Herfst en winter 2023/24

Heb ik altijd raar gevonden dat ze net dié 2 maanden vaak in een regen-context benoemen ("buien"/"grillen"), terwijl dit gemiddeld gezien de 2 droogste (maart 59.3 mm / april 46.7 mm) maanden van het jaar zijn in België. Het zal zijn dat "decemberse buien" niet goed bekt zeker?
In december kan je dikwijls ook niet van buien spreken, aangezien het dan dikwijls voor lange tijd blijft regenen.
Gisteren waren het ook geen buien, dat was één groot regengebied die boven ons land bleef hangen de hele dag.

Ik denk dat men met maartse buien en aprilse grillen eerder verwijst naar het feit dat die maanden nog koud kunnen uitpakken met winterse buien, en dat grote temperatuurschommelingen mogelijk zijn. Soms winterse buien door het koudere water van de Noordzee.

Statistisch gezien regent het in België het minst in april.
 
Jezus wat een rotweer vanmiddag. 's ochtends nog droog maar nu al uren onafgebroken regen. Lekker lang in de file gestaan.

Weer zo'n vettig warmtefront onmiddellijk gevolgd door een koufront. Warmtefront = nimbostratus en regen. Daarna tussen de fronten in de warme sector met lage stratus en vaak motregen, en bij passage koufront nog buien en soms onweer.
 
Jezus wat een rotweer vanmiddag. 's ochtends nog droog maar nu al uren onafgebroken regen. Lekker lang in de file gestaan.

Weer zo'n vettig warmtefront onmiddellijk gevolgd door een koufront. Warmtefront = nimbostratus en regen. Daarna tussen de fronten in de warme sector met lage stratus en vaak motregen, en bij passage koufront nog buien en soms onweer.

Ik al voor de 2e dag op rij met de fiets erdoor. Enige positieve noot is dat mijn nieuwe regenbroek prima werkt :unsure:

Het mag toch stilaan stoppen. Weet er iemand waar ik kan vinden hoeveel regendagen we al gehad hebben dit jaar?
In mijn hoofd lijkt het alsof we op 2,5 maand tijd nog maar een dag of 5 zonder regen gehad hebben...
 
Ik al voor de 2e dag op rij met de fiets erdoor. Enige positieve noot is dat mijn nieuwe regenbroek prima werkt :unsure:

Het mag toch stilaan stoppen. Weet er iemand waar ik kan vinden hoeveel regendagen we al gehad hebben dit jaar?
In mijn hoofd lijkt het alsof we op 2,5 maand tijd nog maar een dag of 5 zonder regen gehad hebben...

Januari viel op zich nog mee met 15 regendagen.
Februari was wel gigantisch met 23 regendagen.
En vandaag is het toch alweer regendag 8 in maart (ondanks het overwegend mooie weer vorige week)
 
Het zal al niet meer voor maart zijn precies, donderdag zo te zien een mooie lenteachtige dag, maar daarna gaat het weer aanmodderen en krijgen we buien en mogelijk pas vanaf volgende week dinsdag echt een verbetering, maar dat is nog ver af.
Het enige positieve aan het weer is de temperatuur, koud wordt het voorlopig niet voor de tijd van het jaar. Maar dan heb ik toch liever kouder weer met meer zon eerlijk gezegd.
 
De weerman Bram wist dit weekend te zeggen dat we (momenteel) eigenlijk geen rekening dienen te houden met voorspellingen verder dan twee dagen. Het is zo instabiel dat de weercomputers iedere dag iets anders uitspuwen.
 
Als ik de voorspelling bekijk voor de komende 10 dagen dan valt het op dat het weer alle kanten opzwabbert en dat de consistentie ver zoek is. Tot en met donderdag overwegend droog met aangename temperaturen. Maar tegen het weekend een heel stuk kouder en wisselvalliger met temperaturen die de 10°C niet meer halen.
Volgens ECMWF rond 27 maart weer een verzachting en >15°C maar tegen dan is de betrouwbaarheid enorm laag, en het Amerikaanse weermodel GFS wil daar nog niet van weten.
 
GFS haalt de 10°C op 850HPa boven voor eind deze maand:
65BgHD7.png

Kan in theorie 20°C en meer aan de grond opleveren als alles meezit.

Lijkt me dat ons verre van stabiel lenteweer staat te wachten, geregeld perioden van regen en buien.
 
We zouden vandaag de 19 graden aantikken, slaat helemaal nergens op.

Maar bon, toch vooral even genieten van 'geen regen'.
 
Terug
Bovenaan