Herfst 2021 & winter 2021/2022

Dat zal plezant worden in het bedrijfsleven als ieder land een ander uur gaat hanteren.
Kan inderdaad niet de bedoeling zijn, hoewel dat in de VS of Australië ook wel lukt met verschillende tijdzones. Het verschil hier is dat elke lidstaat zelf mag kiezen. Dan krijg je totale chaos.

West-Europa op +1 en Oost-Europa op +2 lijkt me het beste compromis bij afschaffing van zomertijd. Dat is zoals het nu in de winter is en dan valt de middag rond kwart voor 1.
 
Normaal gezien was het de bedoeling om dat dit jaar af te schaffen, maar de coronacrisis heeft daar een stokje voor gestoken.
Neen, was juist in het nieuws, Europa geraakt het niet eens zoals hier gezegd FR wilt zomeruur en BE en NL winteruur.
Dit gezegd zijnde winteruur lijkt mij beter omdat het meer naruurlijk lijkt te zijn. Ik vind het zeer onnatuurlijk dat het in de zomer om 22h nog fucking licht is. En de nachten lijken dan heel kort. Klopt gewoon niet.
 
Neen, was juist in het nieuws, Europa geraakt het niet eens zoals hier gezegd FR wilt zomeruur en BE en NL winteruur.
Dit gezegd zijnde winteruur lijkt mij beter omdat het meer naruurlijk lijkt te zijn. Ik vind het zeer onnatuurlijk dat het in de zomer om 22h nog fucking licht is. En de nachten lijken dan heel kort. Klopt gewoon niet.
De nacht gaat nog korter zijn als de zon voor 4u al op gaat komen. Ik kom er nu al slecht van dat ze om 6u me vaak al wakker maakt.
 
Wat is eigenlijk het voordeel van permanent winteruur in de zomer? 's ochtends is het omstreeks 4u00 al licht. 's avonds vroeger donker. voor mij persoonlijk niet echt voordelen. Ik vind lange zomeravonden zalig. In de winter blijft het hetzelfde uiteraard. Maakt dus niets uit voor het woon-werk verkeer en schoolkinderen. Wel nefast voor bioritme imo, ik word wakker van het minste zonnestraaltje, in de zomer zit ik daarom soms al op mijn werk om 07u00 's morgens :S

Wat is dan het voordeel van permanent zomeruur in de winter? 's ochtends langer donker. niet echt een voordeel. 's avonds langer licht, wel een verbetering. In de zomer blijft het hetzelfde uiteraard. Kan dus negatief effect zijn op de ochtendspits (woon-werk verkeer en schoolkinderen), het omgekeerde is dan waar voor de avondspits.

Voor mij hoeft niets afgeschaft te worden of voor het ene of het andere gekozen te worden, mag voor mij blijven zoals het is
 
Neen, was juist in het nieuws, Europa geraakt het niet eens zoals hier gezegd FR wilt zomeruur en BE en NL winteruur.
Dit gezegd zijnde winteruur lijkt mij beter omdat het meer naruurlijk lijkt te zijn. Ik vind het zeer onnatuurlijk dat het in de zomer om 22h nog fucking licht is. En de nachten lijken dan heel kort. Klopt gewoon niet.
Wat neen? Dat het door de coronacrisis zou komen? Toch wel, want daardoor hadden de landen plots andere prioriteiten en verdween het dossier van de uurverandering plots op de achtergrond doordat ze geen tijd meer hadden om daarover te onderhandelen.
Anders was het er waarschijnlijk wel door gekomen.
 
Wat is eigenlijk het voordeel van permanent winteruur in de zomer? 's ochtends is het omstreeks 4u00 al licht. 's avonds vroeger donker. voor mij persoonlijk niet echt voordelen. Ik vind lange zomeravonden zalig. In de winter blijft het hetzelfde uiteraard. Maakt dus niets uit voor het woon-werk verkeer en schoolkinderen. Wel nefast voor bioritme imo, ik word wakker van het minste zonnestraaltje, in de zomer zit ik daarom soms al op mijn werk om 07u00 's morgens :S
Exact. Wat gaan mensen doen met dat zonlicht vanaf 4u? Niks. Anderzijds betekent winteruur dat het eind augustus om 20u donker is.
Ik wil het allemaal geloven dat winteruur een meer natuurlijke tijd is maar ik denk niet dat een mens gelukkiger word van meer uren in het donker te leven.
 
Probleem is qua winteruur. Je kan altijd zelf 1 uur vroeger gaan leven, maar de verplichtingen schuiven wel allemaal één uur vroeger op naar voor. Nog minder productiviteit bij de jeugd, en dan zal men zich afvragen: "waarom zakt het niveau van onze studenten zo hard". Natuurlijk, meer dan één reden.

Als we dan een 9 to 5 ritme in plaats van 8 to 4 waarbij scholen starten om 9u20 ipv 8u20 zou het een stuk beter zijn. In principe kan je eigenlijk nog altijd om 4/5 uur afsluiten als je de woensdagnamiddag opgeeft, wat een nutteloze middag is en voor bepaalde ouders een probleem is. Desnoods plan je de ontspannendere onderdelen op woensdagnamiddag zoals sport (hoewel je dan meer dan 1 klas zal moeten meenemen, wat in principe wel kan als je de hele woensdagnamiddag sportles geeft). Dan kan je wel 2 klassen meenemen. Evt met 2 leerkrachten werken die dan elk een andere opdracht geven. Ik denk dat we daarvoor vooral naar Nederland moeten kijken, want zij hebben een goed systeem dacht ik op vlak van sport.

9 to 4 op maandag, 9 to 5 op di/wo/do en 9 to 4 op vr, en di/wo/do roteren tussen drie verschillende groepen voor sport (je kan roteren in zes verschillende groepen als je splits tussen bepaalde sporten of 9 als je bvb. roteert tussen atletiekpiste/zwemmen/sporthal. Je kan daar evt. nog fitness bij gooien). 4 uur kan misschien wat te lang zijn, maar er is ook wel een pauze tussen denk ik. En 2 lesblokken vind ik persoonlijk dan weer te weinig. Als je bvb. Coopertest doet, dan moet je dat niet 4 uur doen, en moet je uw 2e blok dan meer recuperatief gaan invullen, denk ik. Maar bij anderen, is dat ook niet zo inspannend (niet iedereen hoogspringt op hetzelfde moment bijvoorbeeld).

9 to 5 (tot hoger onderwijs), is dan in principe drie keer 8 uur, twee keer 7 uur dus in totaal, 3 keer 7 lesblokken van 50 minuten naar middelbaar onderwijsnormen, en 2 keer 6. Dan heb je 33 schooluren in principe (exclusief middagpauze en andere breaks). In het kleuteronderwijs of lager onderwijs kan dat bvb. ietsje minder ook. Dan kun je wel een vrijdagnamiddag ze al thuislaten bijvoorbeeld. En op de donderdagnamiddag (of als ze dan sport hebben woensdagnamiddag) knutselen ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Wat is eigenlijk het voordeel van permanent winteruur in de zomer? 's ochtends is het omstreeks 4u00 al licht. 's avonds vroeger donker. voor mij persoonlijk niet echt voordelen. Ik vind lange zomeravonden zalig. In de winter blijft het hetzelfde uiteraard. Maakt dus niets uit voor het woon-werk verkeer en schoolkinderen. Wel nefast voor bioritme imo, ik word wakker van het minste zonnestraaltje, in de zomer zit ik daarom soms al op mijn werk om 07u00 's morgens :S

Wat is dan het voordeel van permanent zomeruur in de winter? 's ochtends langer donker. niet echt een voordeel. 's avonds langer licht, wel een verbetering. In de zomer blijft het hetzelfde uiteraard. Kan dus negatief effect zijn op de ochtendspits (woon-werk verkeer en schoolkinderen), het omgekeerde is dan waar voor de avondspits.

Voor mij hoeft niets afgeschaft te worden of voor het ene of het andere gekozen te worden, mag voor mij blijven zoals het is
+ als je nu thuis komt rond 17u is het nog altijd een uur en half voor het donker is en je nog iets kan doen buiten.
 
De nacht gaat nog korter zijn als de zon voor 4u al op gaat komen. Ik kom er nu al slecht van dat ze om 6u me vaak al wakker maakt.
Niet echt, omdat het rapper donker wordt ook eh...
Wat neen? Dat het door de coronacrisis zou komen? Toch wel, want daardoor hadden de landen plots andere prioriteiten en verdween het dossier van de uurverandering plots op de achtergrond doordat ze geen tijd meer hadden om daarover te onderhandelen.
Anders was het er waarschijnlijk wel door gekomen.
nope was echt in het nieuws van 19h00 de buurlanden raken het niet eens welk uur te nemen als permanent, het is zot als FR bv. het zomeruur wilt nemen en andere landen het winteruur, zou ook onhandig zijn als je telkens het uur zou moeten wisselen als je de grens overgaat eh.
De coronacrisis heeft misschien wel wat roet in het eten gegooid, maar ondertussen is de corona al oud nieuws en hadden ze het tot nu toe al lang ingevoerd ALS iedereen het eens wat....wat dus niet het geval is.
 
nope was echt in het nieuws van 19h00 de buurlanden raken het niet eens welk uur te nemen als permanent, het is zot als FR bv. het zomeruur wilt nemen en andere landen het winteruur, zou ook onhandig zijn als je telkens het uur zou moeten wisselen als je de grens overgaat eh.
De coronacrisis heeft misschien wel wat roet in het eten gegooid, maar ondertussen is de corona al oud nieuws en hadden ze het tot nu toe al lang ingevoerd ALS iedereen het eens wat....wat dus niet het geval is.
Het klopt dat ze niet overeen kwamen, maar als ze genoeg tijd hadden gehad, was dat waarschijnlijk wel in orde gekomen, maar die tijd hadden ze niet door corona dat er tussen gekomen is, dat zijn de feiten, dat ze dat in het nieuws om 19h er niet bij gezegd hebben kan ik niet aan doen, maar dat is wel het geval.

Maart dit jaar was de deadline en die hebben ze niet gehaald.
Ondertussen is corona idd oud nieuws, maar ondertussen is de afschaffing van de uurverandering ook geen prioriteit meer.
Het is nu afwachten tot wanneer dit opnieuw op de agenda geplaatst gaat worden.
 
ik als nachtwerker heb uiteraard liever het zomeruur , je mag die inpact toch niet onderschatten , ieder beetje zonlicht dat ik nog zie is mooi meegenomen . 17uur donker of 18uur donker is toch een verschil. Ik steun de Fransen in deze , sorry guys.
 
Men gaat nooit een oplossing vinden die elke individu gaat liggen. Ik zou al blij zijn als er geen uurveranderingen meer zijn.

Nu vandaag valt dat mee , uurke langer geslapen. In de lente / eind winter zie ik daar een week van af.
 
Bah, de klop is er al. Gisterenavond al moeër maar op het normale uur gaan slapen maar vanochtend al een uur te vroeg wakker natuurlijk. Zal weer enkele dagen duren vooraleer ik ben aangepast.
 
618195cf6da91.png


Bepaalde runs laten het wel behoorlijk koud worden volgende week. Nog redelijk ver en eigenlijk niet echt veel steun, maar de kans op nachtvorst en behoorlijk wat nachtvorst zal toenemen.

Op deze kaart als je hem letterlijk interpreteert, minima van -3°C in Limburg tot +5°C aan de kust. Maar ik zie voor meerdere nachten wel kansen, en het is ook nog redelijk ver. Niet elke run gaat in die nachtvorstkansen mee.

Let op, behoorlijk wat onzekerheid over wat er volgende week gebeurt

61816fde5cebc.jpeg


De onzekerheid neemt toe vanaf 7-8 november, maar als de koude opties winnen dan kan de week erop tijdelijk wel behoorlijk koud verlopen.

61813d892b095.png


Voor koud weer moeten we richting Rusland gaan.

Vanaf het tweede decennium van oktober werd in het uiterste oosten van Rusland abnormaal koud weer vastgesteld. En in het derde decennium werd de nachtvorst sterker tot -20..- 25 graden. En over het algemeen bleek de centrale herfstmaand in Chukotka en het noorden van het Kamtsjatka-gebied 3-5 graden onder normaal te zijn.

Oktober gaf het koude stokje door aan november.

De vorst nam toe tot -30 en lager, en al op de eerste dag van november op sommige punten nieuwe records.

Een van deze nederzettingen was het dorp Kamenskoye, gelegen in de regio Penzhinsky, in het noorden van het Kamtsjatka-gebied. In de ochtend nam de vorst hier toe tot -32,5 graden, wat bijna een graad lager is dan het record sinds 2004.

De gemiddelde dagtemperatuur was 16 graden onder normaal.

In de autonome regio Chukotka en het noorden van het Kamtsjatka-gebied zal de komende dagen extreem strenge vorst aanhouden.

Let op Rusland is groot, en zoiets kan een vertekenend beeld geven.

61814bec9f540.png


Nu

61814bf2ee647.png


Binnen 4 dagen is het in grote delen van Rusland gewoon te warm (en veel te warm), maar grote verschillen treden daar op korte tijd soms op. En te warm betekent nog altijd gewoon kou in dit geval voor centraal Rusland.

Dus dit soort berichten. Je ziet het uiterste oosten morgen met donkerblauw en paars kleuren, (en een koude bel in centraal Rusland die naar het zuiden afzakt) maar het kan een wat vertekend beeld geven omdat het een groot oppervlakte gaat en een continentaal klimaat kent verder ook wel zijn "kuren".
 
Laatst bewerkt:
6181397a8cdac.gif


Verder morgen lokaal/regionaal hardnekkige mist, die langzaam verdwijnt overdag, en heel snel opkomt s'avonds. Het is mogelijk dat in bepaalde regio's de mist hele dag hardnekkig aanhoudt, zoals hier in de provincie Antwerpen vooral.
 


Eigenlijk een winter die je je niet kan voorstellen. Deze eeuw niet eens een winter gehad die 1/3e van het koudegetal van toen had.

En de tocht is ook de meest legendarische van allemaal.

Van de 568 wedstrijdrijders wisten slechts 57 binnen de vereiste 2 uur na de winnaar binnen te komen. Van de 9294 toertochters die aan de tocht waren begonnen konden er aan het eind van de dag slechts 69 (0,74%) het Elfstedenkruisje in hun handen houden.

In de barre winter van 1963 was 18 januari een bijzonder koude dag. Het vroor bij de start 18° Celsius, bij zwakke wind. Om 9 uur was de temperatuur opgelopen tot ongeveer -4°, maar een noordoostenwind stak rond die tijd op en nam geleidelijk toe tot krachtig. De temperatuur daalde van -6° om 11 uur tot -10° tegen middernacht. De combinatie van matige vorst met de krachtige en af en toe harde oostenwind zorgde voor een zeer lage gevoelstemperatuur. Daarnaast was er veel stuifsneeuw, terwijl over Friesland al een pak van 20 cm sneeuw lag. Het ijs was op veel plekken amper begaanbaar. In het ijs zaten ontelbare scheuren, hobbels en spleten.



 
Laatst bewerkt:
Heel vroeg nu, maar het wordt toch interessanter. Vanaf begin volgende week mogelijk al wat inversiekou met net geen of lichte nachtvorst s'nachts. Naar het einde van de volgende week zou de wind dan draaien vanuit het noorden. Maar de details en wat nadien volgt is nog veel te veraf. Heel belangrijk ook voor het verdere verloop van de winter, want tropospheric blocking zou een response in de stratosfeer kunnen teweeg brengen, en dit is de ideale timing. Het zou kunnen zijn dat het nauwelijks wat oplevert, maar dit kan wel van groot belang zijn voor verder verloop v/d winter, naar december en begin januari toe.

h850t850eu.png


Echt een leuke kaart voor 10 dagen ver. Die koude die mee beweegt met die harde noordenwinden. Als die kaart letterlijk uitkomt heb je heel onstabiel weer, eigenlijk zijn dat maartse buien (maar dan in november).

F02vIjK.png


Door de inversiekou mogelijk volgende week in de nacht van maandag op dinsdag al een goede nachtvorstkans. Heel West-Europa zou dan al nachtvorst kunnen hebben. Maar nadien zou het weerpatroon dus veranderen met de passage van een lagedrukgebied en daarachter de wind die draait naar het noorden. Ook het Oosten van Europa begint flink af te koelen volgende week trouwens.

61881f3d4eb0d.jpg


Zoals hier op de kaart van zondagnacht op maandag te zien is (nachtvorst wel).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan