Lente & zomer 2021

Is hier al een kleine 2u zwaarbewolkt. maar nog geen druppel gezien of nog niets gehoord.
Volgens buienradar blijft het ook droog tot minstens 17u.
 
Quasi nonstop gedonder hier. Kan elk moment los gaan :)
Af en toe al een druppel die begint te vallen nu.
Hier nu ook al een tijdje van ver wat gedonder, maar verder nog niks.
Ook de hagelkanonnen van de fruittelers hebben we nog niet gehoord.
Nog geen grote neerslaghoeveelheden vooralsnog. Enige pluspunt is dat het wat afkoelt :)

Het KMI heeft duidelijk problemen door het onweer want hun website ligt eruit :)
Hier heeft de zon nog een hele tijd geschenen, nu begint het wel wat meer te bewolken en ook wat meer wind. Dat zorgt inderdaad wel voor wat afkoeling.
Is hier al een kleine 2u zwaarbewolkt. maar nog geen druppel gezien of nog niets gehoord.
Volgens buienradar blijft het ook droog tot minstens 17u.
Net nu ik dit Hier aan het typen ben vallen hier de eerste druppels.
Blijkbaar zou Frank Deboosere kans op hagel van 5 cm gegeven hebben :crazy:
 
Met de koude heb ik nooit echt problemen gehad, maar met de warmte de laatste jaren steeds meer.
Komt nu ook wel meer voor dan vroeger, maar niet alleen de hitte zelf, maar ook de duur ervan. Laatste drie - vier zomers waren absurd warm met momenten. Ervoor waren ze nog altijd warm, maar toch iets meer 'Belgisch' van karakter.
 
Het is nu toch typisch Belgisch, de eerste keer dat het warm wordt en het wordt direct zwoel en onweerachtig :)
De voorbije jaren is het zeer droog geweest naar Belgische normen met weinig onweersbuien.
Ik verdraag een droge 30 graden beter dan de zwoele warmte die we nu en vooral woensdagnamiddag/avond hadden.
 
Als je graatmager bent is zelfs 15 tot 20 graden te koud.
BMI van 19 :biglaugh:. Het zal met het 'koppeke' te maken hebben. Guur weer fleurt me keer op keer op.

Ook weer een klassieker vandaag. Alle regen ontweken vandaag :cry:. Enkele jaren terug vijf weken lang geen regendruppel op me gevallen in de zomer, terwijl ik toch vaak buitenkwam. Dacht dat ze ermee rammelden boven en uit frustratie toch naar buiten gelopen toen het stortregende.
 
60ba490a0dfd0.png


Moet wel de moeite geweest zijn in Tessenderlo rond 5 uur deze avond.
 
Kijkt naar buiten, doet de raam open... doet de raam terug dicht.

Zo, dat was het dan voor de lente, we zijn klaarblijkelijk nu ergens in half oktober aanbeland.
 
Beetje overdreven voor één grijze ochtend :thinking:.
Het was uiteindelijk wel een uitzonderlijk donkere dag: maar 8.39 kWh opbrengst van de zonnepanelen hier . Zo'n lage opbrengst was geleden van 10 april en de keer daarvoor moet ik al terug naar begin maart
 
Dit is zalig inderdaad. De voormiddag is ook perfect voor sport of ander fysieke inspanningen buiten. En na de middag heb je tenminste niet constant de nood om binnen in de koelte te kruipen.
 
We lijken de schaapscheerderskou over te slaan (een traditioneel koelere periode of minder weer-periode midden juni). Het mooie weer lijkt nog een tijdje aan te houden.

Met de huidige verwachtingen is juni op weg om de warmste juni ooit te worden (en zelfs met nog veel voorsprong).

Op deze manier is juni toch wel de snelst opwarmende maand van alle maanden aan het worden. Want als dit inderdaad de warmste juni ooit wordt, mogen we 2017 en 2019 op het podium verwelkomen. En de records blijven absoluut niet lang meer staan in juni.

Al is het nog te vroeg om conclusies te trekken, want ik baseer me op de laatste EC-uitvoer en die moet toch wel goed geweest zijn.

60bf2a6dd15d7.PNG
 
Laatst bewerkt:
Al is het nog te vroeg om conclusies te trekken, want ik baseer me op de laatste EC-uitvoer en die moet toch wel goed geweest zijn.
Bwa, EC oper toch duidelijk minder dan gisteravond.
Soort van tweedeling op de langere termijn, waarbij een deel leden voor 'frisser' weer gaan en het andere deel voor 30 plussers.
Zeker nog geen gelopen zaak inderdaad.
 
60bf2a6b78313.PNG


Anderzijds dit slaat ook op nergens. Je breekt dat record virtueel met bijna een hele graad. En 27,3°C zou de warmste temperatuur in de maand zijn, met verder geen temperaturen boven de 26. Natuurlijk gaat dit in de realiteit anders zijn, maar echt gewoon puur statistisch eigenlijk al indrukwekkend. Gewoon erg consistent, veel van hetzelfde, de opbouw naar een vlaktelijn, ook heel wat zwoele nachten
 
Hoe 'zeker' zijn die voorspellingen op langere termijn (+5 dagen) eigenlijk? Ik weet dat het weer nooit met 100% zekerheid kan voorspeld worden maar ik ben benieuwd hoe accuraat men tegenwoordig is eigenlijk.

Vorige week bijvoorbeeld keek ik nog naar het KMI en daar stond voor de volgende dagen (dus na de hitte van vorige week) dat het max rond de 22 graden ging zijn, met die 'spreiding van de voorspelling' zone die niet ver boven de 25 ging, en nu zijn we een paar dagen verder en staat de max temperatuur die men verwacht elke dag boven de 25 graden. Het kan dus even goed zijn dat dat nog stevig verhoogt of naar beneden gaat dan?
 
Terug
Bovenaan