Lente & zomer 2021

Hoe 'zeker' zijn die voorspellingen op langere termijn (+5 dagen) eigenlijk? Ik weet dat het weer nooit met 100% zekerheid kan voorspeld worden maar ik ben benieuwd hoe accuraat men tegenwoordig is eigenlijk.

Vorige week bijvoorbeeld keek ik nog naar het KMI en daar stond voor de volgende dagen (dus na de hitte van vorige week) dat het max rond de 22 graden ging zijn, met die 'spreiding van de voorspelling' zone die niet ver boven de 25 ging, en nu zijn we een paar dagen verder en staat de max temperatuur die men verwacht elke dag boven de 25 graden. Het kan dus even goed zijn dat dat nog stevig verhoogt of naar beneden gaat dan?
Ik vind dat altijd weinig betrouwbaar. Hoewel ik wel twee dingen weet sinds de laatste jaren: als er in de zomer warmte of hitte in die kaarten kruipt op langere termijn, komt die meestal uit. Wanneer er verkoeling en/of neerslag te zien is in die kaarten schuift die meestal op of komt die er gewoon niet.
En de temperaturen van KMI mag je altijd twee graden bij rekenen. Ik zie 24° voor vandaag. Temperatuur volgens auto en thermometer hier thuis is 27°.
 
Wat warm weer voor enkele dagen klinkt wel goed. Ik hoop alleen dat we niet weer zo'n droge zomer gaan krijgen. Ijdele hoop zeker?
 
Ik vind dat altijd weinig betrouwbaar. Hoewel ik wel twee dingen weet sinds de laatste jaren: als er in de zomer warmte of hitte in die kaarten kruipt op langere termijn, komt die meestal uit. Wanneer er verkoeling en/of neerslag te zien is in die kaarten schuift die meestal op of komt die er gewoon niet.
En de temperaturen van KMI mag je altijd twee graden bij rekenen. Ik zie 24° voor vandaag. Temperatuur volgens auto en thermometer hier thuis is 27°.
Dat heb ik ook al gemerkt. Dan zit ik hier te zweten en te puffen en staat er eindelijk een frisse dag of periode op het programma en dan zie je dat gaandeweg warmer en warmer en droger en droger worden. Van (sweaty) blue balls gesproken. Ik vraag me daarom af of er ergens iets is dat een beetje meer betrouwbaar is of waar verschillende interpretaties van weerkaarten worden samengevoegd tot iets wat begrijpbaar is voor leken zoals ik. Aangezien ik hoegenaamd niks ken van het weer en al die zaken kan ik het misschien hier eens vragen.

Ik hoop alleen dat we niet weer zo'n droge zomer gaan krijgen. Ijdele hoop zeker?
Dat hoop ik dus ook. Van die super hete dagen met dan overal verdroogde en verdorde taferelen, dat weegt echt op mijn gemoed.
 
als er in de zomer warmte of hitte in die kaarten kruipt op langere termijn, komt die meestal uit. Wanneer er verkoeling en/of neerslag te zien is in die kaarten schuift die meestal op of komt die er gewoon niet.
Dat idee heb ik ook. De voorbije maanden was het trouwens net het omgekeerde; de koele opties kwamen steeds uit.
Benieuwd wat het wordt voor de tweede helft van volgende week: de heetste opties zitten rond de 37°, de koelste op 16°.
Vermoedelijk ligt de waarheid ergens tussenin ;)
 
Hoe 'zeker' zijn die voorspellingen op langere termijn (+5 dagen) eigenlijk? Ik weet dat het weer nooit met 100% zekerheid kan voorspeld worden maar ik ben benieuwd hoe accuraat men tegenwoordig is eigenlijk.

Vorige week bijvoorbeeld keek ik nog naar het KMI en daar stond voor de volgende dagen (dus na de hitte van vorige week) dat het max rond de 22 graden ging zijn, met die 'spreiding van de voorspelling' zone die niet ver boven de 25 ging, en nu zijn we een paar dagen verder en staat de max temperatuur die men verwacht elke dag boven de 25 graden. Het kan dus even goed zijn dat dat nog stevig verhoogt of naar beneden gaat dan?
Hoe verder je gaat, hoe minder betrouwbaar.

Bij 120/144 uur ben je al vrij zeker tenzij het om settings gaat die meer detail vereisen, dus grote verschil op korte afstand, of type weersituaties die moeilijk te voorspellen zijn (onweer), maar ook qua neerslag en bewolking is 120/144 uur soms iets te ver vooruit, maar in de grote lijnen is het dan wel vaak erg duidelijk, en dan kan je soms verder kijken. Als je verder kijkt dan 144 uur, dan gaat het om de trend. En dan denk ik dat je tot ongeveer 240 uur kan kijken (tien dagen vooruit), maar meestal gaat het dan om "verschillende settings" die zichtbaar worden, en moet je een paar dagen wachten om te weten welke het dan wordt.

Verder dan 240 uur gaat eerlijk gezegd niet of toch erg moeilijk, en is meer experimenteel. Het probleem is dat het weer gewoon te complex in elkaar zit voor een goede, accurate en betrouwbare voorspelling, ook al is de theorieën van MJO-fase, stratosfeer to troposfeer interactie en andersom, etc... allemaal wel waar.

Een voorbeeld waar modellen het erg moeilijk mee hebben zijn onweders berekenen, alsook onwedersrestanten die misschien een zonnige dag die voorspeld werd juist bewolkt maken, waardoor de temperatuur gedrukt hebben. Vaak - en zeker hier - hangt het weer gewoon af van details. Een sneeuwsituatie is heel vaak net niet of net wel, omdat dat vaak samenvalt met dooi of juist invallende vorst. De zeer koude situaties zijn vaak droge situaties omdat het vaak koude lucht van het vasteland vereist. Hier is het vaak - zeker in het oude klimaat - een gevecht tussen maritieme weersystemen en de toenemende invloed van het Europese klimaat op het vasteland.
 
Hoe verder je gaat, hoe minder betrouwbaar.
Doet me denken aan een hoofdstuk uit 'Chaos' van James Gleick: daarin beschrijft Gleick de ontdekking van een wetenschapper in de jaren '60 dat een miniscule afrondingsfout in de begincondities van zijn weersimulatie vanaf een bepaald moment tot compleet andere resultaten leidt:

image003.jpg


Is belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de chaostheorie. Zie ook: https://publicism.info/science/chaos/2.html
 
Doet me denken aan een hoofdstuk uit 'Chaos' van James Gleick: daarin beschrijft Gleick de ontdekking van een wetenschapper in de jaren '60 dat een miniscule afrondingsfout in de begincondities van zijn weersimulatie vanaf een bepaald moment tot compleet andere resultaten leidt:

image003.jpg


Is belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de chaostheorie. Zie ook: https://publicism.info/science/chaos/2.html
Bij weervoorspellingen is het ook zo dat de beginconditie erg belangrijk is, en dat die soms ook (miniscule) afwijkingen kan hebben met de "echte beginconditie" waardoor je inderdaad later ook soms andere resultaten hebt, dan wat de modellen je voorschotelen. Dus in principe geldt dat ook voor weervoorspellingen zeker en vast. De ene keer met wat meer impact op de verwachtingen, dan de andere keer.
 

Als we dan toch een bloedhete zomer krijgen, dan is die koude april en mei achteraf gezien een godsgeschenk.

Hoewel ik ook wel merk voor de landbouw en tuinbouw dat de brutale overgang ook niet goed was.
Grappig
Ik las deze week dit nog:
Er is vandaag weer een nieuw maandelijks rapport over de grondwaterstanden in Vlaanderen verschenen. En ik hoorde daarnet een radio-DJ verkondigen dat door de natte maand mei de grondwaterstanden hoger zijn dan normaal en dat verbaasde me. Wel, ik ben dan zélf maar eens gaan kijken in dat rapport en dit is de toestand in Limburg:
- Op 10 meetplaatsen "Zeer laag"
- Op 7 meetplaatsen "Lager dan normaal"
- Op 10 meetplaatsen "Normaal"
- Op 5 meetplaatsen "Hoger dan Normaal"
Er wordt dus jammerlijk foutief veralgemeend. Maar dat gebeurt wel vaker als het over wetenschap gaat: het moet zo simpel mogelijk worden voorgesteld. Maar soms kan dat nu eenmaal niet.
Op 17 plaatsen is de grondwaterstand in Limburg nog steeds lager dan normaal en slechts op 5 meetplaatsen is het niveau hoger dan normaal.
Voor wie het zelf eens wil nakijken: https://www.dov.vlaanderen.be/.../actuele...
 
Ik vind dat altijd weinig betrouwbaar. Hoewel ik wel twee dingen weet sinds de laatste jaren: als er in de zomer warmte of hitte in die kaarten kruipt op langere termijn, komt die meestal uit. Wanneer er verkoeling en/of neerslag te zien is in die kaarten schuift die meestal op of komt die er gewoon niet.
En de temperaturen van KMI mag je altijd twee graden bij rekenen. Ik zie 24° voor vandaag. Temperatuur volgens auto en thermometer hier thuis is 27°.
Om mezelf nu te quoten. Er stond er eerst een 'omslag' op de kaarten na woensdag volgende week met een temperatuur die zou dalen tot rond de 22°. Nu is het al t/m donderdag rond de 30° alsook vrijdag t/m zondag zijn opgewarmd tot rond of meer als 25°.
 
Grappig
Ik las deze week dit nog:
Dat wil toch niks zeggen over de validiteit van uitspraak dat de grondwaterstanden in Vlaanderen hoger zijn dan normaal? Er zal per definitie altijd wel een regio zijn waar ze lager staat dan gemiddeld.
 
Enkele modellen suggereren een eventuele Spanish plume - situatie voor eind juni / begin juli wat vrij vroeg voor de tijd v/h jaar is. Dat kan zeker gezien de stand v/d zon nu voor een potentieel extreem hete situatie zorgen.

seLsFlM.png


Hier zie je eventueel hoe zich dit kan uiten. Het is niet eens een extreem kaart, maar het gaat om de potentie die ik al in een paar runs zag. Links lagedrukgebied rechts hogedrukgebied. Het lagedrukgebied trekt koude ten westen van ons naar het zuiden mee terwijl aan de oostflank van dat lagedrukgebied warmte naar het noord(oosten) wordt getrokken. Uiteindelijk kan dat tot warme situaties leiden. Hier valt dat nog "mee", maar vanaf de 20 graden lijn over je land ligt, heb je het goed vlaggen met 35+'ers.

Maar goed, de potentie is aanwezig, is zeker nog geen uitgemaakte zaak. Kan even goed zijn dat de koude die zakt juist naar ons land zakt terwijl Oost-Europa gebukt zal gaan onder de extreme hitte.
 
Zonder ongelukken breken we het warmterecord van juni trouwens vrij gemakkelijk. Moet echt al heel gek gaan lopen wil dat niet gebeuren. De vraag is alleen met hoeveel want ik denk dat we evt zelfs boven 19°C kunnen uitkomen, tenzij de nachttemperaturen overschat worden (wat best kan).
 
Voorbije nacht was het alvast zeer warm met een minimum dat niet onder de 20°C is gezakt in Ukkel.
Ook in EC pluim zien we al enkele dagen de potentiële hitte-opstoot vanaf vrijdag 25 juni. Benieuwd of het er van komt.
Zou leuk zijn als we die 40°C nog eens kunnen aantikken (bij voorkeur nu ook in Ukkel :) )
 
heb je het goed vlaggen met 35+'ers.

Maar goed, de potentie is aanwezig, is zeker nog geen uitgemaakte zaak. Kan even goed zijn dat de koude die zakt juist naar ons land zakt terwijl Oost-Europa gebukt zal gaan onder de extreme hitte.

Zowel 35+ als koude boven luchten is niet nodig... ergens tussen 20-25 is voldoende :unsure:
 
Terug
Bovenaan