Herfst 2021 & winter 2021/2022

Voor mij is dat de meest logische manier om de seizoenen in te delen, astronomisch gezien. De periode met kortste dagen is de winter, en de periode met de langste dagen is de zomer. Het is toch niet logisch dat de winter pas begint na de kortste dag?
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat iedereen zijn eigen interpretatie opstelt door met vogelpik op een kalender te gooien. De astronomische seizoenen zijn éénduidig en per conventie vastgelegd.
 
Met 1 bepaald statistiekje eruit te pikken, kan je natuurlijk altijd het in jouw voordeel draaien. Tegenovergestelde redenering:
- De warmste september in België is 15/9/2020 met een maximumtemperatuur van 34,4 graden C.
- De koudste 1 tot 21 maart is 1955 met 0.23°C volgens jou
Dan zijn de eerste 3 weken september meer zomer dan herfst. En dan zijn de eerste 3 weken maart meer winter dan lente.
Zo gaan we niet discussiëren veronderstel ik.
In de tussenseizoenen kan het zomers worden naar het einde van de lente of het begin van de herfst toe, terwijl het nog winters kan zijn in het begin van de lente of het einde van de herfst. Ik begrijp niet wat daar moeilijk aan te verstaan valt? Over het algemeen is er een grotere kans op winterse omstandigheden binnen het winterseizoen, en een grotere kans op zomerse omstandigheden binnen het zomerseizoen, maar erbuiten kan dat in mindere mate ook voorkomen, net zoals tropische systemen ook soms buiten het tropische seizoen kunnen voorkomen.
 
We hebben hier maar 1 seizoen en het is herfst.
Maar nee. De echte herfst komt er nog aan: ravissante kleurenpracht, in een roes geraken van de geur van gebladerteverval in de Vlaemsche bossen en een subtiele kachelgeur in de lucht die je drijft naar een pruttelende stoofpot met everzwijnragoût en een kruidige rode wijn. De zomer is overgewaardeerd.
 
We hebben hier maar 1 seizoen en het is herfst.
But not everyone is a fall fanatic, which gives researchers some clues about broader attitudes towards autumn leaves and pumpkin spice. "In autumn, the subset of the individuals who become depressed in winter dread the fall holidays," Kathryn Roecklein, PhD, at the University of Pittsburgh's Department of Psychology tells Bustle. "Whenever they see things like leaves changing color, or Halloween candy in the stores, these signs of the seasons changing are an environmental cue that winter is coming," and seasonal affective disorder (SAD) with it. "People who are dreading the winter are not able to enjoy all these fall holidays and all the things that the broader population loves," she says.
Misschien last van SAD?

Anyway, pumpkin spice, 'nuff said.
 
Ghoja de herfst vind ik nog wel meevallen en eigenlijk tot en met Nieuwjaar ook nog. Maar die januari en februari maand zijn echt kut maanden. Ook meestal het smerigste weer, hele dagen donker,..
Wat me vanaf februari begint tegen te steken is de kaalheid van alles. Pas in april wordt dat gemis gecompenseerd door de lente die eindelijk doorbreekt. Dat het snel donker is vind ik nog niet zo erg, in de wintermaanden is er vaak héél mooi licht en niet enkel tijdens de schemering. Maar dat is de fotograaf in mij die er op uit trekt.
 
Echt winter is wel tof, met sneeuw en schaatsijs en zo. Maar dat hebben we hier in België niet dikwijls.
Meestal schijnt de zon ook veel wanneer het koud is.
Wat ik vooral kut vind , is dat ge nooit kunt genieten als de zon dan eens schijnt. Ge komt thuis van uw werk en het is donker. De weinige uren dat het dan niet donker is, zijn de uren wanneer ge moet werken ...

Maar wanneer het niet vriest en van dat vuil, nat weer is, weken aan een stuk, daar word ik depressief van. Begin februari moest ik mij letterlijk uit mijn bed slepen naar het werk. Toen we die winterse week hadden was ik direct genezen.
 
Wat me vanaf februari begint tegen te steken is de kaalheid van alles. Pas in april wordt dat gemis gecompenseerd door de lente die eindelijk doorbreekt. Dat het snel donker is vind ik nog niet zo erg, in de wintermaanden is er vaak héél mooi licht en niet enkel tijdens de schemering. Maar dat is de fotograaf in mij die er op uit trekt.
indeed dat heb ik ook, tegen half februari mis ik het ook wel. Maar een wandeling op een kurkdroge dag mid-winter, met een laag hangende zon kan even deugd doen als een herfstwandeling tussen de vallende bladeren.
 
Echt winter is wel tof, met sneeuw en schaatsijs en zo. Maar dat hebben we hier in België niet dikwijls.
Meestal schijnt de zon ook veel wanneer het koud is.

Maar wanneer het niet vriest en van dat vuil, nat weer is, weken aan een stuk, daar word ik depressief van. Begin februari moest ik mij letterlijk uit mijn bed slepen naar het werk. Toen we die winterse week hadden was ik direct genezen.
Die sneeuwval deze winter was uitzonderlijk, dat heb ik de laatste jaren niet meer gezien. Niet fijn om in te rijden, maar wat een prachtige Breugeliaanse winterlandschappen hier in de omgeving!
 
Die sneeuwval deze winter was uitzonderlijk, dat heb ik de laatste jaren niet meer gezien. Niet fijn om in te rijden, maar wat een prachtige Breugeliaanse winterlandschappen hier in de omgeving!
Ik ben daar wel in gaan rijden, met de MTB :cool: Ik heb mij dan zelfs verlof genomen om wat zonlicht op te doen want ik had het dringend nodig!
 
Eigenlijk hou ik het meest van de herfst en de lente, Heb echt wel een bloedhekel aan die korte december/januari dagen.
 
Orkaan Larry gaat voor heel veel onzekerheid op de kaarten zorgen. Je begint de onzekerheid enorm te zien. Kan zomaar behoorlijk koud en druilerig aanvoelen in de week na volgende week. En 30°C kan ook gewoon voor de week van 13 september. Alles hangt af van Larry's pad en hoe de hogedrukgebieden- en lagedrukgebieden zich aanpassen daarop.

Al modellen gezien die het richting Groenland laten trekken. Anderen die het als tropisch systeem zelfs richting Spanje en Marokko laten trekken.

E-YFnULXIAYPbJ-


Hier zie je al goed wat ik bedoel met die onzekerheid.
 

Heel vroege winterinval van Alaska. Een v/d vroegste in de laatste jaren.

Verder gaat de stratosfeer mogelijk al op de schop.

614d77e7ecd60.gif


614d786609c7c.png


wat zou betekenen dat voor de vortex al goed en wel op gang gekomen is, het al zwaar te verduren krijgt met veel weerwerk.

Dit is extreem vroeg, en hoewel early warming events vroeger voorkwamen eind november / begin december waren dit warmings van het Canadian warming type. Hier wordt de forcing doorgevoerd vanuit Siberië. Dit type warmings vindt meestal pas plaats in januari/februari/maart.

614d7a79752b6.png


Daardoor nemen de winden fors af, en zou voor november zou totale omkering mogelijk zijn, volgens een paar lijntjes. Als dat gebeurt, zou dat een unicum zijn, en weet ik niet wat de implicaties zouden zijn voor ons weertype.

Wat best vreemd is gezien de vele experimentele verwachtingen ook al voor een front-loaded winter gaan (dus een piek die heel vroeg valt), op basis van eQBO/La Nina/low solar activity. Maar we zullen zien.

Deze eerste opwarming (en mogelijk zelfs omkering) heeft daar niets mee te maken, want het wordt gedreven door sustained blocking in Noord-Rusland/Scandinavie, dat uiteindelijk al duwt tegen de polar vortex in de stratosfeer. Maar dit is zo vroeg dat ik niet eens weet of dit goed is, omdat de brongebieden ook nog moeten afkoelen, en er is verder nauwelijks een precedent wat voor verwacht wordt.


 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan