Lente & zomer 2021

In land van Herve gaan fietsen deze voormiddag, ik kan zeggen dat het heet was.

Deze week hier (regio Leuven) toch minder regen gehad hier dan gehoopt. Als er 10l/M2 gevallen is zal het veel zijn. Hopelijk komende week toch wat meer
 
Ja, we nemen ook weer meteen afscheid van het zomerweer voor een wat langere periode, zo blijkt. Volgende week rond of licht onder normaal, en daarna is nog giswerk, maar de eerste signalen voor die week zijn écht niet goed.
 
Het gaat gewoon van kwaad naar erger. Je zou denken dat het zou opwarmen na deze week, maar het lijkt gewoon als ik nu moet afgaan op de modellen verder af te koelen waarbij we gewoon geen 15 graden meer halen eind mei.

hgt300.png.cb5553f07a73df0aedba61c50da2ad04.png


Zo een zuidelijke straalstroom zeg.

Bovendien ook vrij nat voor de komende 2 weken.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Hawk
609a410e40214.png


De kans op temperaturen boven >20 graden in een geel blokje. De kans op >25 graden in het oranje. Ja,

Op basis van de pluim zou je ook vermoeden dat dit een behoorlijk en opvallende mei wordt die wederom te koel voor de tijd v/h jaar zal zijn.

609a45e28475e.png


Kletsnatte pluim voor bvb. Limburg. Maar echt kletsnat.

609a763a98037.jpg


De afwijking tegenover normaal wordt ook frappant.
 
2 vulkanen worden op dit moment ook beschuldigd van deze koude(re) lente. Het kan volledig toeval zijn, en op dit moment neig ik ook richting toeval. Al sluit ik niet uit dat er een miniem effect van de verhoogde vulkaanactiviteit is op het Europese en ter uitbreiding wereldwijde klimaat, maar ik vermoed dat sinds dat de koudere periode al gestart is nog voor één van die 2 uitbarstingen begon dat het meer berust op toeval. Maar tegelijkertijd sluit ik niet uit dat we zelfs nog verdere koeling zien ten gevolge van diezelfde vulkaan waar ik het over heb. La Nina kan enerzijds ook een rol spelen in de kleine afname van de wereldwijde temperatuur alsook deze Europese lente, maar het ziet er nogal een vrij sterk effect voor een zwakke La Nina waar niet altijd het effect op het Europese klimaat zichtbaar is. Ook de drop in wereldwijde temperatuur die geassocieerd is met La Nina lijkt behoorlijk sterk en abrupt voor maar "een zwakke La Nina". Verminderde menselijke activiteit door covid-19 is een andere optie, maar ook hier opnieuw sinds dat de economie nooit echt volledig plat heeft gelegen en toch vaak is blijven doorgaan in westerse landen, zie ik gewoon niet in hoe dat op zich dit kan verklaren. Zelfs een combinatie van alle drie lijkt me opnieuw heel erg sterk. Ook verminderde zonne-activiteit kan dit niet verklaren, ook omdat er uit het verleden geen duidelijk verband is ontstaan, en dat je het dan de vraag krijgt: waarom niet in 2019 of 2020 maar nu dus wel (lichtjes)?


Op basis van dit zie je dat de IJslandse vulkaan die op dit moment in de spotlights staat, wel in intensiteit aan het toenemen is, en op zich een fotogenieke uitbarsting is, die wetenschappers de gelegenheid biedt om het vulkanisme van Zuidwest-IJsland voor het eerst in actie te zien en dus ook te observeren, waar deze voor het eerst in 800 jaar tijd terug activiteit vertoont. Ik vermoed dat de kans meer dan 50% is dat Grimsvotn ook nog dit jaar uitbarst (vermoedelijk nog voor augustus/september), en rond de 90% dat dit ofwel dit of volgend jaar gebeurt, dus er is weer wat leven in IJsland. Grimsvotn barst regelmatig uit en is sinds 1998 ook vrij periodiek en vrij voorspelbaar op vlak van zijn uitbarstingen. Maar de uitbarsting in mei 2011 was wel een zeer zware (verwar niet met Eyjafjallajokull in april 2010 die lichter was, maar meer gevolgen had voor de luchtvaart in Europa door pech met de winden toen en andere gasstructuur van uitstoot). Al zou ik het eigenlijk wel behoorlijk macaber vinden mocht deze vulkaan midden de zomervakantie gaan uitbarsten en het vliegverkeer gaan ontregelen indien de covidcijfers het op dat moment zouden toelaten. De uitbarsting van 2011 is de tweede zwaarste ter wereld sinds Pinatubo in 1991 en de zwaarste in IJsland op 100 jaar tijd. Maar... het kan ook gerust een pak minder krachtig zijn dan toen. (VEI 3 of VEI 4 lijkt vrij waarschijnlijk).




Dit is dan nog een andere vulkaanuitbarsting in de Caribbean. Behoorlijk zwaar. En volgens bepaalde bronnen heeft deze behoorlijk wat SO² hoog genoeg in de stratosfeer uitgestoten (zodat de regen deze niet weer kan uitwassen) die bovendien door de trade winds heel snel verspreid is geraakt over de wereld, die vervolgens het zonlicht kunnen blokken en een koelend effect creëren.

Het zou ongeveer om 1-2 Megaton van SO² gaan, wat meer is dan verwacht, maar niet genoeg voor een significant effect op het wereldwijde klimaat (daar ligt de grens op 5 Megaton SO²). Anderzijds kan het een onderschatting van de cijfer gaan, en waren de omstandigheden wel perfect, het is gewoon een kwestie van niet voldoende uitgestoten te hebben. Bij de Pinatubo in 1991 gaat het om 15-20 Megaton SO² dat toen wel degelijk een impact op het klimaat had, maar geen opvallend regionaal effect. Maar dus wel een daling van 0.5°C.

Bij de IJslandse vulkaan is de vulkaan te klein, maar gezien de stratosfeer daar veel minder hoog hangt dan in de tropen, is er ook veel minder nodig. Neem daar dan nog eens bij dat vrij onduidelijk is hoe dat type soort vulkaanuitbarstingen een impact hebben op het klimaat, zoals bij Laki het geval was in 1783. Anderzijds had een soortgelijke uitbarsting in 2014 (maar veel kleiner dan Laki) geen effect. De huidige uitbarsting heeft mogelijk zelfs nog meer gemeen met Laki mbt op de lavafonteinen, maar is ook veel kleiner dan Laki.

Nu, hoe dan ook is duidelijk dat het gekke van de laatste 3 jaren er eventjes (tijdelijk) wat uit is, en niet alleen hier of in Europa. En het lijkt me dat dit al begonnen is sinds het begin van dit jaar, dus nog voor de uitbarstingen van start gingen, dus dat de oorzaak elders moet gezocht worden. Anderzijds kan ik niet uitsluiten dat de vulkaanuitbarstingen een heel licht versterkend effect gehad hebben, of misschien nog waarschijnlijker dat dat nog "moet komen", indien het ook zou komen (wat dan weer te betwijfelen valt, eigenlijk niet echt heel waarschijnlijk, maar valt ook niet uit te sluiten).

E1COCKkWYAIbqcR


Koud in de VS ook laatste 30 dagen.
 
609bd3cab82f2.png


Ja voor het goede weer en de hitte moet je naar Rusland. Daar is het dus wel veel te warm voor de tijd v/h jaar. Dit is voor Moskou. Maar bvb. in Orenburg is de afwijking nog uitgesprokener, maar dat is al aan de Oeral nabij Kazakhstan. Misschien zomervakantie daar maar gaan boeken :laugh: Misschien dat de Kaspische Zee wel toeristische regio's heeft?
 
Ja 't weer is niet fameus deze week en het ziet er ook niet fameus uit. Gisteren regen gehad tijdens het fietsen en vandaag ook.
En het kan extreem snel veranderen ook, je kan volle zon hebben en een uur later in een stortvlaag zitten.

Ik denk niet dat dit slechte weer veroorzaakt wordt door vulkaanuitbarstingen, je moet al een uitbarsting hebben van VEI 6 of 7 vooraleer het effect gaat hebben op het weer wereldwijd. Het is gewoon een slecht voorjaar, en vorig jaar hadden we een ongewoon goed voorjaar, dus het contrast is wel heel groot nu. België heeft nu eenmaal een wisselvallig klimaat , die droogte van vorig jaar is niet echt normaal. Maar niemand buiten misschien een paar weerliefhebbers en klimaatdeskundigen of boeren gaan klagen omdat het te goed weer is.
 
Laatst bewerkt:
België heeft nu eenmaal een wisselvallig klimaat , die droogte van vorig jaar is niet echt normaal. Maar niemand buiten misschien een paar weerliefhebbers en klimaatdeskundigen of boeren gaan klagen omdat het te goed weer is.
Ik hoop toch stiekem dat we opnieuw naar het 'gewone Belgische' weer gaan en dat de voorbije jaren uitzonderingen waren, hoewel ik wel weet dat zulke zomers minder uitzondering en meer regel gaan worden waarschijnlijk.

Hoe het weer nu op dit moment is, dat hoeft natuurlijk ook niet voor mij, maar die voorbije paar zomers met die tropische temperaturen en extreme droogte ben ik ongelofelijk beu. Los van het feit dat het land daar niet op voorzien is (huizen gebouwd om zo veel mogelijk licht binnen te laten met weinig of geen natuurlijke zonwering, veel huizen die gebouwd zijn om de warmte binnen te houden, bijna nergens airco, constant problemen met water bij droogte, ...) vind ik gewoon die extreem hoge temperaturen alles behalve aangenaam. Geef mij dan toch maar echt van die zomers waar dagen boven de 30 graden een uitzondering zijn en zo rond de 25 tot 26 de norm voor 'warme dagen'.

't Is een zomer thread maar ik was bijvoorbeeld ook ongelofelijk blij om nog eens een paar dagen echt een dik pak sneeuw en echt koude temperaturen te hebben. Dat gebeurde tot voort kort ook vrijwel elke winter, maar de laatste jaren had ik het gevoel dat ik mijn dikke winter kledij zelfs niet meer moest boven halen.
 
Ja 't weer is niet fameus deze week en het ziet er ook niet fameus uit. Gisteren regen gehad tijdens het fietsen en vandaag ook.
En het kan extreem snel veranderen ook, je kan volle zon hebben en een uur later in een stortvlaag zitten.

Ik denk niet dat dit slechte weer veroorzaakt wordt door vulkaanuitbarstingen, je moet al een uitbarsting hebben van VEI 6 of 7 vooraleer het effect gaat hebben op het weer wereldwijd. Het is gewoon een slecht voorjaar, en vorig jaar hadden we een ongewoon goed voorjaar, dus het contrast is wel heel groot nu. België heeft nu eenmaal een wisselvallig klimaat , die droogte van vorig jaar is niet echt normaal. Maar niemand buiten misschien een paar weerliefhebbers en klimaatdeskundigen of boeren gaan klagen omdat het te goed weer is.

Laki was VEI 4 en had door de aard en ligging van de vulkaanuitbarsting wel degelijk een impact. Maar ik ga wel akkoord dat zowel de huidige uitbarsting in IJsland alsook de uitbarsting in de Caribbean geen impact hebben en indien wel, niet veel impact zullen hebben. Het tijdstip van die uitbarstingen suggereert ook dat ze er vrijwel niets mee te maken hebben, want de huidige weer- en klimaatpatronen zijn al langer bezig, en ten tweede ook niet zodanig extreem als bij ook zwaardere vulkaanuitbarstingen het geval was. Bovendien is het koudere weer ook wat te gelokaliseerd boven Europa. Hoewel er wereldwijd wel op meerdere plaatsen wat koeler is tegenover de laatste 5 jaren. En het op Antarctica ook vrij koud is de laatste 2 maanden wat de wereldwijde temperatuur ook wat naar beneden haalt.
 
Ik hoop toch stiekem dat we opnieuw naar het 'gewone Belgische' weer gaan en dat de voorbije jaren uitzonderingen waren, hoewel ik wel weet dat zulke zomers minder uitzondering en meer regel gaan worden waarschijnlijk.

Hoe het weer nu op dit moment is, dat hoeft natuurlijk ook niet voor mij, maar die voorbije paar zomers met die tropische temperaturen en extreme droogte ben ik ongelofelijk beu. Los van het feit dat het land daar niet op voorzien is (huizen gebouwd om zo veel mogelijk licht binnen te laten met weinig of geen natuurlijke zonwering, veel huizen die gebouwd zijn om de warmte binnen te houden, bijna nergens airco, constant problemen met water bij droogte, ...) vind ik gewoon die extreem hoge temperaturen alles behalve aangenaam. Geef mij dan toch maar echt van die zomers waar dagen boven de 30 graden een uitzondering zijn en zo rond de 25 tot 26 de norm voor 'warme dagen'.

't Is een zomer thread maar ik was bijvoorbeeld ook ongelofelijk blij om nog eens een paar dagen echt een dik pak sneeuw en echt koude temperaturen te hebben. Dat gebeurde tot voort kort ook vrijwel elke winter, maar de laatste jaren had ik het gevoel dat ik mijn dikke winter kledij zelfs niet meer moest boven halen.
Zo 20-25°C is in feite ideaal, moet niet meer zijn.
 
Zo 20-25°C is in feite ideaal, moet niet meer zijn.
Zo is dat. Ik krijg echt het schijt van de media als ze in de zomer lyrisch zijn over het weer bij +30 graden. Boven de 25 graden is voor niks goed. Als je tot middernacht buiten wil zitten, doe een pullover aan.
Ik heb zeer weinig last van de pollen dit jaar, vind het prima zo :thumb:. Voor volgende week geven ze opnieuw veel regen, maar dat deden ze voor de voorbije 2 weken ook. Zoveel regen heb ik nu toch ook niet gezien.
 
Voor de warmte moet je op dit moment naar Finland en Rusland. Een bepaalde locatie in Finland haalde 25°C vandaag terwijl er nog 15 cm sneeuw ligt.

609d510bacd99.png


609d510bd7a9b.png
 
609ee2c1a2f79.png


Wat een bagger zeg...

Vooral die dauwpunten vanaf volgende week zaterdag, jezus. Temperatuur max. volgens control en oper rond 10 graden. En bijna minimumtemperatuur zo laag dat op een heldere nacht in een verloren locatie een historische nachtvorst er nog gewoon inzit... Stel je voor dat we nog eens maandagmorgen opstaan en een auto mogen krabben? :laugh:

Zal wel zo een vaart niet lopen maar gow. Voor 24 mei staat de laagste temperatuur in De Bilt op 10.9°C.

Vroeg of laat komt er wel een einde aan, daar hint control zelfs ook op voor eind mei maar dat is nog veel te ver.

mfGlsqr.png


Maar eerst... nog... misschien... dit :laugh: Dit kan toch niet. Vreselijk koude bovenluchten. Zit totaal verkeerd.

CE135015-EB47-403D-AD95-7749E961A3DF.png.2ab54cb5da12fa931efd860e359bffe9.png


Op een nog betere schaal, toont pijnlijk aan waar je moet zijn voor de warmte.

En op Britse weerfora zijn ze gewoon de sneeuwkansen voor volgend weekend aan het bespreken :laugh:

Rrea00219750603.gif.309c0e91382b0faa340fac71873ceefc.gif


ecmt850.240-4.png.8230d3bc91e0618384e38b1bfb7826e4.png


Behoorlijk gelijkaardige setting met eind mei / begin juni 1975 met toen ook een La Nina, en een zeer koude lente, vooral in mei toen.

https://www.theguardian.com/news/2020/jun/01/weatherwatch-freak-snow-stopped-cricket-on-2-june-1975#:~:text=On%202%20June%201975%2C%20snow,Lord's%20cricket%20ground%20in%20London.

Ja, historische sneeuwval toen begin juni in Londen. Maar als het weer een geheugen kent, dan zou de zomer wel voor de vierde keer schroeiend heet worden, want werd kort gevolgd door een eerste hittegolf, en augustus 1975 staat in de top 3 van heetste augustmaanden ooit. enkel vorig jaar en 1997 doen beter. [en misschien beter warmte, zon en alle pracht in augustus dan begin v/d zomer... ;) ]
 
Laatst bewerkt:
Op HLN las ik recent (vergeef me dat ik het artikel niet meer vind) als reden van het koude weer (alweer): de opwarming van de aarde! Door het smelten van massa's ijs, komt er regelmatig koude lucht onze richting uit, waardoor het kouder is dan normaal.

Dat kan allemaal wel zo zijn, maar ik heb altijd de indruk dat als het een maand of periode het abnormaal koud is dat de zevermedia altijd wel schrijft dat de schuldige de 'opwarming van de aarde is'.

Ook omgekeerd is het zo: Als het héél warm is voor een bepaalde periode dan is de schuldige volgens zo'n krant als HLN: de opwarming van de aarde! Als het weer dan weer eens grillig en onvoorspeelbaar is. Ook dan is de schuldige: de opwarming van de aarde!

Ik vind dat een beetje kort door de bocht om het altijd daarop te steken. :tongue:

Ik geloof dan nog eerder onze goeie vriend 'Lakigigar' :D
 
Ook als de aarde opwarmt ga je nog steeds koudere periodes afgewisseld hebben met warmere periodes. Het is alleen dat de warmere periodes frequenter en nog warmer worden terwijl de koudere periodes iets minder koud worden over het algemeen en minder frequent. Dat noemt men niet het "klimaat", maar dat noemt men het "weer". En als je er toch een verklaring voor wilt: "grillen van het weer met mogelijk La Nina deels als oorzaak".

Onderstaande bewijst de definities. Eigenlijk kan je nooit zeggen dat een "enkel weerevenement" het gevolg is van een opwarmend klimaat, omdat het klimaat per definitie een periode van minstens 30 jaar behandelt. Wat onder het klimaat valt is het meer voorkomen van bijvoorbeeld warmere periodes, warmere temperaturen en het toenemen van de hittegolven, maar je kan nooit zeggen dat een hittegolf het gevolg is van klimaatopwarming of klimaatverandering. 30 jaar geleden kwamen ze ook voor, alleen minder frequent dan nu. Maar ik heb sowieso het idee dat berichtgeving over weer & vooral klimaat op dat vlak wat biased is, en dat elk uniek of apart weerevenement toegeschreven wordt aan het klimaat, terwijl extreme weergebeurtenissen al van elke tijd is.

Het klimaat is de gemiddelde weerstoestand (temperatuur, windkracht, bedekkingsgraad en neerslag) over een periode van minimaal 30 jaar. De toestand van de atmosfeer op een bepaald moment is het weer.
 
609f75a3753fe.png


Bizar koude GFS oper.

9,74°C virtueel is belachelijk weinig. Enkel 1941 en 1902 doen slechter. Bovendien behoorlijk nat.

April en Mei tezamen zijn met deze verwachtingen erbij gewoon de tweede koudste ooit. Enkel 1941 doet slechter.
 
Terug
Bovenaan