Herfst en winter 2022-2023

Bij kou kan je je erop kleden, maar als het te warm is kan je er soms maar moeilijk aan ontsnappen tenzij je airco hebt. Ik kijk wel uit naar meer licht en warmte, maar in de volle zomer kijk ik dan weer uit naar koude. Toch zeker wanneer het een hittegolf is.
 
Ik heb chance dat ik mijn airco kan aanzetten. Heb wel medelijden met wie in een appartementje woont zonder airco, moet niet uit te houden zijn bij 30°C+. Kunt dan nog beter gaan kamperen om de warmte te ontvluchten want ge doet binnen dan toch geen oog dicht.
Fietsen dat gaat nog wel in 30°C+, joggen of zware arbeid in de tuin dat is iets anders :)
 
De zwaarste run (GFS) is positief voor een nieuwe winterprik, maar staat een beetje alleen. Lijkt er wel op dat een zeer droge en zonnige periode aanbreekt maar qua temperatuur tasten we nog wat in het duister of het rond normaal, met misschien grote verschillen tussen overdag en s'nachts of aan de koude kant zal zijn (voor volgende week).

MXsLJsv.png


eLlnTJJ.png


Waar de 2 modellen het grotendeels wel over eens zijn is dat februari uiterst droog zal starten. Weinig neerslag v. betekenis in de vooruitzichten, op een klein signaal voor za op zo na.

63da24a45fbff.png


En de zon zal er vanaf volgende week meer doorkomen.

Ik heb chance dat ik mijn airco kan aanzetten. Heb wel medelijden met wie in een appartementje woont zonder airco, moet niet uit te houden zijn bij 30°C+. Kunt dan nog beter gaan kamperen om de warmte te ontvluchten want ge doet binnen dan toch geen oog dicht.
Fietsen dat gaat nog wel in 30°C+, joggen of zware arbeid in de tuin dat is iets anders :)
Joggen vind ik makkelijker bij gematigde temperaturen, fietsen kan ik bij warmere temperaturen beter omdat je meer wind opvangt en dus sneller kou hebt. Normale omstandigheden voelen nog altijd kou aan voor mij bij het fietsen (door die wind), en het is moeilijker om vanzelf warm te krijgen bij een inspanning door het fietsen, dan bij een inspanning door lopen. Fietsen zal ik enkel doen in de winter als het moet, niet uit plezier.

Trouwens heb een tijd in een appartement gewoond zonder airco. Ja, dat is inderdaad moeilijk te regelen. Ach ja. Uiteindelijk viel ik wel in slaap. En is het kwestie om te verluchten s'nachts, best met een vliegenraam. Al hielp dat niet altijd veel. Ik vind warme temperaturen om in te slapen niet aangenaam omdat het een nat gedoe wordt, maar ik denk wel dat ik er beter tegen kan dan de meeste mensen. Ook bij 35°C (wat wss het record was in dat appartement als binnentemperatuur) had ik nog steeds een goede nachtrust. Al ging ik dan meestal wel vanzelf later gaan slapen door de warmte.

Inderdaad wel een nadeel aan appartementen dat wel, en dat moet je weten dat heel veel ouderen in zo een flatje wonen. Respect zeker als ze bovenaan wonen en er ook nog geen lift is voor hun.
 
Laatst bewerkt:
GFS blijft voet bij stuk houden. Mooie kaarten eigenlijk voor al vrij korte termijn. Alleen krijgt het geen steun van andere modellen.

thq9txp.png


iTu30zk.png


Bovenstaande Europese model, onderstaande Amerikaanse. Pijltjes zijn indicatief voor richting van uitstroom van koud (blauw) en zacht (rood).

Bij het Europese model komt de blokkade niet goed uit de verf, is die minder stabiel en zou een ooststroming niet in gang raken, en hou je het bij wat stralingskou die in deze tijd v/h jaar al minder effectief is dan februari. Het hoog heeft een betere vorm, is sterker dan GFS, komt noordelijker uit en geeft ook een beter vervolg voor winterenthousiasten bij het Amerikaanse model.

Beide kaarten hinten wel op een zeer droge en overwegend zonnige setting, alleen dus bij het ene model eerder normaal qua temperatuur, het andere dan weer vrij koud met toch wel vriestemperaturen, zeker s'nachts met overdag maar net boven het vriespunt.

Kaarten zijn voor nu maandag al.
 
Het lijkt een soort middenweg van de twee te worden, met vooral invloed van hogedruk nabij op ons weer. Vrij koude nachten worden afgewisseld met normale temperaturen overdag, groot verschil tussen s'nachts en overdag. Kan dus evt. weer opletten worden s'ochtends op de weg. Vrij zonnig en zeer droog voor de tijd van het jaar.
 
Het lijkt een soort middenweg van de twee te worden, met vooral invloed van hogedruk nabij op ons weer. Vrij koude nachten worden afgewisseld met normale temperaturen overdag, groot verschil tussen s'nachts en overdag. Kan dus evt. weer opletten worden s'ochtends op de weg. Vrij zonnig en zeer droog voor de tijd van het jaar.

Ook al is die wind echt koud met momenten hier in Brugge, ik word toch meteen een vrolijker mens als de zon schijnt. :clap:
 
Idd het is nu wel zacht vandaag, maar ik heb weinig zin om buiten te gaan, omdat het zo grijs en donker is, dat motiveert niet. Depriweer.
 
Ook al is die wind echt koud met momenten hier in Brugge, ik word toch meteen een vrolijker mens als de zon schijnt. :clap:

Is voor mid-Nederland, maar het is daar klimatologisch eigenlijk minder zonnig dan in Brugge, zeker in de winter.

63dd7b0ed7a1a.jpeg


Daar ziet het er goed uit qua kanspercentages op onbewolkt, zeker mid volgende week.

En sowieso dag na dag nu wordt de zon elke dag een beetje sterker, al wordt dat meestal pas echt duidelijker in april, maar in het nieuwe klimaat vaak al vroeger.
 
63dd633835485.png


Serieuze dooi verwacht voor het hoge noorden met veel zachtere lucht dan nu het geval is daar. Dit is voor Bardufoss in Noorwegen. Grote delen van Fins en Zweeds Lapland krijgen ook te maken met dooi.

ioannina.png


In Noord-Griekenland (Ioannina hier), maar ook Zuidoost-Europa en Italië in het algemeen staat de koudste periode van de winter dan weer voor de voordeur.
 
Hier in België mogen we niet klagen over de winter.
December - januari en februari (volgende week) hebben hun koude periodes gehad.
Eerste doel daarvan is toch om het aantal insecten te verminderen, die misschien met de warmte van afgelopen dagen uit hun nest zijn gekropen :evil:.
Geen sneeuw, maar daarvan heb je alleen de dag zelf en een dag erna profijt van.
Regen is genoeg gevallen. Als De Boosere nu nog zit te klagen over lage grondwaterstanden, steek ik hem in de grond.
Zonneschijn zijn we nu mee bezig.
Het is winter voor iedereen geweest (op de sneeuwwolven na).
 
Tot nu toe is de winter aan de zachte kant, maar we zouden nog normaal kunnen eindigen als februari kouder dan normaal zou zijn.
 
Weer stevige wind bij momenten hier. Het is helemaal niet hetzelfde maar doet mij toch wat denken aan die storm in februari vorig jaar.
 
Zowel in India, Pakistan als Mexico de vroegste veertiger van het jaar. Ook heet in Taiwan, Texas, Taiwan, zuidelijk Arabisch schiereiland, vaak landen die een droog seizoen hebben die samenvalt met de winter, en een nat seizoen wanneer de moesson komt (die dan voor verlichting in temperatuur zorgen).

Het wordt er dus nog alleen maar warmer tot mei-juni (in Thailand bvb wel iets vroeger, Taiwan is anders). En Texas/Noord-Mexico is ook wat anders, het verschilt van land tot land, maar in de landen waar er een nat seizoen is, bouwt de hitte zich op tot aanvang van dat nat seizoen.

En dan hou ik het bewust op het noordelijk halfrond, want in Australië en Uruguay is er ook een hittegolf gaande regionaal, maar daar is het dan weer zomer.





FpK4b9OWIAIUk0V


Kouder dan normaal in Turkije en het noorden van het Midden-Oosten, heter dan normaal in Zuidoost-Iran, Pakistan, Afghanistan en India.

Edit: moest ik eigenlijk in wereldweer geplaatst hebben, verkeerd topic, maar ik ga het hier laten staan, het is nu niet dat er zoveel activiteit is in dit topic op het moment.
 
63f3979bb6658.jpeg


63f3979bad513.jpeg


VTM titel is cringe.

Om eerlijk te zijn, deze SSW gebeurt zodanig laat in het seizoen dat een echte winterprik eigenlijk niet meer kan, tenzij alles maar dan ook echt precies alles goed valt, zoals in maart 2013, alleen denk ik dat dat een once-in-a-lifetime event was.

Er gebeuren veel SSW's zonder dat ze daarom per se altijd een winters vervolg geven.

Het is eind februari, elke dag wint de zon wat aan kracht. Nu een winterse setting kan tot eigenlijk best aangename dagen overdag leiden, en wat vorst s'nachts misschien.

Ik zie wel winterse settings op de kaarten, maar weinig kou in de aanvoer (of niet voldoende) waardoor je koel weer voor de tijd van het jaar hebt, maar geen winter. Eerder droog en rustig.

Voor een echte koudegolf is het gewoon eigenlijk al te laat. Zeker in het huidige klimaat. En er is te weinig kou in de aanvoer.
 
Terug
Bovenaan