Lente & zomer 2021

60b00d5996baf.png


Verzengende hitte in het oostelijke deel van het Arabisch schiereiland, voor maar eind mei nog.

60b005d631682.png


Voor de Iraakse stad Basra zijn de temperaturen aanhoudend dan ook flink boven normaal. [Rood is de normale vor de tijd v/h jaar, Wit het gemiddelde v/d verwachtingen, links zie je de temperatuur op de y-as.]

60b005d60f24c.png


Temperatuurpluim is schroeiend heet daar. Elke dag makkelijk 45 graden, met uitschieters naar boven, behalve voor 1 juni waarbij de temperatuur maar iets boven de 40 graden zal liggen.
 
Mei was wel nat, maar april en maart niet echt (precieze cijfers ken ik niet).

Waarom we dat denken:
- recency bias door mei en deels april
- de drogere momenten waren ook vaak geen "goed weer" momenten in de laatste 2 maanden. Maart ook niet echt, maar dat is een vroege lentemaand.
- de laatste jaren waren we doorgaans wel verwend in de lente, op wat uitzonderingen na.
Maart en april waren vooral lang koud, met veel wind. De weinige regen die dan viel zal waarschijnlijk die indruk gegeven hebben.
 
Temperatuurpluim is schroeiend heet daar. Elke dag makkelijk 45 graden, met uitschieters naar boven, behalve voor 1 juni waarbij de temperatuur maar iets boven de 40 graden zal liggen.
Het zou me niet verbazen mocht hier in Europa over enkele weken, een deel van die hitte plotseling opduiken uit het niets. Louter ter compensatie voor de afgelopen twee maanden, zodat we met weemoed terugblikken op april / mei :scream:.
 
Ik ben toch ook eerder een 20-25 graden persoon. Vanaf dat het boven de 25 begint te stijgen ben ik al wat minder vrolijk, en vanaf 28 graden is het hek van de dam wat mij betreft. Ik vraag me trouwens oprecht af wat mensen zo fijn vinden aan die super hoge temperaturen. Vanaf pakweg 25-26 graden kan je toch je lichtste kleren aandoen en in je blote bast in de zon paraderen zou ik denken, veel warmer hoeft dat toch echt niet te zijn? Wat zijn de voordelen van die super hoge temperaturen?

Ik hoop persoonlijk echt vurig dat we dit jaar niet te vaak boven de 30 graden gaan (en dat die dagen dan netjes gespreid zijn tussen koelere dagen zodanig dat heel het land weer geen hitte eiland wordt) maar veel verwachtingen heb ik toch niet meer op dat vlak na de voorbije zomers. Ik mag dan wel airco hebben maar ik zet 'm toch liever niet aan.
 
Leeghoofden die denken dat ze bij hogere temperaturen sneller bruin worden;
Aan anderen tonen hoe goed ze tegen de hitte kunnen;
In zo weinig mogelijk kledij de +20°C-nacht doorbrengen.
M.a.w. de gekende Johnny' en Marina'.

Dan ben ik ne Johnny :unsure:

Enfin ik vind dat wel leuk om dan hier naar de natuurplassen in de buurt te gaan en zwemmen.
Water is dan zalig verfrissend, heerlijk om te drijven op het water enzo.
 
Enfin ik vind dat wel leuk om dan hier naar de natuurplassen in de buurt te gaan en zwemmen.
Water is dan zalig verfrissend, heerlijk om te drijven op het water enzo.
kBen vandaag een dagje naar zee gegaan bij 24-25°C en twas perfect weer om te gaan zwemmen.
Ik zie ook niet in waarom daar +28°C voor nodig zou zijn zoals RidderBauknecht al aangaf.
Gisteren en vandaag waren ideaal qua temperatuur wat mij betreft, moet echt niet warmer zijn. Zeker aangezien de nachten nu nog zalig afkoelen.
 
Hoge temperatuur doet water sneller opwarmen :unsure:

Dan ben ik ne Johnny :unsure:

Enfin ik vind dat wel leuk om dan hier naar de natuurplassen in de buurt te gaan en zwemmen.
Water is dan zalig verfrissend, heerlijk om te drijven op het water enzo.
Natuurplassen met zout water? :unsure:
 
28°C gaat volgens mij toch aangenamer zijn om buiten te zwemmen? Het water zal nog niet zo warm zijn deze tijd van het jaar.
't Is allemaal te zien wat ge wilt doen. Als ge wilt in de tuin werken dan is 25°C al te veel, en als het is om tot 's avonds laat op een terras te zitten, dan liever 28°C, want bij 23°C overdag ofzo gaat ge 's avonds uw trui mogen boven halen.

Uiteindelijk wennen hoge temperaturen wel, de eerste warmte is altijd lastig maar als het een paar dagen warm is dan voelt ge dat toch niet meer?
 
Uiteindelijk wennen hoge temperaturen wel, de eerste warmte is altijd lastig maar als het een paar dagen warm is dan voelt ge dat toch niet meer?
Da's toch persoonlijk? Ik wen daar eigenlijk nooit aan, maar ik ben dan bijvoorbeld wel iemand die bijna nooit last heeft van de koude. Ik heb geen probleem met de hitte buiten (meestal) maar het feit dat je er gewoon niet aan kan ontsnappen maakt het voor mij enorm irritant. Vrijwel geen enkel gebouw in dit land is voorzien op het soort hitte dat we de afgelopen jaren regulier mee maken, en als het enkele dagen op rij tegen de 30 duwt dan zijn de meeste huizen en gebouwen veranderd in drukkende, broeierige plaatsen. Dat constante geplak en gezweet (zelfs indoor), daar is wat mij betreft niks aangenaam aan.

Als het te koud is kan je nog steeds extra kledij aan doen, en het overgrote deel van de gebouwen en huizen in dit land heeft verwarming dus aan koude kan je ontsnappen. Dat gaat gewoon niet bij (een opeenvolging van) super warme dagen.

Ik begrijp ook echt niet wat het probleem is met 's nachts een trui aan te doen. Dat is nu niet persoonlijk tegen jou maar ik hoor mensen dat vaak zeggen en ik begrijp dat niet zo goed. Als het in de zomer 's nachts te koud is, doe dan inderdaad een trui aan, of doe een dekentje rond, of ga binnen, of steek een vuurtje aan. Mogelijkheden genoeg om je 'temperatuur te reguleren' en zolang het droog blijft is dat toch geen probleem zou ik denken. Echt liever een trui 's nachts dan te moeten slapen in nachten waar het kwik moeilijk onder de 20 graden gaat.
 
Terug
Bovenaan