Herfst en winter 2023/24

Juli en augustus waren echt wel vrij normaal te noemen vind ik. Die twee maanden worden dan echter ingepakt tussen twee recordbrekende maanden; juni was gortdroog en recordwarm op alle vlakken, en september was ook vooral droog en recordwarm qua gemiddelde temperatuur en gemiddelde maximumtemperatuur. Tussen zo'n extreme maanden lijken twee typische Belgische zomermaanden inderdaad enorm ondermaats.

Al bij al was de voorbije zomer ook gewoonweg warmer dan gemiddeld (18.9° vs 17.9°) en zelfs de vijfde warmste zomer (samen met 2006) van de huidige meetperiode. Overigens was het deze zomer de eerste keer sinds het begin van de metingen dat de minimumtemperatuur in Ukkel niet onder de 10 graden is gegaan. We hebben ook 78 dagen met temperaturen boven de 20° gezien; dat zijn er normaal gezien 64.5.

Al bij al dus weer, ondanks de mindere periode op het einde van juli en het begin van augustus, een warme zomer gezien. Zeker als je rekent dat die nu eigenlijk nog bezig is.
 
En het is nog wel ver weg maar voor volgend weekend ook rond de 23°C voorspeld. Ik zie wel dat ECMWF wat gematigder is (hoewel die onder het gemiddelde zit) in die voorspelling dan GFS.
Alé, die voorspelling voor komend weekend zal precies wel uitkomen. En volgens de laatste GFS run (opnieuw lang op voorhand en uiteraard geen zekerheid) zou het dan t/m donderdag volgende week vlot boven 20°C uitkomen. Gek zo'n berekeningen voor bijna half oktober.
 
En dan toch afgelopen juli en augustus herfst noemen? Dan waren jouw verwachtingen te hoog voor deze regio.

Die maanden zaten qua temperatuur net onder het gemiddelde en qua neerslag net boven het gemiddelde. Dat maakt dat het heel normale zomermaanden te noemen zijn, zeker geen herfst.
Naar mijn gevoel was het grote delen van juli en augustus toch niet echt zomers. Buiten de temperatuur dan, maar weerbeleving is meer dan enkel en alleen de temperatuur.
Als ge dat tegen juni/september zet is het contrast groot.

Ik zie dat we tegen donderdag naar een meer normale 17°C graden gaan, om dan terug naar 25°C te gaan zondag ...
 
Het KMI verwacht zelfs dat het vannacht niet onder de 18-19°C gaat gaan. En morgen zou het overdag kouder zijn dan vannacht. Woensdag en donderdag wat koeler, maar de koelte zal ook niet blijven duren.
 
Op de bedrijfsparking was het rond 17h45 27,5° (in de zon). Toch wel bijzonder begin oktober op het eerste gevoel.
 
Ik heb het gevoel dat er tegenwoordig nog nauwelijks seizoenen zijn, dit jaar is het:
januari - mei : herfst
juni: zomer
juli-augustus: herfst
september-begin oktober: zomer
Alles is niet gewoon egaal 1-2°C warmer geworden, ons klimaat is helemaal ontregeld.

Begin december was het koud, maar echt noemenswaardig winterweer is er voor de rest niet geweest. Op 1 januari kon ik fietsen in korte broek.
Ik heb net hetzelfde gevoel. Ik hoop dat we vanaf dit najaar terug een normaal jaar krijgen met echte seizoenen. Voor mij mag het in de winter eens een paar dagen goed sneeuwen en overdag vriezen als we dan in de zomer eens minstens 4 weken aan een stuk zonnig weer krijgen zoals vroeger. Van het huidige weerbeeld met maandenlange periodes van grijs en druilerig weer krijg ik een depressie.
 
Ik heb net hetzelfde gevoel. Ik hoop dat we vanaf dit najaar terug een normaal jaar krijgen met echte seizoenen. Voor mij mag het in de winter eens een paar dagen goed sneeuwen en overdag vriezen als we dan in de zomer eens minstens 4 weken aan een stuk zonnig weer krijgen zoals vroeger. Van het huidige weerbeeld met maandenlange periodes van grijs en druilerig weer krijg ik een depressie.
De tendens is wel niet echt dat we terug naar vroeger gaan :)
 
Ik heb net hetzelfde gevoel. Ik hoop dat we vanaf dit najaar terug een normaal jaar krijgen met echte seizoenen. Voor mij mag het in de winter eens een paar dagen goed sneeuwen en overdag vriezen als we dan in de zomer eens minstens 4 weken aan een stuk zonnig weer krijgen zoals vroeger. Van het huidige weerbeeld met maandenlange periodes van grijs en druilerig weer krijg ik een depressie.
Wat voor mij dat gevoel versterkte is dat we een vrij sombere lente gehad hebben.
Normaal heb je wat een aanloop naar het zomergevoel, maar nu bleef het maar aanmodderen. Totdat in juni het opeens de volledige andere richting uitging en extreem werd. Maar daarvoor was het niet echt weer om veel buitenactiviteiten te ondernemen.

Het huidig weer zijn de laatste stuiptrekkingen, want dit weerbeeld is in oktober nu wel uitzonderlijk.
Als ik er echter aan denk dat we binnen een paar weken vertrokken zijn voor ongeveer 6 maanden een leven met somber, guur en koud weer, dan overmant mij echt wel een depressief gevoel.
En het weer op zich is niet het probleem, maar wel dat het leven zich dan verplaatst binnenshuis (ook deels door de korte, donkere dagen), waardoor de manier van leven totaal anders wordt.
 
De laatste ECMWF laat de westcirculatie stilaan terugkeren, ik denk dat het nog 1 week tot 10 dagen zal duren en dat we dan naar meer herfstachtig weer zullen gaan.
 
Qua temperatuur zit die ondertussen vanaf zaterdag t/m vrijdag volgende week ook al weer tussen 20°C en 25°C.

Ik kan er eerlijk gezegd wel van genieten.
Ideale temperatuur. Het najaar maakt voor mij goed wat in het voorjaar ontbrak.

Dit weer heb ik niet bestelt, of is er ook niet omdat ik ervan geniet en ik weet dat het eigenlijk zo niet hoord te zijn.

maar wat een prachtige weekends :)
 
Ideaal zo wat langer zon en warmte idd, voor je het weet zitten we weer 5-6 maanden met grijs, regenachtig weer.
 
Heerlijk toch zo.
Na 1 week kouder en regen word er toch direct geklaagd door de vlaming😁

Mag van mij zo tot 20 december zijn en dan 2 weken koud en sneeuw hehe
 
Qua temperatuur zit die ondertussen vanaf zaterdag t/m vrijdag volgende week ook al weer tussen 20°C en 25°C.
Ik postte die eigenlijk maar om de onzekerheid aan te tonen. Hetzelfde model voorspelde gisterenavond nog vanaf maandag eigenlijk temperaturen die niet meer boven de 20°C uitkomen.
 
Totaal onverwacht is het hier beginnen te regenen :) Zolang het maar niet regent om 17:00 als ik naar huis moet is het OK.
 
Terug
Bovenaan