Lente & zomer 2021

De vochtigheidsgraad speelt natuurlijk ook wel een rol. Liever een droge 30 °C, dan een 25 °C waarbij het zweet u uitbreekt als ge gewoon stil zit.
 
kBen vandaag een dagje naar zee gegaan bij 24-25°C en twas perfect weer om te gaan zwemmen.
Ik zie ook niet in waarom daar +28°C voor nodig zou zijn zoals RidderBauknecht al aangaf.
Gisteren en vandaag waren ideaal qua temperatuur wat mij betreft, moet echt niet warmer zijn. Zeker aangezien de nachten nu nog zalig afkoelen.

Goh ja, voor u.
Maar ik kan echt geniet van +30 aan het water. Vind dat dan extra verfrissend, dunno alles voelt dan ook "anders" aan.
 
Voor mij is het momenteel al té warm, ook s'morgens om 9u al .. maar is een standpunt van een sporter - loper ;-)

Ik verdraag warmte ook slecht helaas.. Hopelijk wat onweersbuien de komende dagen.
 
Goh ja, voor u.
Maar ik kan echt geniet van +30 aan het water. Vind dat dan extra verfrissend, dunno alles voelt dan ook "anders" aan.
30+ in Thailand is meer genieten dan in België, maar daar heb je dan ook op héél veel plekken airco en ben je in vakantiemodus. Ik moet wel zeggen dat als het echt nog eens warm is, ik tijdelijk wel kan genieten van die loden warmte die op je valt als je naar buiten gaat. En dan in de schaduw liggen in de hangmat met een plantenspray binnen handbereik. :D In de volle zon zitten is niets voor mij, dan begin ik na een halve minuut al te zweten en laat ik zweetvijvers achter.

Als het zomert, dan graag zoals vandaag. 's Ochtends is het nog aangenaam fris, maar niet te koud zodat ik nog in t-shirt naar het werk kan fietsen. Dan moet ik geen jas meesleuren. Maar het weer trekt zich van niets aan, dus heeft het weinig zin om te klagen dat het te warm of te koud of te nat is.
 
Vroeger kon ik heel goed tegen de warmte (werkte toen ook geregeld in een serre, als het andere werkvolk al lang was gaan lopen voor de warmte bleef ik nog verder doen), tegenwoordig kan ik er helemaal niet meer tegen.
 
Amai de veroudering is hier echt wel ingezet. Ik hoor precies mijn moeder die niet tegen de hitte kan.

Als je het een beetje slim aan pakt kun je makkelijk de warmte buiten houden. Snachts alles open en liefst van voor en vanachter, en vanaf dat de zon er komt doe je alles dicht en rolluiken/gordijnen dicht.

Vorige zomer in die periode van 35+ was het bij ons binnen 22 graden.
 
Amai de veroudering is hier echt wel ingezet. Ik hoor precies mijn moeder die niet tegen de hitte kan.

Als je het een beetje slim aan pakt kun je makkelijk de warmte buiten houden. Snachts alles open en liefst van voor en vanachter, en vanaf dat de zon er komt doe je alles dicht en rolluiken/gordijnen dicht.

Vorige zomer in die periode van 35+ was het bij ons binnen 22 graden.
Mijn moeder vindt dit weer nochtans zalig dus het zal vermoedelijk niet aan de leeftijd liggen maar aan verschillende toleranties voor dit type weer en verschillende soorten mensen. Ik weet dat het een beetje een mopje is maar leeftijd heeft daar niks mee te maken vind ik.

Hoe gemakkelijk je de warmte kan buiten houden met die aanpak hangt wel echt van woonst tot woonst af. Iemand die op een appartement woont waar de zon heel de dag op staat met maar twee kleine ramen die open kunnen bijvoorbeeld gaat daar al bijna niks van merken als 's nachts die kleine raampjes even open staan, idem voor een ouder huis met maar twee deuren die open kunnen bijvoorbeeld. Heel de dag in het donker zitten om toch maar de verzengende hitte een beetje buiten te kunnen houden vind ik ook maar niks, ook al doe ik het zelf wel tijdens heel warme periodes.

Komt daar nog bij dat het in volle zomer soms pas na middernacht onder de 20 graden gaat (soms ook helemaal niet) en dat het al heel vroeg weer begint te stijgen, dus het time window om alles open te zetten is zeker niet ideaal voor de meesten.

Nu goed, ik ken mensen die het een beetje slim aanpakken (die technieken van jou staan elke zomer in de kranten) en waar het nog steeds plakken en zweten is tijdens warme periodes. Als je woonst zich daar 'niet toe leent' dan helpt dat vrijwel niks, zeker niet als het dagen lang bijna windstil is en de temperaturen 's nachts ook niet ver onder de 20 gaan. Om te slapen vind ik 22 graden trouwens ook al te warm, maar da's persoonlijk natuurlijk.
 
Dan heb je een heel goeie ligging of nieuw huis dat heel goed koelt.

Want die slimme aanpak werkt misschien tijdens de eerste twee à drie dagen zoals het nu nog te doen is. Maar als je een week 30+ graden hebt als vorig jaar in augustus zit de warmte gewoon binnen in huis en krijg je ze nog moeilijk buiten. En zoals meestal heb je overdag veel wind maar die wind valt gewoon altijd stil 's avonds waardoor echt deftig verluchten maar moeilijk is.

Allemaal makkelijk praten maar voor mensen op een klein appartement onder plat dak werkt die slimme aanpak niet hoor.
 
Amai de veroudering is hier echt wel ingezet. Ik hoor precies mijn moeder die niet tegen de hitte kan.

Als je het een beetje slim aan pakt kun je makkelijk de warmte buiten houden. Snachts alles open en liefst van voor en vanachter, en vanaf dat de zon er komt doe je alles dicht en rolluiken/gordijnen dicht.

Vorige zomer in die periode van 35+ was het bij ons binnen 22 graden.
Nochtans vorig jaar ook zo gedaan en bijna een maand nooit onder de 26 graden geraakt. Met alle ramen open snachts.
 
Dan heb je een heel goeie ligging of nieuw huis dat heel goed koelt.

Want die slimme aanpak werkt misschien tijdens de eerste twee à drie dagen zoals het nu nog te doen is. Maar als je een week 30+ graden hebt als vorig jaar in augustus zit de warmte gewoon binnen in huis en krijg je ze nog moeilijk buiten. En zoals meestal heb je overdag veel wind maar die wind valt gewoon altijd stil 's avonds waardoor echt deftig verluchten maar moeilijk is.

Allemaal makkelijk praten maar voor mensen op een klein appartement onder plat dak werkt die slimme aanpak niet hoor.
Ghoja goed geïsoleerd en we hebben ook nog een zolder. Zal Mss ook wel helpen zeker?

Ik heb hier allesinds nog nooit een nacht gehad dat ik niet kon slapen van de hitte.

In ons vakantiehuis in de Ardennen vorig jaar daarentegen. Gestoord was het daar.
 
Mja gelukkig dan. Hier was het altijd tussen 26 en 30 vorig jaar met de hittegolf.

Moest ik hier terug in mijn kot kunnen kruipen waar het maar 22 was, zou ik ook niet snel klagen over de 35 buiten :p.
 
60b8a12175758.PNG


Opvallend zeer vlakke temperatuurverdeling.

Koudste plekje in Europa is op dit moment Galicie in noordwest-Spanje (of IJsland). Warmste plekje is Sardinie en het schiereiland van Kola of het Oosten van Lapland. Verder bijna overal rond de 20 graden.
 
Vroeger kon ik heel goed tegen de warmte (werkte toen ook geregeld in een serre, als het andere werkvolk al lang was gaan lopen voor de warmte bleef ik nog verder doen), tegenwoordig kan ik er helemaal niet meer tegen.
Idem hier. Als kind dikwijls op strand en jeugdkampen in de vlakke zon rondgelopen met rode huid tot gevolg.
Keerpunt is rond mijn tweeëntwintig gekomen op de een of andere manier. Ik vraag me nog steeds af hoe dat het eigenlijk komt, de switch van beter koude verdragen dan temperaturen van +25°C :wallbash:.
 
Amai de veroudering is hier echt wel ingezet. Ik hoor precies mijn moeder die niet tegen de hitte kan.

Als je het een beetje slim aan pakt kun je makkelijk de warmte buiten houden. Snachts alles open en liefst van voor en vanachter, en vanaf dat de zon er komt doe je alles dicht en rolluiken/gordijnen dicht.

Vorige zomer in die periode van 35+ was het bij ons binnen 22 graden.
En dan 's morgens opstaan en heel uw inboedel verdwenen? :unsure:
 
Vroeger kon ik heel goed tegen de warmte (werkte toen ook geregeld in een serre, als het andere werkvolk al lang was gaan lopen voor de warmte bleef ik nog verder doen), tegenwoordig kan ik er helemaal niet meer tegen.

Idem hier. Als kind dikwijls op strand en jeugdkampen in de vlakke zon rondgelopen met rode huid tot gevolg.
Keerpunt is rond mijn tweeëntwintig gekomen op de een of andere manier. Ik vraag me nog steeds af hoe dat het eigenlijk komt, de switch van beter koude verdragen dan temperaturen van +25°C :wallbash:.
Kan met lichaamsbouw of gewicht te maken hebben.

Bij zwaardere lichaamsbouw kan je beter tegen kou. Als je graatmager bent is zelfs 15 tot 20 graden te koud.
 
Nog geen grote neerslaghoeveelheden vooralsnog. Enige pluspunt is dat het wat afkoelt :)

Het KMI heeft duidelijk problemen door het onweer want hun website ligt eruit :)
 
Terug
Bovenaan