Lente & zomer 2021


Het dorp waar ik het gisteren over had, Lytton, dat 49.6°C haalde en een all-time hitterecord brak, heeft een diepe prijs betaald voor het recordjagen. Het dorp is niet meer... of toch 90% is weg.

De beelden zijn apokalyptisch. Twitter staat vol.

incendi-canada.jpg


E5O7soqXoAADP-F
 

Het dorp waar ik het gisteren over had, Lytton, dat 49.6°C haalde en een all-time hitterecord brak, heeft een diepe prijs betaald voor het recordjagen. Het dorp is niet meer... of toch 90% is weg.

De beelden zijn apokalyptisch. Twitter staat vol.

incendi-canada.jpg


E5O7soqXoAADP-F
Tragische beelden... Vermits die hun klimaat toch tamelijk dicht aanleunt bij dat van ons; zie je dat hier ook gebeuren, zo'n temperaturen?
 
Tragische beelden... Vermits die hun klimaat toch tamelijk dicht aanleunt bij dat van ons; zie je dat hier ook gebeuren, zo'n temperaturen?
Ik denk dat voor die regio ook wel een microklimaat van toepassing is, zoals Sneeuwstorm uitlegde, maar dan nog zijn zo'n temperaturen daar er totaal niet normaal.

Voor hier denk ik wel dat 45°C wel kan. 49°C is wellicht heel erg veel en minder realistisch, maar 45°C gaan we vroeg of wel laat wel eens over de Kempense zandgronden meten denk ik.
 
En wij maar klagen dat het 22 graden is en af en toe regent ...

Net nog gelezen. Dat het huidige weer met véél regen en relatief frisse zomertemperaturen (ne klote zomer), ook als oorzaak heeft: De opwarming van de aarde.
Dat kan zeker, alleen vraag ik me wel af: welk weerbeeld ligt NIET aan de opwarming van de aarde? Mmm ...
T'is altijd de schuld van de opwarming ... regen, sneeuw, koud, warm, middelmatig, regen, storm .. ach ja ..

Was twee jaar geleden al bijna van dat hé, met 42°C in Begijnendijk.
In Itegem (dicht bij Begijnendijk) was het ook 41+ :headshake:
 
Net nog gelezen. Dat het huidige weer met véél regen en relatief frisse zomertemperaturen (ne klote zomer), ook als oorzaak heeft: De opwarming van de aarde.
Dat kan zeker, alleen vraag ik me wel af: welk weerbeeld ligt NIET aan de opwarming van de aarde? Mmm ...
T'is altijd de schuld van de opwarming ... regen, sneeuw, koud, warm, middelmatig, regen, storm .. ach ja ..


In Itegem (dicht bij Begijnendijk) was het ook 41+ :headshake:
Dat is inderdaad onzin. Maar ik heb daarover al mijn beklag gedaan. Als men Trump bekritiseert wanneer die zegt: "climate change, what? Het is nog nooit zo koud geweest", is men met de kippen erbij om te zeggen dat Trump weer en klimaat verwart. Maar diezelfde hypocriete journalisten doen juist hetzelfde wat Trump zegt.

Klimaat is een periode dat een betrekking heeft op MINSTENS een tijdsperiode op 30 jaar op een bepaalde plaats of globaal gezien. De trend over die 30 jaar is erg duidelijk. Die warmt op en aan een alarmerende snelheid. Als een gevolg ervan, zullen de warmterecords scherper gesteld worden, zeker dichter naar de Polen toe (en in dit geval Noordpoolgebied, waar de meeste opwarming zich voordoet), terwijl kouderecords minder snel gebroken zullen worden, hoewel dat nog steeds kan, als alles perfect valt (wat het zelden doet). Verder is het wel complexe materiaal. Maar als er één dagrecord gebroken wordt, is dat niet per se "opwarming v/d Aarde". Maar het feit dat er zoveel "dagrecords" gebroken zijn in de 21ste eeuw, is dan wel duidelijk een signaal van de opwarming v/d Aarde. In de Benelux zie je bovendien een duidelijk stijgende trend in de jaartemperatuur.

Dat onderscheid moet men blijven maken. Qua orkanen, tornado's, en neerslagpatronen vind ik niet dat er een duidelijk signaal is. In de mediterraanse klimaten neemt de neerslag af, dat klopt. Maar elders is er geen duidelijk signaal, bij mijn weten.

Het is niet omdat inderdaad de media vaak foutief bericht over weer & klimaat (niet alleen daarover trouwens, maar dat terzijde), dat het er natuurlijk niet is.
 
Laatst bewerkt:
kunnen we topictitel al naar herfst zetten aub?
Tis echt idd om triest van te worden.
Zeker omdat we ook niet echt lente gehad hebben.
Tis precies of we na de winter 't zelfde regenachtige en grijs weer hebben maar dan iets warmer (uitgezonderd enkele betere dagen)
 
Na 4 extreem warme zomers is het misschien wel eens tijd voor zo een type zomer. En dan nog is juni de warmste juni ooit gemeten. Dus ik vrees dat we nog altijd die berichten zullen zien, zeker als er nog eens één of twee warmtepulsen eraan komen eind juli en/of misschien later in augustus. Ook vorig jaar hadden we volgens mij een mindere periode in vooral juli als ik correct ben, maar we hebben daar wel eens een paar niet-typische Belgische zomers gehad, dat klopt. En het duurt inderdaad wat lang met het onstabiele en wisselvallige weer, met nu ook een halve zomerstorm. Ook de voorgeschiedenis maakt dat het een naar ons gevoel een mindere zomer is, maar in de statistieken gaat dit volgens mij niet eens echt gaan duidelijk worden. Wellicht was dit type zomer gewoon in 90% van de gevallen dagelijkse kost hier, misschien met wat minder convectieve neerslag dan wel.

De standaard is volgens mij wat hoog na de voorbije jaren, maar uniek slecht is deze start van juli toch nog niet echt geweest (en einde van juni), denk ik. Misschien als ik de laatste twee-drie weken samenneem en dat het in Nederland wat beter was dan hier. Ik heb ook wel het geklaag al gehoord en het gevoel dat het niet zo wow was, maar in de statistieken valt het eigenlijk gewoon niet op. Net iets natter en net iets minder warm misschien maar eigenlijk verwaarloosbare verschillen en verder perfect normaal. Wanneer dit type weer drie maanden aanhoudt, dan spreken we over iets anders natuurlijk, maar dan zou de temperatuur ook wat minder hoog moeten zijn. En in juni hadden we al een eerste opvallend krachtige warmtepuls.

Tot en met 5 juli is de zomer van 2020-2021 nog altijd de tweede warmste ooit gemeten na het alomgekende 1976. Maar aan het warmtegetal en de ADS dagen, was die zomer wel duidelijk beter. Er viel net iets meer neerslag dan toen, maar het zijn vooral de zonne-uren die wat achterop lopen (hoewel net iets boven normaal of rond normaal voor deze periode, maar 1976 was uitzonderlijk op dat vlak). Qua warme en zomerse dagen lopen we ongeveer gelijk, al lopen we qua tropische dagen (1 vs 10) wel een stuk achter. Het is dat de koelere minder-weer dagen ook wat zachter zijn geworden tegenover toen, terwijl ze toen wel al een hittegolf gehad hebben, en dat de standaard ook compleet anders is, alsook een heel andere voorgeschiedenis (in 1976 hadden ze blijkbaar wel een goede lente), en dat verandert de perceptie ook wel.

EDIT: Correctie, qua warmtegetal en ADS dagen rekent die wel nog eens respectievelijk april en mei en mei mee.
 
Laatst bewerkt:
Akkoord hoor maar het is na de druilerige, grijze quasi onbestaande lente toch alles behalve.
Dat speelt ook wel mee, vind ik, in dat aanvoelen.
Als we nu een mooie lente mochten gehad hebben was 't allemaal niet zo erg.
 
eerlijk, qua temperatuur, neerslag vind ik het momenteel ideaal. Enkel die windstoten hier zijn vervelend.
Omdat de zonnewering hier continu openstaat en nogal durft meewaaien. Dat duurt ook een halve dag om die terug op te zetten.
Als het dus van 25+ graden Celsius naar hevige windstoten gaat toch even schrik voor die zonnewering, maar ervaring leert dat die wel vast genoeg staat.
Het mag dus een beetje consistenter weer worden :)
 
Ik zie online (niet hier) veel geklaag over 'de zomer' maar ik denk dat dit op veel vlakken toch een veel normalere Belgische zomer is dan wat we de voorbije jaren hebben gehad. Het is trouwens dit jaar al eens belachelijk warm geweest, en we zijn nog lang niet aan het einde van de zomer, dus wie weet smeken we binnen een week of vier weer om dit 'kwakkelweer'.

Zolang er niet te veel regen valt (hoewel ik daar persoonlijk minder mee in zit; liever af en toe regen en groene natuur dan die verdorde en stoffige savanne taferelen van de voorbije jaren) en die maffe stormen/windhozen wegblijven vind ik dit eigenlijk het perfecte Belgische zomerweer. Overdag aangenaam warm en 's avonds koelt het goed af.

Het is net fris genoeg om te gaan sporten wanneer je daar zin in hebt (ja dat kan in theorie altijd, maar als het 34 graden is ga ik geen zware looptraining doen) maar het is vind ik net warm genoeg om gewoon in de zon gaan liggen of zitten zonder na een tijdje kou te hebben, bijvoorbeeld. De meeste gebouwen zijn ook leefbaar zonder airco en 's avonds kan je gaan slapen zonder vier ventilatoren en drie icepacks. Alles is niet zo dof en plakkerig, je moet niet heel de dag in een half verduisterde kamer zitten om toch maar de zon proberen buiten te houden als je geen airco hebt, ...

Van mij mag het gerust heel de zomer zo blijven.
 
Hier was net een serieuze wolkbreuk.
Dit is hier op een paar 100 meter van thuis




IMG-20210708-WA0012.jpg


bij mijn ouders staat de straat blank, verschillende snelwegen hier in de buurt ook.
 
Terug
Bovenaan