Herfst en winter 2023/24

Qua temperatuur zit die ondertussen vanaf zaterdag t/m vrijdag volgende week ook al weer tussen 20°C en 25°C.

Ik begin het beangstigend te vinden, straks nog 20°C in december als het zo voortgaat.

Ik begin het beangstigend te vinden, straks nog 20°C in december als het zo voortgaat.
Beangstigend idd. Vraag me af welke records er in oktober zullen sneuvelen.

December 2015 kan ik mij nog goed herinneren en was toen ook al uitzonderlijk warm.

Vroeger vond ik het jammer dat het op mijn verjaardag altijd al winterachtig was. (2 november). Maar de laatste jaren kan ik hier in T-shirt buiten zitten op ons terras.

Gaat blijkbaar omlaag vanaf het weekend, overdag vlot 10 graden minder en blijkbaar begin volgende week minima rond 3 graden ( in Limburg dan toch )

Eigenlijk toch ook wel eens tijd dat het afkoelt. Wat me wel opvalt: de meeste bomen zijn nog redelijk groen door een zomer met voldoende water en zacht weer. Dat contrast met vorig jaar is toch groot, toen lag heel mijn tuin nu al lang onder de bladeren.

Eigenlijk toch ook wel eens tijd dat het afkoelt. Wat me wel opvalt: de meeste bomen zijn nog redelijk groen door een zomer met voldoende water en zacht weer. Dat contrast met vorig jaar is toch groot, toen lag heel mijn tuin nu al lang onder de bladeren.
Er is ook weinig wind vind ik. Maar is het niet zo dat het meestal pas vanaf half oktober is dat de bladeren beginnen te verkleuren en te vallen?

Wat mij betreft is het herfstweer dat vanaf dit weekend begint meer dan welkom.

Alles bij elkaar hebben we toch vier warme maanden achter de rug; juli en augustus waren uiteindelijk quasi perfect normaal qua gemiddelde temperaturen, maar dat zijn sowieso al de warmste maanden van het jaar. Zet daar dan een recordbrekende juni en een recordbrekende september bij (met gemiddelden die boven wat we normaal in juli en augustus krijgen lagen) en dan duurt de zomer, qua temperatuur, eigenlijk al vier maanden. Voor mij is het goed geweest en mag het truienweer gaan beginnen.

Het kan trouwens in mijn hoofd zitten, maar ik had deze zomer echt de indruk dat er minder afkoeling was 's nachts dan gewoonlijk. Eind juli en begin augustus zijn van die plaknachten natuurlijk normaal, maar ook in juni en september waren er veel nachten waarin het schijnbaar amper afkoelde. Dat maakt warme dagen voor mij toch wel een stuk lastiger om te dragen.

Ziet er naar uit dat het een te koude periode gaat worden voor oktober.
Niet over de 12 a 13°C met feitelijk nog paar koudere leden tot 5°C overdag.

Daar zal nu wel snel verandering in komen zodra de (nacht)temperaturen stevig naar beneden duiken.

Ferme hagelbui momenteel boven Sint-Niklaas, koude boven luchten dus.

Voordeel aan dit weer is dat het vocht eens uit huis is. Bij temperaturen van 19°C en meer is het bij mij behoorlijk vochtig in huis, luchtvochtigheid >70% (ramen die snel aandampen bijvoorbeeld), de laatste dagen is het beter (luchtvochtigheid <50% nu)

Terug
Bovenaan