Herfst en winter 2023/24

Nog niet maar wel bijna het einde van de maand. Maar ik vermoed dat deze septembermaand qua temperaturen wel weer records zal breken.
September is inderdaad goed op weg om records te breken. Oktober gaat ook beginnen met 23° en 25° (bah) dus dat kan ook al tellen. Toch een zomer die al bij al qua temperaturen al vier maanden duurt.

De gemiddelde temperatuur ligt op dit moment ongeveer 4 graden boven het gemiddelde (19° vs 15.2°) en dat zou een record zijn; het vorige record was 18.4°.

De gemiddelde maximumtemperatuur is ongeveer 5 graden hoger dan het gemiddelde (24.4° vs 19.5°) en dat zou een record zijn, het vorige was 23.4°.

De gemiddelde minimumtemperatuur is drie graden hoger dan het gemiddelde (14.3° vs 11.3°) en dat zou een record zijn, het vorige was 14.1°.

Spijtig voor liefhebbers van de herfst.
 
Voor 2 oktober wordt er 25°C voorspeld. 't Is er een beetje over. 't Is hier niet Barcelona hé. Een normale temperatuur voor oktober is 15°C overdag. (dan wel over de volledige maand gezien)
 
En het is nog wel ver weg maar voor volgend weekend ook rond de 23°C voorspeld. Ik zie wel dat ECMWF wat gematigder is (hoewel die onder het gemiddelde zit) in die voorspelling dan GFS.
 
Wat we nu hebben, ditte hé deze zogenaamde herfst is niet meer dan een slap aftreksel van de lente, soort van zomer en lente die seks hebben gehad en daaruit is dit ontstaan. De gezonde baby (herfst dus) is naar verre oorden verhuist en wij blijven hier zitten met deze droge, misvormde ellende. Een uitgedroogde moederkoek, niets meer en niets minder.


Maar wat ik oprecht erg vind is dat mijn zoontje en wellicht nog veel andere kinderen nooit de sneeuw gaan kennen zoals wij die hebben gekend. Sneeuw die valt en effectief ook blijft liggen voor een paar dagen ipv paar minuten.
Als we sneeuw willen zien moeten we allemaal hutje mutje verkassen naar plaatsen waar (voorlopig) nog wel sneeuw ligt om daar met zen alles fake ass selfies lopen maken als bewijs dat we sneeuw int echt hebben gezien.🥹

Sneewumannen maken in onze eigen voor of achtertuin gaan we niet meer doen en vind ik zo sneu.😢
 
Laatst bewerkt door een moderator:
September is inderdaad goed op weg om records te breken. Oktober gaat ook beginnen met 23° en 25° (bah) dus dat kan ook al tellen. Toch een zomer die al bij al qua temperaturen al vier maanden duurt.

De gemiddelde temperatuur ligt op dit moment ongeveer 4 graden boven het gemiddelde (19° vs 15.2°) en dat zou een record zijn; het vorige record was 18.4°.

De gemiddelde maximumtemperatuur is ongeveer 5 graden hoger dan het gemiddelde (24.4° vs 19.5°) en dat zou een record zijn, het vorige was 23.4°.

De gemiddelde minimumtemperatuur is drie graden hoger dan het gemiddelde (14.3° vs 11.3°) en dat zou een record zijn, het vorige was 14.1°.

Spijtig voor liefhebbers van de herfst.
Overzicht van het KMI: https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat-van-belgie/klimatologisch-overzicht/2023/september.

Warmste septembermaand sinds het begin van de metingen alsook verschillende records. Quasi hetzelfde als jij hier reeds gepost hebt. Enkel de neerslaghoeveelheid was eerder normaal te noemen.
 
Overzicht van het KMI: https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat-van-belgie/klimatologisch-overzicht/2023/september.

Warmste septembermaand sinds het begin van de metingen alsook verschillende records. Quasi hetzelfde als jij hier reeds gepost hebt. Enkel de neerslaghoeveelheid was eerder normaal te noemen.
Yup, zoals te verwachten dus inderdaad.

Oktober ziet er ook al niet enorm veel beter uit tot nu toe:

  • Maandag 25 graden
  • Dinsdag 19 graden
  • Woensdag 18 graden
  • Donderdag 17 graden
  • Vrijdag 20 graden
  • Zaterdag 21 graden
  • Zondag 24 graden
Dan daarna nog 22, 20 en dan gaan we eindelijk naar iets of wat normale temperaturen voor het jaar. Laten we hopen dat die warmteopstoten dan ook wegblijven. Aangenaam weer, dat zeker, maar in oktober moet het voor mij echt geen 25 graden meer worden.
 
wel vorig jaar was ik in Stockholm de eerste week van oktober en het weer was daar toen zoals het in België was 10 jaren geleden begin oktober (persoonlijk gevoelsmatig). 12-15 graden. Daar is de winter wel nog effectief volle sneeuw, maar het is ook een pak noordelijker.

morgen wordt het hier 27 graden. like what? ik mag eigenlijk niet klagen want de CV ketel moet hier een week uitstaan, maar toch. ne warme choco drinken bij 2%7graden is toch niet hetzelfde .
 
het weer was daar toen zoals het in België was 10 jaren geleden begin oktober (persoonlijk gevoelsmatig). 12-15 graden.
Oktober 2013: 22 dagen van +15 graden, met op 26/10 nog 22,2°C.
Dat in oktober de temperatuur nog eens boven de 20 graden gaat is vrij gebruikelijk, oktober is ook gewoon een warmere maand als april.

Uiteraard dat we algemeen hogere temperaturen zien maar dat het vroeger in oktober 12 a 15 graden was klopt niet.
 
Wat we nu hebben, ditte hé deze zogenaamde herfst is niet meer dan een slap aftreksel van de lente, soort van zomer en lente die seks hebben gehad en daaruit is dit ontstaan. De gezonde baby (herfst dus) is naar verre oorden verhuist en wij blijven hier zitten met deze droge, misvormde ellende. Een uitgedroogde moederkoek, niets meer en niets minder.


Maar wat ik oprecht erg vind is dat mijn zoontje en wellicht nog veel andere kinderen nooit de sneeuw gaan kennen zoals wij die hebben gekend. Sneeuw die valt en effectief ook blijft liggen voor een paar dagen ipv paar minuten.
Als we sneeuw willen zien moeten we allemaal hutje mutje verkassen naar plaatsen waar (voorlopig) nog wel sneeuw ligt om daar met zen alles fake ass selfies lopen maken als bewijs dat we sneeuw int echt hebben gezien.🥹

Sneewumannen maken in onze eigen voor of achtertuin gaan we niet meer doen en vind ik zo sneu.😢
Jij vergeet ook snel de voorbije winter?
 
Hoewel ik zeker kan genieten van t-shirtweer en de zon, kijk ik toch wel uit naar de eerste koude. Het zal nog even wachten worden.

Nu, liever dit dan eentonig grijs regenweer. Dat maakte deze zomer en vorige winter nogal saai.
 
Hoewel ik zeker kan genieten van t-shirtweer en de zon, kijk ik toch wel uit naar de eerste koude. Het zal nog even wachten worden.

Nu, liever dit dan eentonig grijs regenweer. Dat maakte deze zomer en vorige winter nogal saai.
Het is in feite meer zomer geweest in juni / september dan in de traditionele zomermaanden. September en juni waren warmer dan juli en augustus. Niet dat juli en augustus koud waren ...

Goed voor de stookkosten is dit weer wel, de verwarming hoeft nog niet aan.
 
Het zal waarschijnlijk nog zelden het geval zijn in de toekomst maar in een ver verleden heb ik nog Allerheiligen (en soms zelfs eerder) dat het al stevig aan het vriezen was, nu hebben we temperaturen die abnormaal zijn ... ik hoop op een echte winter met veel koude dagen met open weer.
 
Het zal waarschijnlijk nog zelden het geval zijn in de toekomst maar in een ver verleden heb ik nog Allerheiligen (en soms zelfs eerder) dat het al stevig aan het vriezen was, nu hebben we temperaturen die abnormaal zijn ... ik hoop op een echte winter met veel koude dagen met open weer.
Ik heb het gevoel dat er tegenwoordig nog nauwelijks seizoenen zijn, dit jaar is het:
januari - mei : herfst
juni: zomer
juli-augustus: herfst
september-begin oktober: zomer
Alles is niet gewoon egaal 1-2°C warmer geworden, ons klimaat is helemaal ontregeld.

Begin december was het koud, maar echt noemenswaardig winterweer is er voor de rest niet geweest. Op 1 januari kon ik fietsen in korte broek.
 
Ik heb het gevoel dat er tegenwoordig nog nauwelijks seizoenen zijn, dit jaar is het:
januari - mei : herfst
juni: zomer
juli-augustus: herfst
september-begin oktober: zomer
Alles is niet gewoon egaal 1-2°C warmer geworden, ons klimaat is helemaal ontregeld.

Begin december was het koud, maar echt noemenswaardig winterweer is er voor de rest niet geweest. Op 1 januari kon ik fietsen in korte broek.
Jouw verwachtingen lijken harder ontregeld te zijn dan het klimaat hier.
 
Dit is geen verwachting hé, dit is het weer van dit jaar tot nu toe.
En dan toch afgelopen juli en augustus herfst noemen? Dan waren jouw verwachtingen te hoog voor deze regio.

Die maanden zaten qua temperatuur net onder het gemiddelde en qua neerslag net boven het gemiddelde. Dat maakt dat het heel normale zomermaanden te noemen zijn, zeker geen herfst.
 
Idd meer een lange herfst en lente dan nog echte zomers en winters. Af en toe eens een winterprik en warmtegolf maar niet continue. Een soort noordelijke mediterranee wordt dat hier.
 
Terug
Bovenaan