Lente en zomer 2023

Klopt, zonnige dagen in de winter vind ik ook niet zo erg, het is eerder dat eeuwige grijze regenweer van november tot januari dat zo deprimerend kan zijn.
Beste winter die ik ooit heb meegemaakt was in Wisconsin. Het was dan wel -20 tot -30 maar met stralende zon en door de lage luchtvochtigheid voelde dat nu ook niet zo verschrikkelijk aan met een goede jas. Eigenlijk goed wandelweer. Als het hier dan 5 graden is, heel de dag bewolkt en miezerig, is dat denk ik voor de meeste mensen minder aangenaam.
 
Heb de indruk dat er een subtiel briesje opstaat nu itt de windstilte van gisteren...
Niet alleen gisteren denk ik, ik ben een paar keer terug naar binnen gegaan deze week vanwege de warmte en geen wind, maar vandaag vond ik het omwille van een licht briesje inderdaad wat beter te verdragen. Ik wissel zon en schaduw ook wel graag af, moet ik erbij zeggen. :unsure:
 
En ik zit in een kantoor met veel glas waar het een perfect klimaat is en daarboven nog eens niets van actieve koeling hebben. De relevantie ook nihil op globaal niveau maar projecteer uw twee anekdotische verhalen niet op de volledige bouwmarkt. Ik wordt daar wat kregelig van :p
Dat kan aan zoveel liggen. Slechte regeling, niet luchtdicht gebouwd etc...

Even uiteenzetten.
Wat betreft de bouwnormen van particulieren en het te warm zijn in de woningen/appartementen. De residentiële gebouwen zijn onderhevig aan een oververhittingsindicator. Dekt dat alles? Hoogstwss niet maar de grootste problematiek is dat de bewoners niet al te intelligent omgaan met hoe de warmte buiten te houden. Dat moet men niet gaan projecteren op de bouwnormen want die zijn in België en bij uitbreiding Europa één van de strengste regelgevingen.
Nog een anekdotisch voorbeeld. Ik heb hier nu een 'nieuwbouwwoning' van 2009 met geen overdreven isolatie en zelfs zonder screens. Dat is hier momenteel 24°C binnen en deze nacht wanneer het afkoelt zetten we de ramen wat open en koelt het weer af tot 21°C. Daar komt geen airco/elektriciteitsverbruik aan te pas.

Met betrekking tot de niet residentiële gebouwen kan je nog iets zeggen maar ik kan u verzekeren dat een bouwheer bij nieuwbouw eerder opteert voor de lagere energiefactuur dan voor de looks van zijn gebouw. Dat en de aantal m² die hij kan verhuren ;) . Achter die 'hopen' beton zit ook de wettelijk verplichte isolatie natuurlijk. En die glaspartij op het zuiden heeft steeds een betere zonnetoetredingsfactor. Al zou ik het sterk vinden dat iemand bouwt met glas op het zuiden zonder screens of andere zonnewering. Dat is not done sinds de jaren 2000.

Maar mogen we ook niet vergeten, er zijn toch wel in mijn ogen conflicterende wetgevingen. Ik denk niet dat een lans breken voor nog meer regelgeving feitelijk een oplossing gaat bieden en dan spreek ik tegen mijn winkel. Een intelligentere totaal visie zal beter werken.
Stom voorbeeld. Je zit met een ventilatienorm van 40m³/h pp voor het ARAB of nog meer als je andere normen hanteert. Snel even gerekend vraagt dat in koelvermogen een 500W per 40m³/h gerekend dat je nog moet gaan ontvochtigen tot 13°C, wat ook een eis is van het ARAB. Dat is 500W per persoon die je niet gaat kunnen deviëren door betere zonnewering te steken of minder ramen. Je kan met die maatregelen mitigeren natuurlijk door bv. minder ramen te steken maar wat kies je dan? Natuurlijk daglicht of toch maar verlichting om die 500 lux op je werkblad te hebben (ook een verplichting dacht ik in een kantoorgebouw) Dat kost ook elektriciteit en zelfs ledverlichting geeft nog steeds 7W/m² aan warmtelast in het gebouw. Om dan maar te zwijgen welk psychologisch effect een gebouw zonder ramen heeft op het welzijn en de productiviteit van de werknemer.

We proberen de bouwheer wel altijd te sturen naar de meest energetische oplossingen zowel naar gebouwschil als naar productie maar de portefeuille van die bouwheren is ook niet oneindig diep.
We zijn trouwens op het werk bezig met de ene CRREM studie na de andere dus de motivatie bij de bouwheren om hun energiefactuur en uitstoot te beperken is zeker aanwezig. Al heb ik een lichtbruin vermoeden dat deze tool wel in de toekomst iets 'dwangmatiger' gaat moeten gebruikt worden.
https://www.crrem.eu/
https://cfp.nl/nieuws-en-cases/maak...-met-crrem-module-in-de-green-buildings-tool/

Ik had het hier al gezegd maar de gebouwen die wij nu neerpoten verbruiken nog maar 15% van de energie die een zelfde gebouwtype, met dezelfde functie en dezelfde oppervlakte verbruikte in de jaren 80. Dan kan je moeilijk zeggen dat we slecht bezig zijn.
Of het moet zijn dat uw kennissen net de outliers zijn in de PMV PPS schaal :p
Mij verklaarden ze gek omdat ik per se rolluiken wou, die worden zelfs aanzien als bouwknoop/koudebrug als die kast niet voldoende geïsoleerd is. Nu ben ik daar toch enorm tevreden mee. Ik laat 's nachts en in de ochtend alles zeer goed verluchten met alle ramen open, dan alles dicht en rolluiken naar beneden, en wanneer het een ganse dag boven de 30 graden geweest is dan is het hier nog steeds 22 graden.
 
Mij verklaarden ze gek omdat ik per se rolluiken wou, die worden zelfs aanzien als bouwknoop/koudebrug als die kast niet voldoende geïsoleerd is. Nu ben ik daar toch enorm tevreden mee. Ik laat 's nachts en in de ochtend alles zeer goed verluchten met alle ramen open, dan alles dicht en rolluiken naar beneden, en wanneer het een ganse dag boven de 30 graden geweest is dan is het hier nog steeds 22 graden.
Ik stel mij toch vragen bij hoe je het op 22 graden kan houden als het de voorbije dagen elke dag boven de 25 graden heeft opgewarmd?

Rolluiken heb ik ervaring mee maar het heeft nooit geholpen om zo koele temperaturen te krijgen in de zomer.
 
Ik stel mij toch vragen bij hoe je het op 22 graden kan houden als het de voorbije dagen elke dag boven de 25 graden heeft opgewarmd?

Rolluiken heb ik ervaring mee maar het heeft nooit geholpen om zo koele temperaturen te krijgen in de zomer.
BEN woning, en het is afgelopen week 's nachts steeds afgekoeld tot 14 graden soms. Ik laat die rolluiken dan ook de hele dag beneden. Het is zo een pastoriewoning met kleine ramen, dat helpt ook al.
 
Ik stel mij toch vragen bij hoe je het op 22 graden kan houden als het de voorbije dagen elke dag boven de 25 graden heeft opgewarmd?

Rolluiken heb ik ervaring mee maar het heeft nooit geholpen om zo koele temperaturen te krijgen in de zomer.
Op mijn werk zitten we in huizen van de jaren 80 of ouder met rolluiken en als je die slim gebruikt dan was het daar vorig jaar met die dagen van tegen de 40 graden mooi fris rond de 20 graden.

Ik heb precies de indruk dat die oude huizen ook gewoon veel koeler zijn. Bij mijn grootouders was dat daar ook nooit te warm binnen ivm het huis van mijn ouders.
 
Hoe meer steen en andere massieve materialen hoe koeler je woning blijft. Ik zou nu echt niet in een houtskelet woning willen zitten met grote raampartijen en geen screens of rolluiken. Vaak willen mensen dan ook nog eens een zuidgericht terras of veel ramen aan de zuidkant voor de lichtinval.
 
Hier binnen in de living 25°. Op mijn slaapkamer zal het een stuk warmer zijn. Ik slaap nog steeds met een dons en een verzwaringsdeken, haha, ook al liggen die soms enkel op mijn onderlichaam. 't Is zweten in mijn kamer maar ik slaap tot nu toe wel goed.
Bij veel mensen is zelfs bij deze temperaturen een deken onontbeerlijk bij het slapen, maar een dons en verzwaringsdeken?
Ik kom in contact met bezoekende Afrikanen- en Latijns-Amerikanen en die hebben dat zelfs niet nodig hier.
Zweten in je kamer, maar goed slapen?
Uit welk materiaal ben je gemaakt?
 
Bij veel mensen is zelfs bij deze temperaturen een deken onontbeerlijk bij het slapen, maar een dons en verzwaringsdeken?
Ik kom in contact met bezoekende Afrikanen- en Latijns-Amerikanen en die hebben dat zelfs niet nodig hier.
Zweten in je kamer, maar goed slapen?
Uit welk materiaal ben je gemaakt?
Haha, ik zeg het toch, ik kan heel goed tegen warmte. Ik heb het altijd veel te koud. De winter kan echt soms pijn doen voor mij.
 
Ik stel mij toch vragen bij hoe je het op 22 graden kan houden als het de voorbije dagen elke dag boven de 25 graden heeft opgewarmd?

Rolluiken heb ik ervaring mee maar het heeft nooit geholpen om zo koele temperaturen te krijgen in de zomer.
-Overdag ramen en deuren toehouden. De gordijnen/screens/rolluiken naar beneden laten, snachts (of van wanneer het buiten kouder is dan binnen) alles open zetten.
-Een balansventilatie met freecooling modus kan ook wat helpen, al is dat wel minimaal. Hier springt die naar 100% debiet wanneer hij detecteert dat het buiten frisser is dan binnen. In de zomer draait ie overdag aan 30% want dat is natuurlijk ook warmte die je naar binnen brengt.
-Isoleren werkt natuurlijk in twee richtingen :)
-alst echt extreem warm is kan je (waterverspilling i know) uw zuid oost gevel natspuiten, zeker als je een zwarte of donkere gevelsteen hebt. De faseovergang van vloeibaar naar gas zorgt ervoor dat uwe gevel minder snel opwarmt de dag nadien.
 
Haha, ik zeg het toch, ik kan heel goed tegen warmte. Ik heb het altijd veel te koud. De winter kan echt soms pijn doen voor mij.
Alles boven de 25 vind ik toch niet aangenaam om te slapen. In de winter kan je nog een paar extra dekens op u leggen en het is opgelost.
Bij 25 graden is dat hoogstens een laken, want met een dik dekbed zou ik regelmatig wakker worden met krampen.

Als het te warm is, is het ramen open, en als het echt niet wilt afkoelen efkes de airco aan.
 
Laatst bewerkt:
Alles boven de 25 vind ik toch niet aangenaam om te slapen. In de winter kan je nog een paar extra dekens op u leggen en het is opgelost.
Bij 25 graden is dat hoogstens een laken, want met een dik dekbed zou ik regelmatig wakker worden met krampen.

Als het te warm is, is het ramen open, en als het echt niet wilt afkoelen efkes de airco aan.
Nah, in de winter kan ik dan bvb niet slapen omdat mijn neus koud heeft, of omdat ik gewoon niet opgewarmd raak.

Ik heb mij vannacht gedoucht, niet afgedroogd en zo gaan liggen voor 't open raam (met het licht uit). Voila, fris.
 
Te koud mag ik ook niet liggen of ik word stijf en kreupel wakker zoals een oud manneke. Maar ik zal niet te vlug mijn slaapkamer verwarmen, dan liever een dekbed extra. Kost op termijn ook minder denk ik.
 
Alé, die verkoeling is blijkbaar maar van erg korte duur. Tegen komend weekend alweer temperaturen van 25°C. Tegen dat we zover zijn zullen die ook alweer een stukje hoger liggen, vermoed ik.
Tot 25 °C kan ik het nog best uithouden, het koelt 's nachts dan meestal wat meer af ook. Ook al die vochtigheid die nu volop verdampt uit de grond zal tegen dan hopelijk wat minder zijn zodat het doenbaar wordt. Ik heb nu meer last van de hitte dan in juni, en dat komt enkel door die vochtigheid, ik ben ook enorm snel buiten adem nu.
 
Alé, die verkoeling is blijkbaar maar van erg korte duur. Tegen komend weekend alweer temperaturen van 25°C. Tegen dat we zover zijn zullen die ook alweer een stukje hoger liggen, vermoed ik.
Ik weet eigenlijk niet waarom ik nog naar het KMI blijf kijken om te weten wat er ongeveer verwacht wordt. Die 'spreiding van de voorspelling' (dus niet de eigenlijke voorspelde temperatuur) ligt dan op het ene moment bijvoorbeeld op maximum 23 graden, om dan enkele uren later op maximum 27 graden te liggen.

Nu goed, zo lang het onder de 25 graden blijft is het nog OK, maar dat kan dus inderdaad even gemakkelijk nog een heel stuk oplopen. Hier is het ondertussen zes dagen op een rij boven de 30 graden geweest, en in de drie dagen voor de 30+ers was het telkens 25+. Van mij mag het echt wel beginnen stoppen.
 
Ik weet eigenlijk niet waarom ik nog naar het KMI blijf kijken om te weten wat er ongeveer verwacht wordt. Die 'spreiding van de voorspelling' (dus niet de eigenlijke voorspelde temperatuur) ligt dan op het ene moment bijvoorbeeld op maximum 23 graden, om dan enkele uren later op maximum 27 graden te liggen.

Nu goed, zo lang het onder de 25 graden blijft is het nog OK, maar dat kan dus inderdaad even gemakkelijk nog een heel stuk oplopen. Hier is het ondertussen zes dagen op een rij boven de 30 graden geweest, en in de drie dagen voor de 30+ers was het telkens 25+. Van mij mag het echt wel beginnen stoppen.
Sja, hun website KMI (of hun model) loopt toch altijd een beetje achter heb ik de indruk. Ik weet niet of ze hun data enkel van hun eigen model ALARO halen of die ook wordt gehaald uit de andere modellen (GFS bijvoorbeeld).

Ik vermoed dat het van vrijdag t/m maandag nog wel boven de 25 zal eindigen. De laatste run van het GFS model voorziet bijvoorbeeld voor mijn woonplaats voor zaterdag 27,0°C, voor zondag 28,9° C en ik zit niet in de Kempen. Wijken wel beetje af van het gemiddelde maar geeft toch al een indicatie.

En ook ECMWF geeft voor vrijdag al 25,1°C en zaterdag 26,2°C. Ook beetje afwijkend van het gemiddelde.

Dus een zomers warm weekend gaan we wel tegemoet, vermoed ik.
 
Sja, hun website KMI (of hun model) loopt toch altijd een beetje achter heb ik de indruk. Ik weet niet of ze hun data enkel van hun eigen model ALARO halen of die ook wordt gehaald uit de andere modellen (GFS bijvoorbeeld).

Ik vermoed dat het van vrijdag t/m maandag nog wel boven de 25 zal eindigen. De laatste run van het GFS model voorziet bijvoorbeeld voor mijn woonplaats voor zaterdag 27,0°C, voor zondag 28,9° C en ik zit niet in de Kempen. Wijken wel beetje af van het gemiddelde maar geeft toch al een indicatie.

En ook ECMWF geeft voor vrijdag al 25,1°C en zaterdag 26,2°C. Ook beetje afwijkend van het gemiddelde.

Dus een zomers warm weekend gaan we wel tegemoet, vermoed ik.
Dat is om ons naar zee te lokken :unsure:
Of zouden de mensen dit niet meer zeggen in de huidige tijden?
 
Terug
Bovenaan