Lente en zomer 2023

allez de school begint... Straaaaaalend zonnetje voor de komende 2 weken en 30°C.

Gelukkig ligt mijn schooltijd al een tijdje achter mij.
 
allez de school begint... Straaaaaalend zonnetje voor de komende 2 weken en 30°C.

Gelukkig ligt mijn schooltijd al een tijdje achter mij.

Ik ga het nog moeten zien. 2 weken geleden ging het boven de 30 graden zijn. Hier met moeite de 24 gehaald dan.
 
Ik ga het nog moeten zien. 2 weken geleden ging het boven de 30 graden zijn. Hier met moeite de 24 gehaald dan.
ja tis echt al triest geweest. Ik ben aant hopen op heldere nachten dat ik de telescoop nog eens kan buiten zetten. Het blijft maar opschuiven.
 
En vrij koele nachten met een 15 graden 's nachts.
Iedereen tevreden zo?
Allesbehalve. Veel voorspelde minima vanaf woensdag liggen nu rond 17°C of iets hoger en die worden ook maar pas bereikt tegen 5u 's ochtends.

Ach ja, ik zal me maar optrekken aan het feit dat de zon toch al een stukje sneller ondergaat deze dagen.
 
Voor mij moet het toch ook niet, nog zo'n hittegolf weekje. Rond de 24 graden had voor mij ook al lang goed geweest. Maar goed, ik gun het de zonnekloppers wel.

Spijtig dat onze zomers tegenwoordig vaak in (naar Belgische normen) extremen gaan, of zo lijkt het voor mij toch: ofwel veel te warm (opnieuw: naar Belgische normen - wie consequent 30+ graden verwacht moet maar elders gaan wonen) en kurkdroog, ofwel heel veel regen en andere taferelen. Van die periodes waar het een hele tijd rond de 23-24 graden is met af en toe een klein buitje of een kort onweer worden toch echt zeldzamer heb ik de indruk. De voorbije zomer kadert daar vind ik ook wel in.

De analyse van Frank Deboosere over de voorbije (weerkundige) zomer:
De weerkundige zomer is voorbij. Veel mensen vonden het maar een flauwe zomer, met veel regen, weinig zon en koele temperaturen.

Maar de cijfers spreken dat tegen. De maand juni was immers recordwarm en recordzonnig. Weliswaar scoorden juli en augustus wat onder het langjarig gemiddelde van de periode 1991-2020. Samengevat voor de hele weerkundige zomer betekent het echter een zeer warme periode.

Met een gemiddelde temperatuur van 18,9°C beleefden we de zevende warmste zomer sinds het begin van de Ukkelse waarnemingen in 1833. Enkel de zomers van 2018, 2003, 2022, 1976, 2019 en 1947 waren gemiddeld gesproken nog wat warmer. Bemerk hier dat het merendeel van de warmste zomers in de 21e eeuw valt. De klimaatverandering zet door.

De meeste warme zomers van dit lijstje zijn het resultaat van drie min of meer gelijkwaardige maanden. Dit keer springt juni 2023 er echt uit. Daarmee lijkt de zomer van 2023 wat op die van 2006. Toen kregen we in juli 2006 een gigantische 23,0°C met recordveel zon, terwijl augustus 2006 met amper 16,3°C uiterst koel, kletsnat en recordsomber was.

Veel mensen nemen hun jaarlijkse vakantie tussen half juli en half augustus. En dat was dit jaar precies de periode met koele temperaturen, weinig zon en veel regen. Wellicht is dat in ons geheugen blijven hangen.
 
Overigens ook wel verontrustend dat er een quasi hittegolf in de steigers staat zomaar in september. Ik dacht al van 1947 geleden. Ook de duur is opmerkelijk.
 
Overigens ook wel verontrustend dat er een quasi hittegolf in de steigers staat zomaar in september. Ik dacht al van 1947 geleden. Ook de duur is opmerkelijk.


Tja, de voorbije jaren kregen we het ene na het andere verontrustende weerpatroon. Hier uit zich dat vooral in hitte (ja, hitte: 30 graden en meer is normaliter een uitzondering in deze contreien) en droogte dus wij mogen op zich nog van geluk spreken. Er zijn andere landen en werelddelen waar je nu al veel zwaardere gevolgen van de klimaatverandering ziet.

Het gaat toch echt, heb ik de indruk, nog wat sneller dan de meesten hadden verwacht. Verontrustend is inderdaad het juiste woord. Ik probeer me op te trekken aan de (egoïstische) gedachte dat ik misschien het ergste niet meer ga meemaken (hoewel ik niet zo oud als de gemiddelde BG'er ben) maar als ik er wat te lang over nadenk bekruipt mij toch wel een vreemd gevoel.

En om de slimmeriken voor te zijn: ja, uitzonderlijke warmte is altijd al voorgevallen. Het gaat echter om de frequentie, duur, en intensiteit. Daarin is echt wel een duidelijk patroon te zien.
 
Paar jaar geleden hadden we eens 34°C in september, 40°C in juli en een decembermaand die 6°C boven de norm lag, het valt op dat de records zich opstapelen en soms met meerdere graden worden verbroken, vooral dat laatste vind ik verontrustend. Van een éénmalig record dat eens met 0,2°C graden wordt verbroken zou ik niet meteen wakker liggen.
 
Gelukkig viel er gisteren alvast 26mm neerslag in Ukkel (wat bijna de helft van een gemiddelde septembermaand is). Zelfs al regent het de rest van de maand niet meer, de droogste september ooit kunnen we al niet meer halen.
 
Snap het gedoe over deze zomer niet zo goed, of we moeten hier regio Gent veel geluk gehad hebben. Er was inderdaad een drietal weken een mindere periode, maar het aantal dagen waar je echt niet kon buitenkomen (als in een halve of volledige dag nonstop regen) was op 1 hand te tellen. Tijdens enkele outdoor volleybaltornooitjes en wandelingen/fietstochten een paar keer een kwartier binnen moeten schuilen voor stevige buien, maar tussendoor dan toch nog veel zon gezien. En dikwijls een aangename 20-25 graden, wat in de zon genoeg is. Regelmatig 'savonds een trui moeten aandoen maar daar tegenover staat dan dat de slaapkamer goed kan afkoelen tegen middernacht.
En ik ben nochtans iemand voor wie het zonnig en 30° mag zijn, maar zooo slecht was het toch niet.
 
Snap het gedoe over deze zomer niet zo goed, of we moeten hier regio Gent veel geluk gehad hebben. Er was inderdaad een drietal weken een mindere periode, maar het aantal dagen waar je echt niet kon buitenkomen (als in een halve of volledige dag nonstop regen) was op 1 hand te tellen. Tijdens enkele outdoor volleybaltornooitjes en wandelingen/fietstochten een paar keer een kwartier binnen moeten schuilen voor stevige buien, maar tussendoor dan toch nog veel zon gezien. En dikwijls een aangename 20-25 graden, wat in de zon genoeg is. Regelmatig 'savonds een trui moeten aandoen maar daar tegenover staat dan dat de slaapkamer goed kan afkoelen tegen middernacht.
En ik ben nochtans iemand voor wie het zonnig en 30° mag zijn, maar zooo slecht was het toch niet.
Deze zomer was denk ik gewoon, over het algemeen gezien, perfect normaal. De grootste 'abnormaliteit' was denk ik toch zeker de hitte en droogte van juni, waar we warmte- en zonrecords hebben verpulverd. Juli was zeker natter dan normaal, maar qua temperatuur perfect in orde. Augustus was dan weer eigenlijk gemiddeld op bijna elk vlak.

Qua temperatuur was het dus opnieuw een zeer warme zomer (de zevende warmste zomer sinds het begin van de metingen in 1833) en daar doen we dus nu nog een dikke week hittegolf bovenop. Ik zou dus ook zeker niet zeggen dat het enorm slecht was. Ik heb het hier al vaak gezegd en ik ga het blijven zeggen: maar als je 30 graden en weken droogte de norm vindt voor een goede zomer dan zit je in het verkeerde land.

Om het met Frank Deboosere zijn woorden te zeggen:
Veel mensen nemen hun jaarlijkse vakantie tussen half juli en half augustus. En dat was dit jaar precies de periode met koele temperaturen, weinig zon en veel regen. Wellicht is dat in ons geheugen blijven hangen.

Wat mij wel opvalt is dat het weer hier toch wel meer en meer in extremen begint te gaan. Van die stabiele periodes waarin het een hele tijd 23-24 graden is met af en toe een buitje of een kort onweer beginnen toch schijnbaar zeldzamer te worden. Het lijkt wel alsof we ofwel in van die droge hitteperiodes zitten ofwel in van die moesson-achtige periodes met stormen en veel regen.
 
Deze zomer was denk ik gewoon, over het algemeen gezien, perfect normaal. De grootste 'abnormaliteit' was denk ik toch zeker de hitte en droogte van juni, waar we warmte- en zonrecords hebben verpulverd. Juli was zeker natter dan normaal, maar qua temperatuur perfect in orde. Augustus was dan weer eigenlijk gemiddeld op bijna elk vlak.

Qua temperatuur was het dus opnieuw een zeer warme zomer (de zevende warmste zomer sinds het begin van de metingen in 1833) en daar doen we dus nu nog een dikke week hittegolf bovenop. Ik zou dus ook zeker niet zeggen dat het enorm slecht was. Ik heb het hier al vaak gezegd en ik ga het blijven zeggen: maar als je 30 graden en weken droogte de norm vindt voor een goede zomer dan zit je in het verkeerde land.

Om het met Frank Deboosere zijn woorden te zeggen:


Wat mij wel opvalt is dat het weer hier toch wel meer en meer in extremen begint te gaan. Van die stabiele periodes waarin het een hele tijd 23-24 graden is met af en toe een buitje of een kort onweer beginnen toch schijnbaar zeldzamer te worden. Het lijkt wel alsof we ofwel in van die droge hitteperiodes zitten ofwel in van die moesson-achtige periodes met stormen en veel regen.
Inderdaad, ons weer is heel bipolair geworden, ik zeg dat al jaren. Ofwel langdurig één uiterste ofwel het andere.

Uw laatste zin klopt volledig. Weer verandert veel sneller dan vroeger en frequenter.
Juist niet. Het blijft langdurig hetzelfde weer tot het ineens omslaat.
 
Terug
Bovenaan