Lente & zomer 2025

Mja, voor 12u lijkt het grootste deel van het westen al in de regen te zitten, wat vroeger is dan verwacht (per het KMI zou de regenzone het land pas tegen 12u bereiken).

Dat terrasje vanavond weet ik ook nog niet zeker, per het KMI:
tegen de late namiddag en avond komt een nieuwe, mogelijk intensere, buienzone het land binnen uit Frankrijk. De kans op onweer is dan groter met lokaal intense regen.
Het zal dus echt afhangen van waar je bent of er wel een terrasje in zit, wederom ga je moeten rekenen op geluk.
Oh nee, de voorspelde regen is gewoon iets vroeger. Doet niets af aan mijn punt dat je nog de hele voormiddag had die aangenaam was (en die ik ook zo benut heb).

En ja, ik zal vanavond wel zien. Is het terrasjesweer: top. Is het niet zo dan gaan we wel binnen zitten.
Zij die gisteren vrij namen hebben de enige echte goede dag gehad.
Volledige dag, sure, maar niet iedereen denkt zo in absoluten als jij om er toch maar een negatieve draai aan te geven. Ik had geen vrij maar toch nog buiten gezeten over de middag + terrasje na het werk + BBQ 's avonds. Ik heb ook van de goede dag genoten.

genieten van die hitte op het werk is onmogelijk, daarmee.
(eigenlijk zegt hij enkel dat die mensen die vrij genomen hebben een verzekering van genot hebben, hij doet geen uitspraak over de mogelijkheid van genot voor de mensen aan het werk, verwoording is vooral cringe)

Weer een nieuw tropisch systeem (Gabrielle) die ons weer lijkt te gaan beïnvloeden (al dan niet direct of indirect) naar volgend weekend toe. Voor gedetailleerde voorspellingen is het nog te ver maar het systeem lijkt zich naar de nabijheid van de Azoren te begeven en lijkt nog niet onmiddelijk de extratropische transitie te doen.

Laatst bewerkt:
Weer een nieuw tropisch systeem (Gabrielle)
Idd, en we hebben toch redelijk lang moeten wachten sinds Fernand. We zitten nu op de piek van het seizoen en nog "maar" aan de G, er was nochtans een bovengemiddeld seizoen voorspeld door NOAA.

Koers van Gabrielle lijkt momenteel nog niet van die aard te zijn dat het ons veel gaat beinvloeden, maar goed dit kan nog wel veranderen natuurlijk.

Vanavond staat de zon loodrecht op de evenaar. Dit betekent dat dag en nacht overal even lang zijn en in het noordelijk halfrond de astronomische herfst begint en in het zuidelijk halfrond de lente.

Vanavond staat de zon loodrecht op de evenaar.
Klopt. Equinox.
Dit betekent dat dag en nacht overal even lang zijn en in het noordelijk halfrond
Nee, ongeveer even lang overal in het Noorderlijk halfrond. De dag dat het werkelijk zo is, hangt nog af van precieze breedteligging, bij ons valt de equilux pas op 25 september - tot dan hebben we nog meer dag dan nacht. In Zuid-Spanje is het dan weer op 26 september.
de astronomische herfst begint en in het zuidelijk halfrond de lente.
Klopt. Of ook: het is de dag dat het daglicht het meeste moet inboeten. Vanaf morgen gaat er telkens wat minder af (weliswaar de eerste dagen enkel wat milliseconden), tot we de winterzonnewende bereiken en het daglicht weer toeneemt. Glas halfvol visie: vandaag gebeurt reeds de eerste noodzakelijke stap naar de zomer van 2026.

Ik ben er niet rouwig om dat de zomer gedaan is, puur voor mijn gezondheid. Zweten met eczeem =zout in de wondjes en kan behoorlijk pijn doen.
Enige nadeel van de winter dat zo vroeg donker is.

De zon is hier nu toch doorgebroken vanochtend en hoewel het een koude nacht was voelt het een stuk aangenamer aan zonder die vervelende wind van de laatste dagen.

Terug
Bovenaan