Lente & zomer 2021

Fris aan de vis.
De voorbije maand was de koudste april sinds 1986. Verder was het een zonnige en eerder droge maand. Dat meldt het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KMI).

De eerste dag van de maand was in Ukkel meteen ook de warmste dag en de enige lentedag. Die dag registreerde het KMI een maximum van 21 graden Celsius. De dag nadien bedroeg het maximum in Ukkel nog slechts 9,9 graden.
Op enkele dagen na lagen de temperaturen de rest van de maand onder de respectievelijke normalen. Deze lage temperaturen leidden tot nieuwe records voor zowel de gemiddelde temperatuur, de gemiddelde maximumtemperatuur als de gemiddelde minimumtemperatuur voor de huidige referentieperiode.
De gemiddelde temperatuur bedroeg in Ukkel 7,3 graden (normaal 10,4). We moeten al naar 1986 teruggaan om een lagere waarde tegen te komen (6,6). Voor de gemiddelde minimumtemperatuur (2,5) moeten we zelfs teruggaan naar 1956 voor een lagere waarde (2,3).
 
Mja, zelfs maart (toch ook niet extreem warm) was gemiddeld warmer dan april, komt toch ook maar heel zelden voor denk ik.
 
Nu nog een stormpje kan er wel nog bij, jezus dit jaar kwa weer zijn we nog niet echt verwend geweest buiten andere jaren.
Als er dan volle zon is, zitten we met die kut wind opgescheept.
 
UAH_LT_1979_thru_April_2021_v6.jpg


Is wereldwijd zelfs het geval nu. Het gekke van de laatste jaren is er even wat uit. Sinds 2014 niet zo koud meer geweest wereldwijd.
 
2016 was ook een zeer slecht voorjaar, en 2017 was ook niet denderend warm. Het is pas vanaf 2018 dat we sinds april/mei aanhoudend mooi weer in combinatie met hogere temperature gehad hebben. Dat kan ik uit die grafiek wel niet goed afleiden, maar die is natuurlijk globaal.
 
Regionale verschillen zijn soms haaks op de globale verschillen. Maar de lente van 2021 is toch opvallend koud voorlopig in Europa. Texas had ook hun historische februarikou. Alaska had heel veel kou deze lente (ook records gebroken daar). Oosten van Azie had een koude winter, dus het is echt overal een beetje. Afgewisseld met dan weer pieken naar boven.

@Stuyfmans 2017 had trouwens de zesde zachtste lente sinds begin van de metingen. De laatste koude lente was eigenlijk 2013 (met die historische maart).

De drop begint toch wel zeer markant te worden. La Nina kan het deels verklaren, maar zelfs voor een La Nina vind ik het een flinke daling (ook al zal ze tijdelijk zijn). De afname van menselijke activiteit door covid19 kan er tussenzitten, ook al heeft de economie toch nog steeds doorgedraaid maar toch minder dan voorbije jaren. Een zware vulkaanuitbarsting was er niet (hoewel de afname gelijkaardig is met de gevolgen van de vulkaanuitbarsting van Pinatubo in 1991 in de Filipijnen, toen 0.5°C tijdelijke afname van wereldwijde temperatuur te wijten aan die vulkaan). Misschien was de La Nina sterker dan ik dacht, en is het gewoon combinatie toeval + la nina + de impact van covid op het klimaat.

6061a47f2c665.png


voor februari 2021. Toen nog +0.01 tov 1991-2020. Nu dat zelfs nog lager moeten zijn (dus beneden normaal tov de nieuwe normaal). Het is de warmte rond de Noordpool en de Euraziatische Meditteraanse gordel die hier de temperatuur rond de nieuwe normaal houdt.
 
Laatst bewerkt:
608fa78ba3c85.png


Qua jaartemperatuur laten we voorlopig enkel 2010 en 2013 nog achter ons van de laatste jaren. Januari t/e/m Mei is voorlopig nog steeds onder normaal.



Trouwens mbt op de vulkaanuitbarsting in IJsland, nu ook gigantische lavafonteinen die zichtbaar zijn tot Reykjavik en super mooi zijn in de suburbs.

Als ik me niet vergis zijn die lavafonteinen de hoogste ooit geobserveerd op onze planeet, sinds de bekende Laki-lavafonteinen.
 
E0ZljGDXIAAdeLn


Latest UAH monthly global Temperature anomaly suggests April 2021 is the coldest month since December 2011.

Nog een keer positief nieuws. Zuidpool flink afgekoeld. Periodisch erg koud geweest in delen v/d VS (Texas, Alaska), in Europa etc. Maar vooral de zuidelijke hemisfeer is flink afgekoeld. Ook qua zee-ijs veel minder negatief nieuws tov vroeger.
 
E0ZljGDXIAAdeLn


Latest UAH monthly global Temperature anomaly suggests April 2021 is the coldest month since December 2011.

Nog een keer positief nieuws. Zuidpool flink afgekoeld. Periodisch erg koud geweest in delen v/d VS (Texas, Alaska), in Europa etc. Maar vooral de zuidelijke hemisfeer is flink afgekoeld. Ook qua zee-ijs veel minder negatief nieuws tov vroeger.
Vergeef het me als dit dom klinkt, maar kan 1 koudere maand dan zoveel 'opbrengen'? Is dat geen druppel op een hete plaat, bij wijze van spreken? Oprechte vraag trouwens, ik ken absoluut niets van het klimaat enzovoorts. Ik ben gewoon benieuwd wat deze koudere periode kan betekenen, ook voor de nabije toekomst.
 
Vergeef het me als dit dom klinkt, maar kan 1 koudere maand dan zoveel 'opbrengen'? Is dat geen druppel op een hete plaat, bij wijze van spreken? Oprechte vraag trouwens, ik ken absoluut niets van het klimaat enzovoorts. Ik ben gewoon benieuwd wat deze koudere periode kan betekenen, ook voor de nabije toekomst.
Ik kan het te simplistisch zien, maar is het ook niet wat paradoxaal? Gaan we als het 'warmer' is ook niet minder stroom en brandstoffen verbruiken, waardoor de uitstoot mindert? In lange koude (en donkere) periodes gebruiken we juist meer stroom en brandstoffen, waardoor ook onze uitstoot weer stijgt en we de klimaatopwarming verder in de hand werken.
 
Als je vandaag buitenkomt zou je denken dat we nog ergens in januari zitten.
 
Al helemaal gehad met dit kut weer.
Waar blijft die 25 graden zonder diene kut wind.
 
Vergeef het me als dit dom klinkt, maar kan 1 koudere maand dan zoveel 'opbrengen'? Is dat geen druppel op een hete plaat, bij wijze van spreken? Oprechte vraag trouwens, ik ken absoluut niets van het klimaat enzovoorts. Ik ben gewoon benieuwd wat deze koudere periode kan betekenen, ook voor de nabije toekomst.
Hangt er van af hoe lang deze trend zich vasrhoudt. Meestal zijn dit soort dipjes erg tijdelijk, dusja een druppel water op een hete plaat lijkt me een correcte beschrijving.

Maar geen 2021 is het warmste jaar ooit berichten etc... is mathematisch niet meer haalbaar. Zowel hier, voor Europa, wereldwijd, en ook voor de VS.
 
Hangt er van af hoe lang deze trend zich vasrhoudt. Meestal zijn dit soort dipjes erg tijdelijk, dusja een druppel water op een hete plaat lijkt me een correcte beschrijving.

Maar geen 2021 is het warmste jaar ooit berichten etc... is mathematisch niet meer haalbaar. Zowel hier, voor Europa, wereldwijd, en ook voor de VS.

Omdat het skiseizoen dit jaar gefnuikt werd heb ik het totaal niet gevolgd. Maar hoe zat het met de sneeuw dit seizoen in de Alpen, hadden de lager gelegen gebieden ook voldoende?
 
Ja, beter nu wanneer de mensen toch niet op een terrasje mogen dan in een ander jaar. Trouwens, vroeger was dit toch eerder normaal. Misschien zelfs iets koeler dan wat toen als normaal werd gezien, maar zo uitzonderlijk was dit vroeger nu ook niet. Tegenwoordig wel.
 
Hier is het al gans de dag overtrokken, en nu zelfs aan het regenen.

Waar is die prachtige zonnige lentedag met 25 °C die voorspeld was?
 
Hier is het al gans de dag overtrokken, en nu zelfs aan het regenen.

Waar is die prachtige zonnige lentedag met 25 °C die voorspeld was?
Sinds deze ochtend 9u reeds 21 graden, nu 25 graden, volop zon. Uitgezonderd een onweersbuitje een half uurtje geleden is het hier wel prachtig weer atm
 
Terug
Bovenaan