Lente & zomer 2021

60cf96725b2ed.png


Zeer vreemde setting op LT.
Zeer noordelijke Azoor, hoogtelaag in Spanje en een Scandilaagje. Aan de voorzijde van het Spaanse hoogtelaag extreme hitte die noordwaarts gaat, maar ons niet bereikt hier, omdat wij maritieme aanvoer hebben (hoewel ook hier de boventemperaturen warm zijn), maar de oceaan zou milderen.
 
Het is hier weer flink aan het regenen. Na een onweersbui donderdagnacht (9 mm) en zaterdagnacht (16 mm) is er gisteren over 12 uur 36 mm gevallen en vandaag zit er opnieuw 4 mm in de pluviometer maar lijk ik weer richting 10 mm te gaan.
Er is dit jaar in juni al evenveel water gevallen als vorig jaar in heel de maand. Na vandaag zal er hier een normale hoeveelheid water voor de maand gevallen zijn.
De vijver loopt hier voor het eerst sinds 3 maand terug over. We gaan in ieder geval met een hogere grondwaterstand dan vorig jaar de zomer in…
 
Gisteren avond na mijn eerste Pfizer prik nog een ritje met de auto gedaan en in de regio rond Zoutleeuw hadden ze precies wel last van het water. Veel akkers en weides die onder water stonden, fietspaden langs de weg waar het water op stond, ook op verschillende plaatsen gezien dat ze kelders waren aan het leegpompen.

En vanmorgen was het hier ook weer goed aan het regenen. De komende dagen zou het toch wat droger blijven als ik de voorspellingen mag geloven. Hopelijk klopt dat ook, want zou hey gras nog eens moeten afdoen, dat groeit nu ook snel met dit weer.
 
Zonder ongelukken breken we het warmterecord van juni trouwens vrij gemakkelijk. Moet echt al heel gek gaan lopen wil dat niet gebeuren. De vraag is alleen met hoeveel want ik denk dat we evt zelfs boven 19°C kunnen uitkomen, tenzij de nachttemperaturen overschat worden (wat best kan).
Was je hier niet een (klein beetje) voorbarig?
We zitten nu op een gemiddelde van 19,3°C (hetzelfde gemiddelde als de record juni van 2003).
De laatste 7 dagen van de maand zal dat gemiddelde alleen maar dalen volgens de vooruitzichten, terwijl het nu allemaal toch niet "zo gek" heeft gelopen sinds uw bericht?
 
60d4312a0c13b.png


Dit is echt buitenaards... voor Noordwest Verenigde Staten. Normaal gemiddeld 28°C als maximumtemperatuur. Met deze verwachting zou de temperatuur een paar dagen tussen de 43 en 48°C liggen in de staat Washington.

uAFn7sf.png


Wow, en dan nog zo noordelijk ook. Zelfs zuidwest Canada...

60d4539d5ed8a_thumb_medium.jpg


What the fuck. Geen woorden voor.

Warmste temperatuur in juni gemeten is 39.1°C. Hier gaan we al naar 48°C.


En ze hebben nu al bosbranden.
 
Laatst bewerkt:
205025209_1221075564979813_663540411088534040_n.jpg


En gewoon nog een lap erbij zeg. 49°C... Ik stel me wel wat vragen bij dit weermodel... maar bon. Gewoon de verwachting is al absurd. Zeker als je weet dat het nog nooit in juni hier warmer geworden is dan 40°C.
 
205025209_1221075564979813_663540411088534040_n.jpg


En gewoon nog een lap erbij zeg. 49°C... Ik stel me wel wat vragen bij dit weermodel... maar bon. Gewoon de verwachting is al absurd. Zeker als je weet dat het nog nooit in juni hier warmer geworden is dan 40°C.
Is het daar doorgaans warmer dan hier (ik zie op Google wel gelijkaardige gemiddelden met het weer hier denk ik) of wat verklaart die gekkigheid?
 
wat verklaart die gekkigheid?
De aliens waar de VS enkele maanden over bezig zijn, hebben hun warmteplan intern aangekondigd als aanvalsstrategie op de schietgrage Amerikanen. Dat lijkt me de enige correcte verklaring :unsure:.
Als dit uitkomt, moet dit toch de meest zotte omslag ooit zijn qua temperaturen op aarde?
 
Qua breedtegraad ligt het eigenlijk op ongeveer dezelfde lijn als Brussel. Brussel ligt op 50°51′N 4°21′E, Kamsloops op 50°40′33″N 120°20′22″W. Charleroi ligt bijvoorbeeld al op 50°24′N 04°26′E. Alleen ligt Kamsloops iets verder van de kust dan Brussel van de kust ligt, dus als je een lijn trekt van de kust tot Kamsloops en je doet hetzelfde in West-Europa kom je ergens in west/centraal Duitsland uit. Alleen is het niet helemaal hetzelfde omdat het een stuk droger is, omdat het zich achter de heuvels ligt wat het beschermt van de regenfronten die van de oceaan het westen van Noord-Amerika bereiken. Voor bepaalde redenen zijn de zomers daar ook wel wat warmer, maar qua records is het eerder vergelijkbaar met Brussel.

CxQpUsc.png


fUG2Edc.png


Warmste temperatuur waargenomen in Kamsloops is 41.7°C. In Ukkel is dat 39.7°C, maar ze hebben dus droger weer, zonniger weer en meer warme dagen in de zomer. In de winter is het dan weer een stuk kouder. Doordat het achter een heuvelrug (of gebergterug) ligt, zal het een meer continentaler klimaat hebben, hoewel het in de winter volgens de wiki een van de mildste plaatsen in Canada is, omdat de echte kou bvb. over de Rockies moet. Dus Kamsloops heeft in de zomer toch meer goedweerdagen dan hier.

tBQWQsS.png


Dan is Vancouver wat meer vergelijkbaar met hier. Het ligt iets lager dan Brussel (op een lagere breedtegraad, pak halfweg tussen Parijs en Brussel). Maar Brussel heeft een tikkeltje meer continentaliteit in zijn klimaat (deels wellicht doordat UK al een deel van de gematigde oceaan opvangt voor ons). Al kijk je dan wel echt al naar details. Vancouver heeft meer neerslag in de winter dan wij in de winter, maar wij hebben minder zonneschijn en vermoedelijk ook een pak meer onweer dan Vancouver. Al is Vancouver eigenlijk al echt een kuststad/oceaanstad. Dus misschien is het meer vergelijkbaar met Oostende.

Voor Vancouver ook op 2 dagen 37°C op het programma waarmee het dagrecord voor juni ook (gemakkelijk) voor de bijl zal gaan. Dat staat hier maar op 30.6°C. Het all-time record staat hier op 34.4°C.
 
Vancouver is afgeschermd van het continent door bergen, zoals Kamloops afgeschermd is van zee-invloed omdat het achter die bergen ligt. Toch is 47°C te gek voor woorden voor een gebied dat op dezelfde breedtegraad van Brussel ligt ... Zorgwekkend. Een record kan wel verbroken worden, maar als dat met 5°C of meer is dan is dat toch niet meer normaal.
Die 40-41°C in 2019 waren toch al genoeg. Nog warmer dan dat en dan is het niet meer gezond om nog een voet buiten te zetten. Eigenlijk was die 40°C nog niet zo erg qua ervaring aangezien de luchtvochtigheid toen zeer laag was. Ok het was wel verschrikkelijk warm maar het was tenminste niet zwoel zoals het hier in België dikwijls is in de zomer.
 
40-41... ja ik denk dat er toch wel weer een dag komt dat we daar nog eens overgaan. Deze eeuw gaan we zeker nog 45°C halen. En de eerste vijftiger in Europa zal ook niet zo lang meer op zich laten wachten.

Alleen lijkt de absolute wereldwijde max. temperatuur toch niet zo makkelijk verbroken te worden. Dat is geverifieerd maar 54.4°C. [Er zijn wel wat onofficiele hogere temperaturen in omgang, maar metingen waren niet correct of kunnen niet geverifieerd worden. Hoe dan ook lijkt 54.4°C eigenlijk vrij weinig, als je ziet dat het daar in Canada zomaar eventjes 49°C kan worden.

De koudste temperatuur is - 89.2°C.

Soms vraag ik me af wat de warmste temperatuur ooit op Aarde waargenomen zal zijn en de koudste. Over de laatste één miljard jaar. Dat vraag ik mij echt af. Zou leuk zijn als mensen daar eens over nadenken wat "within the realm of possibilities moet geweest zijn". Als nu al de koudste temperatuur op Antarctica -89°C was (op een officieel meetstation dan nog), wat moet de koudste temperatuur ooit waargenomen zijn tijdens de laatste grote ijstijd. Dit zijn maar meetgegevens van de laatste 100 jaar natuurlijk. -100°C zal wel eens voorgekomen zijn in de laatste 100 jaar. Mijn vermoeden doet denken dat dat eigenlijk niet eens zoveel kouder moet geweest zijn tijdens de laatste grote ijstijd, maar het zal wel eens kouder geworden zijn, niet op basis van de wereldwijde temperatuur die kouder is, maar het grotere tijdsbestek die het in beslag neemt (100.000 jaar tegenover 100 jaar, en dan puur op statistiek). Maar ik denk niet dat het op Antarctica zoveel kouder was tijdens de late grote ijstijd als nu, toch niet dieper in het binnenland.

Ook in de laatste miljoenen jaren zal de temperatuur niet zoveel lager geweest zijn denk ik, omdat de Aarde in een dalende trend is, en Antarctica een heel erg uniek klimaat heeft door het continent dat geisoleerd rond de Zuidpool ligt met een krachtige zeestroming die het eigenlijk geisoleerd houdt met de rest van de planeet. Dat is een vrij unieke setting die vroeger niet vaak voorkwam. [Nu is Antarctica wel allang geisoleerd en is de ijskap tientallen miljoenen jaren oud, maar daarvoor zal de koudste temperatuur die waargenomen wordt een pak hoger geweest zijn].

Dan moet je terug naar "andere ijstijden", en dan is de enige ijstijd die in de buurt komt, degene die mogelijk de sneeuwbalaarde heeft veroorzaakt. Ik ken de ligging van de continenten toen niet, alsook regionale klimaten niet, maar als het klopt dat de hele Aarde toen bedekt was met één ijskap, dan zal het wel eens kouder geweest zijn dan -100°C op een bepaalde plaats, mogelijk een pak kouder zelfs.

De warmste temperatuur, geen idee eigenlijk, wat mogelijk was. Maar vroeger was het wel warmer, en ik denk dat Death Valley geologisch gezien qua wat mogelijk is niet eens zo heel uniek is. Maar naarmate de Aarde ouder en ouder wordt, komen gebergtes en heuvels alsook relief meer en meer voor waardoor microklimaten meer en meer voorkomen ook. Maar het is wat moeilijk om dat in te schatten. De CO² levels en de globale temperatuur lag vroeger hoger, maar dat heeft zijn redenen. Heel vroeger was er veel meer CO², en heel lang geleden was er bijvoorbeeld ook geen vegetatie op het land die de CO² uit de lucht nam (wel in de oceaan). Maar de warmte wordt dan meer verspreid naar de Polen toe, waardoor het verschil in temperatuur tussen Polen en de Evenaar kleiner en kleiner wordt (zie maar de fossielen van krokodillen die men vindt op heel erg noordelijke breedtegraden, of hoe de polen ook nu veel sneller opwarmen dan de Evenaar).

In extreme hothouse climates was de Noordpool en/of Zuidpool gewoon subtropisch. In andere hothouse climates gewoon zoals hier met "temperate forests", terwijl het hier subtropisch of tropisch was op deze breedtegraad naarmate de andere factoren dit toelieten.

Op een lange termijn schaal, is dit een ijstijd. Gewoon een interglaciaal of een mildere periode van die ijstijd, maar dan wel op de piek ervan. En die is allang aan de gang, iets langer dan 30 miljoen jaar op basis van de definitie van "ijstijd". Het is gewoon dat we een ander perspectief op hebben, en meer data om binnen die "ice age" dit te gaan onderverdelen in meerdere glacialen en interglacialen. De piek van de IJstijd is al 2,5 miljoen jaar bezig, en ongeveer 1 miljoen jaar geleden is de cyclus van IJstijden ook veranderd, voor een nog onduidelijke reden waardoor de IJstijden langer aanhouden.

Met onze actie nu lijkt het erop dat daar opnieuw verandering in komt, maar om de "huidige IJstijd" te eindigen moet het ijs op Antarctica smelten. En dat lijkt mij geen goed idee, want de Aarde is daar op dit moment qua balans niet voor gemaakt, en dan doel ik op de ligging van de continenten. Als het IJs op Antarctica plots zou smelten, dan stijgt de temperatuur vermoedelijk in een ruk 10 tot 15°C wereldwijd, puur door Antarctica alleen al. En dan wordt het echt wel onleefbaar, want dat zou zodanig veel onvoorzienbare gevolgen hebben, dat ik er niet eens over wil nadenken. Nu, het goede nieuws is dat dit zelfs met de meest pessimistische klimaatscenario's niet eens een optie lijkt te zijn, want daarvoor moet je echt wel rond 10 tot 15°C opwarming hebben, en we praten over beperken tot 1.5-2°C. De meest pessimistische IPCC scenario's hebben het over 6-7°C. Dat is bijlange niet genoeg voor het ijs op Antarctica volledig te smelten (en gelukkig maar). Nu is het wel zo dat we nog steeds gefuckt zijn mocht dat scenario uitkomen, al lijkt dat wel een heel somber scenario dat wel kan uitkomen maar volgens mij niet meer deze eeuw. Dat is een scenario dat gaat uitkomen voor mochten we het nog steeds niet begrepen hebben binnen enkele eeuwen (wat best wel kan, ik ben nog niet zo zeker dat toekomstige generaties over de nodige brains zullen beschikken).

Doordat de Polen zo snel wel opwarmen, is het natuurlijk wel niet zo dat de Aarde 30-40°C moet opwarmen vooraleer het ijs op Antarctica zou smelten. Er zal ook wel een tipping point zijn, maar op de Polen warmt het veel sneller op. Let er ook op dat ik het echt heb over de ijskap op mainland/oost Antarctica (dat ook nog eens een highland plateau is). Ik heb het niet over het zee-ijs op West-Antarctica wat dus wel in gevaar is.
 
Laatst bewerkt:
Jezus lief bijna 50 graden.. Dat het hier maar schoon grijs blijft, en max 25!

Op 50 jaar van 3.5miljard naar meer dan het dubbele met bijna 8 miljard mensen, kan toch nooit meer goedkomen?
 
Of zoals nu met corona, allemaal samen bestaat niet.
Als een bepaald deel van de bevolking er nu al niet mee in zit dat er mensen sterven, waarom zou je dan wel gemotiveerd zijn om volgende generaties nog een leven op aarde te geven? Dat we gaan wachten tot het veel te laat is daar ben ik wel vrij zeker van ja.
 
Mja. Soms doet mij dat een beetje denken aan de metafoor van de kikker die langzaamaan wordt gekookt.
Of dat je in de douche staat en langzaam maar aan de warme kraan draait voor wat warmer water, in plaats van direct een douche waar de warme kraan volledig is gedraaid (dat is veel te heet). Maar op het einde van mijn douche is de warme kraan toch meestal volledig gedraaid.
 
Heb de indruk dat het een goeie ouwe Belgische kwakkelzomer wordt zoals we het al lang niet meer gewoon waren..
i need sun :S
ongeacht de temperatuur doet dit grijze, vochtige weer (zelfs mist deze morgen) mij meer denken aan oktober :S
 
We zijn nog maar eind juni hoor. Vorig jaar waren er ook begin juli die postten dat de zomer gedaan was. In augustus was er dan een serieuze hittegolf.

Langer dan een week vooruit kijken heeft meestal niet veel zin.
 
E5F-A4qVUAYZY0V


49.6°C in Canada!

Historic map. All time high for Canada set at Lytton with 49.6C (121F). At least 7 stations at or above 45.0C, Canada's previous hottest temperature prior to this heat wave. 45.2C in Kelowna. A historic day that will be tough to beat in the Canadian climate record #BCheat

E5F-gUpVkAAb4EK


60db95e44b4a3.jpg


Dit is bijvoorbeeld in de staat Washington met voor een heel jaar lang de warmste dagtemperatuur ooit gemeten voor op die dag. Gisteren springt er een klein beetje uit... Vorig record 37.2°C, nu met 6,1°C verbeterd naar 43.3*C.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan