Herfst 2021 & winter 2021/2022

Een boorplatform in de Noordzee heeft al een windstoot van 148 km/u gemeten, wel een stuk ten noorden van onze wateren, bij passage v/h koufront.

62129bd39096d.jpg


Rond half 12 dan hier.

@Lakigigar de zwaarste windstoten tijdens het koudefront of weer erna?

Vooral tijdens passage van het koufront, en dus tijdelijk 'heftig'. Natuurlijk kan dat plaatselijk harder uitpakken dan elders.
 
Hier zou het al rond 22-22.30 moeten pieken, met een beetje sjans toch nog op tijd in ned geraken
 
Koufront bereikt nu ongeveer Belgische kust. Het aantal bliksems is wel fors afgenomen.

Ik heb nog geen duidelijk zicht op de radars, maar mogelijk dat delen van West-Vl. in een gat vallen dus dat het plaatselijk wat minder zou zijn dan verwacht (hopelijk) en als dat zich oostelijk doortrekt zou het voor meer locaties kunnen meevallen. Kan ook zijn dat de zuidelijke staart zich nog aan het ontwikkelen is.
 
Koufront bereikt nu ongeveer Belgische kust. Het aantal bliksems is wel fors afgenomen.

Ik heb nog geen duidelijk zicht op de radars, maar mogelijk dat delen van West-Vl. in een gat vallen dus dat het plaatselijk wat minder zou zijn dan verwacht (hopelijk) en als dat zich oostelijk doortrekt zou het voor meer locaties kunnen meevallen. Kan ook zijn dat de zuidelijke staart zich nog aan het ontwikkelen is.
De buienradar van het KMI is beter (voor België). Voor hier lijkt het een schampschot te gaan worden (en dan blijft Henegouwen gespaard), maar dat front zou nog kunnen groeien in zuidelijke richting.
 
De buienradar van het KMI is beter (voor België). Voor hier lijkt het een schampschot te gaan worden (en dan blijft Henegouwen gespaard), maar dat front zou nog kunnen groeien in zuidelijke richting.
Het is daar dat ik nog wat op wacht omdat het zuidelijke deel nog niet zo duidelijk in beeld is. Maar dat deel lijkt mij een stuk minder georganiseerd. Kan zijn dat dat nog zal gebeuren. Tussen het zuidelijke deel en het noordelijk deel zit nog een gat (dus daar valt het dan wellicht goed mee). Het zuidelijke deel is afgaande op het KMI radarbeeld nog geen "squall line".

Noordelijk deel heeft langer op de noordzee gezeten ook en was ook al het actievere deel in de UK.

De Kust krijgt nu ongeveer de squall line over zich.
 
Hier komt de wind leer uit het zuiden dan uit zuid-west in de week en bijgevolg vol op onze achtergevel.
Klinkt veel erger vandaag
 
Ja flink wat regen en wind (was vrij luid zelfs), die regen ging alle kanten op, naar links rechts onder zelfs naar fucking boven in matter of seconds. :D Dan ben je wel blij dat je in je warm huiske zit binnen. Heeft 10 minuten geduurd ofzo, maar zo intens heb ik het in zeer lange tijd niet meer gezien.
 
In Veurne was het front gepasseerd en was het niks

Ervoor even 93km/u maar op het front nam de wind af. Dat lijkt te bevestigen dat het front minder actief is aan de zuidkant.
 
Als ik op de radar af ga, mist die squal line? Limburg precies. Wij krijgen een zuidelijkere buienzone over ons?
Ik ben geen fan van buienradar vooruit, maar ik heb wel het gevoel dat het op veel plaatsen zal 'meevallen' (relatief). Een actiever deel lijkt over Zeeland getrokken zijn (en evt. uiterst noordelijkere delen van West-Vl. - Brugge en noordelijker). In Vlissingen heeft men 129 km/u waargenomen bij de passage van de squall line. Maar in centraal en zuid west-vlaanderen lijkt het voorlopig mee te vallen. De trekrichting vind ik verwarrend. Op het KMI lijkt de trekrichting wat anders te zijn dan wat de buienradar vooruit lijkt te insinueren. Afhankelijk van de precieze trekrichting kan het grote delen van Vlaanderen missen, maar er is nog altijd een koufront natuurlijk (daar hoort de zuidelijke buienzone ook bij).
 
De wind zal ook draaien na passage van het koufront (van ZW naar W) - kan evt. impact hebben op hoe storend het is eventueel.

6212abc7dad9e.png


In Nederland waar het systeem al wat voorsprong heeft, zie je al wat 'een actief koufront' doet.

___

Ik denk trouwens dat het meeste om 12u al uit het land zal zijn (ipv 1u).
 
Terug
Bovenaan