Herfst en winter 2023/24

Avondland

Well-known member
Tijd voor een nieuwe thread!

633d7f6ce2cd6b44d7876461_Autumn%20PD%20Blog.jpg


Het mooiste seizoen van het jaar breekt aan: prachtige herfstkleuren, terug een jas en een lange broek aandoen, de geur van kachels in de lucht en dan ... die stoofpot met pruttelende wildstoverij op het vuur. Een lichtjes gekoelde Bourgogne die bij een eerste geuropname je meteen doet onderdompelen in herfstweelde. En dan de winter. Hopelijk geen herhaling van vorig jaar met die saaie grijze weken, maar wat meer zon en misschien een aardige koudeprik. Niets fraaier dan fris winterweer, want dan zijn de zonsondergangen het mooist.

U begrijpt het al: de zomer is overgewaardeerd, you sweet summer children. Eat your heart out.

Dus, het ziet er naar uit dat we een indian summer tegemoet gaan volgende week. Het is nog niet gedaan met dat gezweet en we kunnen nog terraskes doen.
 
de huidige rukwinden hier beloven alvast veel goeds deze herfst.
na een korte wandeltocht met met de zon in zet,
de zetel in met een chocomel en een banaan,
er niet meer uitkomen tot de nood om kousen aandraaft,
pumpkin spice (maar vooral de kleur oranje-bruin)
 
Volgende week zon en 25 graden. De herfst mag op die manier nog een jaar duren.
ik heb niets over temperaturen gezegd, maar wel opmerkelijk nu deze weken is het inkorten van het aantal uren dat de zon zichtbaar is.
vlugger donker dus. koelt over de nacht veel meer af al.
 
Het wordt dan wel warmer volgende week, maar dat we die 25 graden zullen halen is nog lang niet zeker. Eerder 22-23 graden volgens de huidige werwachtingen.
 
Is in de schaduw gemeten zeker? Dus in het zonnetje zou het toch 25 graden moeten zijn.
Ja maar officieel worden temperaturen in de schaduw gemeten. Dus dat is de referentie. Strikt gezien eigenlijk in een weerhut volgens bepaalde standaarden. Anders zou het in België elk jaar wel eens 40 graden worden.
 
Om dan met een influx van uitheemse muggen te zitten in collaboratie met Aziatische hoornaars, die ons leven constant zuur maken?
Pls no.
Graag een tweetal weken 's nachts ca. -5°C, met overdag flirtend met het vriespunt en een zon
Graag idd.. en eens een weekje een pak sneeuw mag ook van mij. Dat is weeral eens lang geleden. In mijn kindertijd (jaren '80) was dat vrijwel elke winter het geval. Herinner mij nog de winter van 1985 toen ik 2-3 weken aan 1 stuk met de slee naar school ging
 
Ik vind het echt zonde als er een winter voorbijgaat zonder eens sneeuw gehad te hebben. Ook van koud en droog winterweer kan ik wel genieten, dan doe je maar een dikke jas aan.
Maar wekenlang grijs miezerweer daar word ik depri van.
Ik vind het dan ook spijtig dat het steeds moeilijker wordt om nog eens sneeuw van betekenis te krijgen (die langer dan een paar uur blijft liggen). Het is ook alweer geleden van 2012 dat er nog op grote schaal geschaatst kon worden (vorig jaar in december was het wel een tijdje koud, maar net niet lang genoeg)

Het moet ook geen hele winter stenen uit de grond vriezen, want dat is dan slecht voor de portemonnee.
 
Elke dag 27 à 28 graden, volle zon en blauwe lucht. Elke dag zwemmen in de zee, bakken op het strand en café granizados drinken in de héladeria. De herfst van dit jaar valt goed mee. Maar ja ik zit dan ook in het zuiden van Spanje :love:
 
Eind september tot zelfs begin oktober volgens de laatste voorspellingen temperaturen tot 20°C en iets erboven nog... Tijden veranderen ook qua weer blijkbaar.. Nog geweten dat het amper 10°C was overdag begin oktober en dat in een niet zo heel ver verleden.
 
Ik vind de huidige temperaturen persoonlijk wel aangenaam (vooral omdat het 's nachts vrij goed afkoelt, wat een van mijn grootste problemen is met de zomermaanden) maar voor mij mag de herfst inderdaad ook wel echt gaan beginnen. Het is bijna oktober en het was hier gisteren 24.5 graden.

Zoals @Avondland het altijd zo treffend beschrijft kijk ik ook uit naar die typische herfstervaringen. Wandelen in een herfstbos met de frisse lucht in je neusgaten, 's avonds aan een vuurtje buiten zitten met een warme trui en goed glas wijn, rijke Franse/Belgische gerechten eten terwijl buiten de zon ondergaat en het kouder wordt, sweater weather, 's avonds in een frisse kamer onder de dons kruipen, ...

Je kan veel van die dingen ook allemaal doen in 20 graden, maar dat voelt voor mij toch vrij vreemd aan. 't Is goed geweest met de warme dagen wat mij betreft, we hebben er genoeg gehad.
 
Voorlopig is de trend eerder dat het aan de warme kant blijft. Komende maandag mogelijks nog eens rond de 25 graden en ook het weekend erna zitten er weer temps boven de 20 in de verwachting. Soort lenteweer, maar dan in de herfst.
 
Nog niet maar wel bijna het einde van de maand. Maar ik vermoed dat deze septembermaand qua temperaturen wel weer records zal breken.
 
Terug
Bovenaan