Lente en zomer 2023

Ik herinner me toch de zomer van 2019 waar de hitte bij momenten verzengend was. Het gazon zag toen oranje van de aanhoudende hitte. Toen was het echt niet uit de houden van de warmte. Ik zat toen de hele dag bewegingsloos in mijn tv-zetel in de living (relatief frisse ruimte door de dikke muren) en zelfs mijn katten gingen zo weinig mogelijk naar buiten. Ik denk dat het toen 38 graden was buiten. Dat vond ik dan weer te hoog voor hier in België.
Ge moet weten wat ge wilt hé.

Een paar dagen ondragelijke warmte zou ik wel eens tof vinden.
 
Ik ben met mijn fiets naar het werk gereden die dag toen het 40 graden was. Op de terugrit van 20 km heb ik toen anderhalve drinkbus leeggedronken. Het was warm, maar niet ondraaglijk, zolang je genoeg drinkt.
 
Meer nog dan in 2019 vond ik de hittegolf van augustus 2020 enorm zwaar...
Bijna 2 weken aan een stuk temperaturen rond de 35°C. Vooral de duur van die hittegolf was slopend.
Het was dan ook na die hittegolf dat ik (eindelijk) beslist had van een airco aan te schaffen, want 2 weken aan een stuk zweterige nachten wilde ik toch niet meer meemaken 😅
 
Op 25 juli 2019 werd in België op veel plaatsen 40 graden gehaald. In Ukkel werd het toen 39,7 graden en in Begijnendijk werd het 41,8 graden.
Herinner mij vrij goed die dag.
Moest overdag in Gent zijn voor een afspraak en de binnenstad was gewoon leeg en bijna een spookstad. Wetende dat het toen Gentse Festen waren, was dit wel heel uitzonderlijk.
Vind temperaturen zoals vandaag zeer aangenaam, maar die dag was eerder pijnlijk (letterlijk dan doordat het verschroeiend windje dat toen stond gewoon pijn deed).
 
Hier 26 graden binnen. Ik moet zeggen dat ik het ook prima verteer.
Het grote verschil met een hittegolf in juli is dat het ondertussen toch al <20°C is, 's ochtends zie je veel mensen gewoon met een pull of zelfs jas op de fiets.
 
Gehuurd dak appartement, niet groot van oppervlakte in de binnenstad.
Ramen open of dicht maakt geen verschil uit, steeds de buiten temperatuur binnen, gisteren dus al tot 30°.
Slapen met een kleine ventilator lukt met moeite.
Om het hier afgekoeld te krijgen is er wind nodig, net hetgeen al dagen ontbreekt, nu nog steeds 27° op de thermostaat.
Het voelt zo wel niet aan, maar als in de vooravond de zon op het venster zit, is het gewoon niet uit te houden.
Nu goed, binnenkort verhuis ik naar hopelijk betere oorden.
 
Toch fascinerend om te lezen hoe mensen temperaturen ervaren. Ik zie hier mensen posten dat ze 25 en 26 graden binnen heel goed aankunnen terwijl ik daar dus echt gek in zou worden. Slapen zou er in zulke temperaturen al helemaal niet in zitten voor mij, bijvoorbeeld. Zoals @Avondland maakt dit weer mij vooral loom en lastig.

Daar staat dan wel tegenover dat ik in de winter (wanneer dat andere deel van de Belgen over het weer begint te klagen) heel goed tegen de koude kan en geen enkel probleem heb met de kortere dagen.

Ieder het zijne/hare natuurlijk, en geniet er nog allemaal van, maar wat zal ik blij zijn als deze hitte wat gaat liggen. Hier waar ik woon begint de lucht ook wat vochtiger te worden, dus dat maakt het er natuurlijk ook niet aangenamer op.
 
Toch fascinerend om te lezen hoe mensen temperaturen ervaren. Ik zie hier mensen posten dat ze 25 en 26 graden binnen heel goed aankunnen terwijl ik daar dus echt gek in zou worden. Slapen zou er in zulke temperaturen al helemaal niet in zitten voor mij, bijvoorbeeld. Zoals @Avondland maakt dit weer mij vooral loom en lastig.

Daar staat dan wel tegenover dat ik in de winter (wanneer dat andere deel van de Belgen over het weer begint te klagen) heel goed tegen de koude kan en geen enkel probleem heb met de kortere dagen.

Ieder het zijne/hare natuurlijk, en geniet er nog allemaal van, maar wat zal ik blij zijn als deze hitte wat gaat liggen. Hier waar ik woon begint de lucht ook wat vochtiger te worden, dus dat maakt het er natuurlijk ook niet aangenamer op.
Ik heb hetzelfde als jij eigenlijk, geef me maar fris weer. Nu is het steevast slapen met de ventilator op, al is het een pak aangenamer dan in de volle zomer nu het 's nachts meer afkoelde.
 
@RidderBauknecht Ik zei dat ik het momenteel goed verteer, niet dat ik het aangenaam vind. Toch wel een belangrijke nuance :).

Het is allemaal op een relatieve schaal natuurlijk. Ik denk dat er weinig mensen te vinden zijn die zo hard uitkijken naar de wintermaanden als ikzelf. Na de winter kijken we allemaal wel uit naar wat meer licht en warmte, maar na de maand mei mag het van mij meteen herfst worden. Ik heb echt niks met de zomermaanden. Voor mij staat de zomer ook gelijk met futloos en chagrijnig. Het is gewoon een vreselijke periode waar ik elk jaar tegenop kijk.
 
Hier binnen in de living 25°. Op mijn slaapkamer zal het een stuk warmer zijn. Ik slaap nog steeds met een dons en een verzwaringsdeken, haha, ook al liggen die soms enkel op mijn onderlichaam. 't Is zweten in mijn kamer maar ik slaap tot nu toe wel goed.

Ik verdraag hoge temperaturen heel goed, dit vind ik eigenlijk 100% prima. 't Is pas vanaf 35° en meer dat ik het echt lastig begin te krijgen.

In de living is het dus helemaal prima nu, maar daar staat ook tegenover dat het hier in de winter ook snel afkoelt (14-15° 's ochtends voor we de pelletkachel aanzetten). Ik lig nu met twee fleecejes op mij, haha. Anders hebben mijn voetjes koud.
 
Op die record dag in 2019 was het 41C op de piek in Gent, nog 30C om middernacht. 😓
Ik zat toen op een klein snikheet co housing kamertje, 34C daar binnen overdag. Ik moest daar in slapen ook!

Deze net wel of geen hittegolf is een lachertje daarbij ....
En toch zal ik blij zijn als de nazomer er is met 20-22C. Enorm stresserende (rot)zomer gehad, en vanaf 30C loop ik ook zeer moe en kribbig wegens vooral chronische gezondheidsproblemen.


25C in de woonkamer hier, wel zonder airco. Vind dat zeer doenbaar. Maar met de dak koepels in de keuken en bergkot bedekt, en rond 20h koelt het af. En de ramen gaan dan boven open, en dan is het daar ook 24-25C na een uur of 2-3 verluchten. Slaap tot 25C wel zonder veel last, maar moet moe genoeg zijn.
 
Laatst bewerkt:
Na de winter kijken we allemaal wel uit naar wat meer licht en warmte, maar na de maand mei mag het van mij meteen herfst worden. Ik heb echt niks met de zomermaanden. Voor mij staat de zomer ook gelijk met futloos en chagrijnig. Het is gewoon een vreselijke periode waar ik elk jaar tegenop kijk.
Effectief interessant om lezen die verschillen in gevoelens.
Hier net het omgekeerde; als ik nu al begin te denken dat we binnen pakweg twee maanden mogelijks al in dikke winterjas moeten buitenkomen, dan krijg ik al de bibber op het lijf (nog altijd 25 graden hier in de living trouwens ☺️).
November en december overleef ik nog redelijk, maar wanneer we in putje winter belanden (januari, februari), dan is dat de meest deprimerende periode voor mij en ik kan niet ontkennen dat het vooral komt door de koude (of in het beste geval een soort van winter-hersftweer).
In januari zit ik dan al af tellen naar dagen zoals vandaag.

Terug van zee en daarnet nog een geïmproviseerde douche genomen buiten in de tuin... Zalig! 😍
 
Tis dat de winters hier nog koud zijn...
Meer en meer last van insecten ja.
Gisteren massa's vliegen op het strand, komt niet veel voor. Blij dat ik weekend aan zee zit en niet thuis int waasland.

25 is meer dan ok om te werken. Als het verlof is, maakt het minder uit. Maar 35 hier is vermoeiend met die vochtigheid.
 
Wat een plaknacht maar verrassend genoeg de eerste keer in een paar dagen kunnen doorslapen tot 6u. Om 6u eens buiten gaan kijken en nog altijd 18 graden. Alles opengezet maar er is niks van wind nu. Lukt dus ook niet meer om het wat deftig af te koelen binnen na zo’n week hitte. In de living nog altijd 26 graden nu.

Enige voordeel van deze hittegolf is dat het al september is en niet hartje zomer.
 
Aan dit weer vind ik vooral het zweterige en plakkerige zeer vervelend, ik haat dat al evenveel als muggen. Gisterenavond me nog opgefrist om ergens heen te gaan en die kleren kunnen ook al de wasmand in omdat ik zat te zweten als een rund. Ik begrijp wel dat mensen uitgekeken raken op januari-februari omdat de dagen nog kort zijn en de bomen kaal, maar dan vind ik het eerder vervelend als het wekenlang grijs weer is. In de winter is zonnig weer best te genieten, vind ik. En je hebt de mooiste schemering.

Al bij al ben ik blij dat we vier seizoenen hebben.
 
Terug
Bovenaan