Herfst en winter 2023/24

Ik weet dat het nog te vroeg is om al conclusies te trekken, maar toch: deze week eindelijk eens zonnig én niet koud. Zeer fijn natuurlijk, maar volgende week hebben vriend en ik dan een week verlof, en ik zie niks anders dan buien voorspeld en geen straaltje zon... :confused2:
Het feit dat de voorspellingen elke dag veranderen helpen er ook al niet bij om alvast een dag naar bv. Gent of Antwerpen te plannen.

Enige lichtpuntje is dat het "maar" 40-50% kans is, en dus nog kan veranderen/verschuiven.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat het nog te vroeg is om al conclusies te trekken, maar toch: deze week eindelijk eens zonnig én niet koud. Zeer fijn natuurlijk, maar volgende week hebben vriend en ik dan een week verlof, en ik zie niks anders dan buien voorspeld en geen straaltje zon... :confused2:
Het feit dat de voorspellingen elke dag veranderen helpen er ook al niet bij om alvast een dag naar bv. Gent of Antwerpen te plannen.

Enige lichtpuntje is dat het "maar" 40-50% kans is, en dus nog kan veranderen/verschuiven.

Je kan er niet op plannen. De dag op voorhand, dan weet je ongeveer wat het gaat zijn.

Zaterdagochtend doe ik mee met de dag van de motorrijder. Eerst gingen er hevige buien zijn, zwart wolkje met dikke regen.. Gisteren stond er een zon in de ochtend, met brede opklaringen. Nu staat er weer een wit wolkje met wat regen en zon.

Ge kunt er niks uit opmaken. We zien het wel.
 
We zouden vandaag de 19 graden aantikken, slaat helemaal nergens op.

De eerste "20°C dag" van het jaar valt geregeld in maart, dus zo uitzonderlijk is dat niet (en vandaag werd het zelfs geen 20° en de volgende dagen wordt het opnieuw kouder, dus behoorlijke kans dat we dit jaar zelfs geen 20°C halen in maart)

5 jaar geleden haalden we zelfs de eerste 20° in februari (wat dan weer wél nergens op slaat, aangezien dat nooit eerder gebeurde)

Vorig jaar was de eerste 20°C dag pas op 4 mei... 🙈 Was dan ook een gigantisch slechte lente.
 
Gelukkig droog deze morgen dus ik heb mijn fietsritje kunnen doen. Hopelijk blijft het morgenvroeg ook droog, dan klaag ik niet. Begin volgende week ziet het er ook niet zo slecht uit maar wel fris. Daarna kan het meevallen of tegenvallen, voor maart is dat nu ook niet abnormaal, dat is doorgaans geen maand waar je op langdurig stabiel weer moet rekenen. April is meestal al beter.

Voor vrijdag zag ik volgens 1 voorspelling 21 graden en volgens een andere 14 graden, blijft nog zeer onzeker.
 
Laatst bewerkt:
uwen dikken teen had gelijk. Die week zon is een week regen ende onweer geworden....

Ik heb het hier al eens gezegd, maar het gaat altijd van goed naar slecht. Volg al een jaar het weer en ze passen ALTIJD de verwachtingen naar beneden aan.

Die complottheorie dat ze dat doen om hotelkamers aan de kust te vullen is precies niet zo vergezocht :laugh:
 
Tijdens droge perioden voorspellen ze soms regen van dagen op voorhand en drogen de verwachtingen op naarmate het dichterbij komt. Als er eenmaal een trend is, is die trend moeilijk te doorbreken.
 
Tijdens droge perioden voorspellen ze soms regen van dagen op voorhand en drogen de verwachtingen op naarmate het dichterbij komt. Als er eenmaal een trend is, is die trend moeilijk te doorbreken.

Ok begrijp ik, maar we zitten momenteel toch al lang in een trend van regenachtig en somber weer. En toch wordt er zonniger en droger weer voorspeld voor de volgende week, om dan nadien dit aan te passen naar nog meer nat en somber weer. Ze voorspellen altijd beter weer dan de trend, om dan nadien het aan te passen naar ....... de trend.
 
Vandaag geven de weersvoorspellingen in de krant de rest van de week een zonnetje, wolkje en regendruppels. Zaterdag en zondag wel zonnig tot hiertoe, maar ik verwacht dat dit tegen donderdag/vrijdag alweer bijgesteld is naar regen. Blijft echt extreem wisselvallig weer.

Ok begrijp ik, maar we zitten momenteel toch al lang in een trend van regenachtig en somber weer. En toch wordt er zonniger en droger weer voorspeld voor de volgende week, om dan nadien dit aan te passen naar nog meer nat en somber weer. Ze voorspellen altijd beter weer dan de trend, om dan nadien het aan te passen naar ....... de trend.
Met AI zullen de voorspellingen wel nauwkeuriger worden.
 
Het valt ook maar te zien welke app je gebruikt zeker?
Ik gebruik al jaren Yr, op langere termijn zijn die toch vaak accurater als het kmi. Yr geeft voor vrijdag - en zaterdagnacht wel gewoon regen.
 
yr.no is rechtstreekse modeluitvoer van ECMWF geloof ik. Dat is meer up-to-date dan het KMI.
Maar als er morgen iets totaal anders uit de weercomputer komt gerold kan er iets compleet anders op staan. KMI combineert meerdere weermodellen en zal niet enkel op ECMWF afgaan.
 
Zaterdag en zondag wel zonnig tot hiertoe, maar ik verwacht dat dit tegen donderdag/vrijdag alweer bijgesteld is naar regen.
Zondag is het de Ronde van Vlaanderen. Dan gaat het niet de ganse dag regenen. Misschien af en toe een beetje.
Idem met de regio Parijs-Roubaix de week erop, dan gaat het ook niet regenen. Schrijf maar al op (ook al zijn we hier niets mee).
 
Zondag is het de Ronde van Vlaanderen. Dan gaat het niet de ganse dag regenen. Misschien af en toe een beetje.
Idem met de regio Parijs-Roubaix de week erop, dan gaat het ook niet regenen. Schrijf maar al op (ook al zijn we hier niets mee).
Wel nice dat het weer zich gaat aanpassen aan de koers. Ik wou dat het weer zich ook zou aanpassen zodat het altijd droog is wanneer ik mijn fiets buiten pak.
 
Ok begrijp ik, maar we zitten momenteel toch al lang in een trend van regenachtig en somber weer. En toch wordt er zonniger en droger weer voorspeld voor de volgende week, om dan nadien dit aan te passen naar nog meer nat en somber weer. Ze voorspellen altijd beter weer dan de trend, om dan nadien het aan te passen naar ....... de trend.
Volgens mij is het historische gemiddelde in grotere mate bepalend voor de toekomstige voorspelling dan de huidige trend.

Eigenlijk zouden ze geen voorspellingen van meer dan 5 dagen online mogen zetten want dat heeft toch geen enkele waarde in onze regio.
 
Als je 5 dagen vooruitkijkt gaat de huidige trend meer doorwegen in de voorspelling, maar als je 14 dagen of meer vooruitkijkt zie je dat de ensemblegemiddelden de neiging hebben om naar het klimatologisch gemiddelde te gaan.

Ik heb ook de indruk dat verwachtingen in de zomer over het algemeen betrouwbaarder zijn dan in het tussenseizoen of in de winter.
Stabiel en warm weer is gemakkelijker op voorhand te voorspellen en dat staat nu nog niet op de kaarten.

Zeker regen is moeilijk te voorspellen op voorhand, qua hoeveelheid en qua timing. Soms lukt het nog niet goed om 1 dag vooruit te voorspellen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan