Herfst 2021 & winter 2021/2022

zeg eens, moet ik nu mijn zonnewering afhalen, de flanellen lakens bovenhalen en de korte broeken vervangen door truien en lange broeken of blijft het nog wat langer warm?
 
zeg eens, moet ik nu mijn zonnewering afhalen, de flanellen lakens bovenhalen en de korte broeken vervangen door truien en lange broeken of blijft het nog wat langer warm?
Voorlopig eerder een (licht) wisselvalliger verloop en normaal/koeler verloop. Maar ook niet extreem denk ik. Met wat verschillen tussen Nederland en België (in Nederland slechter). Het kan even rap weer keren.

Verder eerst zien dan geloven. Veel te vroeg om voorspellingen te doen, en in de herfst kan alles.
 
6152095e36199.jpg


Misschien zondag al de eerste herfsstorm!

EDIT: Ik heb het idee dat GFS echt super hard overdrijft, en qua setting lijkt mij dit heel onzeker. Zo een extreem snelle uitdieping en dan nog eens ZW-storm. Kan wel een storm in een glas water zijn hoor dit. EC gaat er toch niet in mee, en GFS overdrijft super hard. Dat zie je van mijlenver afkomen dat dat niet gaat kloppen.
 

Welcome to the ‘light’ version of MetSwift’s look ahead to the risk of disruptive cold weather hitting the Eastern USA and/or Europe in Nov-Dec 2021. For a more in-depth read, please see the full article here.

The Northern Hemisphere’s autumn is barely a third done, yet already, the thoughts of some are turning to the cold season ahead. This is because it pays to size up severe winter weather risk and plan accordingly.

This year, more than most: I’m writing this blog in the wake of sharp rises in wholesale power and gas prices. This has put some energy companies at risk of collapse, including Bulb, the 6th largest in the UK.

Customers, faced with higher prices or being ‘left in limbo’ as their suppliers fold, will hope for a kind end to the year; one that demands less artificial heating than usual (i.e. has low heating degree days; HDD).

Are November and Dec going to ‘play nice’, or make matters worse? Let’s see what we can learn from history.

A NATURAL LEADER: THE NORTH ATLANTIC OSCILLATION (NAO)

Analysis here focuses on a major North Atlantic circulation pattern known as the NAO. It varies between positive and negative states, which in northern Europe and the eastern USA are broadly associated with an increased frequency of mild and cold spells of weather, respectively.

Britannica provides a good illustration of it here. At MetSwift, we take it to the next level, by sub-dividing it into ‘East’ (ENAO) and ‘West’ (WNAO) variants. Associated weather tendencies are illustrated below.



A negative ENAO state is mainly distinguished from a negative WNAO state by the fact that it brings unusually warm, not cold, weather to the eastern USA. It also doesn’t have to be as strongly negative to bring widespread cold weather to Europe.

FREQUENCY DISTRIBUTIONS

To obtain guidance on how the NAO is likely to behave, I have filtered daily NAO observations to ones on which three key driving forces of weather patterns (teleconnections) were behaving in the same way as they’re expected to be during the upcoming months.

Those teleconnections are:

The El Niño Southern Oscillation (ENSO): Variations in sea surface temperatures (SSTs) across the tropical Pacific from the Dateline eastward. Once every 1-3 years, these become strong and coherent enough to be classified as La Niña (low SSTs) or El Niño events (high SSTs).

Pacific Decadal Oscillation (PDO): Another SST cycle, but occurring in the northern Pacific Ocean, with predominantly positive and negative stages that usually last a decade or two.

Quasi-Biennial Oscillation (QBO): A cycle of westerly and easterly winds occurring in the stratosphere above the tropics.

All three are expected to be in negative phases (but the QBO specifically in the lower to mid-stratosphere).

That filtered data has then been compared with unfiltered data, using frequency distributions. This shows us what historically suggests the WNAO and ENAO are most and least likely to be doing.

NOVEMBER WNAO: PROBABLY NOT UP TO MUCH

The distribution of the filtered Novembers suggests the number of snowfall events could be a little above average, with mild and wet winter weather less prevalent than usual, especially in north-eastern USA.

NOVEMBER ENAO: PROBABLY WEAK ONE WAY OR THE OTHER

For the ENAO frequencies, we again see an indication that November will be dominated by ‘average’ conditions, especially in Europe. However, there is certainly some scope for notably mild or cold spells of weather (just not in a big way).

DEC WNAO: POSITIVELY INCLINED…?

The filtered distribution here has a strong positive skew. This points toward a wetter, windier than usual month for the north-eastern USA. However, a very negative WNAO also has a raised frequency compared to average. There could be a few more unusually cold, snowy days than usual in the eastern USA, perhaps Europe too.

DEC ENAO: UNUSUALLY PRONE TO BEING VERY NEGATIVE

Last but far from least, we come to December’s ENAO filtered frequency distribution. Cold, potentially snowy weather is suggested to be much more common than usual in Europe. This corresponds to more unusually mild days than usual in the eastern USA.

It’s possible that this signal is connected to something called a ‘sudden stratospheric warming’ (SSW).

SSWS TRIGGER SEVERE COLD SPELLS… AND ONE MAY OCCUR BY DEC

Within a 1-3 weeks of one of these events, weather patterns change drastically. Cold air, usually ‘bottled up’ over the Arctic regions, spills south across one or more regions. Weather systems become slow-moving, prolonging the impact of the cold weather where it occurs. Meanwhile, adjacent regions can experience unusually high temperatures, sometimes rainfall too.

Broadly, these can be sub-classed as ‘major’ and ‘minor’ SSW events. As you may imagine, the major ones tend to affect the largest combined area and have the longest-lasting impacts.

Recently, numerous long-range weather forecasting computer models have been predicting a SSW, or something close to it, to occur by Dec. Most notably, that of ECMWF, which has one of the best track records.

To gauge how seriously we should take these predictions, I’ve studied the frequency distribution for filtered historical years, as was done for the NAO earlier. A minor SSW is suggested to be likely (73% risk) in November, less so (33%) in Dec.

A CHILLING PROSPECT

In conclusion, there’s a heightened risk (not guarantee) of a substantial spell of cold, snowy weather affecting Europe sometime Nov-Dec. Considering the NAO analysis performed earlier, the risk for the eastern USA is close to the long-term average.

If a minor SSW occurs, probable duration of highly anomalous weather patterns is 3-6 weeks. One small comfort is that we’re not talking about a major SSW here – although I can’t rule that one out, sadly!

Regardless of duration, such an event would see soaring demand place strained energy companies under even more pressure. Certainly, one worth making contingency plans for, just in case.



James Peacock MSc
Head Meteorologist at MetSwift

Gohja, wat moet je hiervan zeggen. Ik weet de betrouwbaarheid er niet van. En ik denk dat het voorlopig nog af te wachten valt, maar ik zou ook zeggen dat het risico op een front-loaded winter (dus early cold, middle & late unsure or milder) toeneemt. Novemberwintertjes, ze bestaan maar ze zijn heel zeldzaam. 1993 is een bekendere. 1919 is een harde novemberwinter. En 1921 had ook wel al wat novemberkou. Recent naast 1993 waren ook 1985 en 1998 koud. Sinds 1998 rond of boven klimaatgemiddelde eigenlijk, dus het is van 1998 geleden. Sindsdien was de temperatuur altijd boven 6.0°C.

In 1858 was de temperatuur voor november 0.8°C. Dat is best koud, want het is al van 2012 geleden dat een maand nog zo koud verliep, toen 0.7°C in de Siberische twee weken februariwinter. In 2018 ook 0.8°C. Het lijkt wel alsof dat de muur is waarop we botsen tegenwoordig over de koudste wintermaand die mogelijk is. En toen gebeurde het in november, maar ondertussen al dik 160 jaar geleden.

Novemberwintertjes worden afgestraft in de echte winter vaak. Ook in de winter van 1858-1859 was dat een zachte winter, zeker voor die tijd enorm zacht. Het is een winter die vandaag perfect zou passen klimatologisch. Ook in 1919, 1921, 1993 en 1998 was het vat al snel af. Maar in 1986 keerde na de koude novembermaand na een zachte tussendoortje in december en januari de kou met een vengeance terug, met als resultaat de koudste wintermaand ooit waargenomen in de laatste 50 jaar (hier) en op ons geheugen grift en een befaamde: "it giet oan". Maar bijvoorbeeld in het winterhalfjaar van 1919-1920 viel de twee koudste weken van dat jaar in de eerste twee weken van november.

Rear-end load winters zijn er ook. De meest recente is 2012-2013, al was de winter an sich ook niet slecht, maar maart 2013 was extreem, en heeft nog steeds één van de grootste anomalieen naar beneden in het moderne klimaat. Dat zou zelfs extreem geweest zijn in het vorige klimaat. De laatste jaren komen dat type winters ook wel wat vaker voor, maar zo extreem als toen. Nee, dat niet. Maar dit jaar had een lange koude lente (al had dat weinig met winterpatronen te maken). 2018 had een blitzeindfebruari winter. In 2012 viel de winter na een heel zachte december en januari in op het slot van januari met twee weken ultieme vrieskou in februari, en de rest dan weer zacht. De winter heeft de laatste jaren wel wat meer het venijn in zijn staart. Enkel afgelopen jaar was redelijk vroeg, maar met een extreem lange aanloop van waar dat het wel koud was, maar niet wou lukken om toch eens (kort) te pieken in januari. En dan die koude april + mei (maar opnieuw, dat is geen winter meer, dat is de lente die niet wou komen, en niets te maken met winter verder).

De laatste front-load winter was in december 2010. Heel koude maand, met heel veel sneeuw. De rest van de winter stelde dan niets meer voor. 2009-2010 is wellicht naar wat je in moderne normen de laatste grote winter kan noemen. 2008-2009 was best koud. 2011-2012 was dan weer zacht maar had die heel geconcentreerde vrieskou in begin februari. En 2012-2013 was best en goede winter, met een heel venijn in de staart. Nadien eigenlijke elke winter overwegend te zacht, maar de laatste winters zijn ietsje beter (met feb 2018 bvb of afgelopen jaar was oké, niet goed, maar oké).
 
Laatst bewerkt:
Voor een winter zoals in 2010 zou ik tekenen, een ijzige december en in februari mag de lente beginnen zodat er veel kan gefietst worden :)
 
doe mij maar 2009 all over again.
Liever 1962-1963 of 1683-1684, 1708-1709, 1739-1740, 1783-1784, 1788-1789, 1844-1845, 1889-1890, of februari 1957 op herhaling, of de brute tweede oorlogswinters (drie op een rij streng... en onze beste verdediging toen).

In de realiteit heb ik nog nooit een strenge meegemaakt, tenzij misschien 2009-2010 maar dat zou je gewoon als koud zien, niet als streng. 1996-1997 misschien of 1995-1996 maar ja dan was ik juist geboren of 1 jaartje oud. Ik herinner me daar niets van. En sindsdien was enkel de periode 2008-2013 oké. Ervoor en erna trok het op niet veel.

Meestal vallen koude winters samen met zonneminima, maar nu was dat nog niet echt het geval, buiten misschien een net iets normaler verloop de laatste jaren en toch eens een verloren prikje, maar het viel nooit helemaal goed (of niet langdurig of de voorraad kou was er niet). Dit is eigenlijk de laatste kans want vanaf volgend jaar ga je niet meer over zonneminimum kunnen spreken (en de zonne-activiteit is al aan het toemen nu, maar de QBO en andere factoren zitten goed), dus op basis daarvan is dit de laatste kans, en alles wordt wellicht wat minder goed naarmate de winter vordert, dus ook op basis daarvan zou je al eerder richting "vroege start, milder einde" gaan.
 
Liever 1962-1963 of 1683-1684, 1708-1709, 1739-1740, 1783-1784, 1788-1789, 1844-1845, 1889-1890, of februari 1957 op herhaling, of de brute tweede oorlogswinters (drie op een rij streng... en onze beste verdediging toen).

In de realiteit heb ik nog nooit een strenge meegemaakt, tenzij misschien 2009-2010 maar dat zou je gewoon als koud zien, niet als streng. 1996-1997 misschien of 1995-1996 maar ja dan was ik juist geboren of 1 jaartje oud. Ik herinner me daar niets van. En sindsdien was enkel de periode 2008-2013 oké. Ervoor en erna trok het op niet veel.

Meestal vallen koude winters samen met zonneminima, maar nu was dat nog niet echt het geval, buiten misschien een net iets normaler verloop de laatste jaren en toch eens een verloren prikje, maar het viel nooit helemaal goed (of niet langdurig of de voorraad kou was er niet). Dit is eigenlijk de laatste kans want vanaf volgend jaar ga je niet meer over zonneminimum kunnen spreken (en de zonne-activiteit is al aan het toemen nu, maar de QBO en andere factoren zitten goed), dus op basis daarvan is dit de laatste kans, en alles wordt wellicht wat minder goed naarmate de winter vordert, dus ook op basis daarvan zou je al eerder richting "vroege start, milder einde" gaan.
Met de gasprijzen in acht houdend liever niet :p Maar im a sucker for winter
 
Bolsonaro is een cruciale fout aan het maken. Een die heel destructief zal zijn.

oCp782R.png


XFCVqdy.png


Door transport van woestijnstof naar de Amazone toe... krijgt de Amazon moesson voeding. Maar als de Sahel & Sahara terug natter wordt. En het lijkt me dat de data van de jaren '50 wat overschat wordt, want het verschilt van grafiek tot grafiek of van wie de data re-analyseert, dan zal de Amazone minder regen krijgen.

Met dat een woud zichzelf ook onderhoudt (self-sufficient in de regenval die het krijgt), door bvb. vochtgeneratie in schaduw/albedo/differentiatie die de vegetatie voorziet, kan men met een enorm problemen komen te zitten, want dat zal de regenval al doen afnemen, maar als ook door andere natuurlijke variaties (of door de mens veroorzaakte klimaatverandering), dan gaan we een extreme droogte zien in de Amazone waarschijnlijk al dit decennium (of 2030s) die het nieuws zal genereren, met veel bosbranden/woudbranden. Dat zal Brazilie wellicht minder leefbaar maken, en zal voor veel problemen zorgen (biodiversiteit enzovoort), want dit zou kunnen inhouden dat het woud zich gaat terugtrekken meer naar het Noordwesten toe, wat het in een droger wereldwijd klimaat ook doet (of in een ijstijdklimaat). In een ijstijdklimaat is de Amazone eigenlijk teruggetrokken tot uiterste NW van Brazilie, een deel van Peru en Colombia en misschien een stuk uit Venezuela. Maar de rest was toen weg.

Nu is het anders, maar sowieso is er een cyclus dat de Amazone niet altijd zo nat is geweest, en de processen die wij als mens uitvoeren (of Bolsonaro op zijn conto mag schrijven) gaat het versnellen. De droogte van de Maya's hebben de Maya's ook deels zelf veroorzaakt.

Volgens mij wordt dat de "grootste klimaatramp" van de komende 20 jaar, en het is op één persoon zijn conto te schrijven. Die man zal bloed aan zijn handen hebben, en één van de grootste catastrofes veroorzaakt hebben.
 
2009 - 2010 en 2010 - 2011 waren toch vooral wonters waar er veel sneeuw gevallen is en waar ze ook nog eens met een tekort aan zout zaten, waardoor er niet gestrooid kon worden en de sneeuw op de wegen bleef liggen.
Ik vond het echt fijn om gewoon wat rond te gaan rijden met de auto.
 
Second. Herfst ja, winter nee. Herfst is welkom, zo met de sfeer van Halloween zet ik wel wat versiering in huis. Kouder hoeft het niet te gaan.
 
De kou is niet zo erg, gewoon goede warme kleding en als het echt koud is, thermisch ondergoed.
Maar als het koud en nat is, dat is een stuk erger, dan heb ik het vooral over regen en smeltende sneeuw als de temperaturen zo net boven het vriespunt liggen.
Echte sneeuw en temperaturen onder 0 vind ik dan weer minder erg.
 
In de VAE zorgen ze zelf wel voor regen :unsure:.

1280px-2021_JTWC_03B_forecast_map.io0321.gif


Wel het lijkt te werken, de regenmaker van de UAE. Orkaan categorie 2 op weg naar de grens tussen Oman en VAE. Daarbij doet hij ook Iran aan.

6158b3e8220ef.jpg



1021_shaheen-SSTs-10.2.21.jpg


De track van de orkaan. Kan zelfs gewoon nog naar Qatar.
 
Cloud seeding. Klinkt boeiend, maar mij lijkt dat landen daar best eens afspraken over maken. De maakbaarheid van weersomstandigheden geeft ons de kans wat controle te krijgen, maar het kan ook wel uit de hand lopen en de impact is niet enkel lokaal.
 
Cloud seeding. Klinkt boeiend, maar mij lijkt dat landen daar best eens afspraken over maken. De maakbaarheid van weersomstandigheden geeft ons de kans wat controle te krijgen, maar het kan ook wel uit de hand lopen en de impact is niet enkel lokaal.
Dat is zeker en vast zo.
 
De regen die er daar uitvalt, valt er ergens anders dan weer niet uit, lijkt me dat je dan meer droogte krijgt op andere plaatsen.
 
Terug
Bovenaan