Lente & zomer 2021

Voor april & mei tezamen is het blijkbaar het model van EC dat gebruikt word. Met die 9,74 zouden we zelfs 8.2°C halen voor april en mei tezamen en dan sta je gelijk met 1941 voor de koudste april & mei ooit.

Nog absurder is dat mei 2021 gewoon even koud zou zijn (met die GFS verwachting) als december 2015... :laugh:
 
609f8afc70f19.png


Straalstroom toont ook gewoon aan dat de boel volledig verkeerd zit.
 
Wat scheelt met de bliksems? Gisteren vond ik ze al hevig. Hier net kort in de buurt precies ene nog krachtigere geweest. De zon schijnt, geen regen, geen wolken aan de hemel.
 
Afgelopen nacht heeft het hier heel fel geregend, maar volgens buienradar.be was er totaal geen regen in de buurt ...
Gisteren was er ook al een zwaar onweer en vandaag weer fel geregend, zelfs met hagel, de fruitbomen waren te laat om hun hagelkanonnen in gang te zetten, begonnen pas te knallen wanneer de bui al gepasseerd was.
 
wat zou het normaal moeten zijn?

Eigenlijk zou deze moeten meanderen over Europa.

jetstream

Aan de bovenkant van de straalstroom is het koude lucht en daaronder warme lucht. Vermits deze nu al enkele weken zuidelijker ligt als normaal liggen wij al weken in de koude lucht...


Climate scientists have hypothesized that the jet stream will gradually weaken as a result of global warming. Trends such as Arctic sea ice decline, reduced snow cover, evapotranspiration patterns, and other weather anomalies have caused the Arctic to heat up faster than other parts of the globe (polar amplification). This in turn reduces the temperature gradient that drives jet stream winds, which may eventually cause the jet stream to become weaker and more variable in its course.

Since 2007, and particularly in 2012 and early 2013, the jet stream has been at an abnormally low latitude across the UK, lying closer to the English Channel, around 50°N rather than its more usual north of Scotland latitude of around 60°N.

Dus door de opwarming van de aarde krijgen we gewoon langere periodes van hetzelfde weer type omdat de straalstroom trager gaat meanderen. Ook gaat het nog eens hoger/lager bewegen. Dus we schuiven meer op naar extremen.
 
Laatst bewerkt:
China' controle over het weer loopt uit de hand globaal :unsure:.

Amper insecten gespot afgelopen maand.
Mijn lente kan alvast niet meer stuk.
 

Eigenlijk zou deze moeten meanderen over Europa.

jetstream

Aan de bovenkant van de straalstroom is het koude lucht en daaronder warme lucht. Vermits deze nu al enkele weken zuidelijker ligt als normaal liggen wij al weken in de koude lucht...






Dus door de opwarming van de aarde krijgen we gewoon langere periodes van hetzelfde weer type omdat de straalstroom trager gaat bewegen. Ook gaat het nog eens harder bewegen. Dus we schuiven meer op naar extremen.
Whatever... het was weer te denken dat iemand dit weerpatroon aan de klimaatverandering moest proberen te linken.
 
60a2452dda328.png


Zaterdag guur, winderig met geregeld buien en een schamele 11 graden. Topweer voor (bijna) eind mei.

60a24103191c6.JPG


Hier de temperatuur tov de normale. Op een kleine opflakkering op die éne zondag ja echt een opvallend langere periode met een negatieve anomalie.

60a227d8d4704.png


Van kwaad naar erger volgens de oper, al moet wel gezegd worden dat het mediaan en gemiddelde wel rond 15 graden hangt, maar het zwaarste model haalt zelfs dat volgende week niet.

60a21402db620.png


En dan nog eens zo een kaart voor 27 mei (zelfde scenario als wat ze voor nu zondag eerder hadden voorspeld, maar dus wat verdergeschoven).

60a21843b6f7d.png


Qua negatieve anomalie komen we in het donkerblauw terecht, met zelfs 10 graden onder normaal in de bovenlucht op zee aan onze kustlijn. Ook in delen van Canada wordt erg koud weer verwacht.

60a21ea725d50.png


Dan nog eens dit. Dit is dan nog eens tov de 1979-2000 normale. Normaal worden in klimaatmodellen al 1981-2010 of zelfs 1991-2020 gebruikt waarbij de afwijking nog groter zou worden. Ik vermoed dat als de wereld 0.2°C warmer is dan tov de 1979-2000 normale, dat we zelfs onder normaal zitten nu tov 1991-2020 en mogelijk zelfs 1981-2010. Maar dat gaan we op het einde van de maand zien.

In Antarctica 3 graden kouder dan normaal, en dat is al een tijdje zo. Ook op de Zuidelijke hemisfeer kouder dan normaal OP DIT MOMENT.
 
Zelfs uitschieters naar het vriespunt begin volgende week :) Dat zou wel uitzonderlijk zijn moest het uitkomen, al gebeurde dat in het oude klimaat wel eens af en toe, denk ik.
Op 1 mei hadden we trouwens al eens een minimum van 1°C in Ukkel :)
 

Blijkbaar zijn de problemen met droogte nog niet eens opgelost.

Er begint wel een tweesplit te ontstaan tussen het Amerikaanse weermodel en het Europese weermodel. Volgens de Amerikanen toch tijdelijk "ietsje" beter met temperaturen rond 16 graden begin volgende week en de 20 graden komen dan al tot in Parijs. 24 graden in het zuiden van Frankrijk. Dat is al dichter en een stuk beter. Maar het Europese model moet er niets van weten, en daarna is er toch weer een signaal met noordenwinden.

EDIT: Nieuwe run van GFS is de beste in een lange tijd toch wel hoor. Dan zou het toch vanaf volgende week "flink" moeten beteren met potentieel voor meer. Als EC en de ensembles aan boord springen, kan het snel over zijn, maar EC moest er gisteren en vanmorgen nog niets van weten.
 
Laatst bewerkt:
Dus door de opwarming van de aarde krijgen we gewoon langere periodes van hetzelfde weer type omdat de straalstroom trager gaat meanderen. Ook gaat het nog eens hoger/lager bewegen. Dus we schuiven meer op naar extremen.
Dan zou je ook vroeg of laat een winter verwachten met temperaturen die een week lang (of langer) niet boven -20 graden komen. Extremen hé?
 
Heb je het moeilijk met wetenschappelijk bewijs te aanvaarden?
Nee wel met klimaatactivisten die iedere strohalm aangrijpen om over klimaatverandering te komen prediken. Zelfs David Dehenauw zegt dat dit weer niet abnormaal is voor de tijd van het jaar, maar dat past blijkbaar niet in de kraam van sommige mensen... .
 
Dan zou je ook vroeg of laat een winter verwachten met temperaturen die een week lang (of langer) niet boven -20 graden komen. Extremen hé?
Climate scientists have hypothesized that the jet stream will gradually weaken as a result of global warming. Trends such as Arctic sea ice decline, reduced snow cover, evapotranspiration patterns, and other weather anomalies have caused the Arctic to heat up faster than other parts of the globe (polar amplification). This in turn reduces the temperature gradient that drives jet stream winds, which may eventually cause the jet stream to become weaker and more variable in its course.[58][59][60][61][62][63][64] As a consequence, extreme winter weather is expected to become more frequent. With a weaker jet stream, the Polar vortex has a higher probability to leak out of the polar area and bring extremely cold weather to the middle latitude regions.

Since 2007, and particularly in 2012 and early 2013, the jet stream has been at an abnormally low latitude across the UK, lying closer to the English Channel, around 50°N rather than its more usual north of Scotland latitude of around 60°N.[failed verification] However, between 1979 and 2001, the average position of the jet stream moved northward at a rate of 2.01 kilometres (1.25 mi) per year across the Northern Hemisphere. Across North America, this type of change could lead to drier conditions across the southern tier of the United States and more frequent and more intense tropical cyclones in the tropics. A similar slow poleward drift was found when studying the Southern Hemisphere jet stream over the same time frame.[65]

____

Natuurlijk alleen tijd zal ons leren wat de toekomst zal brengen, maar het is wel heel duidelijk dat het klimaat veel complexer is dan sommige mensen denken, en dat geldt voor zowel climate change deniars en climate change activists. Al is vrij duidelijk dat wij als mens een impact hebben op het klimaat, en dat we meer beschermend moeten zijn voor onze leefomgeving (en dat moet je breed interpreteren: wildlife, behouden van biodiversiteit en ecosystemen, geen uitstoot van fossiele gassen en op andere manieren onze ecologische voetafdruk beperken op de planeet. Zelfs als "climate change" niet eens een issue was, dan nog is dit hetgeen wat we moeten doen.

Los daarvan ben ik het niet eens over hoe vooral de media bericht over klimaatverandering, want men geeft letterlijk ruimte en voer voor klimaatsceptici. Zo sta ik zeer sceptisch over het zogenaamd toeschrijven van elk extreem event aan klimaatverandering (die gebeurden vroeger namelijk ook), maar ook tegenover alles wat het snelst kan geassocieerd worden met klimaatverandering (extremen dus, maar ook de verdroging, gezien ik vermoed dat er juist meer neerslag zal vallen bij opwarming, terwijl afkoeling in het verleden heel vaak voor een veel drogere planeet hebben gezorgd), althans vanaf het Mioceen (alles ervoor is eerlijk gezegd niet relevant). En daarnaast ben ik het niet eens over hoe klimaatverandering wordt aangepakt, hoe erover bericht wordt en ben ik er vrij zeker van dat klimaatpaniek ook stilaan een commerce aan het worden is. Maar dat betekent niet dat het geen groot probleem is.

Wel moet er bij vermeld worden dat het klimaat tijdens het Holoceen, buiten misschien de laatste 50 jaar eigenlijk opvallend (zelfs ongewoon) stabiel was. Normaal zijn interglacialen veel onstabieler, met veel meer stadialen en interstadialen waarbij de temperatuur flink zakt en dan weer stijgt. De Kleine IJstijd is daarmee vergeleken eerlijk gezegd klein bier. Ook de grote ijstijd was heel onstabiel, maar dat zijn ijstijden van nature.

Mogelijk heeft de lage eccentriciteit uit de Milankovich cycles daar iets mee te maken die de extremen over langere periodes (bvb. 1000 jaar) verkleint. Maar hoe dan ook heb ik het gevoel dat er niet voldoende onderzoek wordt gedaan naar paleoklimaten omdat die juist een beter beeld geven over de huidige klimaatopwarming. Het is moeilijk om iets uit die schaarse bronnen te halen, zeker omdat de weinige overlappende bronnen vaak elkaar ook nog eens tegenspreken. Zo is het onduidelijk of bvb. de 21ste eeuw wel de warmste eeuw uit de Holoceen zal worden, want het lijkt erop dat aan het begin van het interglaciaal de temperatuur (volgens sommige bronnen) juist warmer was, maar dat kan ook regionaal geweest zijn. Het is heel moeilijk om een klimaat te reconstrueren als je maar een beperkt aantal bronnen hebt, bvb. aan de Noordpool en aan de Zuidpool (met ice cores).

Het klimaat van het Holoceen zelf is eigenlijk niet voldoende gekend om goede uitspraken erover te doen. De grote lijnen en trends zijn dat dan wel weer, maar regionale klimaten en vergelijken gaat gewoon niet. Ook van paleoklimaten uit andere era's is echt heel weinig te vinden, en soms nog eens erg tegenstrijdig (bvb. P-T overgang zou volgens de éne bron de warmste "miljoen jaar" uit de laatste 500 miljoen jaar zijn (alsook grootste aantal CO² ooit met zelfs een O²-crisis), terwijl andere bronnen het juist hebben over "advancing ice caps", terwijl ik dat een heel belangrijke overgang vind, zelfs belangrijker dan de K-Pg.

Veel van die bronnen zijn ook soms jaren of decennia uiteen geproduceerd en onderzoek is niet altijd éven makkelijk toegankelijk. Wikipedia bevat gewoon niet altijd voldoende informatie. Ik vind dat er gewoon niet voldoende prioriteit aan gegeven wordt, en het geeft gewoon de anderen de mogelijkheid om desinformatie te verspreiden op basis van verkeerde/verouderde bronnen of simpelweg "hypotheses" die onvoldoende getest zijn, terwijl om het heden goed te begrijpen je juist het verleden goed moet begrijpen. Een sample van een paar honderd jaar, laat staan 10.000 jaar vind ik echt niet voldoende.
 
Laatst bewerkt:
Extreem winterweer is tot op heden in het laatste decenia, voor zover ik herinner, welgeteld 0 keer voorgevallen (toch wat ik begrijp onder extreem).
Extreme zomers, is tot op heden in het laatste decenia, wel al een paar keer voorgevallen.

Dat is dan puur toeval en het kan dus zomaar zijn, dat volgend jaar er ineens wel een extreme winter is, als ik de uitleg van de wetenschappers volg ?? :unsure:

Ik las vorig jaar trouwens een artikel, waarin stond dat de kans dat er ooit nog een elfstedentocht komt 0,0% is (met als reden: de opwarming van de aarde). Maar als ik dus echt begrijp hoe de opwarming in elkaar steekt, dan is die 0,0% onzin en kan het (in theorie alvast) juist nog wel voorkomen, wanneer er zo'n extreme winter arriveert. (Dan mag het wel veel sneeuwen) Met als reden: Jawel, de opwarming van de aarde :D
 
Nee wel met klimaatactivisten die iedere strohalm aangrijpen om over klimaatverandering te komen prediken. Zelfs David Dehenauw zegt dat dit weer niet abnormaal is voor de tijd van het jaar, maar dat past blijkbaar niet in de kraam van sommige mensen... .
Ik citeer gewoon exact hetzelfde als lakgigar hier boven en ineens ben ik een klimaat activist :rolleyes:
 
Extreem winterweer is tot op heden in het laatste decenia, voor zover ik herinner, welgeteld 0 keer voorgevallen (toch wat ik begrijp onder extreem).
Extreme zomers, is tot op heden in het laatste decenia, wel al een paar keer voorgevallen.

Dat is dan puur toeval en het kan dus zomaar zijn, dat volgend jaar er ineens wel een extreme winter is, als ik de uitleg van de wetenschappers volg ?? :unsure:

Ik las vorig jaar trouwens een artikel, waarin stond dat de kans dat er ooit nog een elfstedentocht komt 0,0% is (met als reden: de opwarming van de aarde). Maar als ik dus echt begrijp hoe de opwarming in elkaar steekt, dan is die 0,0% onzin en kan het (in theorie alvast) juist nog wel voorkomen, wanneer er zo'n extreme winter arriveert. (Dan mag het wel veel sneeuwen) Met als reden: Jawel, de opwarming van de aarde :D

Ja, maar ik heb mijn twijfels over dat onderzoek.

Het probleem is dat een meanderende straalstroom wel allemaal goed en wel kan zijn, maar het aantal noordenwinden en noordoostenwinden die afnemen wijzen daar niet echt op gedurende putje winter. Laat staan dat de brongebieden van die winden ook nog eens flink opwarmen (en sneller dan rond de Evenaar) waardoor de "koude" vaak niet eens meer zo makkelijk tot hier komt, zelfs al blaast uit de wind uit de goede kant (dat hebben we gezien eind december / begin januari...). 30 jaar geleden zou winter 2020-2021 gemakkelijk een normale winter, zelfs mogelijk aan de koude kant geweest zijn, en dat is het nu niet geworden.

Meandering betekent ook dat zachte lucht ons sneller kan bereiken en gezien de straalstroom ook naar het noorden verschuift, wordt het nog makkelijker. Als de brongebieden dan nog eens warmer zijn, dan kan je zelfs een absurd zachte winter hebben zoals we de laatste tijd meer en meer zien. Gewoon een meandering van de straalstroom waarbij de wind uit het noordwesten, noorden en noordoosten blaast, is niet genoeg meer. En dan nog, ik heb echt bewijs nodig dat die meandering vaker gebeurt gedurende het winterseizoen want dat idee heb ik niet. Tijdens de andere seizoen akkoord, maar tijdens het winterseizoen niet. Maar dat kan ook wel omdat de verschillen tussen de Evenaar en de Noordpool dan het grootst is, terwijl de afname van verschillen in temperatuur tussen evenaar en noordpool juist de reden zou moeten zijn voor die meanderende straalstroom, dus dan zijn we er al. Dat is en mogelijke verklaring, maar het is een hypothese van mezelf. Tevens de reden waarom het in het winterhalfseizoen vaak stormachtiger is en er meer storingen passeren en normaal ook natter is.

0,0% voor Elfstedentocht is vergelijkbaar met 99,99% kans dat Hillary Clinton president zou geworden zijn in 2016. Ik blijf er rotsvast van overtuigd dat het mogelijk blijft, zelfs met klimaatopwarming. Alleen zal het "mogelijk" een once-in-a-lifetime event zijn voor onze generatie. Maart 2013 bewijst dat er nog heel veel mogelijk is, als het goed valt. Plaats die maand twee maanden vroeger, en we hadden de strengste winter in 50 jaar beet toen.
 
Terug
Bovenaan