Lente en zomer 2023

Nee, komt door de straalstroom die meer meandert dan vroeger waardoor er sneller blokkades komen. De golfstroom die afzwakt zou bij ons een afkoeling geven van ons klimaat. Voorlopig merken we daar nog niet veel van.
 

We zullen ermee moeten leren leven zoals ik reeds zei. En geen 10-20 jaar meer slabakken met maatregelen. Van waterhuishouding tot luchtvervuiling, en zo veel meer ... België komt er weer nog redelijk goed vanaf deze zomer, maar hoe lang nog ... De mensen van vorige zomer in Wallonië zitten nog met de nasleep van de overstromingen.

Ik heb dit voorspeld gezien al in 2005 dacht ik. NL artikel waar ze meer droogte en meer intense regen voorspelden en al maatregelen gingen beginnen treffen voor opvang en afvoeren van meer water. Eén grote overstroming half vorige eeuw met massa's doden was genoeg voor onze noorderburen.
 

We zullen ermee moeten leren leven zoals ik reeds zei. En geen 10-20 jaar meer slabakken met maatregelen. Van waterhuishouding tot luchtvervuiling, en zo veel meer ... België komt er weer nog redelijk goed vanaf deze zomer, maar hoe lang nog ... De mensen van vorige zomer in Wallonië zitten nog met de nasleep van de overstromingen.

Ik heb dit voorspeld gezien al in 2005 dacht ik. NL artikel waar ze meer droogte en meer intense regen voorspelden en al maatregelen gingen beginnen treffen voor opvang en afvoeren van meer water. Eén grote overstroming half vorige eeuw met massa's doden was genoeg voor onze noorderburen.
Als langdurige hittegolven van +35 meer en meer zullen voorvallen, gaan er vroeg of laat toch aanpassingen moeten gebeuren aan de standaard werkuren. In het heetst van de dag werken zal niet meer verantwoord zijn. Zowel voor fysieke als mentale arbeid.
 
Als langdurige hittegolven van +35 meer en meer zullen voorvallen, gaan er vroeg of laat toch aanpassingen moeten gebeuren aan de standaard werkuren. In het heetst van de dag werken zal niet meer verantwoord zijn. Zowel voor fysieke als mentale arbeid.

haaaaa, siesta :love:
 
KMI kondigt nu code geel voor hitte af. Is dat nu niet wat laat? Bepaalde weermodellen gaven toch al enkele dagen aan dat verschillende dagen de 30°C zou bereikt worden.
 
Als langdurige hittegolven van +35 meer en meer zullen voorvallen, gaan er vroeg of laat toch aanpassingen moeten gebeuren aan de standaard werkuren. In het heetst van de dag werken zal niet meer verantwoord zijn. Zowel voor fysieke als mentale arbeid.
Zou het dan niet logischer zijn de infrastructuur aan te passen? Veel bureaugebouwen zijn gewoon halve ovens op hete dagen, omdat die (soms nog recent) werden gebouwd alsof het hier nooit erg heet wordt.

Spanje is op wereldvlak zover ik weet wel een uitzondering met hun ouderwetse siësta hoor, er zijn warmere landen waar men gewoon doorwerkt.
 
Mij lijkt het toch ook logischer om de infrastructuur aan te passen. Laten we dan al beginnen met de bouwnormen en de manier waarop we bouwen.

Ik heb het nogal gezegd, maar het is nu toch al wel meerdere jaren aan de gang dat we hete en droge zomers krijgen en zachte winters krijgen. Een zomer als deze is echt niet meer de uitzondering, en temperaturen rond de 30 graden houden nu meerdere dagen (of zelfs weken) aan in plaats van eens hier en daar een uitschietertje van 1 dag te zijn.

Toch zie je nog steeds nieuwe gebouwen verrijzen met gigantische glaspartijen (zonder zonnewering) aan de zuidkant en hopen beton vlak voor de gevel. Dan zou je nog denken 'geheel in de stijl van Westerse decadentie (niks mis mee) plaatsen ze daar airco in,' maar dat is ook eerder een zeldzaamheid. Een vriend van mij werkt in een nagelnieuw kantoorgebouw, daar is het nu dus al rond de 29 graden. Idem voor een leraar die ik ken: dat schoolgebouw is eind vorig schooljaar afgeleverd, compleet met gigantische ramen die, als ze open kunnen, enkel kunnen kantelen. 's Avonds gaan die onherroepelijk dicht. Die staat nu te zweten terwijl hij les geeft.

Als je dan weet dat het nog een kleine week zulke temperaturen gaan zijn...

Ook de bouwnormen voor particulieren mogen wel eens bekeken worden vind ik. Bijna iedereen die ik ken die in een nieuwbouw(apartement) woont mag nu al in een graad of 26, 27 gaan slapen. Eens de hitte daar binnen zit krijg je ze er nog maar heel moeilijk uit, tenzij je wekkers zet om op bepaalde tijdstippen te gaan verluchten enzovoorts, maar dat is ook geen leven en tegen dat de zon een paar uur schijnt is het toch weer heet binnen.

Je kan dan natuurlijk overal airco gaan hangen (en de verkoop van zowel mobiele als vaste aircotoestellen swingt dan ook de pan uit) maar dat is ook slecht voor het milieu.

Ik denk toch echt dat we ons best gaan beginnen aanpassen aan deze nieuwe realiteit qua openbare planning en infrastructuur. De tijden dat het hier 's zomers heel zacht is met strenge winters zijn toch echt wel voorbij.
 
Het gevaar op strenge winters is ook niet helemaal geweken als meer blokkades en standvastig weer de norm wordt, stel dat we dan in putje winter 2 maanden aan een stuk noordenwinden of NO-winden krijgen zoals in mei-juni, dan zal het ook niet echt zacht worden. Of stel dat de golfstroom er mee stopt dan kan de klimaatopwarming ironisch genoeg een afkoeling betekenen bij ons.
 
Mij lijkt het toch ook logischer om de infrastructuur aan te passen. Laten we dan al beginnen met de bouwnormen en de manier waarop we bouwen.

Ik heb het nogal gezegd, maar het is nu toch al wel meerdere jaren aan de gang dat we hete en droge zomers krijgen en zachte winters krijgen. Een zomer als deze is echt niet meer de uitzondering, en temperaturen rond de 30 graden houden nu meerdere dagen (of zelfs weken) aan in plaats van eens hier en daar een uitschietertje van 1 dag te zijn.

Toch zie je nog steeds nieuwe gebouwen verrijzen met gigantische glaspartijen (zonder zonnewering) aan de zuidkant en hopen beton vlak voor de gevel. Dan zou je nog denken 'geheel in de stijl van Westerse decadentie (niks mis mee) plaatsen ze daar airco in,' maar dat is ook eerder een zeldzaamheid. Een vriend van mij werkt in een nagelnieuw kantoorgebouw, daar is het nu dus al rond de 29 graden. Idem voor een leraar die ik ken: dat schoolgebouw is eind vorig schooljaar afgeleverd, compleet met gigantische ramen die, als ze open kunnen, enkel kunnen kantelen. 's Avonds gaan die onherroepelijk dicht. Die staat nu te zweten terwijl hij les geeft.

Als je dan weet dat het nog een kleine week zulke temperaturen gaan zijn...

Ook de bouwnormen voor particulieren mogen wel eens bekeken worden vind ik. Bijna iedereen die ik ken die in een nieuwbouw(apartement) woont mag nu al in een graad of 26, 27 gaan slapen. Eens de hitte daar binnen zit krijg je ze er nog maar heel moeilijk uit, tenzij je wekkers zet om op bepaalde tijdstippen te gaan verluchten enzovoorts, maar dat is ook geen leven en tegen dat de zon een paar uur schijnt is het toch weer heet binnen.

Je kan dan natuurlijk overal airco gaan hangen (en de verkoop van zowel mobiele als vaste aircotoestellen swingt dan ook de pan uit) maar dat is ook slecht voor het milieu.

Ik denk toch echt dat we ons best gaan beginnen aanpassen aan deze nieuwe realiteit qua openbare planning en infrastructuur. De tijden dat het hier 's zomers heel zacht is met strenge winters zijn toch echt wel voorbij.
En ik zit in een kantoor met veel glas waar het een perfect klimaat is en daarboven nog eens niets van actieve koeling hebben. De relevantie ook nihil op globaal niveau maar projecteer uw twee anekdotische verhalen niet op de volledige bouwmarkt. Ik wordt daar wat kregelig van :p
Dat kan aan zoveel liggen. Slechte regeling, niet luchtdicht gebouwd etc...

Even uiteenzetten.
Wat betreft de bouwnormen van particulieren en het te warm zijn in de woningen/appartementen. De residentiële gebouwen zijn onderhevig aan een oververhittingsindicator. Dekt dat alles? Hoogstwss niet maar de grootste problematiek is dat de bewoners niet al te intelligent omgaan met hoe de warmte buiten te houden. Dat moet men niet gaan projecteren op de bouwnormen want die zijn in België en bij uitbreiding Europa één van de strengste regelgevingen.
Nog een anekdotisch voorbeeld. Ik heb hier nu een 'nieuwbouwwoning' van 2009 met geen overdreven isolatie en zelfs zonder screens. Dat is hier momenteel 24°C binnen en deze nacht wanneer het afkoelt zetten we de ramen wat open en koelt het weer af tot 21°C. Daar komt geen airco/elektriciteitsverbruik aan te pas.

Met betrekking tot de niet residentiële gebouwen kan je nog iets zeggen maar ik kan u verzekeren dat een bouwheer bij nieuwbouw eerder opteert voor de lagere energiefactuur dan voor de looks van zijn gebouw. Dat en de aantal m² die hij kan verhuren ;) . Achter die 'hopen' beton zit ook de wettelijk verplichte isolatie natuurlijk. En die glaspartij op het zuiden heeft steeds een betere zonnetoetredingsfactor. Al zou ik het sterk vinden dat iemand bouwt met glas op het zuiden zonder screens of andere zonnewering. Dat is not done sinds de jaren 2000.

Maar mogen we ook niet vergeten, er zijn toch wel in mijn ogen conflicterende wetgevingen. Ik denk niet dat een lans breken voor nog meer regelgeving feitelijk een oplossing gaat bieden en dan spreek ik tegen mijn winkel. Een intelligentere totaal visie zal beter werken.
Stom voorbeeld. Je zit met een ventilatienorm van 40m³/h pp voor het ARAB of nog meer als je andere normen hanteert. Snel even gerekend vraagt dat in koelvermogen een 500W per 40m³/h gerekend dat je nog moet gaan ontvochtigen tot 13°C, wat ook een eis is van het ARAB. Dat is 500W per persoon die je niet gaat kunnen deviëren door betere zonnewering te steken of minder ramen. Je kan met die maatregelen mitigeren natuurlijk door bv. minder ramen te steken maar wat kies je dan? Natuurlijk daglicht of toch maar verlichting om die 500 lux op je werkblad te hebben (ook een verplichting dacht ik in een kantoorgebouw) Dat kost ook elektriciteit en zelfs ledverlichting geeft nog steeds 7W/m² aan warmtelast in het gebouw. Om dan maar te zwijgen welk psychologisch effect een gebouw zonder ramen heeft op het welzijn en de productiviteit van de werknemer.

We proberen de bouwheer wel altijd te sturen naar de meest energetische oplossingen zowel naar gebouwschil als naar productie maar de portefeuille van die bouwheren is ook niet oneindig diep.
We zijn trouwens op het werk bezig met de ene CRREM studie na de andere dus de motivatie bij de bouwheren om hun energiefactuur en uitstoot te beperken is zeker aanwezig. Al heb ik een lichtbruin vermoeden dat deze tool wel in de toekomst iets 'dwangmatiger' gaat moeten gebruikt worden.
https://www.crrem.eu/
https://cfp.nl/nieuws-en-cases/maak...-met-crrem-module-in-de-green-buildings-tool/

Ik had het hier al gezegd maar de gebouwen die wij nu neerpoten verbruiken nog maar 15% van de energie die een zelfde gebouwtype, met dezelfde functie en dezelfde oppervlakte verbruikte in de jaren 80. Dan kan je moeilijk zeggen dat we slecht bezig zijn.
Of het moet zijn dat uw kennissen net de outliers zijn in de PMV PPS schaal :p
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de interessante uiteenzetting. Ik ken er duidelijk minder van dan jij, en ik twijfel er niet aan dat nieuwe gebouwen enorm veel energiezuiniger zijn dan oude gebouwen en dat die volgens strikte normen gezet worden. Misschien had ik het woord 'bouwnormen' niet moeten gebruiken en eerder 'bouwcultuur' of weet ik veel.

En het is allemaal goed en wel dat die nieuwe gebouwen veel minder energie gebruiken (en dat is maar goed ook, voor alle duidelijkheid) maar voor mij (opnieuw: als volledige leek) begint het er toch op te lijken dat we minder en minder energie gaan moeten nodig hebben om onze huizen en gebouwen warm te houden in de winter en misschien niet meer energie om ze koel te houden in de zomer, en dat we misschien daar wat meer op moeten beginnen focussen, want idealiter gebruiken we toch zo weinig mogelijk actieve koeling zou ik denken.

Wat ik bedoel zijn bijvoorbeeld nieuwbouwappartementen met veel en grote ramen, maar dan geen enkele manier om de zon van die ramen weg te houden. Uiteraard kan een koper altijd zelf externe zonnewering installeren, maar hier zijn de afgelopen jaren meer dan een dozijn gebouwen gezet en daar was geen enkele unit bij die ook maar iets van zonnewering had, om maar iets te zeggen. Onlangs nog een enorm luxueus appartement gezien (dus voor een prijs waarvoor je twee heel mooie huizen zou kunnen zetten) in een niet nader genoemde kleine stad dat alle snufjes had maar waar de firma die dat gezet had nog in allerijl een aircosysteem heeft moeten installeren omdat dat iets was dat bij vrijwel elke mogelijke koper een euvel was. Om maar te duiden dat aan 'hittecomfort' nog niet heel vaak gedacht wordt bij velen.

Je moet me ook uiteraard niet geloven in verband met die school en dat kantoorgebouw, maar in een van die gebouwen is de inkomhal bijna volledig glas en als het warm is loop je daar schijnbaar in een houtoven binnen, bijvoorbeeld. En ik ben afgelopen zomer (enfin, hij is duidelijk nog volop bezig) in veel appartementen geweest waar het vlotjes boven de 25 graden was.

Enfin, het is off-topic en excuses als het leek alsof ik de kundigheid van onze architecten en bouwfirma's in twijfel trok: dat was zeker niet de bedoeling. En nogmaals bedankt voor de gedetailleerde en interessante respons.
 
Bedankt voor de interessante uiteenzetting. Ik ken er duidelijk minder van dan jij, en ik twijfel er niet aan dat nieuwe gebouwen enorm veel energiezuiniger zijn dan oude gebouwen en dat die volgens strikte normen gezet worden. Misschien had ik het woord 'bouwnormen' niet moeten gebruiken en eerder 'bouwcultuur' of weet ik veel.

En het is allemaal goed en wel dat die nieuwe gebouwen veel minder energie gebruiken (en dat is maar goed ook, voor alle duidelijkheid) maar voor mij (opnieuw: als volledige leek) begint het er toch op te lijken dat we minder en minder energie gaan moeten nodig hebben om onze huizen en gebouwen warm te houden in de winter en misschien niet meer energie om ze koel te houden in de zomer, en dat we misschien daar wat meer op moeten beginnen focussen, want idealiter gebruiken we toch zo weinig mogelijk actieve koeling zou ik denken.
De winter heb ik eerlijk gezegd geen schrik meer van. Enerzijds omdat ze toch zo koud niet worden. Warmteverliezen in belgie worden berekend van -7°C tot -10°C afhankelijk van de geografische ligging, wanneer hebben we dat nog eens gehaald en anderzijds omdat de isolatie zo performant begint te worden dat het niet uitmaakt. Ook de interne lasten worden nooit meegerekend in de winter. Weer anekdotisch voorbeeld maar het kantoor waar ik nu werk (en ook meegewerkt aan het ontwerp ervan dus ik ken de cijfertjes wel goed) heeft bij een volledige bezetting, (personen, computers en verlichting) theoretisch geen verwarming nodig voor het warmteverlies langsheen de gevel te dekken. Maar wederom die opgelegde ventilatie. 40m³/h opwarmen per persoon van -8 naar 22°C kost u 408W aan energie (maar hier lossen we dit op met een performante warmtewisselaar in de ventilatiegroep en een vraaggestuurd ventilatienetwerk in het kantoor)
Verwarming lijkt me niet het probleem te zijn en kan je mits wat kleine extra investering in de gebouwschil en technische uitrusting gemakkelijk oplossen.

Wat ik bedoel zijn bijvoorbeeld nieuwbouwappartementen met veel en grote ramen, maar dan geen enkele manier om de zon van die ramen weg te houden. Uiteraard kan een koper altijd zelf externe zonnewering installeren, maar hier zijn de afgelopen jaren meer dan een dozijn gebouwen gezet en daar was geen enkele unit bij die ook maar iets van zonnewering had, om maar iets te zeggen. Onlangs nog een enorm luxueus appartement gezien (dus voor een prijs waarvoor je twee heel mooie huizen zou kunnen zetten) in een niet nader genoemde kleine stad dat alle snufjes had maar waar de firma die dat gezet had nog in allerijl een aircosysteem heeft moeten installeren omdat dat iets was dat bij vrijwel elke mogelijke koper een euvel was. Om maar te duiden dat aan 'hittecomfort' nog niet heel vaak gedacht wordt bij velen.
De problematiek bij appartementen is dat je feitelijk maar twee 'verlies'gevels hebt om je warmte snachts aan af te geven. Als je buren dan de niet intelligentere 'ik zet mijn ramen overdag open want tis warm binnen' mensen zijn... tja... Das een beetje zoals geluidsoverlast he. Buren kies je niet.
Je moet me ook uiteraard niet geloven in verband met die school en dat kantoorgebouw, maar in een van die gebouwen is de inkomhal bijna volledig glas en als het warm is loop je daar schijnbaar in een houtoven binnen, bijvoorbeeld. En ik ben afgelopen zomer (enfin, hij is duidelijk nog volop bezig) in veel appartementen geweest waar het vlotjes boven de 25 graden was.
Scholen is natuurlijk een heel ander verhaal. Die mogen van de inspectie een binnentemperatuur hebben van 18-29°C (licht werk) en laat ons eerlijk zijn de schoolgebouwen die we hier al gedaan hebben is echt een treurnis qua budget. Daar is geen budget voor iets van koeling.
Anekdotisch verhaal is anekdotisch maar heb ooit een project gedaan met renovatie van 6 klaslokalen en 1 uitbreiding. We hebben dat dossier in 4 stukken moeten kappen om onder de 125k per deel te landen zodat ze elk jaar een aanvraag konden indienen voor subsidies. Its crazy...
Enfin, het is off-topic en excuses als het leek alsof ik de kundigheid van onze architecten en bouwfirma's in twijfel trok: dat was zeker niet de bedoeling. En nogmaals bedankt voor de gedetailleerde en interessante respons.
Goh offtopic is het nu niet echt. Mensen ondervinden nu eenmaal last van te warme gebouwen in de steeds warmer wordende zomers. Maar stel je uzelf de vraag. Is een gebouw die vlot gekoeld geraakt naar 22-24°C in de zomer per definitie een energetischer gebouw? Of laten we 26-28°C toe en plaatsen we geen CO2 verslindende toestellen.
 
Laatst bewerkt:
Is een gebouw die vlot gekoeld geraakt naar 22-24°C in de zomer per definitie een energetischer gebouw? Of laten we 26-28°C toe en plaatsen we geen CO2 verslindende toestellen.
Tja, dat zal ook van persoon tot persoon afhangen natuurlijk. Ik kan niet goed tegen de warmte (dat zal iedereen die de threads over het weer wat volgt ondertussen willens nillens wel weten) en hoewel het uiteraard logisch is dat het in de zomer tijdens hittegolven overal warmer is zou ik echt wegkwijnen moest het consequent boven de 26 graden zijn in mijn woonst of op mijn werkplek. Zo vind ik die maximum binnentemperatuur van 29 graden voor licht werk toch echt wel enorm hoog, bijvoorbeeld. Aan zo'n temperaturen zou ik weinig tot niks gedaan krijgen, zeker niet als die een hele (werk)week aanhouden zoals dat nu dus gaat zijn bij die mensen waarover ik het eerder had.

Tijdens dagen als deze draait mijn airco ook op volle toeren. Ik doe dat niet met plezier want ik weet dat dat niet bepaald goed voor het milieu is, maar ik slaap bijvoorbeeld ook echt slecht in die hete periodes, en als zo'n airco dan daar wat mee kan helpen dan is mijn keuze persoonlijk snel gemaakt. Het is dat of op het einde van de week als een zombie rondlopen die fouten maakt op het werk.

Als dat dan zo 1 of 2 dagen per 'periode' zijn dat het echt zo heet wordt dan neem je dat er bij -van een nachtje slecht slapen ga je weinig last ondervinden, en een dagje werken in echt hoge temperaturen is ook OK zou ik denken- maar tegenwoordig duren die veel langer en komen die veel vaker voor. Dat in combinatie met het feit dat onze winters niet echt koud meer worden (en dat we inderdaad zo goed in isoleren zijn dat we koudere winters vrij gemakkelijk de baas kunnen als ze toch voorvallen) maakt dat ik me afvraag wanneer we ons (niet enkel via wettelijk opgelegde bouwnormen dus; daar had ik me verkeerd in verwoord) eens echt gaan beginnen focussen op de hitte.

Misschien dan niet eens op wettelijk vlak, maar wel op cultureel vlak. Een appartementsgebouw waarbij externe zonnewering bijvoorbeeld gewoon bij in het pakket zit: ik zou het heel graag eens zien hier in de buurt. Kost uiteraard meer om te zetten en te kopen, maar met het pad dat ons klimaat aan het bewandelen is begint dat toch minder en minder een frivole luxe te worden. Moest ik nu bijvoorbeeld een appartement moeten kopen zou voor mij de 'prestaties' tijdens hete dagen toch echt een doorslaggevende factor zijn.
 
Tja, dat zal ook van persoon tot persoon afhangen natuurlijk. Ik kan niet goed tegen de warmte (dat zal iedereen die de threads over het weer wat volgt ondertussen willens nillens wel weten) en hoewel het uiteraard logisch is dat het in de zomer tijdens hittegolven overal warmer is zou ik echt wegkwijnen moest het consequent boven de 26 graden zijn in mijn woonst of op mijn werkplek. Zo vind ik die maximum binnentemperatuur van 29 graden voor licht werk toch echt wel enorm hoog, bijvoorbeeld. Aan zo'n temperaturen zou ik weinig tot niks gedaan krijgen, zeker niet als die een hele (werk)week aanhouden zoals dat nu dus gaat zijn bij die mensen waarover ik het eerder had.
Als je dan werkt in een omgeving waar toch enige standaarden gelden rond kledij lijkt me dat voor een man toch sowieso afzien. Aan 25+ graden wil ik niet op een bureaustoel zitten met een hemd en lange broek.

Los van allerhande bouwnormen hoor ik toch meer en meer van mensen die airco laten plaatsen, zeker in nieuwere huizen. Vrienden van me hebben een zoontje van nu bijna 2 en een relatief nieuw huis, ook zo'n mooi geïsoleerde nieuwbouw met grote ramen en eigenlijk gewoon een grote binnenruimte zonder veel onderverdelingen. Probleem 1: nooit deftige verduistering geplaatst, kind kon niet slapen. Probleem 2: in de zomer was het in de kamers meteen 25+.
 
Als je dan werkt in een omgeving waar toch enige standaarden gelden rond kledij lijkt me dat voor een man toch sowieso afzien. Aan 25+ graden wil ik niet op een bureaustoel zitten met een hemd en lange broek.

Los van allerhande bouwnormen hoor ik toch meer en meer van mensen die airco laten plaatsen, zeker in nieuwere huizen. Vrienden van me hebben een zoontje van nu bijna 2 en een relatief nieuw huis, ook zo'n mooi geïsoleerde nieuwbouw met grote ramen en eigenlijk gewoon een grote binnenruimte zonder veel onderverdelingen. Probleem 1: nooit deftige verduistering geplaatst, kind kon niet slapen. Probleem 2: in de zomer was het in de kamers meteen 25+.
Tja zoals ik al zei: voor een dag is dat nog te doen maar het is nu al een hele werkweek 30+ graden (waar ik woon toch) en dat gaat volgens de voorspellingen zo blijven ook. Als je dan elke dag acht uur in een kantoor/klaslokaal mag gaan zitten waar het heel vlot boven de 25 graden gaat dan kan je toch gewoon niet productief bezig blijven.

En ja, dat bedoelde ik dus. Ik ken er ook wel een aantal die in nieuwbouwappartementen en nieuwbouwhuizen een airco hebben moeten installeren omdat het daar in de zomer ondraaglijk wordt. Die betalen dan in de winter veel minder om hun woningen warm te houden, maar als je dan heel de zomer de airco moet opzetten dan balanceert dat zichzelf toch ook wel weer uit denk ik dan.

En dan kan het uiteraard nog goed zijn dat die mensen niet slim omspringen met verluchting of weet ik veel, maar ik kan me echt niet van de indruk ontdoen dat we ons hier in dit land nog altijd niet aan het aanpassen zijn aan die hete zomers (en andere seizoenen die ook warmer worden) die we nu toch al bijna een decennium op ons bord krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Si ds dit jaar wonen wij in een gesloten woning, en de warmte krijg je hier amper weg.
Onze kamer heeft over de lengte heel korte ruitjes.
Wil nu net lukken dat ik vorig jaar mijn mobiele airco verkocht heb.
Is nu te doen met een ventilator.
Voor mij zijn dat vreselijke dagen die 30°
 
Het is eindelijk eens echt zomerweer en het mag zelfs nog iets warmer worden van mij. Ik heb nog altijd geen tropisch gevoel. Geloof het of niet maar ik slaap nog altijd in een fluwelen pyama 's nachts. Er is niet te veel vochtigheid in de lucht dus de warmte is nog goed te doen. Een paar dagen ondragelijke warmte zou ik wel eens tof vinden. Maar daarvoor ga ik dus binnenkort naar Spanje :biglaugh:
 
Dat zou misschien kunnen zijn omdat wij niet in een tropisch klimaat wonen. Ik heb in de winter ook geen poolgevoel.
Ik herinner me toch de zomer van 2019 waar de hitte bij momenten verzengend was. Het gazon zag toen oranje van de aanhoudende hitte. Toen was het echt niet uit de houden van de warmte. Ik zat toen de hele dag bewegingsloos in mijn tv-zetel in de living (relatief frisse ruimte door de dikke muren) en zelfs mijn katten gingen zo weinig mogelijk naar buiten. Ik denk dat het toen 38 graden was buiten. Dat vond ik dan weer te hoog voor hier in België.
 
Ik herinner me toch de zomer van 2019 waar de hitte bij momenten verzengend was. Het gazon zag toen oranje van de aanhoudende hitte. Toen was het echt niet uit de houden van de warmte. Ik zat toen de hele dag bewegingsloos in mijn tv-zetel in de living (relatief frisse ruimte door de dikke muren) en zelfs mijn katten gingen zo weinig mogelijk naar buiten. Ik denk dat het toen 38 graden was buiten. Dat vond ik dan weer te hoog voor hier in België.
het was toen letterlijk 1 dag 37.5 graden die werd bereikt maar de dagen ervoor waren wel allemaal 30-33 (een paar dagen werd er geflirt met 35 graden) 2 weken hittegolf geloof ik en in FR was het toen elke dag 38-40 graden er werd toen denk ik in FR 1 keer over de 40 gegaan.
 
Op 25 juli 2019 werd in België op veel plaatsen 40 graden gehaald. In Ukkel werd het toen 39,7 graden en in Begijnendijk werd het 41,8 graden.
 
Terug
Bovenaan