Lente / Zomer 2024

Wel, het enige lichtpuntje dat resteert is dat de dagen ondertussen alweer wat minder snel inkorten. Na de piek van gisteren gaat er tot eind december elke dag wat minder licht af van de dag.

Voor de rest kunnen we alleen maar hopen dat we deze herfst eens gespaard gaan worden van veel neerslag. Maar dat is enorm veel gevraagd, basically vraag je dan om een trendbreuk. En zoals de modellen er momenteel uitzien, is zoiets inderdaad veel te veel gevraagd voor ons op papier nochtans "variabel" maar in de praktijk vastgeroest klimaatje. De overvloedig natte trend lijkt zich na 2 jaar gewoon rustig door te zetten in een derde jaar. Met de natte voorgeschiedenis van de laatste maanden en de recordwarme oceaan is alles weer in stelling gebracht voor een nieuw een compleet verregend najaar, wat op zich weer de kansen voor een mooie zomer 2025 gevoelig vermindert. Dat wil niet zeggen dat het zo zal zijn, maar als de vastgeroeste drukverdelingen blijven zoals ze zijn zal het wel zo zijn (of: ik zie niet in waarom het dan niet zo zou zijn).

Dan maar hopen voor een omslag in het voorjaar die zich vervolgens doorzet en een einde maakt aan het huidige weerpatroon. Da's wel nog minstens 6 maanden wachten.

De andere weermannen en vrouwen kunnen samen met Frank Deboosere op pensioen. Het weer is hier al voorspeld voor de komende 11 maanden
Dat heb je goed gelezen. Zoals ik letterlijk zei: als de drukverdelingen blijven zoals ze zijn, is het weer voorspeld. De drukverdelingen liggen immers aan de basis van ons weer. Weer voorspellen begint met de drukverdelingen te voorspellen. Het is niet toevallig dat we de laatste 2 jaar niet alleen veel meer neerslag hebben dan normaal, maar ook veel meer lagedruk dan normaal.

Zelf kan ik echter niet de drukverdelingen voorspellen voor de komende 11 maanden. Dat moet ik aan Geri overlaten. Statistisch kan ik wel zeggen dat de kans groter is dat we de komende zes maanden niet veel verandering gaan zien (op eens enkele weken na oid). Die zes maanden staan, zeker de laatste decennia toch, gekend voor lagedruk en hebben geen reputatie van grote veranderingen te brengen aan vastgeroeste verdelingen. Maar voor mij blijft het nog altijd een grote kans en geen garantie dat het niet zal veranderen, voor het betere werk inzake verwijs ik door naar Geri.

Laatst bewerkt:
Nog een klein weekje blijft er over deze maand, tijd om eens te zien waar we staan:

Neerslag: 87.7 mm op 24 september tov normaal 65.3 mm op 30 september
Zonneschijnduur: 109 uur op 24 september tov normaal 154 uur op 30 september
Gemiddelde temperatuur: 16.2 graden op 24 september tov normaal 15.2 graden op 30 september

Op bv van de huidige voorspelling voor Ukkel zou op 30 september de 100 mm neerslag overschreden moeten zijn, eindigen we op 128 uur zonneschijn, en zal de gemiddelde temperatuur nog ietsje zakken maar ook geen hele graad meer.

(Veel) te veel neerslag, te somber, en te warm lijkt dus het meest waarschijnlijke scenario momenteel. Klinkt bekend in de oren natuurlijk, want dat was ook het scenario van vele recente maanden. Daarmee is september goed op weg om te bevestigen dat we na 2 jaar nog steeds in het vastgeroeste klimaat zitten, en met die erg ongunstige setting opnieuw de natste periode van het jaar tegemoet zullen gaan.

Er lijkt ons nog 1 mooie dag te resteren in september, en dat zou obv de huidige voorspellingen zondag 29 september worden, waarbij we heel tijdelijk onder een hogedrukgebied komen te liggen. Dat zal ons een erg koude start van de dag opleveren, maar voor de rest wel droog en zonnig.

Wat verdere vooruitzichten betreft: die zijn niet goed. De straalstroom ligt momenteel weer over ons, waarmee de herfst in de praktijk dus echt begonnen is, en de zomer definitief voorbij is. Dat hogedruk van zondag maakt hierdoor ook geen schijn van kans om zich te nestelen, maw op naar een te natte, te sombere en te warme oktober.

Zomer 2024: laat begonnen, vroeg geëindigd.

Laatst bewerkt:
Als (als) de huidige drukverdelingen niet zouden veranderen zal het een maandenlange afstraffing zijn voor wat uiteindelijk maar een kort zomertje was. Net zoals vorig jaar dus. Met de huidige drukverdeling zijn wij opnieuw de vaste West-Europese halte voor de Noord-Atlantische depressietrein, die komt van over een oceaan die opnieuw recordwarm is en waar ze dus opnieuw maximaal vocht kan oppikken.

Nu, ik kan niet voorspellen of het zal veranderen, de kans is wel klein dat het nu zou gebeuren (vergeleken met het voorjaar toch) en september toont alvast dat er nog niets veranderd is. Het statistisch meest waarschijnlijke scenario is dus opnieuw een lange, warme, natte en sombere herfst, en een winter die opnieuw geannuleerd wordt.

Dat dit eigenlijk al >2 jaar vast zit en maar niet verandert is iets wat m.i. moeilijk te verklaren is, want zo lang duurt dat normaal niet, ook niet in het nieuwe klimaat. Maar soit, ondanks de zeer merkbare gevolgen in neerslag geeft het KMI ook geen verklaringen of wilt het er geen geven, dus geen uitleg hiervoor momenteel. Nochtans, toen het in eerdere jaren nog eens droog was kwam zo'n verklaring wel snel genoeg.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk zou er boven de berichten van Guglielmo een disclaimer moeten komen.

"Gelieve voor het lezen van dit bericht alle scherpe voorwerpen in huis slotvast op de bergen. Deze boodschap is bedoeld als algemene veiligheidswaarschuwing en is niet bedoeld als vervanging van professioneel advies."

Anderzijds ben ik zeker ook tegen het geven van valse hoop , want dan is de teleurstelling des te groter achteraf.

Op zoek naar hulp? Bij de Zelfmoordlijn1813 staat er iemand voor je klaar. Elk gesprek is anoniem en gratis. Bel 1813. 24/7 bereikbaar.

De bronnen waar je professionele weersvoorspellingen kunt vinden zijn wel gekend denk ik. Hier is het bediscussieren van het weer. Dat het er obv de huidige setting statistisch niet goed uitziet voor de komende maanden, mag toch gerust besproken worden. Ik zeg ook niet dat het zo zijn (ref. Geri), wel dat de kans het grootst is.

Onderbouwde argumenten van het tegendeel - maw dat de kans bijvoorbeeld groter is dat we een droge/zonnige herfst krijgen - zijn uiteraard heel welkom en voegen toe aan de discussie.

Voor de winterliefhebbers is de huidige setting misschien wel positief, want met deze temperaturen zal de Noordzee sneller afkoelen dan wanneer we nu nog een lange periode met zomerse temperaturen hebben.
Dat is natuurlijk dan wel in het geval er eens een eind aan dit patroon komt.

Anderzijds, warm zeewater en koude bovenluchten geeft juist meer kans op winterse buien soms. Als het zeewater echter te warm is , is dat ook niet goed om sneeuw te krijgen, zeker in het begin van de winter.

Voor de winterliefhebbers is de huidige setting misschien wel positief, want met deze temperaturen zal de Noordzee sneller afkoelen dan wanneer we nu nog een lange periode met zomerse temperaturen hebben.
Temperaturen bij ons zijn natuurlijk wel maar 1 elementje, temperaturen Atlantische oceaan (recordwarm), waar het water uiteindelijk altijd van komt, hebben m.i. een grotere invloed op de temperatuur van de Noordzee. Of wat koelere temperaturen bij ons (maar nog steeds te warm) merkbaar invloed gaan hebben ben ik dus niet zeker. Eerder als het echt eens langdurig (te) koud zou zijn, maar dat is al in geen jaren meer voorgekomen.
Dan ga je toch eens een andere woordkeuze moeten beginnen gebruiken:
Niet echt, als de straalstroom over ons ligt en vervolgens onder ons zakt - wat ze in deze tijd van het jaar altijd doet maar dit jaar is het wel erg vroeg allemaal - mag je wel degelijk een kruis trekken door zomerse temperaturen. Aanvoer van lucht uit de echt warme gebieden - nog steeds volop aanwezig in Europa - kan dan niet meer. We zitten dan in de koude lucht, althans relatief, "koud" kan nog steeds "te warm" zijn vergeleken met de normaal. Maar geen zomerse temperaturen meer (25+), dus geen zomer meer.

Dat betekent niet dat het niet langdurig zonnig en droog kan zijn. Tenminste zolang de straalstroom niet pal boven ons ligt. Maar zonnig, droog en max 15 graden is geen zomerdag.

Laatst bewerkt:
Now that the dust has settled... Dit is toch echt één van de grootste kutzomers geweest die ik mij actief kan herrineren.
Ik heb mijn gebrek aan emoties rond het weer hier al een paar keer gepost, maar ik vond augustus eigenlijk wel gewoon ok. Ook zijn lange, extreem warme periodes uitgebleven, wat ik positief vind.

Per de statistiek een nog grotere flutzomer dan die van vorig jaar. Nog altijd een minder grote flutzomer dan die van 2021, maar "De Natste Zomer Ooit" is natuurlijk moeilijk te overtreffen (alhoewel, zomer 2025 "hold my beer"?).

Zowel deze als de vorige zomer hebben een kort verloop gekend, maar de "timing" was dit jaar wel beter, maw later in de zomer dan vorig jaar.

Terug
Bovenaan