Jobbonus voor lonen onder de 2500 euro bruto

Chill Panda

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik weet dat er op BG grotendeels grootverdieners zitten, maar degenen met een kleiner loon (onder € 2500 bruto) kunnen vanaf vandaag een jobbonus aanvragen.

 
Ik weet dat er op BG grotendeels grootverdieners zitten, maar degenen met een kleiner loon (onder € 2500 bruto) kunnen vanaf vandaag een jobbonus aanvragen.


Dat verklaart veel :laugh:

mijn madam werkt bij de staat, sinds 2 maand hebben ze zonder mededeling van indexering of zo haar loon opgetrokken van 2496 euro bruto naar 2505 bruto

maw: ze grijpt er naast.
 
Ik weet dat er op BG grotendeels grootverdieners zitten, maar degenen met een kleiner loon (onder € 2500 bruto) kunnen vanaf vandaag een jobbonus aanvragen.

Toch weer totaal onlogisch

Dus ook iedereen met een laag brutoloon maar met MC, ecochecks, firmawagen, tankkaart, groepsverzekring etc etc kan die premie aanvragen
 
Toch weer totaal onlogisch

Dus ook iedereen met een laag brutoloon maar met MC, ecochecks, firmawagen, tankkaart, groepsverzekring etc etc kan die premie aanvragen
Ja. En hoeveel mensen onder de 2.5k bruto, maar met ecocheques, maaltijdcheques, firmawagen, tankkaart en groepsverzekering etc etc denk je dat er zo zijn? Zou dat echt een verschil maken in de maatregel?
 
Ja. En hoeveel mensen onder de 2.5k bruto, maar met ecocheques, maaltijdcheques, firmawagen, tankkaart en groepsverzekering etc etc denk je dat er zo zijn? Zou dat echt een verschil maken in de maatregel?
Dat maakt toch niet of het er nu 15 of 1000 zijn. Uiteraard maakt dat een verschil, je gaat geld geven aan mensen die het eigenlijk niet nodig hebben, maar door fiscale optimalisatie toch onder de bruto grens zitten.

Een bericht uit het topic van de BIG4 (wel van vorig jaar)
ik kan je zeker een kort overzicht geven van hoe het loon evolueert de eerste 4 jaar (nadien heb ik er iets minder zicht op, als er iemand binnen dit forum kan aanvullen mag dat zeker)
- jaar 1 : 2.150 bruto -> 1.900 netto incl. nettovergoedingen (+\- 350 euro) en de andere gekende voordelen.
- jaar 2: 2.300 bruto -> 1.950 netto incl. nettovergoedingen (+\- 350 euro) en de andere gekende voordelen.
Dus werkbonus, nu een premie, maar wel al de andere extra legale voordelen.
Ge zijt een grotere sukkelaar als ge 2600€ enkel bruto loon hebt
 
Ja. En hoeveel mensen onder de 2.5k bruto, maar met ecocheques, maaltijdcheques, firmawagen, tankkaart en groepsverzekering etc etc denk je dat er zo zijn? Zou dat echt een verschil maken in de maatregel?

Iedere IT'er en Big 4 consultant in loondienst met minder dan 3 jaar ervaring :p.
Ter info, dat was voor de Big 4 ongeveer 3.000 aanwervingen in 2021. Dus daar kan je al rekenen op pakweg 6000 tot 8000 man waarschijnlijk die onder die criteria vallen.
Dan nog praktisch alle afgestudeerde bachelors IT van de laatste 2-3 jaar.

Ik gok toch wel op 15.000 man dan :p.
 
Iedere IT'er en Big 4 consultant in loondienst met minder dan 3 jaar ervaring :p.
5 jaar geleden gestaart aan 2100 bruto = 1980 netto bij big 4, geen idee hoe dat kon maar zouden dus in aanmerking komen blijkbaar ...
Beetje vreemd (alhoewel, wat hadden we verwacht) dat de overheid een bruto threshold gebruikt terwijl loon al een hele tijd meer is dan enkel bruto - netto.
 
Dat verklaart veel :laugh:

mijn madam werkt bij de staat, sinds 2 maand hebben ze zonder mededeling van indexering of zo haar loon opgetrokken van 2496 euro bruto naar 2505 bruto

maw: ze grijpt er naast.
Bij 2496, had ze +-20€ extra gekregen. Dat is geen ramp dat ze dat nu niet krijgt. Maar goed, 20€ is 20€. :frown:
 
Dat verklaart veel :laugh:

mijn madam werkt bij de staat, sinds 2 maand hebben ze zonder mededeling van indexering of zo haar loon opgetrokken van 2496 euro bruto naar 2505 bruto

maw: ze grijpt er naast.
Ondertussen hebben die sowieso al indexering gehad nee? Dat is precies elke 2 maand het geval
Ja. En hoeveel mensen onder de 2.5k bruto, maar met ecocheques, maaltijdcheques, firmawagen, tankkaart en groepsverzekering etc etc denk je dat er zo zijn? Zou dat echt een verschil maken in de maatregel?
Zo zijn er heel wat, zeker als je nettovergoedingen etc er bij neemt.
 
Zucht, wat een ondoordachte maatregel. De profielen van de mensen met het laagste inkomen zijn over het algemeen niet zo digitaal onderlegd en ze maken er een opt-in van zodat je zelf je rekeningnummer moet gaan opgeven.
 
Bij 2496, had ze +-20€ extra gekregen. Dat is geen ramp dat ze dat nu niet krijgt. Maar goed, 20€ is 20€. :frown:
Per maand? Of 20 euro voor heel het jaar?
Is dat trouwens 1 jaar lang, of gaat dit nu elk jaar zo zijn?

Ik krijg hier weer zo'n vibe als die premie van 100 euro voor elektriciteit/gas. Het ruikt naar pure verspilling van overheidsgeld.
Er is hier niets structureels mee opgelost.

Trouwens hoe kan werken tegenwoordig nog niet lonen, je krijgt bijna je bruto netto als je bij de lagere lonen zit.
Dat was een tijdje terug toch serieus anders.
 
Zucht, wat een ondoordachte maatregel. De profielen van de mensen met het laagste inkomen zijn over het algemeen niet zo digitaal onderlegd en ze maken er een opt-in van zodat je zelf je rekeningnummer moet gaan opgeven.
Ja deze snap ik ook niet hoor, tenzij ze hopen dat door die opt-in de drempel zo hoog is dat de uitgaven meevallen.

Edit, later dan ook voor iedereen?
De Vlaamse overheid zal u contacteren om te vragen op welk rekeningnummer u de jobbonus wil ontvangen. U kan uw rekeningnummer al registreren op Mijn Burgerprofiel - Vlaamse Jobbonus.
De Vlaamse overheid weet dankzij de gegevens van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid wie recht heeft op een jobbonus. U hoeft dus geen aanvraag in te dienen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Inv
5 jaar geleden gestaart aan 2100 bruto = 1980 netto bij big 4, geen idee hoe dat kon maar zouden dus in aanmerking komen blijkbaar ...
Beetje vreemd (alhoewel, wat hadden we verwacht) dat de overheid een bruto threshold gebruikt terwijl loon al een hele tijd meer is dan enkel bruto - netto.

Werkbonus, stijgende nettovergoedingen,...

Valt het je op dat iedere loonmaatregel van de overheid van de laatste 10 jaar in het voordeel uitdraaide voor de Big 4? :p
Die zitten daar mee aan tafel om hun "expertise" aan te bieden.


Krak hetzelfde weer als die betaalde verlofdag tijdens Covid. Ondoordacht met een gigantische Mattheüs effect.
Omdat het loongebeuren zo complex is geworden in België dat het niet meer beheersbaar is maar in plaats van dat op te lossen, spelen ze liever Sinterklaas vanuit hun regionale overheid ("Want wij moeten ook iets doen".).
 
Dan heb ik toch liever de ±70 euro van het hogere loon.

Nu goed, al dat gemorrel moet er uit. Algemene belastingverlaging op arbeid, ook voor een 'gemiddeld' loon. Maar weg met de koterij.
Je kan op die lonen niet een nog grotere belastingsverlaging voorzien...

Je hebt bij wijze van spreken op 2000€ bruto 1760€ over... dat wil zeggen dat we ochottekes 240€ belasting betalen.
Ik herhaal 240€ belasting...

En dan verwonderd zijn dat we problemen hebben met de staatsfinanciën... 15j geleden verdiende ik 2100€ bruto en had ik 1350€ netto over...
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Je kan op die lonen niet een nog grotere belastingsverlaging voorzien...

Je hebt bij wijze van spreken op 2000€ bruto 1760€ over... dat wil zeggen dat we ochottekes 240€ belasting betalen.
Ik herhaal 240€ belasting...

En dan verwonderd zijn dat we problemen hebben met de staatsfinanciën... 15j geleden verdiende ik 2100€ bruto en had ik 1350€ netto over...
Feit is wel dat wie meer netto heeft, ook meer uitgeeft én dus ook weer bijdraagt aan de maatschappij door btw te betalen, andere sectoren te steunen,... Het is dus niet enkel "ze betalen zoveel minder belastingen en daar stopt het".
Ze zijn ook meer gestimuleerd om actief deel te nemen aan de economie zelf. Zowel als werknemer als "verbruiker".
 
En ook het achterliggend idee daarachter:

"Werken moet meer lonen".

De bonus moet ook een hefboom zijn om de werkzaamheidsgraad op te krikken. “We zitten nu aan 75 procent, maar de ambitie is 80 procent”, aldus minister-president Jan Jambon (N-VA).


Niet logisch, Jambon, Je geeft een bonus voor het verleden. Dus hoe gaat dat plots iemand nu motiveren om te gaan werken? Hopen dat hij volgende keer wel wint in de roulette van de Vlaamse Overheid? :p


Ik heb een veel beter voorstel:
Ieder werkend persoon (minstens 4/5de) wordt automatisch ingeschreven in een lotterij uitgebaat door Vlaanderen. Zij trekken iedere maand lotjes uit en die mensen winnen 100euro. De Vlaamse werkerslotterij.
 
Je kan op die lonen niet een nog grotere belastingsverlaging voorzien...

Je hebt bij wijze van spreken op 2000€ bruto 1760€ over... dat wil zeggen dat we ochottekes 240€ belasting betalen.
Ik herhaal 240€ belasting...

En dan verwonderd zijn dat we problemen hebben met de staatsfinanciën... 15j geleden verdiende ik 2100€ bruto en had ik 1350€ netto over...
Sociale zekerheid en werkgeverbijdrage zijn ook belastingen op arbeid.
En ik spreek toch niet over 2000 EUR bruto te verlagen, maar algemeen?

En tegelijk zeg ik ook dat de koterij er uit moet. Als je uitzonderingen wel correct gaat belasten, is dat een 'belastingsverhoging'.

Finally : absolute getallen één op één met 15 jaar vergelijken, dat is niet echt veelzeggend hé?
 
Feit is wel dat wie meer netto heeft, ook meer uitgeeft én dus ook weer bijdraagt aan de maatschappij door btw te betalen, andere sectoren te steunen,... Het is dus niet enkel "ze betalen zoveel minder belastingen en daar stopt het".
Ze zijn ook meer gestimuleerd om actief deel te nemen aan de economie zelf. Zowel als werknemer als "verbruiker".
Is dat niet net de foute mentaliteit?

Iemand met 2000 euro bruto die nu wat meer zou overhouden zou dat niet moeten uitgeven of toch niet gewoon consumeren.

edit: en als dat het doel zou zijn, is het dan niet beter dat de overheid dat geld gewoon zelf ergens investeert waar ze denken dat de sector het nodig heeft ipv het te laten afhangen van de willekeur van de individuele burger?
 
Terug
Bovenaan