Herfst en winter 2022-2023

Het was 0°C vanmorgen. Aan mijn auto was het aangevroren maar aan de grond was het eigenaardig genoeg niet glad. Ik denk dat we veel geluk gehad hebben want een halve graad kouder en dan had het wel overal glad geweest.
 
Hier waren deze ochtend ook geen gladde plekken te voelen/zien. En ik maar voorzichtig met de dochter op de fiets wezen.
Ik heb het mij niet geriskeerd met de fiets, 1 gladde plek in mijn traject van 20km kan genoeg zijn om op mijnen donder te gaan.
Ik fiets dan ook voor een deel via een jaagpad waar er niet gestrooid is.

Vorige week waren daar er toch wat gladde plekken op sommige plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Bij ons (Zuid Limburg) was het terras 1 grote schaatsbaan
De hond bleef zo wat eerder ter plaatse trappelen en schuiven ipv vooruit te gaan

Ook de trap was gewoon spekglad.
Op de weg was het doenbaar, maar meeste verkeer toch rond de 100-105 op de autostrade en max 60 op gewone wegen.
 
Even hier wat reclame maken want hier zullen ook wel geïnteresseerden zitten. Dit weekend heb ik twee van de vier afleveringen gezien van Het Water Komt. Een uitstekende Nederlandse docureeks over de watersnoodramp die deze week 70 jaar geleden plaatshad. Kan gezien worden vanuit België op hun website of via de Google TV app van de NPO.

 

Fnd22MIWQAAgPUH


Koud in Mallorca met daar sneeuw, zelfs aan het strand bij Ibiza sneeuw. Goede skicondities in Corsica en ook in noordwest Afrika is het koud met sneeuwval in de hogere gebieden.

__

Voor hier voorlopig eerder normaal weer voor de tijd v/h jaar in de vooruitzichten. Niet absurd boven normaal maar ook geen hint voor echt onder normale temperaturen. Max temperatuur vaak tussen 5 en 10°C.
 
Behoorlijk zacht toch voor de tijd van het jaar, we flirten met de 10°C de komende dagen. Geen winterweer bij ons.
We zitten op een gemiddelde temperatuur van 5,2°C terwijl dit normaal 3,7°C. Het record is 7,2°C, dus daar zitten we wel ver af.
Uitschieter in negatieve zin zijn wel de zonuren, slechts 29u25 tem gisteren :cry2:. Er zullen vandaag nog wel enkele uren bij gekomen zijn maar voor de rest van de week is het ook één en al grijs weer. Bijzonder deprimerend.
 
Gemiddeld 1u zon per dag, ja, dat is niet vet. Het normaal voor januari ligt op 59u , dat gaan we niet halen.

Recordzacht wordt januari niet maar 5,2°C gemiddeld is toch nog altijd een zachte maand. We mogen ook niet vergeten dat het klimatologisch gemiddelde wordt omhoog getrokken door de recente warmere jaren.

December en januari zijn doorgaans klotemaanden, februari is dikwijls al iets beter naar het einde van de maand toe. Dus nog een maand ofzo op de tanden bijten. Het is nu toch al klaar wanneer ik naar huis vertrek van mijn werk. Al maakt het veel verschil of het helder of donker weer is. Bij helder weer is het zeker tot 18u klaar, maar op een grijze dag lijkt het om 17u al donker te worden.
 
Behoorlijk zacht toch voor de tijd van het jaar, we flirten met de 10°C de komende dagen. Geen winterweer bij ons.
Soms onderschat ik hoe koud het eigenlijk hoort te zijn. Zachter dan normaal dus. Ook al is dat voor mijn gevoel niet altijd zo.

Kaarten zijn op termijn (volgende week wel) weer ietsje kansrijker voor kou geworden.

FBWILb9.png


Aanvoer vanuit het oosten/noordoosten. Het voordeel voor februari hier is dat de dagen al wat lengen dus dat bij zo een setting de kans aanwezig is dat je aardig wat zonneschijn hebt, rustig en koel / vrij koud weer. Maar het is nog wat (te) ver vooruit, zeker om naar details te kijken en wat de aard van de kou zou kunnen zijn, en ook vooral hoe lang.
 
Gevoel is een slechte graadmeter, want 1 of 2°C zachter dat voel je niet echt, je lichaam past zich aan, bovendien na een warme zomer ben je nog niet geacclimatiseerd waardoor het dan direct koud aanvoelt relatief t.o.v. de zomer.
Er zijn ook andere factoren zoals je leeftijd, gewicht, vetpercentage, fitheid etc die meespelen. Ik vind natte kou bij 0-5°C de meest vervelende kou die er is, ik verdraag dat minder goed dan -5°C of -10°C bij droog weer. Er zullen altijd mensen zijn die het koud vinden, ook al is het 8°C in januari (wat relatief zacht is). Daarnet was ik even buiten gaan bellen voor een paar minuten en ik vond het ook koud, omdat ik geen jas aan had en er toch wat wind is.
 
Gevoel is een slechte graadmeter, want 1 of 2°C zachter dat voel je niet echt, je lichaam past zich aan, bovendien na een warme zomer ben je nog niet geacclimatiseerd waardoor het dan direct koud aanvoelt relatief t.o.v. de zomer.
Er zijn ook andere factoren zoals je leeftijd, gewicht, vetpercentage, fitheid etc die meespelen. Ik vind natte kou bij 0-5°C de meest vervelende kou die er is, ik verdraag dat minder goed dan -5°C of -10°C bij droog weer. Er zullen altijd mensen zijn die het koud vinden, ook al is het 8°C in januari (wat relatief zacht is). Daarnet was ik even buiten gaan bellen voor een paar minuten en ik vond het ook koud, omdat ik geen jas aan had en er toch wat wind is.
Ja, mijn gewicht + vetpercentage is redelijk laag neem ik aan, dus kou zal ik sneller voelen dan de meeste mensen. Dat klopt. En gezien je deze winter ook automatisch meer bewust bent dan andere winters van energieverbruik voelt het om die reden ook wel wat zwaarder aan dan vorige winters. Tijdens de coronajaren had ik ook wel wat meer gewicht. Al hangt het ook af van moment tot moment en dag tot dag. Het valt vooral op als het kouder wordt tegenover de dagen ervoor, terwijl je er minder last van hebt als het juist relatief zachter is dan de dagen voorheen (zoals nu het geval is).
 
Ik ben nu sportiever dan vroeger waardoor ik 20kg lichter sta t.o.v. mijn maximum gewicht en dat is wel te merken wanneer ik buiten kom. Toen ik in't middelbaar zat woog ik zelfs meer dan nu (en zal mijn vetpercentage veel lager zijn). Ik heb minder last van de warmte en meer last van de kou.
 
Ik ben nu sportiever dan vroeger waardoor ik 20kg lichter sta t.o.v. mijn maximum gewicht en dat is wel te merken wanneer ik buiten kom. Toen ik in't middelbaar zat woog ik zelfs meer dan nu (en zal mijn vetpercentage veel lager zijn). Ik heb minder last van de warmte en meer last van de kou.
Van warmte heb ik meestal ook geen last, ik tolereer veel warmte, en het zal pas echt warm aanvoelen als het echt al "hitte" is voor mij. Al hangt het misschien ook af van de activiteit.

Wel vind ik de side effects van warmte soms wat minder (insecten, drukte, zweet). Elk seizoen heeft zijn charmes. In de winter is dat soms de kalmte en rust voor mij. Plus dat het 18 uur op een dag licht is, is soms ook te veel voor mij (ontregelt soms mijn slaap dat het zo vroeg al weer licht wordt). Nu op zich geen enkele van deze zijn onoverkomelijke problemen, voor vrijwel alles bestaat een oplossing (of is gewoon een persoonlijke voorkeur).
 
Zien dat ge uw slaapkamer goed kunt verduisteren (en geen buur hebt met een haan die om 3-4u 's morgens al begint te kraaien!)
Die insecten (wespen en muggen vooral) zijn 't vervelendste in de zomer, daarom dat het in de winter een paar weken mag flink vriezen, dan heb je dat minder in de zomer dan wanneer het een heel zachte winter geweest is.
 
Terug
Bovenaan