Lente en zomer 2023

Volgende week verlof, dat is een meevaller. Komende dagen inderdaad minder goed, maar van neerslag lijkt het wel mee te vallen.
Het zal zeker geen hele dagen regenen zoals vorige vrijdag/zaterdag. Morgen de minst goede dag.
Toch nog altijd niet zo warm dit weekend, rond 12°C, ze hebben er een paar graden afgeknepen heb ik de indruk.
 
642fd17e73253.png


Het wil niet echt lukken met die lente. Blijft kwakkelen, en ook wisselvalliger weer op komst.
 
iuLjsIL.png


Dit jaar moeten we ietsje langer wachten. In 2020 hadden we de eerste dag met 20°C op 26 februari. Het langst moesten we wachten in 1879, toen werd de eerste twintiger pas gemeten op 7 juni. Het tweede langst was in 1877, toen moest men wachten tot 3 juni.

Nu wel het langst wachten sedert 2016. Toen was het wachten tot 6 mei, ook de enige keer deze eeuw dat men moest wachten tot mei.

4GZfLkb.png


Voor 25°C ook even erbij smijten. Het vroegtrecord kunnen we niet meer breken, dat staat op 11 april 1939 (een oud record nog dat standhoudt). Tweede plaats is 13 april 2007.

Het langst moest men wachten in 1871, toen pas de eerste keer 25°C op 12 augustus. 1879 keert terug op de derde plaats (met na het langst wachten op de 20°C, pas voor de eerste keer 25°C op 29 juli.). Veel slechte zomers of begin van de zomers of veel lange aanlopen tussen 1850 en 1880, is vrij opvallend. Toen waren de temperatuurmetingen wel nog iets minder nauwkeurig dan vandaag het geval is, dus fouten kunnen daar wel insluipen als het nipt is (net niet of net wel).

1879 is trouwens het koudste jaar in Ukkel gemeten sinds start van de metingen met een jaargemiddelde van 7°C. Dat was vorig jaar 12.2°C ter vergelijking.


 
Laatst bewerkt:
Nope, ziet er op vlak van temperatuur vrij triestig uit volgende week, een paar dagen geleden werd er nog gesproken van temperaturen van rond de 20°C, nu komt het KMI met een voorspelling van 9°C voor donderdag.
En dan staat er de laatste dagen ook altijd veel wind, waardoor het koudegevoel nog toeneemt.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik heb nog de KMI voorspelling voor donderdag drie dagen geleden in een screenshot. 19°C. Is nu 9°C geworden, buien en 70% kans op neerslag.

Ziet er trouwens echt slecht uit voor begin volgende week nu. Goed mogelijk dat we de 10°C niet halen, maar wel nog wat onzekerheid voor die periode. De verwachting voor deze week is dit weekend namelijk flink veranderd, vooral dan vanaf donderdag.

Als we voor of op 6 mei geen 20°C halen, wat nog een tijdje is (drie weken ofzo), dan zal het het langst wachten worden sinds 1992 (toen 12 mei) en als we dat niet halen dan gedeeld 17 mei uit 1941 en 1977. Is het langer wachten dan 17 mei dan zal je moeten teruggaan tot 1881. Maar goed zover zijn we nog niet. Dat is nog een maand.

Wel lijkt het er stilaan op dat het het tweede langst wachten in de 21ste eeuw zal worden (als het langer wachten dan 26 april wordt voor 20°C wat nu toch een sterke mogelijkheid lijkt).
 
Laatst bewerkt:
Met zon en 15°C zou ik ook al niet klagen eigenlijk (dat zijn eigenlijk normale temperaturen voor de tijd van het jaar, en in de zon aangenaam), zoals vorige zaterdag maar dan met minder wind. Maar 9-10°C maximum is echt wel ondermaats voor april. Hopelijk is de zomer beter dan die van 2021. Dat was echt wel deprimerend.

Het probleem in het huidige klimaat is, dat wanneer éénmaal een trend ingezet is, deze moeilijk te doorbreken is. Zelfs al geven de modellen anders aan , (zoals die 20°C+ die eerder voorspeld werd voor eind deze week, enkele dagen terug). Voor de grondwaterstand en boeren is dit wel een zegen.
 
643d254aa41b2.jpg


Terug een sneeuwsignaal op de kaarten voor volgende week dinsdag in de regio v. Antwerpen. Ik denk niet dat dit zal standhouden (en dan nog zal het "natte sneeuw" zijn.
 
Amai, er was vanaf vandaag zon en 20 °C beloofd zeker?

Dit is gewoon 2016 of 2021 all over again.

Met zon en 15°C zou ik ook al niet klagen eigenlijk (dat zijn eigenlijk normale temperaturen voor de tijd van het jaar, en in de zon aangenaam), zoals vorige zaterdag maar dan met minder wind. Maar 9-10°C maximum is echt wel ondermaats voor april. Hopelijk is de zomer beter dan die van 2021. Dat was echt wel deprimerend.

Het probleem in het huidige klimaat is, dat wanneer éénmaal een trend ingezet is, deze moeilijk te doorbreken is. Zelfs al geven de modellen anders aan , (zoals die 20°C+ die eerder voorspeld werd voor eind deze week, enkele dagen terug). Voor de grondwaterstand en boeren is dit wel een zegen.

Is eerder 2018 over again, maar 2018 had wel een betere aprilmaand dan die we nu hebben. 2018 ook wereldwijd een meer gelijkaardige setup met nu dan bvb. 2021 wat eigenlijk bijna niets gemeen heeft met nu. 2016 past wel beter om mee te vergelijken.

Deze lente of moeilijke start heeft meer zijn oorsprong in de gevolgen van de late SSW in het winterseizoen volgens mij. Dat zorgt voor het kwakkelen en de moeilijke start.

Om eerlijk te zijn, deze SSW gebeurt zodanig laat in het seizoen dat een echte winterprik eigenlijk niet meer kan, tenzij alles maar dan ook echt precies alles goed valt, zoals in maart 2013, alleen denk ik dat dat een once-in-a-lifetime event was.

Er gebeuren veel SSW's zonder dat ze daarom per se altijd een winters vervolg geven.

Het is eind februari, elke dag wint de zon wat aan kracht. Nu een winterse setting kan tot eigenlijk best aangename dagen overdag leiden, en wat vorst s'nachts misschien.

Ik zie wel winterse settings op de kaarten, maar weinig kou in de aanvoer (of niet voldoende) waardoor je koel weer voor de tijd van het jaar hebt, maar geen winter. Eerder droog en rustig.

Voor een echte koudegolf is het gewoon eigenlijk al te laat. Zeker in het huidige klimaat. En er is te weinig kou in de aanvoer.

Nog altijd de naweeën van dit.

Ook te weinig Azoorhooginvloed. Bij vroeg lenteweer komt de Azoor er altijd te pas, die is nu afwezig op de kaart. Tegen dit weekend zelfs een lagedrukgebied bij de Azoren.
 
Laatst bewerkt:
Die SSW heeft een eventuele vroege lente inderdaad om zeep geholpen. Veel meer noordenwinden dan gebruikelijk in ons klimaat. Ik denk zelfs dat het in het "oude" klimaat nog 2 graden kouder was geweest. Mensen waren toen ook wel meer gewoon dan nu denk ik. Toen was er ook niet de "luxe" om op de weerkaarten meer dan een dag of 3-4 vooruit te kijken ...

2018 had een goede zomer, daar zou ik voor tekenen.
 
Er is ook geen verband tussen slechte lente -> dan slechte zomer.

2011 prachtige lente, tweede warmste lente sinds begin v/d metingen, derde droogste en de zonnigste ooit op dat moment, ondertussen voorbijgestoken door 2020. Opbouw naar een mooie zomer? Neen. Koelste zomer uit de 21ste eeuw, nat en somber en krantenberichten vol berichten dat het zelfs in de vakantiegebieden slecht was in vooral juli toen.

Niets gemeen met 2011 verder, toen was er een La Nina.

2007, warmste lente, met o.m. warmste, droogste EN zonnigste april sinds begin van de metingen. 0mm regenval en 303u zonneschijn in Ukkel. Zomer was ook slecht toen.

Eerder ontkrachten van goede lente betekent niet meteen een goede zomer. Maar punt is gewoon dat je niets kan zeggen over de zomer. Misschien wordt het inderdaad geen goede zomer, maar het kan perfect een recordbrekende zomer zijn met meerdere keren 40°C. Er is geen vereiste van "hoe een lente moet verlopen" om een bepaalde "perfecte zomer" te hebben. En patronen, hoe hardnekkig ze mogen zijn, zijn vaak niet zo hardnekkig dat ze binnen drie maanden nog steeds domineren.

Enige dat ik weet is dat de effecten van de SSW dan niet meer van tel zullen zijn, die zal nu toch stilaan uit het weerbeeld moeten verdwijnen. En met dat de maanden vorderen, zal het "mooie weer" vanzelf wel komen. Het winters gevoel zijn we ook zo al gaandeweg wat verloren. Het is nu ook niet dat het echt dramatisch was de laatste dagen. Heb de zon toch wel gezien.
 
Laatst bewerkt:
Het is wat het is, maar het fraaie weer schuift telkens wel weer op. Het is inderdaad niet dramatisch en wellicht eerder "normaal", maar terraskes en BBQ's doen in maart en april kan je snel gewoon worden. Zeker de lente van de eerste lockdown in 2020, die was schitterend - al was die inderdaad wel erg droog.
 
Terug
Bovenaan