Lente & zomer 2021

Ik stel mij vragen, met quasi elk jaar tegenwoordig de melding van : "Mogelijk de hoogste temperatuur ooit opgemeten op aarde"

In Death Valley zelf (waarover het artikel gaat) werd reeds in 1913 56,x graden opgemeten. Maar aan dat record wordt anno 2021 aan getwijfeld. Idem met het record van 57,7 graden van Azizia (Libië) uit 1922. Oude records worden anno 2021 gewoon genegeerd. Lekker gemakkelijk zo.

Voorts zijn in oa China (onbetrouwbaar), Australië en in Iran via satelliet-opmetingen van de NASA ooit temperaturen opgemeten van 65 graden en meer (In Iran zelfs 70+ graden!). De NASA is wél een betrouwbare bron. Maar het issue is dat het daar dan te warm is voor de mensheid en ze die temperaturen niet opgemeten hebben met een officiële meeting van op de aarde zelf. Meetingen met satellieten worden namelijk niet erkend. (omdat ze niet 100% accuraat zijn, maar bon een afwijking van 16 graden lijkt me ONmogelijk)
 
Allee na de enorme wateroverlast van vrijdag en al het bijkomende werk nog maar es opletten voor wateroverlast.
Top!
 
En hebben hier al een paar pittige buien gevallen, maar tot nu toe valt het toch wel mee.
Er is minder gevallen dan was voorspeld voor na de middag.
 
Hier gaan we toch weer over de 15 mm regenwater in dep pluviometer . En volgens buienradar komt er nog eens 5-10 mm bij voor middernacht.
 
Nog geen druppel gevallen hier vandaag. Wel zwaarbewolkt en fris NO-windje
 
Het is nu toch een gewone belgische zomer ?😀

Juni was toch al tussen de 80-200% natter dan gemiddeld volgens het KMI
Voor mei was dat 100-200% boven het gemiddelde
April was dan weer één van de koudste maanden april ooit, gemiddelde lage temperatuur is geleden van 1956 en er waren 6 vorstdagen ipv 1

De cijfers van juli heb ik geen idee van, maar die zal iemand er wel bij kunnen halen maar vermits hier sowieso al meer regen op een paar uur is gevallen dan normaal op een hele maand gaat dat ook niet top zijn.

Enfin, sorry voor mijn gezaag maar 4 maanden van dit weer met af en toe es een zomerdagje dat weegt echt wel op mijn gemoed moet ik zeggen.
 
Juni was toch al tussen de 80-200% natter dan gemiddeld volgens het KMI
Voor mei was dat 100-200% boven het gemiddelde
April was dan weer één van de koudste maanden april ooit, gemiddelde lage temperatuur is geleden van 1956 en er waren 6 vorstdagen ipv 1

De cijfers van juli heb ik geen idee van, maar die zal iemand er wel bij kunnen halen maar vermits hier sowieso al meer regen op een paar uur is gevallen dan normaal op een hele maand gaat dat ook niet top zijn.

Enfin, sorry voor mijn gezaag maar 4 maanden van dit weer met af en toe es een zomerdagje dat weegt echt wel op mijn gemoed moet ik zeggen.
idem, ik loop al 2 weken slecht gezind rond. Moest ik nu verlof hebben dan deed ik ongelukken.
 
Qua temperatuur misschien wel, maar qua neerslag toch totaal niet? Er is nu al evenveel regen gevallen als normaal tijdens een volledige zomer en we zijn zelfs nog niet halfweg.
Een normale zomer ten opzichte van de laatste 4 jaar of het effectieve gemiddelde over langere periode?
 
Het KMI zegt dat we qua neerslag al de hoeveelheid neerslag gaan gehad hebben (met de komende 3 dagen erbij) van een hele zomer lang, terwijl we nu nog maar halfweg zijn.

Qua temperatuur perfect normaal voor de zomer, maar dat waren april + mei natuurlijk niet.
 
Als ik in de buurt rondloop zijn er mensen die de zandzakjes gewoon voor hun voordeur laten liggen. En dan nog een hele hoop mensen bij wie de zandzakjes op de oprit liggen, klaar om ingezet te worden. Heb er zelf geen last van maar er zijn hier huizen die al drie keer overstroomd zijn. Twee weken geleden stonden de straten blank in een wijk waar dat nog nooit gebeurd was, die wijk staat er al meer dan 40 jaar, dus het zijn deze keer niet enkel de mensen die hun huis in overstromingsgevoelig gebied hebben gezet.
Kan je ergens neerslagcijfers per plaats vinden? Had een meting gevonden van 50 liter op één dag, maar dat was 10 kilometer van hier en op een plaats waar het niet overstroomd is. Denk dat er hier dan misschien 70-80 liter is gevallen op één namiddag twee weken geleden.
 
@parabellum Hier heb je een verzameling van weerstations over heel België en Nederland. Zo kan je bijvoorbeeld zien dat er vandaag al 45mm neerslag gevallen is in Hotton.

5km naar links of rechts kan qua hoeveelheid neerslag al een gigantisch verschil maken natuurlijk. En overstromen heeft uiteraard met allerlei factoren te maken, hoeveel water van hoger liggende gebieden kan komen of hoeveel verhard er in de buurt is waardoor het water enkel maar verder vloeit.
 
Qua temperatuur misschien wel, maar qua neerslag toch totaal niet? Er is nu al evenveel regen gevallen als normaal tijdens een volledige zomer en we zijn zelfs nog niet halfweg.
Mja eind de jaren 90 tot halfweg de 2000s herinner ik me ook kletsnatte zomers , ik kan natuurlijk mi😀s zijn
 
Als ik mij niet vergis was in 2012 het ook zo een rotzomer, althans in juli. Zat toen nog in het vorige gebouw bij mijn huidige werkgever, daar zaten gigantische ramen in en we zaten toen recht onder het dak op de 2de verdieping. Heeft toen erg veel geregend en die regen maakte toen een hels lawaai op dat dak :)
was blij dat toen mijn congé inging in augustus, dat het toen wel redelijk mooi weer was
 
Terug
Bovenaan