Lente en zomer 2023

Vandaag en morgen veel regen.

Maar mogelijk breekt een drogere periode nadien aan

6425ef5a9bf11.png


6425ef5aa4c09.png


Weinig regen in de vooruitzichten na zaterdag.

Mogelijk wel koude nachten nog steeds door de oosten en noordoostenwinden en vrij koude bovenluchten. De kracht van de zon zorgt ervoor dat het overdag wellicht wel aangenaam zou kunnen worden.

Grappig genoeg is de warmste dag v/h jaar nog altijd 1 januari.
 
Deze maand (even uitgerekend) zitten we aan 99.4 mm. Gisteren nog niet meegerekend en de neerslag van vandaag ook niet.

Dat zou van maart de natste maart maken sinds 2008 (wat tevens de natste maart in de metingen is). Als daar nog veel bijkomt, zal het één van de natste maarts worden, nu is het gewoon een natte maart.

Februari was dan weer de droogste sinds 1986, maar we zitten toch aan 200 mm dusver voor dit jaar.
 
Hoe zit het met de watervoorraden en grondwaterstanden?
Ik denk dat het dubbel is, omwille van de verwachte neerslag is men op alert voor eventuele drempeloverschrijdingen.

We hebben nog altijd tekorten qua grondwater, misschien dat dit nu beter is, maar dit was het laatste wat ik erover kon vinden op 9 maart

De afgelopen maand zien we – na een verbetering in januari 2023 – terug een achteruitgang van de toestand van het freatisch grondwater voor de tijd van het jaar. Op 5/03/2023 vertoonde 82% van de meetplaatsen een lage (29%) tot zeer lage (53%) freatische grondwaterstand voor de tijd van het jaar. 17% vertoonde een normale en slechts 1% een hoge grondwaterstand voor de tijd van het jaar.

Begin maart 2023 zijn er dus beduidend meer lage tot zeer lage grondwaterstanden voor de tijd van het jaar in vergelijking met de grondwaterstanden op hetzelfde tijdstip vorige jaar (82% t.o.v. 23% begin maart 2022).

Meer info over de werking van het grondwatersysteem en de betekenis van lage grondwaterstanden vind je in dit filmpje. Op dov.vlaanderen.be vind je alle grondwaterstanden, de huidige toestand en de interactieve kaart voor het freatische grondwater.

Ten opzichte van een maand geleden daalden nagenoeg overal in Vlaanderen de 14-daags gemiddelde debieten. In Limburg is de daling iets minder uitgesproken dan in de rest van Vlaanderen, waar op 6 maart de 14-daags gemiddelde debieten tot minder dan 50% van begin vorige maand bedragen.

We zien dat op 6 maart op 91% van de meetplaatsen lage (11%) tot zeer lage (80%) debieten voor de tijd van het jaar gemeten worden. Op maar 9% van de meetplaatsen worden normale waarden gemeten. Nergens meten we hoge tot zeer hoge 14-daags gemiddelde debieten.

Tot en met vrijdag 10 maart trekken verschillende neerslagzones over het land. Hierdoor kunnen er lokaal onbevaarbare waterlopen buiten hun oevers treden en akkers en weilanden onder water zetten. Voorlopig worden nergens kritieke overstromingen voorspeld. Dit geldt voor zowel de korte termijn (48 uur vooruit) als voor de lange termijn (10 dagen vooruit). Deze overstromingsvoorspellingen worden dagelijks bijgesteld.

Dus afwachten tot de volgende update begin april over maart.

Maar ik neem aan dat als er nu een droge periode aankomt dat de natte maand maart niet veel aan de zaak zal veranderd hebben. Nuja, de regen van deze maand kwam zeker goed van pas.

Grondwater is ook iets over de lange(re) termijn, terwijl overstromingen heel snel kunnen plaatsvinden. Daarom dus best regelmatig neerslag die vrij gelijk verdeeld wordt. Net zoals een zwaluw geen lente maakt, is één natte maand ook maar een natte maand natuurlijk.
 
Grappig genoeg is de warmste dag v/h jaar nog altijd 1 januari.
In welk meetstation?
In Ukkel werd het 15.2° op 1 januari. Daar zijn we al een paar keer overgegaan, met 18.1° als maximum op 17 maart.
Gemiddeld was het 12.8° de eerste dag van het jaar, terwijl het op 13 maart 13.6° gemiddeld was.
Qua minimum temperatuur blijft 1 januari met 10.4° wel bij de hoogste, als zaten we daar de vorige nacht met 10.5° bvb al boven.
 
In welk meetstation?
In Ukkel werd het 15.2° op 1 januari. Daar zijn we al een paar keer overgegaan, met 18.1° als maximum op 17 maart.
Gemiddeld was het 12.8° de eerste dag van het jaar, terwijl het op 13 maart 13.6° gemiddeld was.
Qua minimum temperatuur blijft 1 januari met 10.4° wel bij de hoogste, als zaten we daar de vorige nacht met 10.5° bvb al boven.
Blijkbaar Nederland, dus niet België.
 
Hoe zit het met de watervoorraden en grondwaterstanden?
Ik vind het raar dat ze altijd zo bezig zijn over (veel) te lage grondwaterstanden, ga eens kijken op allerlei werven (bouw, wegenbouw,...), niet normaal hoeveel water die zitten weg te pompen omdat ze anders niet kunnen werken.
 
Ik vind het raar dat ze altijd zo bezig zijn over (veel) te lage grondwaterstanden, ga eens kijken op allerlei werven (bouw, wegenbouw,...), niet normaal hoeveel water die zitten weg te pompen omdat ze anders niet kunnen werken.
Dat water staat op de grond en zit niet in de grond. Duurt lang eer water de grond in sijpelt.
 
Ik vind het raar dat ze altijd zo bezig zijn over (veel) te lage grondwaterstanden, ga eens kijken op allerlei werven (bouw, wegenbouw,...), niet normaal hoeveel water die zitten weg te pompen omdat ze anders niet kunnen werken.

Mja ik weet nu niet hoe droog een werf moet zijn precies.
Maar ik vermoed dat de acceptabele grens qua "droogheid" voor een werf wel erg hoog ligt.
En dat je dat niveau niet zomaar als maatstaf kan gebruiken voor grondwaterstand voor een gezonde ecologie.
 
Ik weet wat droogzuiging is, ik dacht dat je iets anders bedoelde. Als in oppervlakte water in putten/kelders etc., my bad.
Ik had het over de grondwaterstanden, hoe zou ik het dan over iets anders kunnen hebben?
Mja ik weet nu niet hoe droog een werf moet zijn precies.
Maar ik vermoed dat de acceptabele grens qua "droogheid" voor een werf wel erg hoog ligt.
En dat je dat niveau niet zomaar als maatstaf kan gebruiken voor grondwaterstand voor een gezonde ecologie.
Als ze bij de werken aan het station in Hasselt de droogzuiging stilleggen dan staat er binnen de kortste keren meer dan 1 meter water in de bouwput.
Bij de werken voor de appartementen schuin tegenover het station een zelfde verhaal, maar door de diepte van de bouwput gaat het daar over meerdere meters water.
Bij de rioleringswerken in Nieuwerkerken net hetzelfde.

Het gaat dus niet over gewoon wat natte of drassige grond, het gaat echt over hoge grondwaterstanden.
 
I.v.m. de neerslag en grondwaterstanden een artikel (voor abonnees) op De Standaard: https://www.standaard.be/cnt/dmf20230402_94348620.
Een stukje daaruit:
Het ‘droge seizoen’ begint in Vlaanderen. Door een natte maart hebben we geen neerslagtekort, maar een overschot hebben we evenmin. ‘Vorig jaar hadden we wel een overschot, en kwamen we toch in de problemen. Het kan dus opnieuw spannend worden.’

Bent u de overvloedige maartse (en aprilse) buien meer dan zat? Bedenk dan dat ze uitstekend nieuws waren. Het neerslagtekort dat we na de kurkdroge zomer van 2022 hadden opgebouwd, is weggewerkt (zie grafiek). Zo’n tekort ontstaat als er meer water verdampt dan er neerslag valt.

Maar daarmee is het positieve verhaal uitverteld. Want we staan nu op nul. ‘We hebben geen overschot voor als de regen de komende maanden uitblijft’, zegt professor Patrick Willems, waterbouwkundige aan de KU Leuven. ‘En begin 2022 hadden we wel een overschot, maar dat bleek onvoldoende. In de droge zomer die erop volgde, kwamen we toch in de problemen. Het kan dus opnieuw spannend worden.’
......

We maken de waterbalans op bij de start van de hydrologische zomer, de zes droogste maanden van het jaar. Die begint op 1 april. Kijken we naar die andere graadmeter, ons grondwaterpeil, dan was die begin maart op 82 procent van de meetplaatsen nog laag tot zeer laag voor de tijd van het jaar. De maartse regenval heeft soelaas gebracht. ‘Er doet zich een significante verbetering voor’, laat Michiel Verhamme, woordvoerder van de Vlaamse Milieumaatschappij, weten. ‘De situatie is nu vergelijkbaar met die van vorig jaar.’ Voor exacte cijfers verwijst hij naar een rapport dat over een week verschijnt.
.....
De regen in maart heeft dus wat verbetering gebracht. Wat neerslag betreft hebben we geen tekort (meer) maar ook geen overschot wat we een jaar geleden wel hadden.
Voor het rapport m.b.t. grondwater ngo een weekje wachten dus.
 
Februari was natuurlijk ook wel uitzonderlijk droog, mensen vergeten snel. Op 1 april had het al meer geregend als in heel februari 😄.

Geen idee of daar statistieken over te vinden zijn maar tegenwoordig zie je toch vaker maanden met minder als 20mm neerslag. Sinds maart 2022 hebben er zo maar liefst 5 gehad.
 
Februari was uitzonderlijk droog en maart was een uitzonderlijk natte maand, ruim het dubbele van een normale maand maart.
 
Hier is het kleigrond en het water dat hier in plassen staat zal eerder verdampen dan dat het de grond in trekt.
 
Terug
Bovenaan