Herfst 2021 & winter 2021/2022

Lakigigar

Well-known member
De vakantie is gedaan. De kinderen gaan terug naar school. De meesten onder ons zijn stilaan alweer aan het werk. De studenten gaan binnenkort terug naar de hoge school of unief. De traditionele tv-week start weer. Het nieuwe voetbalseizoen en binnenkort de Champions League met een aantal historische kleppers staan op het menu. En dat betekent ook dat de dagen steeds korter worden en het weer stilaan maar zeker in de loop van de komende weken en maanden een beetje gas gaan teruggeven (al moeten we toegeven dat er niet eens zoveel gas zal moeten teruggenomen worden op basis van het gekwakkel van de laatste zomermaanden). In het noorden en oosten van Europa is de afkoeling duidelijk zichtbaar, en de eerste sneeuw is ondertussen ook al gevallen op de Alpenhoogtes. Ook de hogere gelegen gebieden van Scandinavie kunnen zich misschien al opmaken voor de eerste sneeuw. Misschien zorgt een verdwaalde orkaan nog voor een nazomer. Misschien krijgen we onze eerste dertiger nog voor de kiezen, maar misschien... wie weet krijgen we een vroege winter. Ofwel wordt het een ouderwetse, traditionele herfst zoals vroeger die weet wel oneindig lang duurt. Het weer voorspellen is met de tijd eenvoudiger geworden, maar het week weken en maanden op voorhand voorspellen, blijft een heel lastige klus.

Vroeger maakte ik ook een praatje in sommige threads over de aankomende winter. Ik denk niet dat ik dat deze keer zal doen, omdat ik het nut er niet volledig van inzie, en zelf ook nauwelijks nog een idee heb wat het weer zal doen. Het enige wat ik wel voel of denk is dat de potentie op een goede winter aanwezig is, maar uiteindelijk kan daar na de correctie toegepast door klimaatverandering qua toenemende temperatuur niet veel meer van overschieten. Zo had vorige winter in theorie - zonder klimaatverandering - een pak kouder geweest. Het probleem is ook dat onze winter te veel onderhevig is aan details. Kleine details, en dan mag het grootschalig patroon goed zitten, zelfs als de details niet goed vallen kan het aflopen met een sisser.

Ik geloofde persoonlijk vroeger dat lage zonne-activiteit correleerde met koude winter, zeker als de quasi-biennial oscillatie het oosten preferreert. Dat laatste is het geval, maar de zonne-activiteit is enorm toegenomen, misschien niet enorm hoog, maar wel vroeg aan het pieken, en daardoor vermoed ik dat de "window" zelfs als die theorie klopt gewoon over is, en dat we de kansen eigenlijk één van de voorbije winters moesten grijpen. Dat is niet echt gebeurd. De ENSO verwacht een lichte tot matige La Nina in de komende maanden. Dat kan de orkaanactiviteit in de Atlantische Oceaan stimuleren, en zorgt voor een toenemende kans dat restanten van tropische systemen ons weer kunnen beinvloeden, zeker ook al omdat de stormen vroeg kunnen ontstaan, door een actief Afrikaans moessonseizoen. Dat kan zowel goed als negatief uitpakken, en vandaag is het ook niet uitgesloten dat een tropische systeem Europa bereikt, maar dat gebeurt vrij zeldzaam, en het risico is voor het Iberisch schiereiland daarvoor het grootst.

Verder op zich valt er weinig zinnigs over te zeggen. Ik ga https://www.youtube.com/user/GavsWeatherVids nog eens linken, voor de mensen die wel benieuwd waren naar mijn verwachtingen, gezien hij bijna dezelfde parameters gebruikte die ik gebruikte of leren gebruiken heb. Ik ga wel in de komende weken en maanden nuttige sites doorlinken nog in deze post, en dus mijn post bewerken met nuttige sites omtrent weer en klimaat, en dit dan meenemen in elke nieuwe thread die ik open qua weer en klimaat, voor wie daar interesse in zou hebben. Ik ga ook de onderverdeling tussen eenvoudig en complex maken.

Nuttige sites

Eenvoudig / Korte termijnverwachting / meestgebruikt


https://www.meteo.be/nl/brussel -> KMI, beste en meest betrouwbare site voor het weer van vandaag en morgen.

Complex / Lange termijnverwachting en eigen interpretatie + statistieken

https://www.weerwoord.be/
https://www.netweather.tv/forum/
https://www.weerplaza.nl/15daagse/?type=eps_pluim&r=midden -> de pluim
https://wetterzentrale.de/
https://www.meteociel.fr/
https://kachelmannwetter.com/de/modellkarten/euro/europa/m0_temperatur-850hpa.html -> nuttig voor de EC leden te zien
https://www.mscha.org/knmi/summer.cgi?station=260&month=-1 ->statistieken omtrent huidige waarnemingen
https://weerstatistieken.nl/ -> idem dito
https://www.nhc.noaa.gov/ -> voor orkanen
https://www.youtube.com/user/GavsWeatherVids -> lange termijn weerpraatje van een Brit met de parameters die ik gebruikte, en hij neemt zijn tijd om het uit te leggen.
https://apps.ecmwf.int/webapps/opencharts/?facets={"Range":[]} ->tal van weerkaarten voor middellange en lange termijn die nuttig zijn

De komende tijd voeg ik daar nog tal van sites aan toe.
 
yvuDPdX.png


Week 1... dus huidige week. (30-8 - 6/9) bevinden we ons in een soort van zadelgebied qua kou en warm, maar wel droger dan normaal. In Oost- en Noord-Europa slaat de eerste kou al toe. Ook in het Balkangebied idem dito. En ook in Italie, Turkije en Spanje is het wat kouder dan normaal.

jJ4hJgn.png


De kou trekt verder weg richting oost. Wij bevinden ons opnieuw in een soort zadelgebied, maar dat kan zijn dat het toch nog een kant uitgaat eens dat het tijdstip dichterbij komt.

9ug230y.png


Qua neerslag slaat het dan wel weer om. Duidelijk signaal voor flink wat natter weer dan normaal, doordat een depressie ons weer zou gaan beïnvloeden in deze periode.

B9nkzzR.png


In de derde week van september gaat het model voor een klein signaal voor wat koeler weer dan normaal. Maar gezien de termijn zou ik daar ook nog niet zoveel waarde aan hechten.

5WNmAhs.png


Heel ver weg nog... maar ook hier een signaal voor natter weer dan normaal. Voor 14/09 - 21/09 dus. En opnieuw lijken depressies Europa in de greep te houden.

Verder wordt het signaal zwakker en zwakker voor de weken nadien omdat de onzekerheid toeneemt, maar ik heb nog de temperatuuranomalies. Er valt weinig op te zien.

xZ2zG0u.png


mGoDvXn.png


NcgF6ek.png


In week 4 en 5 zit het blauwe kleurtje wel het dichtst in onze regio.
 
Ja, ik wacht op de eerste artikels op HLN e.d. die het over een serieus koude winter gaan hebben met alle gevolgen van dien!
 
De voorspelling: horrorwinter op komst
De realiteit: regen en lichte vorst

Ja, ik wacht op de eerste artikels op HLN e.d. die het over een serieus koude winter gaan hebben met alle gevolgen van dien!
Lees die artikels gewoon niet. Ze zijn nergens op gebaseerd.

We zien wel wat het wordt. Misschien gewoon een doodnormale winter dat we krijgen. Perfect mogelijk. En wellicht wel ook de nodige regenval, zeker in het begin.
 
Het gevaar zit hem in Larry. De kans is heel groot dat het een orkaan wordt, en vermoedelijk ook een krachtige orkaan. De condities zijn ideaal voor ontwikkeling. Maar hij explodeert in kracht al heel vroeg, nog maar net aan de Afrikaanse kust. Zijn traject kan daardoor wat vreemd zijn doordat hij noordwaarts lijkt af te buigen, zal hij wellicht (in eerste instantie) de Caraïben missen.


Bijna alle modellen verwachten dat het een tropische storm is binnen 36 uur, een orkaan binnen 48 uur en mogelijk al een categorie 3 orkaan in 72 uur.

E-IRx9XX0AA_TmQ


E-HgnQ2WYAQtbS3


De modellen met de trajecten van Larry. Bijna allemaal gaan ze voor een krachtige storm. Maar het goede nieuws, is het systeem lijkt al te gaan buigen voor de Caraiben, en gaat recht naar de middle of nowhere van de Atlantische Oceaan. Maar daarmee neemt op langere termijn de dreiging voor Bermuda, en de oostkust van de VS en zelfs Canada toe. En lijkt het dus binnen afzienbare tijd ook ons eigen weer te gaan bepalen, wat deze - vermoedelijk tegen dan kanjer - zal doen.


Op deze GIF kan je bijvoorbeeld zien hoe in theorie een orkaan ons weer kan beinvloeden. In dit voorbeeld op een negatieve manier voor ons weer (als je een zomerliefhebber bent), gezien het weer opgezogen door een depressietrein en een depressie intenser maakt als restant van een flinke orkaan. Dat zou een eerste herfststorm opleveren. Maar voorlopig is het nog veel te vroeg om daar conclusies over te trekken (de laatste modellen lijken het weer wat meer naar het westen te houden). En we spreken al over binnen 2 weken, maar het is gewoon een simulatie om aan te tonen hoe dit kan.

Het omgekeerde kan ook, namelijk dat het voor mooie nazomer zorgt, als het aan de voorzijde van het systeem warme lucht van de tropen met zich meetrekt.

EDIT: En als ik me niet vergis gaan de restanten van zowel Ida als Kate ook al onze kant op. Ze zijn zelfs 'mee' de reden voor het verwachte mindere weer volgende week.
 
Laatst bewerkt:
612e633a3743f.png


Zuidenwindje op de kaarten, dus hier virtueel voor volgende maandag behoorlijk warm. Maar wel... onstabiel

612e63421d725.png


Ook deze detailkaart doet hetzelfde, warmte bereikt ons wat langer, omdat het lagedrukgebied / front niet wil doortrekken door meer weerstand van het Scandihoogje en dus blijft plakken.

Maar voor hetzelfde geldt, volgens dit model boven ons land...

612e6a2c4c578.png


Met een bak water als gevolg. Dus weer een zwembadsituatie in dit geval.

Heel onzeker dus... wat dat lagedrukgebied zal doen, heeft ook impact op verder verloop van volgende week.
 
Laatst bewerkt:
Volgens yr.no gaat het nu schitterend zomerweer worden met zondag en begin volgende week tot 26°C :)
Gisteren stond er nog volop regen in de verwachting. Laat maar doen want veel zomer hebben we nog niet gehad dit jaar. Ik kan me herinneren eind mei enkele goede dagen, en dan een weekje dat het echt goed weer was ergens in juli, maar voor de rest veel kwakkelweer of slecht weer. Augustus was dan nog de beste maand van de zomer eigenlijk.
 
Ja, nu lijken de nazomeropties het toch wel te halen. De EC-45 dagen vooruit zal er gewoon flink naastzitten voor de 2e week al. Gewoon uit het niets gortdroog, behoorlijk warm en de nodige zonneschijn die eraan te pas zal komen, door een opbouwende blokkade in Scandinavie.
 
September-oktober-november zijn mijn favoriete maanden. Wat nazomer, herfstpracht en die eerste kou. Met de kwakkelzomer nog vers in het geheugen ben ik benieuwd hoe de komende maanden eruit zullen zien.
 
maar de zomer is toch nog niet voorbij?
ik vind het wat vroeg om herfst te roepen in september (toch als we er van uitgaan dat seizoenen iets met weer te maken heeft)
Persoonlijk begint herfst voor mij rond Halloween, dan pas zijn de temperaturen echt gedaald hier in België en is er dat typische herfst sfeertje.
November meestal mijn favoriete maand.
 
De meteorologische herfst begint op 1 september. Uiteraard kan het nog flink zomers worden in september. Maar de meteorologische herfst is vandaag begonnen.
 
De meteorologische herfst is naar mijn mening dan ook een compleet idioot concept. Gewoon om makkelijker te kunnen rekenen wetenschapsgewijs.
Dat is dan ook de enige reden om die datums te gebruiken i.p.v. de astronomische seizoenen te volgen. De astronomische kalender is bijgevolg een pak juister qua seizoensindeling. Dank u.
 
De meteorologische herfst is naar mijn mening dan ook een compleet idioot concept. Gewoon om makkelijker te kunnen rekenen wetenschapsgewijs.
Dat is dan ook de enige reden om die datums te gebruiken i.p.v. de astronomische seizoenen te volgen. De astronomische kalender is bijgevolg een pak juister qua seizoensindeling. Dank u.

Dat is niet waar.

De periode 1 tot 21 december is dikwijls een pak kouder dan de periode 1 tot 21 maart. De mediaan voor de eerste periode ligt op 3.7°C. De mediaan voor de tweede ligt op 5°C. Het astronomische begin van de winter valt ook niet altijd op hetzelfde moment. Dat is inderdaad niet de correcte manier om een wintertemperatuur te berekenen, als het steeds om een andere dag gaat (21 of 22 december, verschillend uur altijd). Dat ligt ook aan onze tekortkomingen met onze kalender, omdat we om de vier jaar een schrikkeljaar hebben, dus zo nauwkerig is die astronomische kalender ook niet.

De astronomische winter begint op de dag waar de dag al het kortst is, en vanaf dan beginnen de dagen al te lengen, maar de temperaturen wachten niet met kouder te worden tegen dat de kortste dag daar al is. In maart is er alweer evenveel dagtijd als nachttijd.

De koudste december is 1 dec tot 21 dec is 1933 met -3.3°C (brr). De koudste 1 tot 21 maart is 1955 met 0.23°C.
 
uiteindelijk zijn de seizoenen meer een tijdsaanduiding dan een weersvoorspeller.
'Nu is de zomer in aantocht', bij die eerste keer 18 graden in maart slaat bijvoorbeeld ook nergens op.
Of 'we hebben geen zomer gehad dit jaar'. GTFO, dat is er zeker geweest, het was gewoon kouder/natter/droger/onaangenamer voor u dan normaal.
 
Dat is niet waar.

De periode 1 tot 21 december is dikwijls een pak kouder dan de periode 1 tot 21 maart. De mediaan voor de eerste periode ligt op 3.7°C. De mediaan voor de tweede ligt op 5°C. Het astronomische begin van de winter valt ook niet altijd op hetzelfde moment. Dat is inderdaad niet de correcte manier om een wintertemperatuur te berekenen, als het steeds om een andere dag gaat (21 of 22 december, verschillend uur altijd). Dat ligt ook aan onze tekortkomingen met onze kalender, omdat we om de vier jaar een schrikkeljaar hebben, dus zo nauwkerig is die astronomische kalender ook niet.

De astronomische winter begint op de dag waar de dag al het kortst is, en vanaf dan beginnen de dagen al te lengen, maar de temperaturen wachten niet met kouder te worden tegen dat de kortste dag daar al is. In maart is er alweer evenveel dagtijd als nachttijd.

De koudste december is 1 dec tot 21 dec is 1933 met -3.3°C (brr). De koudste 1 tot 21 maart is 1955 met 0.23°C.
Met 1 bepaald statistiekje eruit te pikken, kan je natuurlijk altijd het in jouw voordeel draaien. Tegenovergestelde redenering:
- De warmste september in België is 15/9/2020 met een maximumtemperatuur van 34,4 graden C.
- De koudste 1 tot 21 maart is 1955 met 0.23°C volgens jou
Dan zijn de eerste 3 weken september meer zomer dan herfst. En dan zijn de eerste 3 weken maart meer winter dan lente.
Zo gaan we niet discussiëren veronderstel ik.
 
De meteorologische herfst is naar mijn mening dan ook een compleet idioot concept. Gewoon om makkelijker te kunnen rekenen wetenschapsgewijs.
Dat is dan ook de enige reden om die datums te gebruiken i.p.v. de astronomische seizoenen te volgen. De astronomische kalender is bijgevolg een pak juister qua seizoensindeling. Dank u.
Uiteindelijk kloppen de astronomische seizoenen ook niet hé. Als 21 december de kortste dag van het jaar is, dan zou in principe de winter al moeten beginnen op 4 november, en eindigen op 4 februari.
 
Nee dat zuig je volledig uit je duim. :D
Voor mij is dat de meest logische manier om de seizoenen in te delen, astronomisch gezien. De periode met kortste dagen is de winter, en de periode met de langste dagen is de zomer. Het is toch niet logisch dat de winter pas begint na de kortste dag?
 
Terug
Bovenaan