.
Ik heb de indruk dat het KMI hun radar een hogere resolutie heeft. Hoe zuidelijker in België hoe minder nauwkeurig buienradar heb ik de indruk.
 
Ik heb de indruk dat het KMI hun radar een hogere resolutie heeft. Hoe zuidelijker in België hoe minder nauwkeurig buienradar heb ik de indruk.
Enig probleem met de radar van KMI is dat het niet zo goed is voor situaties buiten BE, maar binnen BE (dus eens het in BE is), is het wel een vrij goede radar. Maar je kan niet een systeem bekijken dat nog het land moet intrekken en voor waar ik woon zijn wij vaak "als eerste aan de beurt" en dan komt de rest, zeker bij onweerssituaties als het van FR komt. KMI heeft radars in Jabbeke, Helchteren, Wideumont en Zaventem.
 
buienradar.be vind ik niet super betrouwbaar, en vaak moet je op de radar zelf kijken (niet naar wat ze voor uw locatie voorspellen). Ook als bvb. binnen x aantal uur regen wordt voorspeld word, het gebied met regen kan evolueren voor het naar jou komt, maar dat is meer van belang bij lokalere/plaatselijke weerfenomenen zoals onweer.


Dit is de buienradar van KMI. Maar ik heb ook al fouten gemerkt. Het beste is om de twee te combineren als je zeker wilt zijn.
Nu is het hier net vollen bak losgebarsten.
 
Hier (regio Hechtel-Peer) is het zo'n 10 minuten geleden gepasseerd. Vijf minuten lang klank-en lichtspel, zware windstoten en regen die met bakken naar beneden kwam. Wel een paar mooie bliksems gezien; kon het zo van west naar oost zien opschuiven.
Een pak rustiger buiten nu; kan binnen de wind zelfs nauwelijks meer horen....
 
Nu is het inderdaad nog enkel het zuiden van Limburg (en misschien delen die daar dichtbij liggen), en natuurlijk ook nog grote delen van Wallonië die nog aan de beurt moeten komen. Voor de rest is de squall line voorbij, en al in Duitsland.
 
Terug
Bovenaan